F-35 Lightning II

Se mikä on ehdottomasti totta on että nykyhävittäjillä on sellaisia elsokykyjä jotka aiemmin oli vain vasittujen elso-koneiden (jos niidenkään) heiniä. Tekniikan kehittyminen ja miniatyrisointi mahdollistaa ratkaisut jotka aiemmin oli rivihävittäjään liian kallista tai mahdotonta integroida. Esim 70-luvulla keskiverto rintamahävittäjässä SAATTOI olla tutkavaroitin (usein ei ollut) jonka ansiosta näit mikä ampuu sinut alas. Hyvin harvassa koneessa oli häirintälähetin ja jos oli se oli tyypillisesti joku rajoittunut viritys joka ehkä toimi jotain tiettyä ohjusta vastaan. Nykyään uusimmilla hävittäjillä ei enää voi puhua 'tutkavaroittimesta' vaan kyse on ESM-sensorista joka lisää lentäjän tilannetajua ja parhaimmassa tapauksessa mahdollistaa maalinosoituksen. Lisäksi AESA-tutkien ominaisuudet mahdollistavat myös elektronisen hyökkäyksen joka aikaisemmin vaati erillisen säiliön tai reippaasti tilaa koneen sisällä.
Eli kyse on samanlaisesta kehityskulusta kuin vaikka rynnäkköominaisuuksien kehitys, aiemmin rynnäkkökoneet ja ilmaherruushävittäjät oli eri koneita. Nykyään sama laite on yhtä tehokas molemmissa, usein saman lentotehtävän aikana.
 
Australian lentotuntihinnoista pohdintaa.
Using actual hours flown last year the Aussie CPFH came in at AUD$50k or US$39k, based on a AUD$267m operating budget and reduced flying effort of 5250hrs, as opposed to an estimated 8204, mostly due to COVID.

The latest budget numbers released on Tuesday night show a reduced budget of AUD$216m and an increased flying effort of 11,831hrs for a CPFH of AUD$18k or US$14k. Perhaps we clever Aussies have cracked the code, Aussie fleet planners have increased the flight hours and reduced the annual sustainment budget from $267m to $216m. I see heads exploding in forums all over the internet including BF4C if the US$14k number is verified in the next budget cycle.

Admittedly the Australian calculus for CPFH would not include the vast array of inputs that the USAF number encompasses. The JPO has stated in the past that the F35 CPFH captures every cost associated with the air and ground components of the platform/system, which has never been done in the past.
 
Italialaisilla on tulossa myös toinen F-35B -kelpoinen alus, iso 33 0000 tonnin maihinnousualus Trieste:
1024px-LHD_Trieste_-_Ivan_Guida.jpg

Sillä käydään hakemassa Dalmatian rannikko takaisin :)

Sen sijaan vanha tukialus Garibaldi on liian pieni F-35:lle, siitä tehdään kuulemma laukaisualusta avaruusraketeille SIMONA -ohjelmaan.
 
The Air Force will propose about a 10 percent cut in its planned F-35 purchases in the upcoming future years defense plan, citing sustainment costs for the jet well above what was expected, and because the service prefers to wait for the more advanced Block 4 model. Budget talking points obtained by Air Force Magazine appear to show USAF giving the F-35 program an ultimatum: Get costs under control over the next six to eight years or the overall buy will be sharply reduced.

According to the talking points, which were prepared for Chief of Staff Gen. Charles Q. Brown., Jr., the Air Force plans to request 48 F-35s in Fiscal year 2022, but only 43 aircraft a year from fiscal 2023-2026. The result will be a FYDP buy of 220 jets versus 240 under the previous plan.
 
Ei odottamaton uutinen. 20 koneen leikkaus nyt ei tietenkään mikään mahdoton ole.
"In fact, according to the USAF talking points, the service expects sustainment cost per tail per year to be $7.8 million in 2036 (again, in 2012 base year dollars)."
Tuosta voisi laskea että 60 koneen fliitti maksaisi Suomelle noin 390 miljoonaa euroa vuodessa. Tosin siinä voi olla MLUt mukana. Tanskan arvio 9 miljoonasta /kone on merkittävästi korkeampi, ehkä se kuvastaa paremmin nykytilannetta.
 
