F-35 Lightning II

RM12 ei sitten enää olekaan halpa. Olikohan niin, että Hornetin kahden moottorin hinnalla ei saa edes sitä Gripenin yhtä mottia?
En ole tietoinen RM-12:n hinnasta, mutta käsittääkseni merkittävin muutos F404:ään nähden on lintutörmäyksiä varten vahvistettu eturunko ja ahtimen johdesiivet. Ei tuon pitäisi vielä moottorin hintaa tuplata, mutta käsityökokoonpano Ruotsissa tietysti maksaa. T-50 käyttää yksimoottorisena F404:ää ja JAS-39E/F käyttää F414:ää, olisi se F404 varmaan toiminnut JAS-39 A-D:ssä.

F404:stä otetaan voima ulos ”kardaanilla” runkovaihteistoon, jossa sijaitsevat genikset ja pumput eikä se ei ole osa moottoria.
 
En ole tietoinen RM-12:n hinnasta, mutta käsittääkseni merkittävin muutos F404:ään nähden on lintutörmäyksiä varten vahvistettu eturunko ja ahtimen johdesiivet. Ei tuon pitäisi vielä moottorin hintaa tuplata, mutta käsityökokoonpano Ruotsissa tietysti maksaa. T-50 käyttää yksimoottorisena F404:ää ja JAS-39E/F käyttää F414:ää, olisi se F404 varmaan toiminnut JAS-39 A-D:ssä.

F404:stä otetaan voima ulos ”kardaanilla” runkovaihteistoon, jossa sijaitsevat genikset ja pumput eikä se ei ole osa moottoria.

Wikipedian mukaan GE teki 65% moottorista, Volvo 35% osista ja loppukokoonpanon. Mutta löytyi se lähdekin muistelemalleni.

Eval Team, Haavelasku, s. 120:

Suomalaiskoneisiin tuleva uusi ja voimakkaampi General Electric 404-402 moottori, joka perustui valmistajatehtaan hyvään tyyppihallintaan, maksoi vain puolet siitä hinnasta, joka Gripenin moottorille oli ruotsalaisten modifiointikehityskustannusten myötä muotoutunut.
 
 
Olisiko ranskalaisilla ollut mitään tarjottavaa? Siellähän on harrastettu yksimoottorikoneita.


Jugojen Novi Avion olisi (ehkä) käyttänyt M88:aa:
640px-Novi_avion_YU.JPG


M88 on vähän pienempi ja heikompi kuin F404. Snecma on jo kauan tarjonnut vahvempaa versiota "mutta kukaan ei halua sitä."

M53 oli jo 80-luvun mittapuulla vanhahtava. Eikö se ole käytännössä Atar, johon on vaihdettu isommat ahtimen huiskat eteen?
 

Tutkija painottaa kuitenkin, että koneen suorituskyky on merkittävän riippuvainen niin kutsuttujen tehtävätiedostojen (mission data files) jatkuvasta päivityksestä.

”Ne ovat se tapa, jolla koneen sensorit ja tietokoneet selvittävät, minkälaisia uhkia sähkömagneettisen säteilyn spektrissä on havaittavissa.”

Toinen merkittävä tekijä on koneiden verkkoyhteys F-35-kaluston globaaliin huoltojärjestelmään, sekä tietysti globaaliin varaosalogistiikkaan itseensä.




Näissä Mission Files kirjastoissa USA juurikin myöntyi tarjoamaan Suomelle tarvittaessa omavaraisemman ratkaisun.

Ja huoltojärjestelmään rakennetaan oma välttämättömien komponenttien puskuri. Onko tuo puskuri pelkästään Suomen käytettävissä ja maksama - luulen niin.
 
'Tappokytkimet' poislukien, niin kyllähän mihin tahansa ohjelmistoon voi periaatteessa systeemin läpikotaisin tietävä ujuttaa haittaohjelmia tms sabotaasheja. Nykyaikaisten hävittäjien kanssa voi kuulemma normikäytössäkin joskus käydä niin ettei ohjelmistot käynnisty oikein, ja sitten pitää "ctrl-alt-del" - ihan niinkuin kotitietokoneenkin.
Autojahan on joskus saatu kaapattua tai lukittua etänä, mikseipä sama voisi onnistua lentokoneellekin? Kuulemma Kadyrovin jostain hankkima Cybertruck lukittiin etänä, toki on voinut hajota omia aikojaankin....
 
