F-35 Lightning II

Hienoa, kunnioitan ja lähtisin kyytiin jos pyytäisi, anteeksi jos on ollut jo:


Ei ihan minkkiketjuainesta, pikemminkin milffiketjuainesta...

Mutta osaako joku sanoa, mitä näkyy kohdassa 6:34 näyttölaitteiden päällä? Ikään kuin miniatyrisoitu HUD, vaikka eihän sellaista pitänyt F-35:ssä olla, mutta onko kuitenkin laitettu pieni versio varajärjestelmäksi? Ja onko tuo viereinen sitten kamera?
 
Ei ihan minkkiketjuainesta, pikemminkin milffiketjuainesta...

Mutta osaako joku sanoa, mitä näkyy kohdassa 6:34 näyttölaitteiden päällä? Ikään kuin miniatyrisoitu HUD, vaikka eihän sellaista pitänyt F-35:ssä olla, mutta onko kuitenkin laitettu pieni versio varajärjestelmäksi? Ja onko tuo viereinen sitten kamera?
file.php
 
No onpas taas valtava vika joka tuomitsee koko systeemin sudeksi... :rolleyes: Kyse ei todellakaan ole siitä, että F-35 putoaisi kuin kivi jos ukkospilvi sattuu aktivoitumaan 39km päässä siitä.

Eli muutamissa koneyksilöissä tankkien sisälle hapetonta typpeä tunkevasta laitteesta on löytynyt vikoja. Pelkona on että jos salama iskee koneeseen ja koneessa tuo laite on viallinen ja vian takia tankeissa on happipitoista ilmaa saattaa happi-polttoaineseos syttyä tai jopa räjähtää. Tuossa on monta todella epätodennäköistä tapahtumaa, joiden pitää kaikkien tapahtua samalla kertaa että käy huonosti. Mutta rauhan aikana pienintäkään riskiä ei sallita, jos sen välttäminen on mahdollista vaikkapa olemalla lentämättä ukkospilvien lähellä. Mutta koska ase paha ja projekti kallis niin kaikki uutisointi pitää olla 113% negatiivista. 😡
 
Mitenkähän Hornetilla tai Hawkilla pystyy lentämään ukkosen lähellä, kun niissä ei ole vastaavaa järjestelmää ollenkaan? Onko F-35:n tankit jotenkin erityisen herkkiä salamaniskuille?

Millään koneellahan ei lennetä tietoisesti ukkospilveen. Erittäin nopeat pystyvirtauskset tekevät lentoradan säilyttämisestä mahdotonta, rakeet hajottavat koneen ja välähdykset sokeuttavat lentäjän, vaikka salaman iskun kone kestäisikin.

Häive perustuu osaltaan sähkön johtavuuden katkosten tarkkaan eliminointiin, joten luulisi F-35:n rungon pintaverhouksen olevan vielä parempi faradin häkki, kuin normaalissa koneessa.
 
Mitenkähän Hornetilla tai Hawkilla pystyy lentämään ukkosen lähellä, kun niissä ei ole vastaavaa järjestelmää ollenkaan? Onko F-35:n tankit jotenkin erityisen herkkiä salamaniskuille?

Häive perustuu osaltaan sähkön johtavuuden katkosten tarkkaan eliminointiin, joten luulisi F-35:n rungon pintaverhouksen olevan vielä parempi faradin häkki, kuin normaalissa koneessa.

Tuota vanhaa The driven artikkelia muistelin ja sen mukaan perinteisesti vanhoissa koneissa on vastaavansorttinen järjestelmä jossa käytetään halonia tankin tyhjän ilmatilan inertiksi saattamiseksi.

OBOGs käyttö tähän on uusi juttu ja on tarkoitettu helpottamaan tuota hommaa kun ei tarvita halogeenivarastoja yms. Kuten kaiken uuden kanssa, niin joskus homma ei mee niinku strömsöössä ja voidaan joutua ajelemaan muutama iteraatio toteutuksesta ennenkuin tulos on toivotulla tasolla.

Stealth pinnoite itsessään ei ilmeisesti vaikuta tilanteeseen mitenkään vaan ongelmaa tehostavat komposiittirakenteet jotka johtavat sähköä eri tavalla kuin perinteiset materiaalit. Tämä kielii siitä, että vastaavanlaisia ongelmia voi hyvinkin olla myös muilla moderneilla lentovehkeillä joissa pääasiallinen valmistusmateriaali painossa laskettuna on komposiittiliima.

