F-35 Lightning II


TR-3 on pohjana koneen seuraavalle kyvykkyyspäivitykselle, Block 4:lle.


GAO:n mukaan TR-3 on kärsinyt erityisesti tutkajärjestelmän ja elektronisen sodankäynnin järjestelmien ohjelmisto-ongelmista. Koelentäjät ovat jopa joutuneet buuttaamaan koneen tutka- ja elso-järjestelmiä kesken lennon saadakseen ne toimimaan.

Ohjelmistot ovat vielä viime aikoinakin kärsineet epävakaudesta.

Tämän lisäksi koneen datan tallennusjärjestelmien laitteistossa ja ohjelmistossa on ollut ongelmia, mikä taas vaikeuttaa eri ongelmien syiden tunnistamista.

TR-3-version koneet on nyt tarkoitus toimittaa kuluvan vuoden kesästä alkaen eräänlaisessa välikonfiguraatiossa, ja uusia kykyjä koneeseen tuova lopullinen TR-3-versio päivitetään koneisiin vuonna 2025.

Tällä hetkellä kokoonpanolinjalta valmistuvia F-35-koneyksilöitä säilytetään Lockheed Martinin tehtaalla odottamassa TR-3-päivitystä, jonka jälkeen ne voidaan toimittaa asiakkaalle. GAO varoittaa raportissaan, että valmiita koneita alkaa olla liian paljon LM:n säilytettäväksi – käytännössä koneiden parkkipaikat alkavat loppua, ja valmistaja joutuu kehittämään uuden suunnitelman koneiden säilytykseen.

Yhdysvalloissa F-35:n tekniikkaongelmiin leipääntynyt kongressin edustajainhuone suunnittelee, että tilivuonna 2025 USA ostaisi vain 58 koneyksilöä. Samaan aikaan hallinnossa pohditaan ratkaisuja ongelmien selättämiseksi.
 
Vieläpä kehitysmalli/testiversio F-35B:stä. Eli ei ihan rivikonekaan.

Jep, maikkari yksi ärsyttävimmistä otsikoijista. Iltalehti ja Episodi ehkä pahimmat.

Sopii toivoa, että tuo kehitysmalli ei ollut tarkoitettu minkään tärkeän kehittämiseen ja testaamiseen. Ettei meinaan Block 4 myöhästyisi jälleen kerran...
 
Back
Top