'Tappokytkimet' poislukien, niin kyllähän mihin tahansa ohjelmistoon voi periaatteessa systeemin läpikotaisin tietävä ujuttaa haittaohjelmia tms sabotaasheja. Nykyaikaisten hävittäjien kanssa voi kuulemma normikäytössäkin joskus käydä niin ettei ohjelmistot käynnisty oikein, ja sitten pitää "ctrl-alt-del" - ihan niinkuin kotitietokoneenkin.
Autojahan on joskus saatu kaapattua tai lukittua etänä, mikseipä sama voisi onnistua lentokoneellekin? Kuulemma Kadyrovin jostain hankkima Cybertruck lukittiin etänä, toki on voinut hajota omia aikojaankin....
Näihin koneisiin tarvitaan kyllä erillinen datakomponetti mikä lyödään koneeseen ennen kuin sillä pääsee ilmaan.
 
'Tappokytkimet' poislukien, niin kyllähän mihin tahansa ohjelmistoon voi periaatteessa systeemin läpikotaisin tietävä ujuttaa haittaohjelmia tms sabotaasheja. Nykyaikaisten hävittäjien kanssa voi kuulemma normikäytössäkin joskus käydä niin ettei ohjelmistot käynnisty oikein, ja sitten pitää "ctrl-alt-del" - ihan niinkuin kotitietokoneenkin.
Autojahan on joskus saatu kaapattua tai lukittua etänä, mikseipä sama voisi onnistua lentokoneellekin? Kuulemma Kadyrovin jostain hankkima Cybertruck lukittiin etänä, toki on voinut hajota omia aikojaankin....
Onko hävittäjä kytkettynä internetiin?
 

Op-Ed: The F35 kill switch idea did more damage than a real kill switch. Then they made it worse​






By

Paul Wallis


Published

March 22, 2025











F-35-U.S.-AirForce-CC0-1.0.jpg











F-35: U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Zachary Foster — CC0 1.0
The F35 kill switch was something nobody wanted to think about. According to the Pentagon, it doesn’t exist. Nor should it.

But imagine being stupid enough to create the idea at all.

A real distrust of American weapon systems could kill the entire sector. Back this up with a very sincere distrust of American politics and “personalities” and you’re losing your market entirely.

Particularly now, when America is barely on speaking terms with the rest of the world.

The world is that round thing with all those other people in it, for those suffering from American geography.

Just so you know.


During the Cold War, America made much of “Ivan the Terrible Salesman” and Russia’s ham-fisted arms business blunders.

Now they’re doing the same thing themselves with hopelessly inept diplomacy and a truly grotesque series of statements about annexing Canada, buying Greenland, invading Panama, etc, etc.

Then there’s the fun bit about ultra-annoying your allies systematically from day one. That’s working well.

It’s a bad case of American exceptionalism gone hyper-gaga. The world has taken serious exception.

The F35 kill switch idea is a case in point.

What if you did have a kill switch?

What if your ever-increasing supply of enemies went looking for one?

What if they couldn’t find one, and decided to invent one?

Could you be any stupider?


That’s why the idea is dangerous. There are any number of ways of putting a plane out of action, but an entire class of fighters, and remotely? It’s theoretically doable, although it’d be quite a feat of engineering.

It’s also a very big ticket big money item in the US defense sector, put at risk by three words.

Any other outbreaks of genius? Or do we have to wait to see how the wannabe roulette wheel of US defense policies pans out?

Why did the F35 kill switch have any credibility at all? The main reason is extreme distrust of American politics. Canada backed out of its F35 purchases for that reason. It’s hard to believe a clumsier or stupider approach to a longtime close ally.

The F35 is in service with multiple air forces. These very high-maintenance aircraft need enough pampering without bonus tantrums or any other issues. They’re expensive. Before they went into service, I was calling them a “flying credit card”. They’re still expensive,

Now just suppose someone other than the Lone Musketeer aka “All for One, None for All” went on a cost-cutting rampage. How about all those expensive American weapons? Look good on a budget as “savings”? What a coincidence.

