F-35 Lightning II

Kanadan valintaakin on mielenkiintoista seurata. Kun Trudeau ja Liberaalipuolue vetivät niin isot kuorolaulut vaalilupauksena, että F-35:n tilaus perutaan, ja sitten kun jos sielläkin todetaan ylivoimaiseksi sekä teknologisesti että taloudellisesti vaihtoehdoksi, niin minkäköhänlaiset spinnaamisen kuperkeikat Trudeau hallituksineen tekee lehdistölle, että joo peruttiin tilaus koska F-35 oli muka liian kallis ja nyt se voitti edullusimpana ja parhaana vaihtoehtona kilpailun.

Helppo spinnaus: Trudeaun hallituksen erinomaisten neuvottelutaitojen ansiosta kone, joka oli alun perin liian kallis hankittavaksi, saatiinkin halvemmalla kuin kaikki muut vaihtoehdot. Sulka hattuun hallitukselle siis
 
Näin.
Kysäiseppä siltä ilmavoimien tutulta muuten kumpi on kustannustehokkaampi lennättämään koneitaan: USAF vai FINAF. Vastauksen perusteella voit sitten koittaa funtsia päätekö ne netissä pyörivät lentotuntihinnat sellaisenaan meillä. Suurin osa hinnasta kun ei ole lämärin osuutta vaan loppukäyttäjän.
Muilla mailla ei ole varusmiehiä nollapalkalla tekemässä palkatun henkilöstön hommia. Ja sit verrataan USA:n palkkatasoon ja kun senkin kaverin palkka, joka jynssää juuriharjalla ja mäntysuovalla linnunpaskaa kiitoradalta, jyvitetään lentotunnille, niin ei oo ihme, että Suomessa on halvempaa
 
Mikä tämä sun erikoistarjous-juttu on? Yhtä halvalla se on myyty joka puolelle muuallekkin (mm sen takia se on voittanut joka kilpailun johon on lähtenyt).
Yllättävän hyvän "erikoistarjouksen" Sveitsikin sitten sai, vaikka panokset eivät ihan yhtä kovat olleet kuin meillä, ennakkoon halvimmaksi arvioidun kilpurin kudin jäädessä piippuun.
Foorumin asiantuntijoita etukäteen kovasti huolestuttanut cyberturvallisuus loppujen lopuksi arvioitiin peräti vahvuudeksi. Onkohan sitten vihdoin tajuttu kysyä ruotsista guruilta apua? ;)
"Puolustusuutisissa" huomio kiinnittyi tähän:
"Gilmore’s memo also raised concern about the Autonomic Logistics Information System, the F-35’s integrated maintenance and management system, particularly regarding cyber deficiencies.

“(ALIS) continues to struggle in development with deferred requirements, late and incomplete deliveries, high manpower requirements, multiple deficiencies requiring work-arounds, and a complex architecture with likely (but largely untested) cyber deficiencies,” Gilmore wrote.
Gilmore’s memo also raised concern about the Autonomic Logistics Information System, the F-35’s integrated maintenance and management system, particularly regarding cyber deficiencies.

"(ALIS) continues to struggle in development with deferred requirements, late and incomplete deliveries, high manpower requirements, multiple deficiencies requiring work-arounds, and a complex architecture with likely (but largely untested) cyber deficiencies,” Gilmore wrote."

Provokatorisesti voisi kommentoida tuota vaikkapa näin:
Olisikohan kannattanut kysyä ruotsalaisilta, kuinka tehdään helposti huollettava ja päivitettävä kone. ;) ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka todennäköisenä palstan asiantuntijat pitävät sitä, että F-35:lla voitaisiin Suomen olosuhteissa lentää kauemmin kuin 30 vuotta? Jos siis vaikkapa pääkäyttäjällä ja usealla muulla käyttäjällä F-35 olisi käytössä vaikkapa 2070 asti, niin voisiko Suomikin jatkaa 10 vuodella? Mukana vahva oletus siitä, että lentotunteja siirretään simulaattoriin huomattavia määriä. 1. tai 2. MLU:ssa saattaisi tulla uudet ja kehittyneemmät simulaattorit myös, mikä saattaisi loppua kohden mahdollistaa suhteellisesti vielä suuremman osan harjoittelusta tapahtuvan simulaattorissa
 
