F-35 Lightning II

HN-hankkeen osalta nousu taisi olla 13---->18 miljardia markkaa valuuttakurssimuutosten takia?
Ja samanlaista pomppausta vakaamman euron vuoksi ei onneksi mitä todennäköisemmin ole näköpiirissä.

Varsinkin kun F-35 maksetaan huomattavan etupainotteisesti niin, että ensimmäisenä neljänä yhdestätoista maksuvuodesta maksetaan jo 5,5 miljardia.
 
HX top dogeilla ilmestyy habaan tatuointi 10.12.
Sen yltä voivat tarvittaessa hihaa raottaa.
Näkijät tietää sitten, että vittuilu loppuu siihen paikkaan.
Kyseessä on peljätty 10% jengi, joka pyyhkii lattiaa vastustajillaan.

Tattoo Sleeve GIF by AFC Ajax
 
Viimeksi muokattu:
Syynä oli lehtitiedon mukaan kiinteistössä tehdyt sähkötyöt.
Hyvä homma.
Lasse Lehtosen tweetissä ei ollut vielä tietoa syystä. Olisi voinut miettiä asiaa kriisiviestinnän kannalta.
Mitä Venäjään tulee, se muistuttaa olemassolostaan välillä tuollaisilla pienillä tökkäyksillä, kuten ilmatilaloukkaukset ja "pakolaisten" roudaaminen rajalle.

Onneksi ei koskenut kriittisiä järjestelmiä.
Tulipa kuitenkin varajärjestelmä testatuksi rikotuksi ja sitten korjatuksi. Nyt tiedetään :cool:, mitä tapahtuu, jos diesel ei käynnistykään.
https://twitter.com/lasleh
https://twitter.com/lasleh
 
Tulipa kuitenkin varajärjestelmä testatuksi rikotuksi ja sitten korjatuksi. Nyt tiedetään :cool:, mitä tapahtuu, jos diesel ei käynnistykään.
Erään toisen ison kaupungin sairaalassa kävi takavuosina samoin, pimeäksi meni koko laitos. Kysyin eräältä kaupungin työntekijältä että onhan siellä kai nyt sentään varavoima? "Joo on siellä generaattorit mutta ei ne ole käytössä kun ovat liian pieniä." Aha, okei... :unsure:
 
Yhdeksi syyksi miksi F-22:sta ei myyty on sanottu se, että sitä ei suunniteltu vientiin ja arveltiin että se olisi helppoa takaisinmallintaa ja kopioida. F-35 on alusta asti vientiin tarkoitettu ja se on pystytty suunnittelemaan kyberturvallisuuden ym. osalta se huomioiden.
En usko tuon olleen ylitsepääsemätön ongelma, onhan noita muitakin huippurasseja myyty ennen niille joilla on ollut varaa maksaa. Tomcattia ja Phoenixia myytiin Iraniin ja sehän meni hyvin...
LockMart markkinoi konetta vientiin jo ennen kuin se tuli USAFin käyttöön.
Tietenkään kovin moni maa ei ollut kiinnostunut F-22:sta, Japani taisi olla ainoa joka puolivakavissaan potkiskeli renkaita.
 
Muuttukos tuo kokardi muuten harmaa-valkoiseksi Suomen F-35:ssä? Alkaa mennä aika samannäköisiksi monen muun F-35 käyttäjämaan kanssa vai voikohan sinisen vielä pitää?:unsure:

Tätä pulmaahan ei olisi, jos käytettäisiin vielä alkuperäistä tunnusta...
 
En usko tuon olleen ylitsepääsemätön ongelma, onhan noita muitakin huippurasseja myyty ennen niille joilla on ollut varaa maksaa. Tomcattia ja Phoenixia myytiin Iraniin ja sehän meni hyvin...
LockMart markkinoi konetta vientiin jo ennen kuin se tuli USAFin käyttöön.
Tietenkään kovin moni maa ei ollut kiinnostunut F-22:sta, Japani taisi olla ainoa joka puolivakavissaan potkiskeli renkaita.
Itse asiassa F-22:sta oli tietenkin paljon kiinnostusta, Japani kyseli koneen perään useita kertoja, kuten myös Australia ja Israel. FMS-asiakkaita olisi varmasti löytynyt muitakin, ja Yhdysvallat olisi itsekin hyötynyt koneen myymisestä, koska suurin ongelma eli pienen valmistusmäärän aiheuttama kustannusten keskittyminen olisi helpottanut. Koneen vientiversion mahdollisuudesta teetettiin raporttikin, joka löytyy täältä: https://www.documentcloud.org/documents/21062362-100300_f-22-export-configuration-study_redacted

Jo alustus tiivistää olennaisen: "The F-22A fighter was not designed with the objective of selling the aircraft to allies and partners worldwide. Concerns about inadvertent disclosure of sensitive technologies, materials and capabilities have prevented exporting this highly capable aircraft to interested nations."

Vaikka raportti on suurilta osin sensuroitu, siitä käy selväksi että perustavana ongelmana on, että F-22 ei ole suunniteltu vientiin, toisin kuin F-35. Yksittäisinä asioina on sensuroimattomana listattu kaikkea aina kiinnikkeistä avioniikkajärjestelmään, esimerkiksi tutka olisi pitänyt vaihtaa, kuten koko keskustietokone ja tehtävätietojärjestelmä. Kyse on varmasti ollut myös lakiteknisistä asioista, kuten vientilupien järjestämisen mahdottomuudesta.

Lopputuloksena todettiin, että vientiversion valmistaminen olisi ollut mahdollista, mutta 40 koneen valmistaminen olisi kustantanut 11.6 miljardia dollaria ja sillä olisi ollut vaikutuksia USAF:n toimintaan, kuten huoltojärjestelmään, koulutukseen ja mahdollisesti toimitusaikatauluun.

Ehkäpä juuri tuosta Iranin tapauksesta oli otettu oppia?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top