Pakostahan se menee enemmän ja enemmän simulaattoreihin mikä antaa oikeasti mahdollisuuksia asioiden treenaamiseen. Jos kone itsessään on hemetin helppo lentää eikä sen lentomekaanisten kommervenkkien opetteluun pala niin perkeleesti aikaa kuin vanhemmalla kalustolla, niin en minäkään nyt hahmota että miten se vaikuttaa siihen relevanttin taitotasoon. Eiköhän siellä vedetä harjoituspuolella edelleen ilmassa ne harjoitukset jotka siellä on syytä tehdä ja muu taktinen tavara tehdään simulaattorissa jossa skenaariot ovat vapaat ja voidaan simuloida rauhassa mitä tahansa järjestelmän toimintaa ja asetta ilman että tarvii oikeasti ampua parin miljoonan ohjuksia harjoutusmielessä tai esitellä kuvioitaan uteliaille silmäpareille.
Se vaikuttaa siihen siksi, että simulaattori on simulaattori, lentokone on lentokone ja ihminen on ihminen.
Nykyiset simulaattorit ovat todella hienoja laitteita ja niillä voi tehdä monia asioita, joita ilmassa ei edes uskalla alkaa harjoittelemaan. Ja ne ovat omiaan hiomaan prosesseja ja reaktioita sekä taktisia kuvioita. Mutta se ei muuta sitä, että lentäminen on eri asia.
Simulaattori simuloi hyvin rajallisesti niitä fyysisiä voimia, jotka lentäjään kohdistuvat hävittäjässä. Tämä on ongelma jo siviilipuolen simulaattoreissa joissa raja-arvot ovat paljon pienemmät kuin sotilaskoneissa. Lisäksi simulaattori on aina "tasoiteltu" kokemus. Simulaattori ei reagoi aivan samoin kuin oikea lentokone oikeissa olosuhteissa.
Mutta se, missä simulaattori jää pahiten jälkeen lentämisestä on tunnepuoli. On yksi asia lentää simulaattorissa 600km nopeudella 200 metrin korkeudessa siipimiehen ollessa 50 metrin päässä ja kokonaan toinen asia tehdä sama lentokoneessa. Tai lentää 0-näkyvyydessä pilven sisällä laitelennossa. Ihminen on ihminen ja hänen tunteensa vaikuttavat ratkaisuihin. ja niitä tunteita pääsee kokeilemaan vain lentämällä. Ei simulaattorissa. Ja jos sitä totuttelua ei tee tarpeeksi paljon, osaaminen tosipaikassa on heikompaa.
Finskillä normi lentäjä lentää vuodessa 500-1000 tuntia + simulaattorit päälle. PV:llä kaiketi 100-150 tuntia + simulaattorit päälle. Vertaa hommien vaativuutta ja kuinka monenlaisia tehtäviä sotilaalla on vs. siviilipilotti. Ja kumman luulette olevan haastavampi lennettävä: Airbus vai F-35? Ei siinä oikeasti ole varaa paljon alkaa enää lentotunneista poistamaan sillä perusteella, että "kyllä sitten simulaattorissa".
Se, että lentotunnin hinta on mielipuolinen on tietysti perustelu simulaattorien käytön lisäämiselle. Mutta on aivan turha kuvitella, että simulaattorilla saadaan aikaan samat asiat. Simulaattori antaa paljon lisämahdollisuuksia koulutukseen ja suunnitteluun, tästä ei ole epäilystäkään. Mutta se ei korvaa lentämistä niin kauan kun ihminen istuu vielä ohjaamossa.