F-35 Lightning II

Tosin tässä sitten tulee kyllä käytännön rajat vastaan ainakin jos tavoitteena on hävittäjämäinen suorituskyky. Se kun tuottaa paljon lämpöä, ja koko ajan lämmöntuotto lisääntyy kun moottorien palokammioista tulee kuumempia jne.
Jo esimerkiksi Strelalla pystyi helposti ampumaan alas mäntämoottorikoneita jotka tuottavat paljon vähemmän lämpöä kuin hienoinkaan häivekone.
Juu. Siksi onkin hyvä, että häivekoneella ei tarvitse yleensä lentää maata nuollen väistellessä tutkaa. "Strela" tulisi luille ja niitähän nykyään on vaikka minkälaisella resupekkaporukalla. Toki nousu ja lasku on aina vaaran paikka niiden osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi kun eivät provosoituneet hesarin jutusta julkaisemaan lisää lukuja. Nyt saa kai turhaan toive-elätellä, että edes Kaivopuiston näytöksen sesonkina joku haluaisi varastaa shown.

PV:n puolen arvasi jo siitä kun Kanki antoi lausunnon kaupallisten syiden kunnioittamisesta. Se ei jättänyt virkakyösteille liikkumavaraa.
 
Juu. Siksi onkin hyvä, että häivekoneella ei tarvitse yleensä lentää maata nuollen väistellessä tutkaa. "Strela" tulisi luille ja niitähän nykyään on vaikka minkälaisella resupekkaporukalla. Toki nousu ja lasku on aina vaaran paikka niiden osalta.
Pointti enemmänkin se että ip-puolella näkyvyyden pienennystä voidaan tehdä paljon vähemmän. Ehkä joku F-117 on oikeasti sellainen jossa oli merkittävästi infrapuna-näkyvyyttäkin vähennetty. Siihenkin kyllä ip-hakuinen ohjus olisi varmasti läheltä tarttunut nou probleem.
 
Edellä jo vastattiin mutta täydennän, että valmistaja pitää sensorifuusiota ja sen lentäjän käyttöliittymää merkittävämpänä. Redflag-tarinoissa häive korostuu ja taas pv:n tulenjohtosuunnitelmissa tuo tiedonsaati ja sen jakaminen on melko keskeinen argumentti.

F-35:sta tulenjohtajana puheen ollen, onko täällä pohdittu sen tutkan SAR-ominaisuuden käyttöä siinä tarkoituksessa?

Tuon Hypohysterical -videon jälkeen tulee olo että todellakin on kyse generaatioharppauksesta ja myös siitä, että sama AESA-tutka skannaa ilmat maat veet satoi tai paistoi ja sitten kaupan päälle jammaa vihollisen tutkat mennen tullen.

Ainoa paha mikä F-35:sta jää mieleen on pitkän lentokentän vaatimus verrattuna kilpailijoihin, puhumattakaan B-version STOVL-ominaisuuteen?
 
Vaikuttaa optimistisesti ajateltuna aika tasapuolisuuteen pyrkivältä näkemykseltä:
I have never flown any of the F-35 variants in real life or simulations, so I can only examine what I have heard from fellow F-35 and non-F-35 pilots. The F-35 community is very persuasive in explaining where the F-35s strengths lie – stealth, durability, endurance and its multi-role capability. On the other hand, fellow 4, 4+ and 4++ generation fighter pilots comment that the F-35 isn´t worth the money in any respect. It is reportedly not as fast or maneuverable as an F-15 or F-16, and hasn't quite got the firepower and weapon carrying capability of the A-10 or the F/A-18.
Vaikka on aika hyvän oloiset pohjat tietäjäksi:
Nick Jost (Lt.Col. ret.) has 20+ years of international work experience in the armed forces (Navy and Air Force) as a fighter pilot and special forces operator, running his own aerospace, maritime and defense consultancy as well as working in numerous international projects. Mr. Jost has an academic background in aeronautical science and international relations.

Tosi pitkä artikkeli kaikkiaan.
 
Tämäkin on hyvä katsaus, lähinnä mitä F-35 tuo kumppaneille. Myös Suomi mainittu.

Tekijänä kongressiedustaja MICHAEL TURNER (R-OHIO)

Vaikuttaa asiantuntijalta. Pelaa toki osin paikallisen Wright-Patterson AFB:n pussiin. Mutta siellä ei ole mitään tiettyjä koneita, vaan paikallinen PVLOGL eli Air Force Materiel Command ja muuta byroslaviaa.

 
F-35:sta tulenjohtajana puheen ollen, onko täällä pohdittu sen tutkan SAR-ominaisuuden käyttöä siinä tarkoituksessa?

Tuon Hypohysterical -videon jälkeen tulee olo että todellakin on kyse generaatioharppauksesta ja myös siitä, että sama AESA-tutka skannaa ilmat maat veet satoi tai paistoi ja sitten kaupan päälle jammaa vihollisen tutkat mennen tullen.

Ainoa paha mikä F-35:sta jää mieleen on pitkän lentokentän vaatimus verrattuna kilpailijoihin, puhumattakaan B-version STOVL-ominaisuuteen?

Meinaan että jos F-35 SAR-tutkailee ja DAS-havaitsee vihulaisen tykistöassetit niin sehän on force multiplier meidän euroopan suurimmalle tykistöllemme ja tekee vastatykistötutkat auttamattoman vanhanaikaisiksi, voisi jopa sanoa että niin last season että. (EDIT: tai kun kerta J-35:n sensoripaketti havaitsee ballististen ohjusten laukaisut niin tietenkin siinä on tai voi ostaa DLC:na (downloadable content) vastatykistö-applikaation?)