Ei odottamaton uutinen. 20 koneen leikkaus nyt ei tietenkään mikään mahdoton ole.
"In fact, according to the USAF talking points, the service expects sustainment cost per tail per year to be $7.8 million in 2036 (again, in 2012 base year dollars)."
Tuosta voisi laskea että 60 koneen fliitti maksaisi Suomelle noin 390 miljoonaa euroa vuodessa. Tosin siinä voi olla MLUt mukana. Tanskan arvio 9 miljoonasta /kone on merkittävästi korkeampi, ehkä se kuvastaa paremmin nykytilannetta.
Vaikea kyllä uskoa, että miten se tarvittava minimimäärä saadaan mshtumaan tuohon 250 m. € / v, kun tuon suuntaisia lukuja löytyy vaikka kuinka paljon julkisista lähteistä.

Tässä alkaa varautumaan siihen, että Suomen puolustuksen kulmakivi tulee olemaan SH+Growler.
 
No ei se mikään kiveen hakattu raja ole. Kyllähän väkisinkin HX tulee maksamaan enemmän käyttää kuin DX. Muttei siihen nyt kovin montaa kymmentä miljoonaa voi tuutata päälle.
Tämänhetkisten tietojen varassa arvioisin että joku 55-56 F-35:ttä on maksimi mitä voidaan pyörittää ellei budjettia merkittävästi nosteta.
 
Ei odottamaton uutinen. 20 koneen leikkaus nyt ei tietenkään mikään mahdoton ole.
"In fact, according to the USAF talking points, the service expects sustainment cost per tail per year to be $7.8 million in 2036 (again, in 2012 base year dollars)."
Tuosta voisi laskea että 60 koneen fliitti maksaisi Suomelle noin 390 miljoonaa euroa vuodessa. Tosin siinä voi olla MLUt mukana. Tanskan arvio 9 miljoonasta /kone on merkittävästi korkeampi, ehkä se kuvastaa paremmin nykytilannetta.
Siinä mielessä on iso leikkaus, että suunnitelmien mukaan USAF:n pitäisi saada tällä hetkellä 60-80 konetta vuodessa eli viidessä vuodessa 300-400 konetta.
 
Katsoin USAF:n viiden viime vuoden F-35 hankinnat:
FY2017 48
FY2018 56
FY2019 56
FY2020 62
FY2021 60
Yhteensä 282. Noin 60:stä koneesta vuodessa tiputaan 43:een mikäli ennakkotiedot pitävät paikkansa.
 
Ilmavoimat on vuosia halunnut pitää tilausmäärän 48:ssa, mutta Kongressi on jostain syystä aina nostanut sen 60:n kieppeille. Nyt on ollut puhetta ettei nostoa tule. Ilmavoimat ei halua ostaa näitä varhaisten tuotantoerien koneita 'liikaa' koska Block 4 on ensimmäinen 'lopullinen' versio ja kaikki koneet on tarkoitus päivittää sille tasolle mikäli mahdollista, ja se on tietenkin kallista.
 
Ilmavoimat on vuosia halunnut pitää tilausmäärän 48:ssa, mutta Kongressi on jostain syystä aina nostanut sen 60:n kieppeille. Nyt on ollut puhetta ettei nostoa tule. Ilmavoimat ei halua ostaa näitä varhaisten tuotantoerien koneita 'liikaa' koska Block 4 on ensimmäinen 'lopullinen' versio ja kaikki koneet on tarkoitus päivittää sille tasolle mikäli mahdollista, ja se on tietenkin kallista.
USAF on kuitenkin parina viime vuonna laittanut 12 F-35 konetta unfunded priorities listalle, josta Kongressi on ne poiminut. Kuluvalle budjettivuodelle US Navy teki härskin tempun, kun tipautti toisen Virginia-luokan SSN:n budjetista ja laittoivat sen unfunded listalle. Tiesivät että Kongressi kaivaa sen sieltä esille ja antaa rahat, jopa ilman listalle laittamista.
 
