Ongelma tuossa "etäohjaamossa" ja UAV yms ropoteissa on on tuo tietoliikenne yhteys, kuinka varmistaa että vihollinen ei pysty sitä häiritsemään.
Jos nyt olisi käyttökelpoinen nopeaa toimintaa vaativissa tilanteissa edes ilman häirintää. Latenssi tappaa, enkä oikeen jaksa uskoa että wvr tilanteissa edes optimitilanteissa bitti kulkisi ongelmitta niin nopeaa eri suuntiin että etäyhteyden varassa roikkuva kone ei kärsisi extra penaltia hitaista reagoinneista.
Kyllä nykyään pystytään simuloimaan jatkuvia suuria G-voimia kaikkiin suuntiin: On laitettu simupilotin ohjaamo sentrifugiin. Ei liene kuitenkaan erityisen halpa ratkaisu.
Aidon persetuntuman simulointi on kyllä vaikeaa kaikkine tarkkoine värinöineen ja pikku rytkähdyksineen vaikka olisi mimmonen heiluri alla, mutta abauttiarallaa kaikkeen muuhun on olemassa joku ratkaisu joka ei vaadi koneessa istumista kaikissa harjoitustilanteissa.
Tämä vääntö lähti taas liikkeelle tuosta Jopunin postaamasta artikkelista jossa IAI kommentoi että puolet lentäjien koulutuksesta tapahtuu simulaattorissa ja siitä, että vaikuttaako tämä nyt taitotasoon vai ei. Otan tähän muutamat poiminnat tuosta artikkelista:
"The squadron's first designation will be to train IAF pilots to operate the F-35I. "The training course will include familiarization with the aircraft's advanced parts and systems, simulator flights, ground drills, and training sorties"
Kyseessä on siis nimen omaan tyyppikoulutukseen tähtäävä harjoitteluosasto, jossa otetaan vehkeestä perusteet haltuun.
"The squadron will also act as a training center for the "Adir" Division's operational squadrons. "Roughly half of the training an F-35I pilot undergoes happens in a simulator", said Lt. Col. N. "Up until this point, the simulator has operated out of the 140th squadron, but it will now become part of the 117th - a squadron that specializes in training. This will allow pilots to maintain and improve operational fitness while developing new capabilities, and introducing new technologies. Additionally, the squadron will act as a great source of knowledge in the field of fifth-generation aircraft"."
Koulutusta tarjotaan nyyppien lisäksi osittain myös operatiivisille osastoille, Tässä on nyt mukana tuo huolta herättänyt 50% simulaattorissa kommentti. Huomionarvoista tässä on se, että mihin tuossa tuo koulutus tähtää, eli ylläpidetään ja kehitetään operaationaalisia kykyjä samalla kun kehitetään uusia kyvykkyyksiä ja esitellään uutta teknologiaa.
Tekstistä ei voi päätellä, että treenaako operatiivisen puolen heput yhtä paljon simulaattorissa kuin nyypät tyyppikoulutuksessa, mutta jää käsitys, että keskiarvo harjoutuksessa on noin fifty fifty.
Itse tulkitsen tuota tekstiä siihen suuntaan, että siellä on niin hemmetisti uutta hilavitkutintja ja härpätintä nyt opeteltavana ja uusia tekniikoita ja taktiikotia omaksuttavana, että se voi jo ihan pakostakin nostaa simulaattorimäärää koulutuksessa erityisesti alkupäästä koska noiden opetteleminen samalla kun opettelee ylipäätänsä lentämään voi olla vaikea yhdistelmä. Siinä missä kone itsessään on kehuttu todella helpoksi lentää, niin epäselväksi jää että kuinka intuitiivinen ja helppo omaksuttava F-35:n käyttöjärjestelmä on noin niinkuin yleisesti ottaen. Olen itse ollut havaitsevani viestejä siihen suuntaan, että koneen järjestelmien tarjoama informaatiomoäärä on niin kosminen, että sen hallinnan opiskeluun palaa tiimaa palhon verrattuna perinteisempiin koneisiin. Win some, lose some.
Hyvän hävittäjälentäjän kouluttaminseen menee helposti vuosissa aikaa semmonen 7 - 9 vuotta. Sinä aikana lentäjä on kerennyt olla melko monella eri kurssilla eri osastoissa ja lentänyt jo kohtuulliset määrät operatiivisiakin lentoja. Eri vaiheissa uraa tulee takuulla vaihtelua että minkä verran aikaa palaa simulaattorissa ja minkä verran oikealla koneella harjoiteltaessa ja sitten saatetaan lentää vielä aivan eri konetyypeilläkin siinä välissä. Lentotuntien määrä on tuossa lopputuloksessa epäilemättä tärkeä tekijä, mutta väitän silti että harjoituksen kokonaismäärä on myös yhtä tärkeä.
Hyvät simulaattorit joihin saa helposti tiimaa voivat parhaimmassa tapauksessa nostaa lentäjän taitotasoa huimasti nostamalla kokonaisharjoituksen määrää sadoilla tunneilla mutta vastaavasti liika nipistäminen sieltä oikean koneen lentäisestä saa sekin sitten pahimmillaan aikaan hallaa kun se reaalimaailman kosketus jää matalaksi.
Se että mikä se suhde sitten tulee lopulta olemaan näillä uusilla simulaattoreilla ja koneilla taitaa olla auki vielä aivan kaikkilla. Ei nyt kuitenkaan kannata vielä tässä kohti panikoida koulutuksen simulaattoripainotteisuudesta.