Että tässähän voi kohta ottaa vähän jyrkemmän linjan tuon itänaapurin tekemisiin ja alkaa käyttää sitä painoarvoa mikä tällaiseen sotilaalliseen suorituskykyyn kuuluu. Paitsi että vielä puuttuu ydinaseet kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa paha mikä F-35:sta jää mieleen on pitkän lentokentän vaatimus verrattuna kilpailijoihin, puhumattakaan B-version STOVL-ominaisuuteen?
Ilmavoimiemme mukaan kaikki koneet pystyvät maantietukikohtatoimintaan. Kentän pituus ei niinkään ole ratkaiseva tekijä vaan laskeutumisen vakaus ja siinä sanovat F-35:n olevan hyvä. Sen sijaan itse pidän saatujen tietojen valossa sekä mekaanisen että järjestelmän ylläpidon hintalappua kriittisenä ja varaosahuollon järjestymistä mutta juuri muita pulmia on vaikea keksiä.
 
In Europe, five nations have already deployed some 126 F-35s (that number is expected to grow to 450 over the next decade), and up until now servicing the airplanes’ parts that are most prone to wear and tear, namely the wheels and brakes, proved to be a nightmare at times.

That will no longer be the case, as a “dedicated repair, overhaul and maintenance facility” will be created by GKN Aerospace in the Netherlands. GKN will work with Honeywell, who will help with supplying the parts needed for repairs - that’s because Honeywell is responsible for some 100 of the bits of hardware that go into such a fighter jet.

jne.

Hauska Arska-imitaatio ja F-35 pinnoitteen irrotusvideo (5:30 kohdalla, alta paljastuu sitä turkoosinvihreää) sekä yleistä F-35 huoltoa ja porukkaa noin 10 minuuttia:
feagae.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ilmavoimiemme mukaan kaikki koneet pystyvät maantietukikohtatoimintaan. Kentän pituus ei niinkään ole ratkaiseva tekijä vaan laskeutumisen vakaus ja siinä sanovat F-35:n olevan hyvä. Sen sijaan itse pidän saatujen tietojen valossa sekä mekaanisen että järjestelmän ylläpidon hintalappua kriittisenä ja varaosahuollon järjestymistä mutta juuri muita pulmia on vaikea keksiä.
F-35 on takuuvarmasti helpompi operoida lyhyiltä kentiltä kuin Draken tai MiG-21...veikkaisin sen olevan helpompi myös kuin vaikka F-16.
Korp. Friskihän huomautti joskus että tanskalaisten laskelmien mukaan yksi F-35 maksaa vajaan kymppimiljoonan vuodessa ylläpitää. Tästä voisi siis laskea että nykybudjetilla pystyisimme pyörittämään korkeintaan 30 koneen fliittiä. Tosin tuossa luvussa taisi olla MLUt mukana mikä vähän nostaa hintalappua tietenkin.
 
Ilmavoimiemme mukaan kaikki koneet pystyvät maantietukikohtatoimintaan. Kentän pituus ei niinkään ole ratkaiseva tekijä vaan laskeutumisen vakaus ja siinä sanovat F-35:n olevan hyvä. Sen sijaan itse pidän saatujen tietojen valossa sekä mekaanisen että järjestelmän ylläpidon hintalappua kriittisenä ja varaosahuollon järjestymistä mutta juuri muita pulmia on vaikea keksiä.

Mie en tykkää myös siiitä datan jakamisesta ja niistä "mustista laatikoista" vaikka lupailivat, että voimme päättää mitä jaamme, voimmeko olla varmoja mitä lähetämme, kun emme voi hallita kaikkea koneessa olevaa tekniikkaa. Itse en suosi eden siviilissä pilvipelveluja, sitten puolustusvoimissa pitäs verkostoitua, minusta on tietoturva riski.
 
F-35 on takuuvarmasti helpompi operoida lyhyiltä kentiltä kuin Draken tai MiG-21...veikkaisin sen olevan helpompi myös kuin vaikka F-16.
Korp. Friskihän huomautti joskus että tanskalaisten laskelmien mukaan yksi F-35 maksaa vajaan kymppimiljoonan vuodessa ylläpitää. Tästä voisi siis laskea että nykybudjetilla pystyisimme pyörittämään korkeintaan 30 koneen fliittiä. Tosin tuossa luvussa taisi olla MLUt mukana mikä vähän nostaa hintalappua tietenkin.
Sehän tässä on, että muiden maiden laskelmat ei päde kun pv laskee omansa oman käyttötavan ja ylläpitokonseptinsa mukaan. Joku laskee logistiikkaa ja joku tukikohtavarustusta mukaan ja joku ei. Etäisyydet harjoitusalueille, valvontalennot ja hälytykset jne - useita muuttujia.
 
On kyllä melkoisia hidastelijoita nuo britit ostaessa F-35B:tä. 24. vasta tulossa ja jo 11. vuosi heille toimituksia. Jos me ostettaisiin 60 samalla tahdilla niin viimeinen olisi perillä 2055.
Johtuisiko siitä aikataulusta millä tukialukset ovat valmistuneet?
Prince of Wales otettu käyttöön 2019.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top