Italialaisilla on tulossa myös toinen F-35B -kelpoinen alus, iso 33 0000 tonnin maihinnousualus Trieste:
1024px-LHD_Trieste_-_Ivan_Guida.jpg

Sillä käydään hakemassa Dalmatian rannikko takaisin :)

Sen sijaan vanha tukialus Garibaldi on liian pieni F-35:lle, siitä tehdään kuulemma laukaisualusta avaruusraketeille SIMONA -ohjelmaan.

Miten Italialla voi olla varaa rakennella lentotuki-/maihinnousualuksia ja rukoilla meiltä miljardeja itselleen, kun meillä ei ole ainuttakaan lentotukialusta? Maihinnousualuksetkin on kokoluokkaa Jurmo/Jehu.

Eikö Italia voisi laittaa meille tarpeeksi rahaa tuollaiseen niin voitaisiin ottaa vastuuta Baltian puolustuksesta? Mikä on se välitön uhka, johon EU-valtio Italia tarvii tuollaista paattia? Eikö meidän asema ole pikkusen uhanalaisempi kuin tämän mustan talouden maailmanmestarin?
 
Miten Italialla voi olla varaa rakennella lentotuki-/maihinnousualuksia ja rukoilla meiltä miljardeja itselleen, kun meillä ei ole ainuttakaan lentotukialusta? Maihinnousualuksetkin on kokoluokkaa Jurmo/Jehu.

Eikö Italia voisi laittaa meille tarpeeksi rahaa tuollaiseen niin voitaisiin ottaa vastuuta Baltian puolustuksesta? Mikä on se välitön uhka, johon EU-valtio Italia tarvii tuollaista paattia? Eikö meidän asema ole pikkusen uhanalaisempi kuin tämän mustan talouden maailmanmestarin?
Libya?
 
Miten Italialla voi olla varaa rakennella lentotuki-/maihinnousualuksia ja rukoilla meiltä miljardeja itselleen, kun meillä ei ole ainuttakaan lentotukialusta? Maihinnousualuksetkin on kokoluokkaa Jurmo/Jehu.

Eikö Italia voisi laittaa meille tarpeeksi rahaa tuollaiseen niin voitaisiin ottaa vastuuta Baltian puolustuksesta? Mikä on se välitön uhka, johon EU-valtio Italia tarvii tuollaista paattia?

Ranska näkee uusimmissa arvioissaan että tulevina vuosikymmeninä uhka voi tulla myös Välimeren suunnalta eikä ainoastaan Venäjältä. Joten pätee varmaan myös Italiaan.

Samaa mieltä tuosta EU-rahan lahjoittamisesta tietyille maille jotta voivat ostaa kalliita huippuluokan aseita ja muutenkin pyörittää yhtä sun toista asiaa yhteiskunnassa mihin nettomaksaja Suomella ei ole varaa.
 
Ranska näkee uusimmissa arvioissaan että tulevina vuosikymmeninä uhka voi tulla myös Välimeren suunnalta eikä ainoastaan Venäjältä. Joten pätee varmaan myös Italiaan.

Samaa mieltä tuosta EU-rahan lahjoittamisesta tietyille maille jotta voivat ostaa kalliita huippuluokan aseita ja muutenkin pyörittää yhtä sun toista asiaa yhteiskunnassa mihin nettomaksaja Suomella ei ole varaa.

Italia maksaa vuosittain melkoisen summan EU budjettiin.
 
Ranska näkee uusimmissa arvioissaan että tulevina vuosikymmeninä uhka voi tulla myös Välimeren suunnalta eikä ainoastaan Venäjältä. Joten pätee varmaan myös Italiaan.
Amerikka ja Eurooppa rikkoivat pohjoista Afrikkaa viime vuosikymmenellä siinä määrin, että länsimaiden ja Kiinan välinen "rintamalinja" voi keskisen Afrikan sijaan tulla tulevaisuudessa Välimeren rannalle asti. Silloin voi olla hyvä, että on kalustoa merellä jonkin verran.
 
Back
Top