No niinhän minä kirjoitin jo heti alkuun kun @Teräsmies ihmetteli koneen kulttistatusta. Mutta laitetaan lista F-35:n eduista kokonaisuutena:Eli?
Ja muuten, "jenkkien armeija" ei ole ollut missään roolissa F-35 hävittäjän kehittämisessä.
Sen sijaan tässä on kuvakaappaus syksyn 1994 "Report of the Defence Science Board Task Force on Joint Advanced Strike Technology (JAST) Program" raportista, sivulta 6:
Ilmavoimien tarve oli nimenomaan F-16 korvike, häiveinen edullinen monitoimikone jonka toimintamatka on pidempi ja jonka selvitymiskyky tulevaisuuden uhkia vastaan, niin maasta kuin ilmasta tulevia, on huomattavasti parempi kuin F-16 koneella.
Laivaston tarve oli (ydin)hyökkäyskykyinen kone joka selviää sodan ensimmäisestä päivästä. Merijalkaväen tarve on Harrierin korvaus, STOVL kykyinen kone joka pystyy tukemaan "purkkipäiden" taistelua paremmin ja edistyneemmillä kyvyillä kuin Harrier.
Hyvin moninaiset roolit, jotka F-35 pystyy erinomaisesti täyttämään. Ja bonuksena F-35 pystyy paljon muuhunkin.
-Paras pommittaja (näkymätön it-tutkille)
-Paras hävittäjä (78-1 parasta mahdollista vastustajaa vastaan)
-Paras ELSO-kone (ylivertainen tutka pimentää vastustajan tutkat ja saattaa jopa tuhota ne , sähköntuotanto, sisäiset sensorit)
-AWACS (paras tutka ja ylivertainen liikkumiskyky nykyisiin verrattuna sileänä)
-Paras tiedustelukone (sensorifuusio, DAS, EOTS, tutka.)
-Suto-kone (näkee sukellusveneet pinnan alta)
-Meritorjuntakone (paras todellinen kantomatka sileänä ja parhaat sensorit)
-Halvin operoitava (Norjan lentolaivue ja USA:n vuokraushinnat, paras ja halvin sekä helppohuoltoisin moottori)
-Omaa huoltoa ei tarvita (keskitetty muualle joka tehokasta eikä tarvitse ostaa työkaluja tai kouluttaa huoltomiehistöä)
-Omaa varaosavarastoa ei tarvita (muilta käyttäjiltä saa tarvittavia osia heti tarpeen mukaan/laaja käyttäjäkunta )
-Päivityksiä tulee koko ajan (mm. EOTS on jo uusittu, huollon tietojärjestelmä rakennetaan uusiksi parantamaan jo valmiiksi parasta konseptia, kypärä on päivitetty jo pari kertaa uusimmalla teknologialla jne.)
-Edullinen hankkia (Halvin Sveitsin ja Tanskan sekä USA:n mukaan)
-Pisin todellinen toimintamatka (todistettu monta kertaa eri tilanteissa. Sileä, muilla tavarat ulkopuolella)
-Paras suorituskyky (sileä, vastaavassa kuormassa eli 4xamraam muut jäävät, paras, tehokkain ja halvin moottori)
-Käytännössä näkymätön viholliselle (stealth, lentäjien kommentit)
-Tuo taloudellista hyötyä kaikille mukana olijoille kaikkialla. (kaikki ostajat saavat osallistua koneen rakentamiseen)
-Ei joudu koskaan epätoivottaviin taistelutilanteisiin (WVR-taistelua ei tapahdu, koska F-35 ei joudu sellaiseen. BVR jolloin ylivertainen tilannekuva ja ylivertaiset aseet hoitavat asian)
Nämä kaikki asiat on käsitelty ketjussa moneen kertaan. Siksi vain totesin, että on täysin luonnollista, että kone on saavuttanut kulttimaineen jo huolellisen kehitysprosessinsa aikana ja varsinkin viimeisen vuosikymmenen aikana.
On siis täysin ymmärrettävää ja oikein, että kone on saavuttanut nykyisen maineensa.