Kuinka todennäköisenä palstan asiantuntijat pitävät sitä, että F-35:lla voitaisiin Suomen olosuhteissa lentää kauemmin kuin 30 vuotta? Jos siis vaikkapa pääkäyttäjällä ja usealla muulla käyttäjällä F-35 olisi käytössä vaikkapa 2070 asti, niin voisiko Suomikin jatkaa 10 vuodella? Mukana vahva oletus siitä, että lentotunteja siirretään simulaattoriin huomattavia määriä. 1. tai 2. MLU:ssa saattaisi tulla uudet ja kehittyneemmät simulaattorit myös, mikä saattaisi loppua kohden mahdollistaa suhteellisesti vielä suuremman osan harjoittelusta tapahtuvan simulaattorissa
Ainakin USA suunnittelee käyttöä vuoteen 2070. Ja jos nyt vertaa esim. F-16:n elinkaareen, joka USA:ssa muistaakseni jatkuu vuoden 2040 tienoille, niin kyllähän varmaan me voisimme F-35:lla operoida vuoteen 2070 asti. Varsinkin, kun sille on luvattu muistaakseni 8800 lentotunnin elinkaari rungolle vrt. Hornetin 6000 ja tuohon päälle vielä lisääntyneet simulaattorit.
 
Yllättävän hyvän "erikoistarjouksen" Sveitsikin sitten sai, vaikka panokset eivät ihan yhtä kovat olleet kuin meillä, ennakkoon halvimmaksi arvioidun kilpurin kudin jäädessä piippuun.
Foorumin asiantuntijoita etukäteen kovasti huolestuttanut cyberturvallisuus loppujen lopuksi arvioitiin peräti vahvuudeksi. Onkohan sitten vihdoin tajuttu kysyä ruotsista guruilta apua? ;)
Eli vuorimaan pankkiireille voitiin höylätä juustohöylällä F-35:stä ”erikoistarjous”, mutta meille ei? Meillehän mahdollisesti hankittava paketti myydään samalla hinnalla kuin muille (riippumatta toimitussisällöstä). ;) Ja tämä on ilmeisesti ”Homman” nimi.

Gilmoren raportin asiantuntevuutta en osaa maallikkona sanoa, mutta ALIS ja siihen liittyvä toiminta on ainakin tähän saakka osoittautunut useiden tietolähteiden mukaan käytännössä varsin ”täydelliseksi”. Paskaksi, siksi alettiin kehittää paremmin toimivaa ratkaisua... ;)

Kyberkyvyistä ja haavoittuvuuksista on vaikea sanoa mitään. Mitä monimutkaisempi järjestelmä, sitä useampi muuttuja ja kun ohjelmakoodin laadusta suhteessa muihin tiedetään tasolla ei aavistustakaan, ollaan lettosuolla. F-35:n väitetään olevan kova luu tällä saralla.

Sveitsillä ja sen toimilla oman hankintansa suhteen ei taida olla meille juurikaan turpomielessä painostusvaikutusta, vaikka jotain tietovaihtoa on saatettu heikäläisten kanssa tehdä HX -hankkeen tiimoilta. Voiko Suomen valinta olla sama kuin Sveitsin? Voi toki ja kun panokset kovenivat, myös mahdollisuudet voittoon paranivat. Jos F-35 tulee usvasta voittajana, tarjottu paketti oli meille paras ja sillä sipuli. Kilpailu on ollut mielestäni osallistujille avoin ja reilu.
 
Ei ne kestänyt viimeksikään sitä mitä luvattiin. Joten se kesto liittyy ennemmin siihen, että elinkaaripidennyksiin ja myöhempiin MLU-ajoituksiin on enemmän halua ja mahdollisuuksia jos se ei näytä siltä, että poistuu muilta käytöstä.

Sveitsi sai vain 7% alen DSCA-hintaan (151,5 per vs. 141,1). Eli ei ollut erikoistarjous.
 
