yrjö
Ylipäällikkö
Ajattelit antaa seuraavalle "vtut Euroopasta"-presidentille avaimet käteen periaatteella "me pystytään salaa sammuttamaan teidän sotavoimat, jollette tee niinkuin minä sanon"? State Departmentissa voi olla vaikka kuinka monta perinteikkäästi ajattelevaa virkamiestä, jotka suhtautuu lämmöllä pieniin sitkeisiin eurooppalaisiin maihin, mutta ne vaihtuu kyllä sitten nopeasti, niinkuin ylemmässä virkamiesportaassa kävi jo äskettäin. Kannattaa ajatella hiukan laajemmin, mihin kaikkeen tuo johtaa, eikä vain etsiä jotain isompaa johon nojata. Pitää olla tasavertainen kumppanuus, eikä antaa asioita lahjaksi. Jos on itse pienmpi kuin toinen, pitää oman kauppatavaran arvoa nostaa eikä alentaa antamalla sitä puoli-ilmaiseksi (kun esim vaihtoehdot katoaa markkinoilta).
Suomi ei ole, eikä voi tulla tasaveroiseksi kumppaniksi tai edes lähelle sellaista Yhdysvaltain kanssa oikein millään politiikalla. Ilmavoimat on joka tapauksessa naimisissa toimittajan kanssa. Sellaista se on kun omaa hävittäjätehdasta ei ole.
Olen kiitollinen, että meille myydään reiluilla ehdoilla huippukalustoa. Näin ei aina ole ollut ja tätä asemaa ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä. Suomen väestömäärällä, BKT:lla ja kv-painoarvolla ei olla tasa-arvoisessa suhteessa missään asiassa suurvallan kanssa. Neuvotella voi ja on täysin selvää, että puolustushallinon virkamiehet neuvottelevat parhaan mahdollisen tuloksen. Tähän luotan vilpittömin mielin.