F-35 Lightning II

Ainoa iso kysymysmerkki Block 4:n suhteen on moottori.

En usko että nykyisellä moottoriversiolla mennään sinne asti F-35A mallin osalta, kysymys on ehkä että tuleeko meidän Block 4 koneisiin F135 jatkokehitelmä vai uusi AETP-moottori. AETP-moottorien ehtiminen 2025-2027 aikatauluun vähän epäilyttää, vaikka kehitysohjelmat toki ovat käynnissä koko ajan.

 
Ei ainakaan kokemusta tule siinä määrin, että meillä olisi mahdollista vaihtaa.
Joten toivon, että se lopulta vain kirittää F135 EEP:iä halvemmaksi, aiemmaksi, paremmaksi.
 
Ainoa iso kysymysmerkki Block 4:n suhteen on moottori.

En usko että nykyisellä moottoriversiolla mennään sinne asti F-35A mallin osalta, kysymys on ehkä että tuleeko meidän Block 4 koneisiin F135 jatkokehitelmä vai uusi AETP-moottori. AETP-moottorien ehtiminen 2025-2027 aikatauluun vähän epäilyttää, vaikka kehitysohjelmat toki ovat käynnissä koko ajan.

Ei tule aetp, kertoo siivet lehti.
 
Ja tuo uusi AETP-moottori voidaan hankkia vielä joskus MLU:n yhteydessä.
 
Sille tulee joku hinta, joka saattaa olla liian kallis hyötyyn nähden.
F135 on onneksi jo niin paljon, että sitä ei ole varaa hylätä kokonaan.
Eli voi olla "MLU:ssa" aito vaihtoehto eikä pakkorako.

Sekin vaikuttaa olisiko uusi AETP-moottori GE vai P&W. Jälkimmäinen ei välttämättä edes haluaisi ehkä tarvita AETP:ta F135 sijaan. GE:lle se on taas ainoa mahdollisuus.

Meillä palaa jo HX-teolliset rahat P&W:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Koko konelautan moottoreiden vaihto elinkaaren puolivälissä on kyllä suhteettoman kallis toimenpide. Esmes Horneteille - jotka siis ovat kaksimoottorisia - taisi varamoottoreita olla joku tusina, ja MiG-29 karsittiin aikanaan pois vedoten moottorien vaihdon aiheuttamiin elinkaarikustannuksiin. Uusilla myllyillä pitäisi siis saada merkittävästi uutta suorituskykyä, että siihen hommaan lähdetään.

Onhan noita toki tehty, esmes Singaporen Super Skyhawkit, ja siviili-ilmailussa uudelleenmoottorointi ei ole mitenkään tavatonta (vaikka joku DC-8-70). En silti oikein näe uudelleenmoottorointia MLU:na.
 
Ei ihan heti tule mieleen yhtään tapausta, jossa hävittäjäkonetyypin moottoria olisi vaihdettu MLU:n yhteydessä. Harvassa ovat nekin tapaukset, joissa moottoria on päivitetty jo tuotantolinjalta lähteneisiin koneisiin (F-16A ja F-4 tulee äkkiseltään mieleen). Se on kannattavaa lähinnä silloin, kun päivitettävät osat olisi joka tapauksessa vaihdettava moottoreihin niiden elinaikana.

TLDR: Jos EEP ehtii tuotantoon niihin LOTeihin, joista meidän koneet tulevat, on se realistinen vaihtoehto, muuten nykyisellä moottorilla mennään hyvin suurella todennäköisyydellä päätyyn asti.

Edit: @Samovarius ehti ensin.
 
Nojaa, auringonlaskun vehkeeksi F-4:ää olisi voinut sanoa ehkä 90-luvulla. Nykypäivänä se on suorastaan dinosaurus. Saksakin modernisoi omansa 80-luvulla Hornetin tutkalla ja AMRAAMilla, siis tuotannon jo hyvä tovi sitten päätyttyä. Hämmentävän pitkään F-4:n palvelus on kestänyt ja Japanissakin nuorimmallekin yksilölle tuli 40 vuotta palvelusta. Kai se vaan on se, että tiedusteluvariantit lentävät kovaa ja korkealla, ja matalan intensiteetin lentämisessä kuluminen on pysynyt kohtuullisena, plekästään korvaamisen hankaluus jää meikästä selityksenä jotenkin vajavaiseksi.
Japani pani Phantominsa eläkkeelle marraskuussa 2020. En nyt tähän hätään löytänyt tietoa vieläkö Turkki ja Kreikka niillä sinnittelevät. Irania ei lasketa kunhan pystyy ilmassa pitämään.
 
TLDR: Jos EEP ehtii tuotantoon niihin LOTeihin, joista meidän koneet tulevat, on se realistinen vaihtoehto, muuten nykyisellä moottorilla mennään hyvin suurella todennäköisyydellä päätyyn asti.

