mechanicus
Kenraali
ASRAAM ja AIM-9X block II sisältävät Lock On After Launch -ominaisuuden, jossa ohjus osaa etsiä ulkoisen sensorin osoittaman maalin, jota se ei itse näe laukaisuhetkellä.
EDIT: F-35:n nokan alla oleva EOTS sisältää laser-etäisyysmittarin, joten siltä saatu maalitieto sisältää tarvittaessa myös etäisyystiedon ja on siten nykyaikaiselle IP-ohjukselle käytännössä sama kuin tutkan antama maalitieto. Lisäksi kyseiset IP-ohukset voidaan käsittääkseni ampua kypärätähtäimen osoittamaan maaliin ohjuksen näkökentän ulkopuolella. Tämä tarkoittaisi, että ohjus toimii LOAL-moodissa myös ilman etäisyystietoa (tn. vain suhteellisen lähellä oleviin maaleihin ja rajoituksin) ja tällöin F-35:ssä ohjus voisi saada maalitietonsa 360° kattavalta DAS-kamerajärjestelmältä. Ei ole myöskään täysin mahdotonta, että ohjukset voitaisiin ampua kolmannen osapuolen osoittamiin data-linkki -maaleihin.
F-35:n luukkupaikkojen ongelma on, että ne ovat suunniteltu ulosheittävää laukaisua varten, mutta AIM-9X ja ASRAAM on suunniteltu laukaistavaksi kiskolta. Kiskolaukaisun muuttaminen ulosheittolaukaisuksi vaatii käytännössä koko ohjuksen uudelleen suunnittelun. Vastaavasti F-35:n luukkupaikkaa ei ole mahdollista muuttaa kiskolaukaisuun sopivaksi. Todennäköisesti Yhdysvalloilla on kehitysputkessa ohjus paikkaamaan tämän aukon.
EDIT: F-35:n nokan alla oleva EOTS sisältää laser-etäisyysmittarin, joten siltä saatu maalitieto sisältää tarvittaessa myös etäisyystiedon ja on siten nykyaikaiselle IP-ohjukselle käytännössä sama kuin tutkan antama maalitieto. Lisäksi kyseiset IP-ohukset voidaan käsittääkseni ampua kypärätähtäimen osoittamaan maaliin ohjuksen näkökentän ulkopuolella. Tämä tarkoittaisi, että ohjus toimii LOAL-moodissa myös ilman etäisyystietoa (tn. vain suhteellisen lähellä oleviin maaleihin ja rajoituksin) ja tällöin F-35:ssä ohjus voisi saada maalitietonsa 360° kattavalta DAS-kamerajärjestelmältä. Ei ole myöskään täysin mahdotonta, että ohjukset voitaisiin ampua kolmannen osapuolen osoittamiin data-linkki -maaleihin.
F-35:n luukkupaikkojen ongelma on, että ne ovat suunniteltu ulosheittävää laukaisua varten, mutta AIM-9X ja ASRAAM on suunniteltu laukaistavaksi kiskolta. Kiskolaukaisun muuttaminen ulosheittolaukaisuksi vaatii käytännössä koko ohjuksen uudelleen suunnittelun. Vastaavasti F-35:n luukkupaikkaa ei ole mahdollista muuttaa kiskolaukaisuun sopivaksi. Todennäköisesti Yhdysvalloilla on kehitysputkessa ohjus paikkaamaan tämän aukon.
Viimeksi muokattu: