F-35 Lightning II

Kertoo minusta sen miksi ei tulla haluamaan ensimmäisten joukossa erikoisversioita moottoreista. Isot riskit kun noinkin paljon lennetty vielä paljastuu sisältävän merkittävän ongelman.
 
JOS Suomi päätyisi äffä kolmevitoseen, niin minkä verran hyötyä ja säästöä tulisi siitä jos harjoitushävittäjäkanta uudistettaisiin piakkoin tukemaan juuri hankitun hävittäjän koulutusta?

(Oletan että vanhat haukkendaalit eivät ole viidennen sukupolven härpäkkeiden koulutukseen optimoituja vimputtimia.)

Ei tuo nuorempi Rovanperäkään varmaan suoraan opetellut ajamaan wrc autolla, vaan vanhasta starletista kaikki on varmaan lähtenyt. En usko että lentokokemus, vehkeellä kun vehkeellä on pahasta. Pykälä kerrallaan noissa "kovempiin" vehkeisiin siirrytään, eli ei voi olla suuri ongelma, vaikka äffäläinen onkin eri laite kun hawk. Onhan hornettikin aika lailla rajumpi laite, ja silti homma rokkaa.
 
Ei tuo nuorempi Rovanperäkään varmaan suoraan opetellut ajamaan wrc autolla, vaan vanhasta starletista kaikki on varmaan lähtenyt. En usko että lentokokemus, vehkeellä kun vehkeellä on pahasta. Pykälä kerrallaan noissa "kovempiin" vehkeisiin siirrytään, eli ei voi olla suuri ongelma, vaikka äffäläinen onkin eri laite kun hawk. Onhan hornettikin aika lailla rajumpi laite, ja silti homma rokkaa.
Kun katsoi viime viikolla VirginGalactic firman avaruuslennon livestreamiä Youtubesta, siinä esiteltiin lennon astronautit. Muistaakseni näillä kaikilla oli kokemusta kymmenistä eri konetyypeistä. Jostain syystä monet pitkään lentäneet tykkäävät kokeilla erilaisilla koneilla lentämistä jos on mahdollisuus.
 
Ei tuo nuorempi Rovanperäkään varmaan suoraan opetellut ajamaan wrc autolla, vaan vanhasta starletista kaikki on varmaan lähtenyt. En usko että lentokokemus, vehkeellä kun vehkeellä on pahasta. Pykälä kerrallaan noissa "kovempiin" vehkeisiin siirrytään, eli ei voi olla suuri ongelma, vaikka äffäläinen onkin eri laite kun hawk. Onhan hornettikin aika lailla rajumpi laite, ja silti homma rokkaa.
Mietin enemmän käyttökustannus- ja huoltovarmuusnäkökulmaa.

Jos harjoittelukalusto on niin yhteensopivaa että saadaan jokin osa lentotunneista siirrettyä niille, niin rahaa ja kalliimman kaluston huoltamista säästyy edes pikkasen.
 
Uskoisin, että jos kerran Hawkeihin saadaan tietovuon kautta simuloitua tutkaa, niin jonkinlaisella algoritmilla saataisiin myös mallinnettua häivettäkin.
 
MOSCOW, July 13. /TASS/. The latest combat plane that Russia will unveil on the first day of the MAKS-2021 aerospace show will rival the US fifth-generation F-35 aircraft, Executive Director of Aviaport Aviation News Agency Oleg Panteleyev said on Tuesday.

Uusi superkone tulossa, pitäkää hatuistanne kiinni.
 
MOSCOW, July 13. /TASS/. The latest combat plane that Russia will unveil on the first day of the MAKS-2021 aerospace show will rival the US fifth-generation F-35 aircraft, Executive Director of Aviaport Aviation News Agency Oleg Panteleyev said on Tuesday.

Uusi superkone tulossa, pitäkää hatuistanne kiinni.

Tulisikohan tällä kertaa Mikoyanilta? Hyvä, että tulee kilpailua, niin tekniikkaa kehitetään jatkossakin aktiivisesti, eikä tyydytä nykyiseen. Jos ei tule jotain erittäin liikehtimiskykyistä hävittäjää muutoin keskinkertaisesti varustettuna niin olen kovasti üllattynyt.
 
Hawkin päivitetty versiohan oli tarjolla Ameriikan T-X -kisassa, eli varmasti päivityspotentiaalia ainakin löytyy. Suuri kysymys lienee se, löytyykö uusille versioille/päivityksille laajaa maksajakuntaa...
 
Tulisikohan tällä kertaa Mikoyanilta? Hyvä, että tulee kilpailua, niin tekniikkaa kehitetään jatkossakin aktiivisesti, eikä tyydytä nykyiseen. Jos ei tule jotain erittäin liikehtimiskykyistä hävittäjää muutoin keskinkertaisesti varustettuna niin olen kovasti üllattynyt.
Tuolla inhaa-ketjun puolella aiemmin arvelin, että voisi olla Mikojanin LMFS jatko. Joko ihan suoraan tai vähintään käyttäen runsaasti hyväksi tähän mennessä tehtyä.
Tuota kun lukee niin eiköhän se yhteneväisyys nyt ilmoitettuun tee siitä erittäin todennäköistä.
 
Hawkin päivitetty versiohan oli tarjolla Ameriikan T-X -kisassa, eli varmasti päivityspotentiaalia ainakin löytyy. Suuri kysymys lienee se, löytyykö uusille versioille/päivityksille laajaa maksajakuntaa...
Northrop Grumman olisi valmistanut koneet USA:ssa, mutta vetäytyi sittemmin projektista, koska Hawkiin vanhahtavilla lento-ominaisuuksilla ei olisi pärjätty kilpailussa. NG:n tytäryhtiö Scaled Composites suunnitteli uuden koneen ja lensi sillä, mutta NG päätti oilla osallistumatta T-X kilpailuun silläkään koneella.
 
Tuolla inhaa-ketjun puolella aiemmin arvelin, että voisi olla Mikojanin LMFS jatko. Joko ihan suoraan tai vähintään käyttäen runsaasti hyväksi tähän mennessä tehtyä.
Tuota kun lukee niin eiköhän se yhteneväisyys nyt ilmoitettuun tee siitä erittäin todennäköistä.
The aircraft is reported to be Russia’s first single-engine low signature supersonic tactical fighter, and has been developed by Sukhoi. The stated intent is to ‘rival the US fifth-generation F-35 aircraft’. The aircraft is also described as a domestic light fighter which will compete with the F-35 in export markets.

 
The aircraft is reported to be Russia’s first single-engine low signature supersonic tactical fighter, and has been developed by Sukhoi. The stated intent is to ‘rival the US fifth-generation F-35 aircraft’. The aircraft is also described as a domestic light fighter which will compete with the F-35 in export markets.
Hushkit ei kuulosta tälläkään kertaa sen uskottavammalta kuten yleisesti. Hakuammuntaa. Tosin sinänsä UAC omistaa vaikka asialla olisi Sukhoi tai Mikojan.
 
Tuolla inhaa-ketjun puolella aiemmin arvelin, että voisi olla Mikojanin LMFS jatko. Joko ihan suoraan tai vähintään käyttäen runsaasti hyväksi tähän mennessä tehtyä.
Tuota kun lukee niin eiköhän se yhteneväisyys nyt ilmoitettuun tee siitä erittäin todennäköistä.

Ah, olen näköjään missannut. Joo LMFS-kehitystyö tuli myös mieleen. Tosin viimeksi kun katselin vuosia sitten, niin oli hanke laitettu telineisiin parempia aikoja odottelemaan, ilmeisesti ne on nyt tulleet. Kaippa Venäjälläkin on viimein tajuttu, että jos 5. sukupolven hävittäjän saa suunnilleen edellisen sukupolven hinnoilla, niin kaikkihan sellaisen haluaa ennemmin, kuin jonkun Mig-29-uudelleenlämmittelyn. Vaikkei ihan tyhjältä pöydältä tarvitsekaan aloittaa, niin käyttöönotto tapahtuu varmaan vasta 30-luvun puolella.
 
MOSCOW, July 13. /TASS/. The latest combat plane that Russia will unveil on the first day of the MAKS-2021 aerospace show will rival the US fifth-generation F-35 aircraft, Executive Director of Aviaport Aviation News Agency Oleg Panteleyev said on Tuesday.

Uusi superkone tulossa, pitäkää hatuistanne kiinni.
Kivinen tie edessä. Su-57 on sekin edelleen kesken. USA kokeilee jo seuraavaa sukupolvea, joten kilpailijaa tuskin tulee.

Tuntuu yhä selvemmin että Usan ja Venäjän huikea ero puolustusbudjeteissa näkyy mitä syvemmälle teknologiaan mennään.
 
Kivinen tie edessä. Su-57 on sekin edelleen kesken. USA kokeilee jo seuraavaa sukupolvea, joten kilpailijaa tuskin tulee.

Tuntuu yhä selvemmin että Usan ja Venäjän huikea ero puolustusbudjeteissa näkyy mitä syvemmälle teknologiaan mennään.

Niin kauan, kun uudet aseet perustuivat NL:n perinnön jalostamiseen, Venäjä pysyi kohtuullisesti mukana. Uudet aseprojektit ovat olleet (ehkä Boreita) lukuunottamatta ylitoiveikkauta epäonnistumisia, poislukien vaatimattomammat projektit, kuten Gorshov-luokka.

Sama koskee myös jatkuvasti enemmän ja enemmän osaamista. Jos valmistuit Venäjällä insinööriksi aseteollisuuteen vuonna 1975, sait hioa taitojasi maailmanluokan projekteissa valtavat budjetit käytettävissä Jos taas valmistuit 1990, oli työuran alku todennäköisesti paljon ohdakkeisempi ja kokemista laajoista projekteista ei ole päässyt kertymään. Nyt näiden myöhemmin valmistuneiden pitäisi johtaa uusia projekteja.
 
Niin kauan, kun uudet aseet perustuivat NL:n perinnön jalostamiseen, Venäjä pysyi kohtuullisesti mukana. Uudet aseprojektit ovat olleet (ehkä Boreita) lukuunottamatta ylitoiveikkauta epäonnistumisia, poislukien vaatimattomammat projektit, kuten Gorshov-luokka.

Sama koskee myös jatkuvasti enemmän ja enemmän osaamista. Jos valmistuit Venäjällä insinööriksi aseteollisuuteen vuonna 1975, sait hioa taitojasi maailmanluokan projekteissa valtavat budjetit käytettävissä Jos taas valmistuit 1990, oli työuran alku todennäköisesti paljon ohdakkeisempi ja kokemista laajoista projekteista ei ole päässyt kertymään. Nyt näiden myöhemmin valmistuneiden pitäisi johtaa uusia projekteja.
Venäjän nykyiset hävittäjämoottorit perustuvat 1980-luvun alussa käyttöön otettujen moottoreiden (RD-33 ja AL-31) jatkokehitelmiin. Uusi izdeliye 30 tulee käyttöön ehkä joskus 2025 jälkeen.
 
Back
Top