fulcrum
Greatest Leader
Se mikä on ehdottomasti totta on että nykyhävittäjillä on sellaisia elsokykyjä jotka aiemmin oli vain vasittujen elso-koneiden (jos niidenkään) heiniä. Tekniikan kehittyminen ja miniatyrisointi mahdollistaa ratkaisut jotka aiemmin oli rivihävittäjään liian kallista tai mahdotonta integroida. Esim 70-luvulla keskiverto rintamahävittäjässä SAATTOI olla tutkavaroitin (usein ei ollut) jonka ansiosta näit mikä ampuu sinut alas. Hyvin harvassa koneessa oli häirintälähetin ja jos oli se oli tyypillisesti joku rajoittunut viritys joka ehkä toimi jotain tiettyä ohjusta vastaan. Nykyään uusimmilla hävittäjillä ei enää voi puhua 'tutkavaroittimesta' vaan kyse on ESM-sensorista joka lisää lentäjän tilannetajua ja parhaimmassa tapauksessa mahdollistaa maalinosoituksen. Lisäksi AESA-tutkien ominaisuudet mahdollistavat myös elektronisen hyökkäyksen joka aikaisemmin vaati erillisen säiliön tai reippaasti tilaa koneen sisällä.
Eli kyse on samanlaisesta kehityskulusta kuin vaikka rynnäkköominaisuuksien kehitys, aiemmin rynnäkkökoneet ja ilmaherruushävittäjät oli eri koneita. Nykyään sama laite on yhtä tehokas molemmissa, usein saman lentotehtävän aikana.
Eli kyse on samanlaisesta kehityskulusta kuin vaikka rynnäkköominaisuuksien kehitys, aiemmin rynnäkkökoneet ja ilmaherruushävittäjät oli eri koneita. Nykyään sama laite on yhtä tehokas molemmissa, usein saman lentotehtävän aikana.