F-35 Lightning II

En muutenkaan keksi mitään syytä, miksi tässäkin asiassa meidän pitäisi ylisuorittaa eikä NPT-sopimuksen ratifiointi ja noudattaminen olisi riittävä ydinaseettomuuden taso. Mitä ongelmia tai mainemenetyksiä on koitunut esim. Belgialle, Hollannille, Saksalle, Italialle tai Turkille, joilla kaikilla tiettävästi on pitkään ollut maaperällään USAn ydinaseita. Paitsi ne "suomalaiset erityisolosuhteet," joka tuntuu yhä useammin tarkoittavan puukon tunkemista ilman tuppea omaan pyllyyn...
 
En muutenkaan keksi mitään syytä, miksi tässäkin asiassa meidän pitäisi ylisuorittaa eikä NPT-sopimuksen ratifiointi ja noudattaminen olisi riittävä ydinaseettomuuden taso. Mitä ongelmia tai mainemenetyksiä on koitunut esim. Belgialle, Hollannille, Saksalle, Italialle tai Turkille, joilla kaikilla tiettävästi on pitkään ollut maaperällään USAn ydinaseita.
Minä näen taas niin että 'defaultti' on perinteinen pohjoismainen linja, ja joku innokas ydinaseiden keräily Suomen maaperälle olisi sitä 'ylisuorittamista'. En yksinkertaisesti keksi mitä etua siitä olisi. Joidenkin brownie pointtien keräily jenkeiltä olisi naiivia.
Kyllä Tanska ja Norja on 'maineessa' aika paljon edellä noita listaamiasi maita, eri asia sitten onko ydinaseilla niinkään sen kanssa tekemistä.

TPNW (eli ydinaseiden kieltosopimus) taas olisi eri asia, sitähän ei Euroopassa paljon kukaan ole allekirjoittanut.
 
Minä näen taas niin että 'defaultti' on perinteinen pohjoismainen linja, ja joku innokas ydinaseiden keräily Suomen maaperälle olisi sitä 'ylisuorittamista'. En yksinkertaisesti keksi mitä etua siitä olisi. Joidenkin brownie pointtien keräily jenkeiltä olisi naiivia.
Kyllä Tanska ja Norja on 'maineessa' aika paljon edellä noita listaamiasi maita, eri asia sitten onko ydinaseilla niinkään sen kanssa tekemistä.

TPNW (eli ydinaseiden kieltosopimus) taas olisi eri asia, sitähän ei Euroopassa paljon kukaan ole allekirjoittanut.
"Pohjoismainen" linja on seurausta kahdesta asiasta, köyhyydestä ja meneestä poliittisesta pakosta.
Sille ei ole mitään järkevää perustetta, koska olemme venäläisten ydinaseiden maali joka tapauksessa. Sillä ovatko ydinaseet kustannustehokkaita meille, on se varsinainen kysymys.

Ydinaseeton pohjola ja muut höpö höpö jutut ovat täysin merkityksettömiä hankkeita. Poliittisten irtopisteiden keräilyä ja uskoakseni lähinnä vasemmiston idealistista itsetyydytystä.
 
Jännä tapa hoitaa hankita.

"Terve, me ollaan päätetty ottaa teidän tuote käyttöön. Mitäs se maksaisi?"

"Älä sinä siitä huoli, kyllä me sille hinta löydetään."
Toisaalta jos menevät FMS:ään, kuten lähes aina niin sen päätuotteen hinta on sama kaikille kyseisessä tuotantoerässä.
Ei vain tarvitse kuvitella saavansa hyviä alihankintoja tms. kun myyjän ei tarvitse tehdä enää mitään voittaakseen.
Toimitusaikataulun neuvottelussa heikkous on ehkä pahin tässä yhteydessä. Ei ole vipua. Ellei USG päätä vivuttaa.
No RFI's were sent to the constructors, no RFP's were sent, there is no item in the LPM for the replacement of the F-16, there is no date for a tender, there is no budget (of several billion euros), there is no absolutely nothing.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä palstalaiset mieltä? Oliko Frankenhornet munaus? Eli kerran romutettujen koneiden puolikkaiden yhdistäminen.
Tehdessä opittiin jotain, mutta kalliilla ja julkinen nöyryytys (tosin sellainen oikeaan aikaan voi välttää myöhemmältä - tosin ei välttänyt esim. Grob-kuviota).
Onnettomuus johtui viallisesta servosta, joka liikuttaa pyrstön ohjainpintoja. Yhdistäminen sinänsä vaikutti onnistuneelta. Tietäjät voivat kertoa lisää servosta ja Tallinnan rannalla tuhoutuneen kopterin viallisesta servosta, olivat muistaakseni saman tehtaan toimittamia. Frankenhornetin pudottanut servotyyppi on tornihuhujen mukaan vikaantunut muussakin herhiläisessä.
 
Onnettomuus johtui viallisesta servosta, joka liikuttaa pyrstön ohjainpintoja. Yhdistäminen sinänsä vaikutti onnistuneelta. Tietäjät voivat kertoa lisää servosta ja Tallinnan rannalla tuhoutuneen kopterin viallisesta servosta, olivat muistaakseni saman tehtaan toimittamia. Frankenhornetin pudottanut servotyyppi on tornihuhujen mukaan vikaantunut muussakin herhiläisessä.
Näinhän se meni. Servo oli amerikkalaisen kategorian mukaan uusi, käytännössä tehdashuollossa nollattu. Koneiden puolikkaiden yhdistämisen ainoa yhteys onnettomuuteen oli, että sen seurauksena lennettiin koelentoja lentoalueen äärilaidoilla ja ulkopuolella. Sattumalta servon vika tuli koneen ollessa tarkoituksella ajettuna virheliikkeeseen (pyrstöluisu). Normaalin lentoalueen sisällä tapahtunut vikaantuminen olisi paljon pienemmällä todennäköisyydellä johtanut koneen tuhoutumiseen. Hornet on rajoitetusti ohjattavissa ilman mitä tahansa servoa toisin kuin Copterlinen helikopteri, jolla ei ollut mitään mahdollisuutta

Molemmissa tapauksissa onnettomuuden välitön syy oli sylinteristä irronneiden pinnoittepalojen aiheuttama servon ohjausventtiilin vikaantuminen ja tätä seurannut servon ajaminen ääriasentoon (Copterline) tai sähköisen ohjauksen siirtyminen mekaaniseen varajärjestelmään (Hornet).
 
Molemmissa tapauksissa onnettomuuden välitön syy oli sylinteristä irronneiden pinnoittepalojen aiheuttama servon ohjausventtiilin vikaantuminen ja tätä seurannut servon ajaminen ääriasentoon (Copterline) tai sähköisen ohjauksen siirtyminen mekaaniseen varajärjestelmään (Hornet).
Eikö toi varajärjestelmä toiminut?

Valitettava onnettomuus etenkin kun tuota Frankenhornettia "mainostettiin" ennakkoon mediassa suomalaisena osaamisena.
 
Back
Top