F-35 Lightning II

Muuten sama kokemus, mutta jotkut vähän monimutkaisemmat kännykän toiminnot hoituvat joskus helpommin möläyttämällä sille pari sanaa. Varsinkin autoa tai fillaria :rolleyes: ajaessa. Lentsikasta en tiedä.
Puheohjaukset ovat kehittyneet melko hurjasti tässä muutamien vuosien aikana ja jos puhuu jotain muuta kieltä kuin rallienglantia tai suomea, niin tuntuisivat ymmärtävän vielä aika hyvin mitä niille virkkoo. Itse käytän pidempiä matkoja ajellessa android auto sydeemiä, ja se ei anna räpeltää kaikkia toimintoja kun auto liikkuu, ettei kuski ropais tekstihakujen yms kanssa ja focus menisi sinne. Ärsyttävästi estää samalla myös apukuskia tekemästä näitä hommia joten ainoa optio on jutella sille järjestelmälle itse. Suomalaiset osoitteet se löytää juttelemalla vähän vaihtelevasti, mutta esim. spotify tuntuu tottelevan oikein hyvin ja osaa kaivaa vielä sen levyn soitettavaksi mitä siltä toivoi.

Jos nyt miettii miten tuosta voisi olla iloa hävittäjälentälälle, niin lyhyitä taikasanoja virkkomalla siitä voi hyvinkin olla iloa vaikka järjestelmä olisikin alkeellisempi. Voisi aivan hyvin osata vaihtaa AA/AG moodien välillä tai tuoda ruudulle dataa sen perusteella mitä kuski puhisee. Hienosäätää sitten sitä fokukseen tuotua toimintoa hotas nappuloilla tms. niin menee varmasti oikein, mutta ei tarvis alkaa tähtäilemään kosketusnäytön nappeja jonkin tietyn ruudun tai sivun esiintuomiseen.
 
Puheohjaukset ovat kehittyneet melko hurjasti tässä muutamien vuosien aikana ja jos puhuu jotain muuta kieltä kuin rallienglantia tai suomea, niin tuntuisivat ymmärtävän vielä aika hyvin mitä niille virkkoo. Itse käytän pidempiä matkoja ajellessa android auto sydeemiä, ja se ei anna räpeltää kaikkia toimintoja kun auto liikkuu, ettei kuski ropais tekstihakujen yms kanssa ja focus menisi sinne. Ärsyttävästi estää samalla myös apukuskia tekemästä näitä hommia joten ainoa optio on jutella sille järjestelmälle itse. Suomalaiset osoitteet se löytää juttelemalla vähän vaihtelevasti, mutta esim. spotify tuntuu tottelevan oikein hyvin ja osaa kaivaa vielä sen levyn soitettavaksi mitä siltä toivoi.

Jos nyt miettii miten tuosta voisi olla iloa hävittäjälentälälle, niin lyhyitä taikasanoja virkkomalla siitä voi hyvinkin olla iloa vaikka järjestelmä olisikin alkeellisempi. Voisi aivan hyvin osata vaihtaa AA/AG moodien välillä tai tuoda ruudulle dataa sen perusteella mitä kuski puhisee. Hienosäätää sitten sitä fokukseen tuotua toimintoa hotas nappuloilla tms. niin menee varmasti oikein, mutta ei tarvis alkaa tähtäilemään kosketusnäytön nappeja jonkin tietyn ruudun tai sivun esiintuomiseen.
2. maailmansodan aikaan yhteyttä muihin saman puolen lentäjiin pidettiin ymmärtääkseni radiolla lennon aikana.
Ehkä ääniohjaus voi joskus olla hyvä tuontapaisessa kommunikoinnissa jos pitää antaa komentoja Loyal Wingmanille tms.
 
Siksi ainakin Typhooneissa osan asioista voi tehdä myös puhetunnistuksen avulla. Molemmat kädet ovat käytettävissä ohjaamiseen tms. Toiminee osassa toimintoja jos G-voimien puolesta voi vielä puhua koneen tunnistamalla tavalla.
Haastattelussa muistaakseni englantilainen Typhoon-pilotti kertoi, että noiden varhaisten puheentunnistusvehkeiden kouluttaminen oli riemukasta hommaa, kun lentäjät yrittivät kuulostaa samalta kuin he kuulostaisivat g-voimien alaisina. Ei ilmeisesti yleensä toiminut kovinkaan hyvin. :LOL:
 
Haastattelussa muistaakseni englantilainen Typhoon-pilotti kertoi, että noiden varhaisten puheentunnistusvehkeiden kouluttaminen oli riemukasta hommaa, kun lentäjät yrittivät kuulostaa samalta kuin he kuulostaisivat g-voimien alaisina. Ei ilmeisesti yleensä toiminut kovinkaan hyvin. :LOL:
En tiedä miten hyvin hävittäjien puheentunnistimet toimivat, mutta ainakin omat kokemukset muutaman vuoden takaa PC-puolelta olivat sellaisia että välttämättä esim. flunssassa puhuttu teksti ei tullutkaan tunnistetuksi jos tunnistusta oli opettanut normiäänellä. Jos asiaa joutuu toistamaan monta kertaa hermot menee nopeasti siviilissä ja taistelutilanteessa voisi tulla kalliiksi tuollainen ongelma.
 
En tiedä miten hyvin hävittäjien puheentunnistimet toimivat, mutta ainakin omat kokemukset muutaman vuoden takaa PC-puolelta olivat sellaisia että välttämättä esim. flunssassa puhuttu teksti ei tullutkaan tunnistetuksi jos tunnistusta oli opettanut normiäänellä. Jos asiaa joutuu toistamaan monta kertaa hermot menee nopeasti siviilissä ja taistelutilanteessa voisi tulla kalliiksi tuollainen ongelma.
Saati sitten jos kone ymmärtää vain englantia ja sille pitää opettaa rallienglannin tunnistus.
 
