F-35 Lightning II

Hauska Arska-imitaatio ja F-35 pinnoitteen irrotusvideo (5:30 kohdalla, alta paljastuu sitä turkoosinvihreää) sekä yleistä F-35 huoltoa ja porukkaa noin 10 minuuttia:
Katso liite: 49738

Tästä videosta jäi mieleen kummittelemaan ajatus, että paneeleista aika suuri osa näyttäisi kuvien perusteella olevan teipattuna tällä tavalla. Kuvittelisin, että tankkaus- ja tietokoneliittymäpaneelien lisäksi vain ehkä jotkut päivittäistarkistusluukut on pikaruuveilla, ja muut tämän teipin alla. Teipeillä taasen yleensä on jonkinlainen tarkahko olosuhdevaatimus; plussaa tietyssä raamissa sekä kohtuu kuivaa (ja tietty puhdasta).

Tarkoittaakohan tämä sitä, että mahdollisella korpikentällä on oltava siirrettävä vakio-olosuhdehalli, tai sitten lennellään ilman teippejä, jos jotain pitää tarkistaa/huoltaa ns. pintaa syvemmältä? Kai niitä muitakin koneita on kivempaa korjata ilman räntäsadetta ja näppejä jäässä, mutta luukut/paneelit saa sentään auki ja kiinni? (oma huoltokokemus "näpit hiukan jäässä" rajoittuu simppeleihin potkurikoneisiin, mutta on sitä tehty.)
 

Tämä oli mielenkiintoinen ilmatorjunnan kannalta:

The baseline extended-range variant in production today, intended for the NASAMS battery, uses a Raytheon AMRAAM-C7 guidance section, and RIM-162 Evolved SeaSparrow missile rocket motor and control actuation system, Raytheon says. The next production version of AMRAAM-ER will incorporate an AMRAAM-C8 guidance section and a new rocket motor made by Nammo of Norway, along with a new control actuation system made by Kongsberg.

Jos AMRAAM-ER:ään päädytään, niin toivottavasti on tuota uudempaa mallia, uudemmalla hakupäällä.
 
Most USAF Fighter Mission Capable Rates Rise in Fiscal 2020, Led by F-35


Vasemmalla 2019, oikealla 2020.

F-15C 70.05% 71.93%
F-15D 72.45% 70.52%
F-15E 71.29% 69.21%
F-16C 72.97% 73.90%
F-16D 70.37% 72.11%
F-22A 50.57% 51.98%
F-35A 61.6% 76.07%
 
Viimeksi muokattu:
Most USAF Fighter Mission Capable Rates Rise in Fiscal 2020, Led by F-35


Vasemmalla 2019, oikealla 2020.

F-15C 70.05% 71.93%
F-15D 72.45% 70.52%
F-15E 71.29% 69.21%
F-16C 72.97% 73.90%
F-16D 70.37% 72.11%
F-22A 50.57% 51.98%
F-35A 61.6% 76.07%

Vaan odottakaapa F-15EX:ää! Kun geriatriset sukulaisetkin yltävät 70 prosentin hujakoille, niin F-15EX:n käytettävyys on ainakin 20 prosenttiyksikköä enemmän kuin F-35:n. (Toki sekin on yhä edelleen pienempi kuin Gripenin.)

:cool:
 
Vain 2 puikkoa sisään? Ei hyvä. Mieluiten valitsisin CUDAn tai Peregrinen AIM-120 C7 kantamalla jos niitä saa kyytiin jopa 8 asekuiluun.
Pitää muistaa ettei yleensä ole kyseessä vain 1 kone kun lentää tehtävää. Suomessa 4 koneen parvessa järkevintä olisi sekoitus eri kantaman ohjuksia koneiden välillä. Tai jopa niin että 1 kuilu pitkälle kantavaa ja toinen lyhyemmän kantaman puikkoja.
 