Suppose competitors who design their aircraft like multiple countries in Europe and Japan did a few quick sums about producing their aircraft? See any bottom line issues for the American military-industrial complex?

This verbose, thoughtless idiocy is actually capable of undercutting the American monopoly on high-end military tech even if it takes a while. What if they very unsurprisingly put export tariffs on critical materials? Or simply refuse to export? Any thoughts, geniuses?

It took three words to put the whole US aerospace sector in serious question. Have you ever considered shutting up?

_______________________________________________________

Disclaimer
The opinions expressed in this Op-Ed are those of the author. They do not purport to reflect the opinions or views of the Digital Journal or its members.

FacebookTwitterLinkedInEmail
Share




In this article:F35 kill switch, US aerospace credibility, US diplomacy


Avatar photo




Written By Paul Wallis



Editor-at-Large based in Sydney, Australia.
 
"Ilmamuuri" ei ole sataprosenttisen pitävä, tunnettu esimerkki on Iranin sentrifuugit, joita saatiin sabotoitua vaikkei nekään olleet netissä.
Niin, Iranin sentrifugit sabotoitiin muistaakseni printtereihin kätketyllä viruksella.

Hävittäjäkoneeseen voisi TEORIASSA (mutta ei käytännössä) syöttää jonkun komennon esim tutkan kautta. Linkin kautta se ei onnistu. Tutkassakin se vaatisi erittäin sofistikoituneen ratkaisun asennettuna jo koneen järjestelmään ja moniin sen komponentteihin. Ja sitten se esim häirintälähettimellä lähetetty "komento" pitäisi saada juuri oikea-aikaisesti ja oikeaan paikkkaan kohdistettuna. Miksi tälläinen vaiva olisi nähty laitteessa, joka sisältää joka tapauksessa korvaamatonta salaista informaatiota ja myydään vain ehdottomasti luotetuille liittolaisille. Jotka tosiaankaan eivät vaihda puolta tai horju millään tavoin? No ei miksikään. Kyse on ihan huuhaasta jota sekopäät levittelee.

USA kyllä säätelee muiden maiden sotilaallista kykyä rajoittamalla asevientiä, harkitsemalla FMS -kaupat aina kongressitasolla ja säätelemällä varaosien viemistä. Sekä eräitä muita keinoja, joita ei liene syytä täällä käsitellä. Nämä ovat täysin riittäviä keinoja takaamaan sen, ettei USA:n turvallisuus vaarannu ja että se saa aina oman poliittiset tavoiteensa läpi.

Mutta tavallinen kansa on autuaan tietämätön näistä asioista eikä tajua suoraan sanottuna juuri mitään näistä jutuista.
 
Voi herrajestas tätä pähkäilyä softasta ja viruksista.
Ottakaapas nyt syvään henkeä, ja koittakaa ymmärtää että on kaksi täysin erilaista maailmaa ja tarvetta: mahdollisimman tehokkaasti jokapojalle ja -tytölle myytävä elektoniikka ja sen supermakeat - nykyään tietenkin AI :ta hyödyntävät - softat ja sitten, oikeastaaan mikä tahansa (ei tarvitse olla MIL puolta) ammattikäyttöön tarkoitettu järjestelmä, jossa on juuri siihen käyttöön kehitetty elektroniikka ja pehmeätavara.
Edellinen on kiinni internetissä koska se on globaali, toimiva ja tehokas tapa liittää softaa ja sen tarvitsemaa dataa toisiinsa.
Jälkimmäisessä toki voidaan samoja medioita käyttää, mutta se signaali kulkee aivan toisenlaisten härpäkkeiden välillä - koska se on sen tehtävän kannalta keskeistä.
Tämä toinen maailma ei ole mitään mystistä area51 teknologiaa, vaan ihan normi tuotetta mitä tuotetaan helvetisti maapallolla mitä erilaisimpiin tarpeisiin, toisessa siinä on kovemmat turvalluokitukset ja toisissa sitten pienemmät, sen mukaan mihin kannattaa rahat sijoittaa.
Mutta niihin et (välttämättä - jos ei ole tarve) pääse käsiksi internetistä, niissä ei ole samoja prosessoreja, ei samoja salauksia, ei samoja avainhallinnan tarpeita ..

