F-35 Lightning II

Onko tuossa juttussa jotain jo ei pidä paikkaansa?
 
Sanonut tämän ennenkin, T&T jutut on aikamoista kuraa. Nyt sentään ovat lopettaneet NL/Venäjän kaluston kehumisen.
Eikö T&T ollut se julkaisu joka Suomessa levitti ankkajuttua Su-57:n lopettamisesta, mikä levisi Wikipediaankin faktana (koska sehän oli lehdessä...)? Kohkaavat "Laite X on täysi katastrofi" jutut on tuolle tabloidille normikamaa.
 
Aika perusjuttua ja oppositiopoliitikkojen tulkinta asiasta.
Brian Toohey kirjoittelee mm. tälleen:
Although promoted as a supersonic fighter, the F-35 can’t get to a target, or away, in a hurry if needed. This is because it can only fly for 50 seconds at its top speed of 1960 km/hr (1.6 Mach) before it has to slow down noticeably. Other fighters have a significantly higher top speed and can maintain a supersonic level for prolonged periods, unlike the F-35. The Swedish Gripen, the French Rafale and the US F-15EX all have this capability called “super cruise”.

Okei...ausairpowerkaan ei taida kirjoitella ihan noin kummallisia.
 
Aika perusjuttua ja oppositiopoliitikkojen tulkinta asiasta.
Onhan tuossa muitakin tahoja lainattu kuin pelkästään oppositiota:

Koneilla ei ole pystytty lentämään aiottuja tuntimääriä, koska huolto on takkuillut, myöntää Australian puolustusministeriö. Esimerkiksi vuoden 2022 lentomäärät ovat jääneet 25 prosenttia suunniteltua pienemmiksi.

Puolustusministeriön arvion mukaan ongelmat tulevat jatkumaan ainakin neljä seuraavaa vuotta.


Koneiden ylläpito on tulossa huomattavasti arvioitua kalliimmaksi. Seuraavien vuosikymmenien aikana lentokoneiden toimintakunnossa pitäminen tulee maksamaan 14,6 miljardia Australian dollaria eli noin 10,4 miljardia euroa, arvioi uutissivusto Janes.

+ tuo mikälie Brian Toohey on tällaiset väittämät esittänyt:
Hänen kritiikkinsä kärki on koneiden vaatimaton suorituskyky ja sen myötä täydellinen sopimattomuus Australian puolustustarpeisiin.

F-35A:n toimintamatka taistelukäytössä on noin 1 000 kilometriä. Hävittäjät eivät pääsisi tukikohdistaan Etelä-Kiinan merelle ja takaisin.

Tooheyn mukaan todellinen toimintamatka taistelutehtävissä olisi vain noin 500 kilometriä.
Tooheyn mukaan todellinen toimintamatka taistelutehtävissä olisi vain noin 500 kilometriä, koska taistelun aikana koneen täytyy välillä kiihdyttää, joka syö luonnollisesti enemmän polttoainetta.

Kone pystyy lentämään huippunopeuttaan 1 960 kilometriä tunnissa (1,6 Mach) vain 50 sekuntia. Sen jälkeen sen on hidastettava merkittävästi.

Sekä vanhempi lainaus USA:n ilmavoimien kenraalilta Hinotelta ja Conversation -lehdeltä.

Joten soraa tulee vähän joka puolelta Ausseissa nähdäkseni?
 
Luulisi, että paskapuheet olisi helppo kumota.
 
Meinaatko että Aussien ilmavoimat lähtisi kumoamaan näitä huhuja ja kertomaan oikeista suorituskyvyistä?
Erikoinen argumentti. Jos huhuja ei kumota, ne täytyy olla valetta?

Ei kai todellisia suorituskykyjä tarvitse paljastaa, yhtä hyvin voi sanoa: "suoriudumme kaikista vaadittavista tehtävistä ja olemme tyytyväisiä koneen suorituskykyyn"?

Nyt hiljaisuus antaa kuvan, että siellä todellakin tuskaillaan näiden väitettyjen asioiden kanssa.
 
Mielestäni merkittävin aussien kritiikki liittyy siihen, että F-35:n toimintasäde ja nopeus ei riitä niihin tarpeisiin, joita tuossa jättiläisvaltiossa on. Pitäisi päästä tarvittaessa kaukaa rannikolta olevista tukikohdista Etelä-Kiinan merelle nopeasti hyökkäystä torjumaan. Se ei varsinaisesti ole koneen vika, jos sitä yritetään käyttää väärässä paikassa. Vaihtoehtoisesti tukikohdat ovat nyt väärässä paikassa. Softaongelmat tietysti ovat oma juttunsa, joka ratkennee aikanaan.
EDIT. Australia on pinta-alaltaan n. 23 kertaa Suomen kokoinen ja joka suuntaan tuhansia kilometrejä. USA on pinta-alaltaan vain n. 1,28 kertaa Australian kokoinen, Eurooppa ryssänpuoleisine alueineen n. 1,37 Australian kokoinen ja koko Venäjä n. 2,2 kertaa Australian kokoinen. Eli kyllä noilla on miettimistä, minne sijoittavat melko vaatimattoman kokoisen alle sadan koneen kokoisen hävittäjäaseensa, ja miten sillä minnekin lopulta pystytään tosipaikan tullen yltämään.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni merkittävin aussien kritiikki liittyy siihen, että F-35:n toimintasäde ja nopeus ei riitä niihin tarpeisiin, joita tuossa jättiläisvaltiossa on. Pitäisi päästä tarvittaessa kaukaa rannikolta olevista tukikohdista Etelä-Kiinan merelle nopeasti hyökkäystä torjumaan. Se ei varsinaisesti ole koneen vika, jos sitä yritetään käyttää väärässä paikassa. Vaihtoehtoisesti tukikohdat ovat nyt väärässä paikassa. Softaongelmat tietysti ovat oma juttunsa, joka ratkennee aikanaan.
Jossei f35 pysty siihen ilman ilmatankkauksia ei siihen kyllä pysty mikään muukaan kone, nopeusjankkausta ei viitsi edes kommentoida…
 
Jossei f35 pysty siihen ilman ilmatankkauksia ei siihen kyllä pysty mikään muukaan kone, nopeusjankkausta ei viitsi edes kommentoida…
Eikös niiden nykyisillä Superhorneteilla ole kuitenkin muutaman sata merimailia pidempi kantama?

