F-35 Lightning II


Espanja on ilmeisesti kiinnostunut hankkimaan 50 F-35:a korvaamaan mantereella olevat Hornetit ja laivaston Harrierit. Jako olisi 25-25 tasan A ja B - mallien välillä.


Jotenkin itse osasin odottaa, että Espanjan lukumäärä, jolla se korvaisi mantereen Hornetit ja laivaston Harrierit olisi siinä 50 tienoilla.
 
Suomen tulevat hävittäjät ovat erityinen mahdollisuus lukion penkillä tulevaisuuden suunnitelmiaan pohtiville. Näin ajattelee Ilmasotakoulun johtaja, eversti Henrik Elo.

– Jos miettii, kannattaako hakea ilmavoimiin, niin koskaan ei varmaan ole ollut näin mielenkiintoisia näkymiä kuin tällä hetkellä on heille tarjolla, hän sanoo.

 
Nyt pitää päättäjille antaa kymmenen pistettä ja papukaijamerkki. F-35:n hankinta on todella kova signaali ulospäin. Ja kerrankin olemme ajoissa mukana, eikä hankkimassa konetta, jonka valmistus on juuri loppumassa.

Hyvälle näyttää, toivottavasti käyttöbudjettikin kestää :D
F-35 oli luonnollisesti ennakkosuosikki alusta alkaen. Mä antaisin pisteet pääasiassa PV:lle, jokseenkin kaikki julkisuudessa liikkuvat tiedot ovat aika yksimielisiä siitä että kilpailutus vietiin läpi taidokkaasti. Annetulla budjetilla myös saatiin täysi konemäärä mikä ei ollut aivan itsestäänselvää.

Mitä taas tulee valmistuksensa loppupäässä oleviin konetyyppeihin, ne eivät ole mitenkään itsestäänselvästi huono vaihtoehto nekään. Se riippuu enemmän siitä, onko konetyypillä muita käyttäjiä ja sitä kautta kehityskustannusten jakajia kuin siitä, että valmistetaanko sitä enää uutena. Tällaisesta koneesta voidaan myös saad ase lopullinen versio kaikilla herkuilla, kuten Suomen Hornet oli, ja kaikki lastentaudit tiedetään varmasti ratkaistuiksi. On tietysti totta, että tällaisessa ratkaisussa on enemmän riskejä, mutta tällaisia on myös nähty: esmes F-4 Phantom on edelleen käytössä mm. Turkissa ja Japanissa, syistä, jotka eivät ole mulle aivan päivänselviä. Ainakin Turkin kohdalla syynä voi olla, ettei sille yksinkertaisesti ole saatavilla korvaavaa konetyyppiä, Japanin kohdalla taas koneet ovat ilmeisesti sen verran "uusia" että niiden käyttöä on haluttu jatkaa (viimeinen F-4 valmistui juuri Japanissa 1981). Jokatapauksessa tämäkin on mahdollinen ratkaisu, koska F-4 on niin yleinen konetyyppi, että varaosahuolto on turvattu ja päivityspaketteja saa ainakin Iipoista.
 

Murmansk BN on Pravdan mukaan käytössä Murmanskin, Kaliningradin ja Krimin alueilla. Systeemi kykenee halvaannuttamaan vihollisen elektroniset järjestelmät jopa yli 3000 kilometrin päästä, Pravda väittää.

Pravda huomauttaa, että täydellä teholla toimiessaan Venäjän elektroninen puolustus ”muuttaa F35-hävittäjät pelkäksi romumetalliksi”.

😄
 
Pravdan mukaan Murmansk BN -nimellä kulkeva häirintäjärjestelmä on toistuvasti vaikeuttanut F35:n lentoja Mustalla merellä ja Itämerellä.
Onko Murmansk BN Venäläinen sotilas Suursaaren rantakalliolla osoittelemassa laservalolla matalalla lentävän kolmevitosen ohjaajaa?
 
Tämän kun saisi mukin kylkeen, niin voisin ensimmäisen muumimukin ostamista jopa harkita(tulkoot mukit sitten Thaimaasta tai vaikka taivaasta).
20211212_035009.jpg
Täytyypi ehkä harkita ihan teetättämistä. Olisi mukava seurata emännän kavereiden reaktioita ihan ennennäkemättömään uniikkimukiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän kun saisi mukin kylkeen, niin voisin ensimmäisen muumimukin ostamista jopa harkita(tulkoot mukit sitten Thaimaasta tai vaikka taivaasta).
Katso liite: 54992
Täytyypi ehkä harkita ihan teetättämistä. Olisi mukava seurata emännän kavereiden reaktioita ihan ennennäkemättömään uniikkimukiin.