En usko. Tällä hetkellä F135 nykyisessä versiossaan tietysti on ainoa realistinen mahdollisuus tehdä sopimuksia ja neuvotella hinnasta, mutta mikäli seuraava tviitti pitää paikkansa niin ei meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa uutta moottoria, mikä se sitten onkaan, vaikka koneet sen takia hieman myöhästyisivätkin:


Rivien välistä Ilmavoimien lausuntoja tulkiten olen ymmärtänyt että asia tiedostetaan myös siellä.
 
En usko. Tällä hetkellä F135 nykyisessä versiossaan tietysti on ainoa realistinen mahdollisuus tehdä sopimuksia ja neuvotella hinnasta, mutta mikäli seuraava tviitti pitää paikkansa niin ei meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa uutta moottoria, mikä se sitten onkaan, vaikka koneet sen takia hieman myöhästyisivätkin
Siis et usko, että meille tulee F135?

Tuo EEP-moottorin odottaminenhan ei ole mitenkään ristiriidassa minun viestini kanssa. Molemmat olemme samaa mieltä, että alsuya asti pitää olla lopullinen moottori.
 
Japani pani Phantominsa eläkkeelle marraskuussa 2020. En nyt tähän hätään löytänyt tietoa vieläkö Turkki ja Kreikka niillä sinnittelevät. Irania ei lasketa kunhan pystyy ilmassa pitämään.
Noh, on se yli 50 vuoden palvelusaika (ensimmäiset tilattiin 1968) pitkä maassa, jossa kutenkin heti viimeisen F-4 rullatessa ulos rullasi myös ensimmäinen F-15, ja tuossa välissä ennen F-35:ttä on tehty vielä kotimainenkin hävittäjä F-2 (jätetään nyt se enemmän meritoimintakone F-1 vielä sikseen). Ainakaan vaihtoehtojen niukkuudesta ei F-4:ää Japanissa lennätetty. Tuskin rahanpuutteestakaan per se, Japani on kuitenkin suuri ja vauras teollisuusmaa vaikka puolustusbudjetti onkin kansainvälisesti vaatimaton. Ehkä vain ei haluttu korjata sellaista, mikä ei ollut rikki?
 
Mielenkiintoista on Venäjän hiljaisuus F-35-hankinnasta, kun jostakin paljon pienemmästä eli raskaiden raketinheittimien pidemmän kantaman raketinhankinnoista Venäjä veti julkisen itkupotkuraivarin.
 
Mielenkiintoista on Venäjän hiljaisuus F-35-hankinnasta, kun jostakin paljon pienemmästä eli raskaiden raketinheittimien pidemmän kantaman raketinhankinnoista Venäjä veti julkisen itkupotkuraivarin.
Kyllähän sieltä on mölyä kuulunut, tosin aika retorista uhoa vailla kummoista konkretiaa. Kai Venäjällä on kaikki vaahtokarkit Ukrainan nuotiossa, niin eivät 6 vuoden päästä pohjoisessa nurkassa alkavat hävittäjätoimitukset lie ihan päällimmäisenä päivyrissä.
 
PrSM esitteen julkiluku jos tulee ajankohtaiseksi niin mouru alkaa.

Joo Suomi ei vaihtele moottoreita kun on ollut yleensäkin kovin nuuka tekemään mitään rakenteellista. EEP ei kai pitäisi olla sellainen, jota varten tarvitsee tehdä uusi moottori vaan menisikö osittaisella komponenttivaihdolla F135:een? Muutenhan se olisi yhtä työläs kuin AETP paitsi että form fit olisi varma / lentotestauksen tarve olisi vähempi kuin AETP.
This includes inserting the latest technologies into the F135 without breaking variant commonality. Doing so would result in two development programs, two sustainment networks, increased production costs and significant air vehicle integration costs.
Block 4 on niin tukossa jo ennestään, että peruspessimisti sanoisi nykyisellä mentävän.
 
Viimeksi muokattu:
Siis et usko, että meille tulee F135?

Tuo EEP-moottorin odottaminenhan ei ole mitenkään ristiriidassa minun viestini kanssa. Molemmat olemme samaa mieltä, että alsuya asti pitää olla lopullinen moottori.

Tarkotan ettei mennä nykyversiolla, eli F135-PW-100. Optiot meille ovat siis:

  • P&W F135 EEP
  • GE A100
  • P&W A101
Se vaan jää nähtäväksi että onko F-35A asiakkaille tulevaisuudessa useita moottorioptiota olemassa, vai puristetaanko kaikki yhteen muottiin? Varsinkin jos suurin asiakas eli USAF siirtyy toimitettavissa koneissa A100 tai A101 moottoreihin n. 2027.
 
Pistetään tähän vielä uudehko GE:n mainosvideo tuosta (X)A100-GE-100 moottorista:

 
Mielenkiintoista on Venäjän hiljaisuus F-35-hankinnasta, kun jostakin paljon pienemmästä eli raskaiden raketinheittimien pidemmän kantaman raketinhankinnoista Venäjä veti julkisen itkupotkuraivarin.
Mielenkiintoista Venäjän hiljaisuus ylipäätään Suomen suhteen tässä tilanteessa. Korvia huumaava hiljaisuus.
 
Back
Top