fulcrum
Greatest Leader
Sveitsillä(kin) on joku oma tapansa laskea lentotuntihinnat. Kuten sanoin, takavuosina foorumit kauhistelivat Gripenille ilmoitettua 24k CHF lentotuntihintaa, joka oli korkeampi kuin mitä vaikka USAF ilmoittaa F-16:lle.Tämä ihmetyttää kovasti. 55k-60k chf per tunti, whattafuk? Miten tuolla muka voi voittaa jos oli näin?
edit: toki Sveitsin palkkataso... mutta
Amherdin mukaan F-35:n lentotuntihintaa "ei voi verrata muihin koneisiin", oletettavasti koska tarkoitus on lentää sillä vähemmän. Tällöinhän yksittäisen lentotunnin hinta tietenkin nousee. Ilmoitettu vuosikustannus per kone on samaa tasoa (~10 miljoonaa USD) kuin mitä Tanska ilmoitti.
Tanskan vertailussa ei mainittu vähäisemmästä lentotarpeesta mitään. Siinä F-35:n edullisuutta perusteltiin kansainvälisen varaosajärjestelmän säästöillä ja pidemmällä käyttöiällä. Jää nähtäväksi miten HX-organisaatio suhtautuu tähän kysymykseen: mennäänkö saman koulutustarvearvion mukaan kaikilla?
Lisäksi Sveitsin perusteluissa oli F-35:n vähäisempi päivitystarve, koska kone on lähtötasoltaan muita modernimpi niin tulevaisuuden kalliita päivityksiä tarvitaan vähemmän. Tämä on tietenkin järkeenkäypää vaikka tällaisten kustannusten laskeminen etukäteen on aika esoteerista mutuilua, kun tulevaisuuden tarpeita on vaikea ennakoida.
Viime kädessä Amherd vetoaa siihen että LockMart on sitovassa tarjouksessaan tällaisia lukuja ilmoittanut ja heidän on niitä uskottava. Ääneensanomaton lisäys on että jos turskaa tulee, siitä kopin ottaa Lämäri, ei Sveitsi!