Jos ja kun joku tekee helvetin kalliin häivehävittäjän, mahtaakohan se tehdä siihen oman suljetun tietojärjestelmän, lähtien prosessoreista ja käskykannoista .. vai olisiko suunnittelun lähtökohdissa muistettava että on kiva kun TikTokista saisi siihen ladattua vaikka naapurinpojan hassun videon - ja tietenkin päivitykset. retorinen ? -merkki perään.

Tällä hetkellä- katsoen eräänkin avaruus&sähköautogurun sekoilua - näyttää siltä että ihan pelkkä Cobolin käyttäminen koodaamisessa saa jo standarditietojärjestelmästä penetraation kestävän.

Niin - se Iranin tapaus .. siinähän ne Iranin neropatit käyttivät tietenkin normi-Windows koneita ohjauskeskuksessa, valmistajan ohjausjärjestelmiä ja yleisesti myynnissä oleva Siemensin ohjelmoitavia logiikoita. Vaikka kyseessä onkin teollisuusympäristö, käytössä on kuitenkin siis kaupallinen tuote. Ja menivät päästämään presidenttinsä poseeraamaan sinne TV ryhmän kanssa. Ja julkaisivat sen. Olé.
 
Jatketaanhan aiheesta sopivassa vitjassa ennemmin, kuin täälä Ilmailupuolella, vaikka kyllä ymmärrän rakentuneen aasinsillan tämän varjolle.

OT:tä nyt kovasti !!!!



Tietääkseni Tempauksessa tuupattiin matonen tuonne "eetteriin", jota nykyiselläänkin internetsiksi kehutaan. Tämä CIA:n/et. kumpaneiden aikaansaannoksena, joka vain haisteli spesifiä osoitetta kaikkialta. Vaelsi sielä useita vuosia, kunnes tapasi Suomi-TAMU:t...

JA

Ot-päättyy...

jatkot sitten toisaalla...

JOS Aiheesta on jo jokin vitja, niin tähän osaan jopa nyökytellä😅✌️

*Muoks. Puhelin ja hiukka pikkuinen näppis 14# hanskalle
 
Viimeksi muokattu:

Jotenkin hieman surkuhupaisaa tämä kapinointi Trumpia vastaan. USA:ssa valmistetun F-35:n sijasta - jota parempaa konetta ei markkinoilta löydy - otetaan Ruotsin ja USA:n kanssa yhdessä tehty Gripen. Ja nämä mahdolliset Gripenit voi Ruotsi myydä vasta jos USA antaa luvan ja toimittaa kun Trump ei ole enää presidentti.
 
Nyt kun Kanadakin harkitsee kauppojaan uudelleen ja Portugali näköjään on vallan luopunut niin tuli mieleen jotta mikäs malli Suomen kilpailussa tuli kakkoseksi? Vai kerrottiinko sitä edes koskaan. Kanadalla se oli Gripen. Ei sillä että meillä olisi varaa kauppoja perua mutta ihan mielenkiinnosta aloin pohtimaan.
Kaikki loppupisteytykseen päässeet koneet olisivat riippuvaisia USA:n vientiluvista. Koko HX:n ainoa kone, joka ei ole, on Rafale.
 
Kaikki loppupisteytykseen päässeet koneet olisivat riippuvaisia USA:n vientiluvista. Koko HX:n ainoa kone, joka ei ole, on Rafale.
Toisaalta Rafaelin yhteensopivuus ongelmat saattavat poistua luonnostaan lähiaikoina.
 
Kaikki loppupisteytykseen päässeet koneet olisivat riippuvaisia USA:n vientiluvista. Koko HX:n ainoa kone, joka ei ole, on Rafale.

2022 oli Ranskassa pressa- ja parlamenttivaalit ja muistan kuinka (ainakin nurkkapöytä)keskusteluissa HX-valinnan aikoihin nähtiin Ranska riskinä, koska tulevissa vaaleissa mahdollisesti Le Pen ja Bardella.

Ei Ranskan poliittinen ennustettavuus aseostojen kannalta edelleenkään riskitön liene.
 
Back
Top