Tuohon artikkeliin pohjatakseni ongelma on ilmeisesti obogs järjestelmän syöttöputkistossa ja niiden tiiveydessä joka vaikuttaa siihen kuinka inerttinä tankkiin syötetty tavara pysyy. Se ei kuulosta semmoselta jutulta mitä ei tultaisi saamaan kuntoon tavalla tai toisella, joten en menetä edelleenkään yöuniani tämän takia.

 
Mitenkähän Hornetilla tai Hawkilla pystyy lentämään ukkosen lähellä, kun niissä ei ole vastaavaa järjestelmää ollenkaan? Onko F-35:n tankit jotenkin erityisen herkkiä salamaniskuille?

Kaikessa F-35 -uutisoinnissa kaipaisi aina referenssiksi tiedon käytössä olevista ja luotettaviksi tiedetyistä koneista ja niiden ongelmista. "F35:ssä 871 vikaa", no kiva, mikä on vertailukelpoinen lukema vaikkapa F16:ssa tai Hornetissa? "F-35 maksaa 1,7 triljoonaa", no kiva, kuinka paljon maksaisi 2500 F15 EX:n, Super Hornetin ja F16V:n rakentaminen sekä säännöllinen lennättäminen 2060-luvulle asti? "F-35:lla ei voi lentää ukonilmalla", no kiva, miten hävittäjät ylipäätään suhtautuvat ukkoseen, sota ja rauha erikseen?
 

Onko tossa jarrut päällä kun yritetään hinata? Kyllä vaan hornetin telineet olis kestäny😁
 
Mitenkähän Hornetilla tai Hawkilla pystyy lentämään ukkosen lähellä, kun niissä ei ole vastaavaa järjestelmää ollenkaan? Onko F-35:n tankit jotenkin erityisen herkkiä salamaniskuille?

Millään koneellahan ei lennetä tietoisesti ukkospilveen. Erittäin nopeat pystyvirtauskset tekevät lentoradan säilyttämisestä mahdotonta, rakeet hajottavat koneen ja välähdykset sokeuttavat lentäjän, vaikka salaman iskun kone kestäisikin.

Häive perustuu osaltaan sähkön johtavuuden katkosten tarkkaan eliminointiin, joten luulisi F-35:n rungon pintaverhouksen olevan vielä parempi faradin häkki, kuin normaalissa koneessa.
Muistan tapauksen jossa konepajaosastomme osallistui tarjouskilpailuun ja kilpailija aktivoitui soittelemaan asiakkaalle ettei meillä ole sertifikaattia X. Asia tuli meille tietoon ja kävi ilmi ettei ollut tällä kilpailijallakaan. Eikä lopulta yhdelläkään tarjoajalla.

Eihän siinä valehdeltu mutta sen lisäksi mitä sanotaan kannattaa aina tutkia mitä ei sanota. F-35 ei varmaan ole ainoa jolla on omat omituiset murheensa mutta taitaa olla ainoa jonka osalta ne jatkuvasti nostetaan skandaalihakuisesti julkisuuteen?
 
Onko tossa jarrut päällä kun yritetään hinata? Kyllä vaan hornetin telineet olis kestäny😁
No siltähän tuo kyllä kovasti näyttää, että jarrut ovat päällä. Kone pysähtyy ensin ja nokkapyörä jatkaa sitten matkaa. Selittäisi myös tuon nykimisen.

Periaatteessa Hornetia pitäisi pystyä roikottamaan nokkatelineestä, mutta aisan kiinitys telineeseen on heikko tai ainakin tuntematon kohta. Vaijereilla vedetään päätelineissä olevista järeistä korvakkeista, jos on tarve todella pahasta paikasta vetää.

Hornetin nokkatelineestä teknistä jauhantaa:
Hornetin nokkapyörällä on huomattavasti enemmän painoa, kuin maakentiltä toimimaan tarkoitetuilla koneilla (jotta vaijeri ei laskun jälkeen vedä koneen nokkaa ilmaan). Lisäksi nokkateline (kuten myös päätelineet) sisältää kaksisylineterisen neste-/kaasujoustintuen.

Ensin puristuu kasaan sylinteri, jonka jousivakio on pieni ja joustomatka suuri: Hidastus perustuu nesteiskunvamentimen voimaan hidastaa nopeaa liikettä ja jousivoima kaasunpaineeseen. Sen jälkeen puristuu kasaaan sylinteri, jonka jousivakio on hyvin suuri ja joustomatka on melko pieni. Koska kone istuu tämän jälkimmäisen vaimentimen päällä maassa, koneen nokka ei havaittavasti nyöki esim. jarrutettaessa.

Tähän kun on tottunut konetta hinattaessa, tuntuu muiden koneiden nyökintä siltä, että ne hajoavat vaikka kuinka varovasti koittaa hinata.
 
Back
Top