The First Sea Lord recently said during a webcast that the UK intends to purchase ‘around 60’ F-35B jets and then ‘maybe more up to around 80’ for four deployable squadrons.

Eli tässä on oleellista ilmeisesti sen varmistuminen, että A:ta eivät haikaile vaan lisää B:tä.
 
Viimeksi muokattu:

Eli tässä on oleellista ilmeisesti sen varmistuminen, että A:ta eivät haikaile vaan lisää B:tä.
Jep
Meinaavat kai nostattaa lähinnä EF:a maankamaralta kunnes jotain ihmeellisempää on ilmenee saapuville. Eikä kai kiirettä, kun uusi tutkakin on jo joulupukin pajalla sorvissa valmistumassa.
 
Kurdit voi olla eri mieltä? (Vaikka Suomen asema on hiukan eri kuin kurdien, joiden elämästä kukaan ei ole piitannut koskaan, niin se on esimerkki miten tuulet voi kääntyä, kun isot katsoo karttaa eri mittakaavassa. Ja toisaalta voi olla fiksumpaa ylläpitää Venäjään päin sellaista imagoa, että täällä sitkeät pirulaiset tappaa punatähtiset väijystä, ennemmin kuin imagoa toisten taakse juoksemisesta. Kansanluonteessaan kunnioittavat ensimmäistä, halveksivat jälkimmäistä.)
Miksi tuo asetelma suhteessa Venäjän ymmärrykseen Suomesta - Venäjän omasta etupiiriajattelusta lähtien tietenkin - olisi juuri kuvatunlainen. Toisten taakse juokseminen... Sellaista tässä maailmassa olevaa mahdollisuutta, jossa kaikki tehtäisiin riippumattomasti, ei ole olemassa. Muutenkin, tässä mihinkään olla juoksemassa, omalla maaperällä.

En pidä Venäjän sotilaallisen kyvyn organisaatiota kokonaisuutena tai siihen liittyvää tiedustelua ja valtiollisen tason propagandakoneiston tasoa luokattomana. Suomen vankkumaton tahto itsenäisyyteen, ei ole itärajan huonommalla puolella uutinen.

Kill switch Suomen sotakoneeseen? Tämä on niitä asioita, joiden selvityksestä HX-hankkeen osalta emme tule tietoa saamaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö tätä(kin) olisi huomioonotettu arvioinneissa.

Uskoisin täältä löytyvän sitkeitä pirulaisia - ja Venäjän tämän asiantilan myös tunnistavan - aivan riippumatta tappokoneen hankintamaasta.
 
Siksi ainakin Typhooneissa osan asioista voi tehdä myös puhetunnistuksen avulla. Molemmat kädet ovat käytettävissä ohjaamiseen tms. Toiminee osassa toimintoja jos G-voimien puolesta voi vielä puhua koneen tunnistamalla tavalla.
Fighter pilot podcastissa typhoon lentäjä kertoi puheentunnistuksen ongelmista ja miksi sitä ei käytetä, yksi syy oli että sitä käytettäessä radio ei kuulu.
 
Eli 48 budjetissa olevan koneen lisäksi eivät toivoneet lisäkoneita vaan vara-osia?
Abaut näin, paitsi että sustainment lienee laajempi käsite kuin pelkät varaosat. Itse ymmärsin tuon niin että kaikki lisärahat F-35 osalta ohjattaisiin ylläpitojärjestelmien ja mallien kehitykseen jotta käyttökuluja saataisiin alaspäin. Teoriassahan tuo voisi kattaa myös alkupään runkojen päivittämistä tuoreemmille standardeille jolloin ne olisivat helpommin ylläpidettävissä.
 
Abaut näin, paitsi että sustainment lienee laajempi käsite kuin pelkät varaosat. Itse ymmärsin tuon niin että kaikki lisärahat F-35 osalta ohjattaisiin ylläpitojärjestelmien ja mallien kehitykseen jotta käyttökuluja saataisiin alaspäin. Teoriassahan tuo voisi kattaa myös alkupään runkojen päivittämistä tuoreemmille standardeille jolloin ne olisivat helpommin ylläpidettävissä.
Jossain artikkelissa jonka nopeasti silmäilin, puhuttiin nimenomaan moottorin osista.
 
Ostavat varamoottoreita, että saavat taistelukuntoprosentit paremmiksi.
Eivät kiirehdi TR3:n ostamista, vaan odottelevat TR4:sta. Päivittäminen on kai kallista.

(defensenews)

"waits for the upgraded Block 4 version of the jet to be fielded in the mid-2020s.

Instead, the Air Force list puts $360 million into F-35 sustainment. About $175 million of that sum would go toward 20 F135 engine power modules, helping ameliorate a shortage that is “causing aircraft to become not mission capable at increasing rates,” according to the Air Force’s justification for its unfunded priorities."
 
Saati sitten jos kone ymmärtää vain englantia ja sille pitää opettaa rallienglannin tunnistus.

Kerrankin voin sanoa, että ei koske Suomea! :cool:

Käsitykseni mukaan ilmavoimissa luovuttiin rallienglannista jo 90-luvulla. (Haavelasku-kirjassa on pari mielenkiintoista anekdoottiakin tästä aiheesta.) Jos kone on jotenkin saatu ymmärtämään amerikkalaisia "nobody knows more about the F-35" -pilotteja, hampaattomia brittikollegoja, australialaisia sekä äidinkielenään hepreaa, koreaa ja japania puhuvia, niin suomipoikaa varten ei kyllä omia säätöjä enää tarvita.
 
Back
Top