Kävisikö tällainen ifolor -kuvamuki vai alkavatko hinkkaamaan tekijänoikeuksien kanssa? Hinta olisi kymppi plus postikulut.
 
Kävisikö tällainen ifolor -kuvamuki vai alkavatko hinkkaamaan tekijänoikeuksien kanssa? Hinta olisi kymppi plus postikulut.
Joku tämmöinen tuli ekana myös mieleen, mutta löytyisi tuota keramiikka osaamista ihan suvustakin. Olisi "uskottavampi" ja etenkin "coolimpi" ihan käsinmaalattuna.
Jouluna kun nyt tulee sukua tavattua, niin taidan ihan kysästä jos olisi aikaa/viitseliäisyyttä sutaista. On maalannut muumeja ennenkin ja uunitkin löytyy maalien polttamiseen.
(hyi, ei saisi muumeja uunittaa)
 
Joku tämmöinen tuli ekana myös mieleen, mutta löytyisi tuota keramiikka osaamista ihan suvustakin. Olisi "uskottavampi" ja etenkin "coolimpi" ihan käsinmaalattuna.
Jouluna kun nyt tulee sukua tavattua, niin taidan ihan kysästä jos olisi aikaa/viitseliäisyyttä sutaista. On maalannut muumeja ennenkin ja uunitkin löytyy maalien polttamiseen.
(hyi, ei saisi muumeja uunittaa)

JDAM-Hemuli olisi myös ajaton klassikko esimerkiksi briefing-huoneeseen. Rapatessa roiskuu ja kun rappaa enemmän, niin roiskuu enemmän... :ROFLMAO:

hemuli_koordinaatit.jpg
 
F-35 oli luonnollisesti ennakkosuosikki alusta alkaen. Mä antaisin pisteet pääasiassa PV:lle, jokseenkin kaikki julkisuudessa liikkuvat tiedot ovat aika yksimielisiä siitä että kilpailutus vietiin läpi taidokkaasti. Annetulla budjetilla myös saatiin täysi konemäärä mikä ei ollut aivan itsestäänselvää.

Mitä taas tulee valmistuksensa loppupäässä oleviin konetyyppeihin, ne eivät ole mitenkään itsestäänselvästi huono vaihtoehto nekään. Se riippuu enemmän siitä, onko konetyypillä muita käyttäjiä ja sitä kautta kehityskustannusten jakajia kuin siitä, että valmistetaanko sitä enää uutena. Tällaisesta koneesta voidaan myös saad ase lopullinen versio kaikilla herkuilla, kuten Suomen Hornet oli, ja kaikki lastentaudit tiedetään varmasti ratkaistuiksi. On tietysti totta, että tällaisessa ratkaisussa on enemmän riskejä, mutta tällaisia on myös nähty: esmes F-4 Phantom on edelleen käytössä mm. Turkissa ja Japanissa, syistä, jotka eivät ole mulle aivan päivänselviä. Ainakin Turkin kohdalla syynä voi olla, ettei sille yksinkertaisesti ole saatavilla korvaavaa konetyyppiä, Japanin kohdalla taas koneet ovat ilmeisesti sen verran "uusia" että niiden käyttöä on haluttu jatkaa (viimeinen F-4 valmistui juuri Japanissa 1981). Jokatapauksessa tämäkin on mahdollinen ratkaisu, koska F-4 on niin yleinen konetyyppi, että varaosahuolto on turvattu ja päivityspaketteja saa ainakin Iipoista.
Eihän HX:ssä oikein muuta yllätyksen mahdollisuutta ollut, kuin että F-35 ei olisi tullut valituksi. Eikä uutuus tietenkään mikään autuaaksi tekevä asia ole. Mut onpahan ainakin hiukan erilaiset murheet käsillä. Virkistävä poikkeus sääntöön joka tapauksessa.
 
Tämän kun saisi mukin kylkeen, niin voisin ensimmäisen muumimukin ostamista jopa harkita(tulkoot mukit sitten Thaimaasta tai vaikka taivaasta).
Katso liite: 54992
Täytyypi ehkä harkita ihan teetättämistä. Olisi mukava seurata emännän kavereiden reaktioita ihan ennennäkemättömään uniikkimukiin.
Eikös tuosta nokan alla olevasta maalinosoittimesta pitäisi näkyä Pikku Myyn pää. . . ;)
 
Eikös tuosta nokan alla olevasta maalinosoittimesta pitäisi näkyä Pikku Myyn pää. . . ;)
No ei. Muumit eivät ammu toisiaan. Niillä on hyvinkin monenlaisia kommunikaatiotyylejä, mutta lopulta ne kuitenkin hyväksyvät toisensa.
Sitähän me tehdään ulkopolitiikassa, puolustuspolitiikassa ja vielä näissä jäsentenvälisissä maanpuolustusjubinoissammekin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Meinaan vaan että Myy:hän aina tunkee itsensä sinne minne ei pitäisi ja pienenä mahtuu jokapaikkaan.
Aivan varmasti haluaisi lennolle mukaan eikä kyselisi lupia. . . ;)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ihan kutkuttelevaa spekulointia:


Horneteilla keskimäärin on tiimaa jäljellä vuosikymmenen lopulla. Kapasiteettia sadan kävittäjän ylläpitoon ja käyttöön vain tuskin on, samaten Horneteille varmaan jätetään raskaammat huollot tekemättä sitä mukaa kun F-35:ttä saapuu. Toisaalta koneille on varaosapooli ja tekninen osaaminen varmasti hiottu kuntoon vuosikymmenten aikana, joten esmes JASSM-alustan roolia pienelle Hornet-määrälle voinee haaveilla.
 
Katsotaan miten paljon naapuri laittaa kattilan alle lämpöä 2025+. Tarpeen mukaan erilaisia uusia kenoja otetaan sitten täällä.
F-35 on operatiivinen vasta 2028 ja 2030, joten ei ole ykkösvuosista kyse. 2-5 vuotta on Horneteilla mahdollista kai pelailla.
 
Norjalaiset ovat innoissaan Suomen F-35 valinnasta, mikä on hyvin luonnollista saavutettuihin etuihin nähden.
Naureskelin norjalaisten F-35 käyttökustannusarvioa että ei se ainakaan yläkanttiin tullut ja ehkä se paljastettiin sopivaan aikaan.
Se on win-win tilanne.
Yhteisissä pohjoismaisissa harjoituksissa gripukat saavat opetella F-35 tavoille.
Taitaa ainakin kerran vuodessa tulla tilanne jossa on tavalla taikka toisella Pohjoismaat harjoittelevät keskenään.
Kyllä entisen eurooppalaisen suurvallan lentäjät ovat kateellisia.
 
Yhteisissä pohjoismaisissa harjoituksissa gripukat saavat opetella F-35 tavoille.
Taitaa ainakin kerran vuodessa tulla tilanne jossa on tavalla taikka toisella Pohjoismaat harjoittelevät keskenään.
Kyllä entisen eurooppalaisen suurvallan lentäjät ovat kateellisia.
Näissä pohjoismaisissa harjoituksissa yhteisenä kielenä on englanti.
Tämän luulisi kiinnostavan myös pakkoruotisia pänttääviä koululaisia ja opiskelijoita. . . .
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
F-35 oli luonnollisesti ennakkosuosikki alusta alkaen. Mä antaisin pisteet pääasiassa PV:lle, jokseenkin kaikki julkisuudessa liikkuvat tiedot ovat aika yksimielisiä siitä että kilpailutus vietiin läpi taidokkaasti. Annetulla budjetilla myös saatiin täysi konemäärä mikä ei ollut aivan itsestäänselvää.

Mitä taas tulee valmistuksensa loppupäässä oleviin konetyyppeihin, ne eivät ole mitenkään itsestäänselvästi huono vaihtoehto nekään. Se riippuu enemmän siitä, onko konetyypillä muita käyttäjiä ja sitä kautta kehityskustannusten jakajia kuin siitä, että valmistetaanko sitä enää uutena. Tällaisesta koneesta voidaan myös saad ase lopullinen versio kaikilla herkuilla, kuten Suomen Hornet oli, ja kaikki lastentaudit tiedetään varmasti ratkaistuiksi. On tietysti totta, että tällaisessa ratkaisussa on enemmän riskejä, mutta tällaisia on myös nähty: esmes F-4 Phantom on edelleen käytössä mm. Turkissa ja Japanissa, syistä, jotka eivät ole mulle aivan päivänselviä. Ainakin Turkin kohdalla syynä voi olla, ettei sille yksinkertaisesti ole saatavilla korvaavaa konetyyppiä, Japanin kohdalla taas koneet ovat ilmeisesti sen verran "uusia" että niiden käyttöä on haluttu jatkaa (viimeinen F-4 valmistui juuri Japanissa 1981). Jokatapauksessa tämäkin on mahdollinen ratkaisu, koska F-4 on niin yleinen konetyyppi, että varaosahuolto on turvattu ja päivityspaketteja saa ainakin Iipoista.
Vertaus F-4:ään ontuu. Turkin on pakko käyttää koska uudempia on vaikea saada. No onhan niillä F-16. Ja muistelen lukeneeni että Japanissakin kone on pantu jo eläkkeelle. Auringonlaskun vehje on Super Hornetkin. Kun F-35:n tuotantomäärät kiihtyvät, ajetaan rohjo alas aikas nopeasti, luulen.
 
Back
Top