Minulla ei tietämys toki riitä arvioida, millaisia tarpeita ausseilla on vähäisille hävittäjilleen.
 
Eikös niiden nykyisillä Superhorneteilla ole kuitenkin muutaman sata merimailia pidempi kantama?

Minulla ei tietämys toki riitä arvioida, millaisia tarpeita ausseilla on vähäisille hävittäjilleen.
En tiedä mistä tuo Toohey ottaa tietonsa, mutta hänen artikkelistaan:

However, F-35’s sustainment costs of $328 million for 72 planes is far better than the $532 million for 24 Super Hornet Fighters and another 11 configured as Growler electronic warfare planes. They have pathetic combat radius of 722 km
 
Nuo säteet ja kantamat ovat täysin arvottomia, jos ei kerrota lähtöarvoja. F-35 2x2000 lbs pommeilla ja F-18E 2xJSOW:illa (ja viidellä lisätankilla) pystynevät kantamiin, joita muilla koneilla on hyvin vaikea lyödä samalla kuormalla.
 
Tätä asiaa olen täällä jankuttanu vuosia:

F-35 tulee olemaan jälleen uusi surullinen luku epäonnistuneissa kalustohankinnoissa - jatkoa panssarilaiva väinämöiselle, pommittajille, ilmatyynyalukselle, nh90-koptereille.

Olisi pitänyt hankkia varmatoiminen superhornet taikka gripen.

Tärkeää on, että kun tämän hankinnan surkeus tulevina vuosina selviää niin asiaa ei lakaista maton alle vaan ihan oikeasti pysähdytään ruotimaan, että miten tämä kaikki oli mahdollista, vaikka kaikki merkit olivat ilmassa ja hx-valintaprosessin piti olla pomminvarma.

Ja tärkeää on, että nämä Jarmo Lindbergin kaltaiset hahmot laitetaan vähintään moraaliseen vastuuseen asiasta.
 
Tätä asiaa olen täällä jankuttanu vuosia:

F-35 tulee olemaan jälleen uusi surullinen luku epäonnistuneissa kalustohankinnoissa - jatkoa panssarilaiva väinämöiselle, pommittajille, ilmatyynyalukselle, nh90-koptereille.

Olisi pitänyt hankkia varmatoiminen superhornet taikka gripen.

Tärkeää on, että kun tämän hankinnan surkeus tulevina vuosina selviää niin asiaa ei lakaista maton alle vaan ihan oikeasti pysähdytään ruotimaan, että miten tämä kaikki oli mahdollista, vaikka kaikki merkit olivat ilmassa ja hx-valintaprosessin piti olla pomminvarma.

Ja tärkeää on, että nämä Jarmo Lindbergin kaltaiset hahmot laitetaan vähintään moraaliseen vastuuseen asiasta.
Kyllä meni hankintaprosessit vituiks, olis vaan sulta kysyny! On ne hölmöjä!
 
Tätä asiaa olen täällä jankuttanu vuosia:

F-35 tulee olemaan jälleen uusi surullinen luku epäonnistuneissa kalustohankinnoissa - jatkoa panssarilaiva väinämöiselle, pommittajille, ilmatyynyalukselle, nh90-koptereille.

Olisi pitänyt hankkia varmatoiminen superhornet taikka gripen.

Tärkeää on, että kun tämän hankinnan surkeus tulevina vuosina selviää niin asiaa ei lakaista maton alle vaan ihan oikeasti pysähdytään ruotimaan, että miten tämä kaikki oli mahdollista, vaikka kaikki merkit olivat ilmassa ja hx-valintaprosessin piti olla pomminvarma.

Ja tärkeää on, että nämä Jarmo Lindbergin kaltaiset hahmot laitetaan vähintään moraaliseen vastuuseen asiasta.
Kaivattais perusteluja asian tiimoilta. Muut kuin F35 loistaa kuin tähdet taivaalla ja ovat venäjän raskaanlle ilmatorjunnalle helppoja maaleja.
 
Tätä asiaa olen täällä jankuttanu vuosia:

F-35 tulee olemaan jälleen uusi surullinen luku epäonnistuneissa kalustohankinnoissa - jatkoa panssarilaiva väinämöiselle, pommittajille, ilmatyynyalukselle, nh90-koptereille.

Olisi pitänyt hankkia varmatoiminen superhornet taikka gripen.
.
Kun sinulla on hyvin tiedossa eri koneiden "varmatoimisuus", niin kerrotko meille tyhmille mihin tilastoon perustat väitteesi?
 
Olisivat pysyneet F-111 Aardvarkissa, siinä oli kova rassi. :ROFLMAO:

Kantamaakin lisätankeilla melkein 6000 km, tosin painoakin on 1,5-kertaisesti F-35:een verrattuna. Maksimi lentoonlähtöpaino 45 tonnia, julmetun iso kone.
B-1-kalustoahan on kohtsilleen vapautumassa. Täyttänee kovan rassin tunnusmerkistön?
 
Back
Top