Viimeksi muokattu:
Eli vuorimaan pankkiireille voitiin höylätä juustohöylällä F-35:stä ”erikoistarjous”, mutta meille ei? Meillehän mahdollisesti hankittava paketti myydään samalla hinnalla kuin muille (riippumatta toimitussisällöstä). ;) Ja tämä on ilmeisesti ”Homman” nimi.
Varmaan kannattaisi Saabinkin ruveta tekemään näitä erikoistarjouksia niin voisi mennä kone kaupaksikin johonkin? Pitäisiköhän niiden kysyä vähän Yhdysvalloista neuvoa miten hävittäjäkisa voitetaan?
 

Eihän Sveitsi saanut kuin 7% alen DSCA-hintaan (151,5 per vs. 141,1). Eli ei ollut erikoistarjous.
Mikä on erikoistarjouksen raja? Minusta 7% on ihan kelpo ale, tosin lähtöhinta ja sisältö vaikuttavat siihen, kuinka hyvästä alesta on kyse.

Varmaan kannattaisi Saabinkin ruveta tekemään näitä erikoistarjouksia niin voisi mennä kone kaupaksikin johonkin? Pitäisiköhän niiden kysyä vähän Yhdysvalloista neuvoa miten hävittäjäkisa voitetaan?
Jenkkilän pisnismiehet voisivat eittämättä opastaa sveduja, tosin taustalla olevaa suurvallan poliittis-sotilaallista vaikutusvaltaa ei voi sellaisenaan siirtää. (Svenssonit ovat puolestaan ärsyttävästi parempia kauppamiehinä noin yleisellä tasolla kuin meikäläiset.)

Boeing avasi pelin; murisijat pystyvät moneen sellaiseen, mihin muut eivät. Saabin HX-tarjoukseen rutistettiin toivottu konemäärä ja pari ”maailmansilmää” kuorrutteeksi. Lockheed-Martinin täsmennetty tarjous konemäärän osalta on kova tikki. Rafalen ja Typhoonin pakettisisältöjä ei liiemmin avattu. Joku näistä on pelannut valttia pöytään.
 
Jenkkilän pisnismiehet voisivat eittämättä opastaa sveduja, tosin taustalla olevaa suurvallan poliittis-sotilaallista vaikutusvaltaa ei voi sellaisenaan siirtää. (Svenssonit ovat puolestaan ärsyttävästi parempia kauppamiehinä noin yleisellä tasolla kuin meikäläiset.)
Taisi olla poliittisesti vaikein valinta Sveitsissä, silti voitti.
 
Mikä on erikoistarjouksen raja? Minusta 7% on ihan kelpo ale, tosin lähtöhinta ja sisältö vaikuttavat siihen, kuinka hyvästä alesta on kyse.
No eipä oikein ole. @Commander on palstalla vakuutellut kuinka yli 20% luokkaa jopa on irronnut.

40 kpl $6.58 mrd -> 6.06 CHF/40 = 151 vrt. toteutunut 5.080/36 = 141 on sillä tavalla epätarkka, että 4 kappaleen poisto paketista koneita ei säästä todellisuudessa samaa määrää, joka karkeasti jakamalla kokonaissumma koneiden määrällä tulee. Koska osa muista kuluista ei lisäänny samassa suhteessa koneiden määrän kanssa. Sveitsin DSCA-luvassa on niin vähän aseita, että niistä ei ole vara ottaa pois. Esim. vain 40 Aim-9 X II, 12 JDAM ja 18 SDB II.
 
Viimeksi muokattu:
USA:n merijalkaväellä on suunnitelma (voi muuttua ja luultavasti muuttuukin) F-35:ten sijoittamiseen. Peräti 116 konetta olisi pidemmässä huollossa tai reservinä tuhoutuneiden koneiden tilalle. 304 konetta olisi sijoitettuna laivueisiin.


According to the most recent Marine Corps Aviation Plan, the service plans to buy 420 F-35s: 353 F-35Bs and 67 F35Cs. That would have supported nine squadrons of 16 F-35Bs each, five squadrons with 10 F-35Bs each, four squadrons with 10 F-35C carrier-variant jets, two reserve squadrons with 10 F-35Bs, and two fleet readiness squadrons with 25 F-35Bs each.
 
Back
Top