:oops:. Ja lafka vaihtui GE:in tuotteeseen. Paha P&W:n osalta.
Sanoppa muuta. Toisaalta muistan lukeneeni kitinää siitä. että P&W:n moottoreiden hinta ei ole laskenut odotetusti muiden F-35 osien mukana ja olisi vielä vähän toimitusvaikeuksia. Tuo on hyvä tilanne että on aina joku kannoilla ottamassa koppia jos aikaisempi toimittaja koomailee tai käy ahneeksi.

Pitää muistaa ettei yleensä ole kyseessä vain 1 kone kun lentää tehtävää. Suomessa 4 koneen parvessa järkevintä olisi sekoitus eri kantaman ohjuksia koneiden välillä. Tai jopa niin että 1 kuilu pitkälle kantavaa ja toinen lyhyemmän kantaman puikkoja.

Ennenkuin on tietoa, että minkälainen kisko/laukausumekanismi näillä uusilla CUDA/Peregrine tuotteilla tulee olemaan, niin ei voi oikeen arvata että millainen määrä aseita noille tulee olemaan optimi missäkin tilanteessa.

Oletan että tuo amraam-er versio ei kuitenkaan ole niin iso, että se söisi koko asekuilun tilan kerrallaan, vaan todennäköisesti se jättää sen luukun kanteen integroidun osan vapaaksi. Jos siihen oveen saa vielä kiinni tyyliin 2 pienempää ohjusta vanhan kunnon C7 kantamalla per ovi, niin ei tuo välttämättä huono setuppi ole. taisteluparilla olisi sitten 4 erittäin kauas kantavaa kepakkoa awacs/tankkeri/huolimaton idiootti maaleja vastaan ja silti vielä hyvä määrä keppelä joilla puolustaa itseään jos tilanne sitä vaatii.
 
Ei se motti ole mihinkään vaihtunut F-35 osalta. Yksi GE:n vaihtoehtoinen on jo laitettu multiin ja F135 on vasta taipaleensa alussa puristaessa irti lisätehoja ilman täysvaihtdon kustannuksia testeineen.
Toki tuon GE:n paperilupaus 25% paremmasta polttoaine-ekonomiasta on sellainen, että jos se kääntyy todellisuuteen niin se on merkittävä saavutus.

edit: Toisaalta se on AETP-ohjelman tavoite, joten sillä ei tee eroa P&W:n vaihtoehtoon. " The AETP goal was to demonstrate 25% improved fuel efficiency, 10% additional thrust, and improved thermal management." https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_XA101
 
Viimeksi muokattu:

 
Pitää muistaa ettei yleensä ole kyseessä vain 1 kone kun lentää tehtävää. Suomessa 4 koneen parvessa järkevintä olisi sekoitus eri kantaman ohjuksia koneiden välillä. Tai jopa niin että 1 kuilu pitkälle kantavaa ja toinen lyhyemmän kantaman puikkoja.

Ajatus neljän koneen parvesta pohjautunee kokemukseen ja tietoon tähänastisista härpäkkeistä ja niiden käyttötavoista. Osatekijänä lienee se, että halutaan vaikeuttaa vastapuolen tutkahavaintojen tarkan tulkinnan mahdollisuutta + maksimoida koneiden kyky suojata toisiaan.

Olen miettinyt useamman kerran, että jos kone on stealth + hyvä sensori-integraatio + hyvä keskinäinen tiedonsiirto niin syntyy mahdollisuus uudistaa taktiikoita ja vakiintuneita toimintatapoja.

Tarve vaikeuttaa vastapuolen tutkatyöskentelyä vähenee. Koneet voivat toimia suuremmin keskinäisin etäisyyksin. Tilannekuvan jakaminen helpottuu.
 
Pelle-Olof Trollhättansson: "LockMart ei uskalla kertoa omaansa, ettei vain olisi 40."

Nyt:
sweating key and peele GIF
 
Pelle-Olof Trollhättansson: "LockMart ei uskalla kertoa omaansa, ettei vain olisi 40."

Nyt:
sweating key and peele GIF

Voitais tehdä ruotsalaisille tarjous. Kun saadaan uudet koneet tänne niin jemmataan Horneteista sopivasti paras osa tarvikkeineen Ruotsin tyhjiksi jääneisiin luolastoihin.
 
Back
Top