F-35 Lightning II

Mutta miksi tällaisten datatiedostojen luomisen pitää olla erittäin salaista ja vain sinun silmillesi? Sehän on dataa, joka on jo tiedossa, ja vain kootaan yhteen pakettiin lentotehtävää varten.
Olen ymmärtänyt, että kriittistä on etenkin F-35 kyky havainnoida ympäristöä ja siitä kertyvä data ns kertoisi miten F-35 tietoa kerää, miten se sitä pilotille/taistelujohdolle tajoilee ja miten sitä käytetään. Näin ollen etenkin se raaka data mistä sitten käyttöliittymään muodostetaan pilotille hänen toimintäympäristön visualisointi olisi viholliselle arvokasta tietoa, analysointia F-35 kyvyistä. Samaten koneen kyvyistä keskustella taistelujohdon, toisten koneiden tai muiden joukkojen kanssa.

Tuo data sitten muodostaa myös kirjaston siihen ympäristöön mistä se on kerätty.

Suomelle merkittävää on vain itärajamme kirjasto koska se on pääasiallinen toimintaympäristömme. Vaikkapa Islantiin mennessämme siellä tuo kertynyt data olisi sitten erilainen.

Itärajaltamme kertyvä data on varsin poikkeuksellista ja se tietenkin kiinnostaa mm USA’ta johon kerätää koko F-35:sten keräämä data.

Uskoisin, että erikseen on vielä koneen teknisestä tilasta/toiminnasta kertyvä data jota mekaanikot purkavat. Tähän on luonnollisesti paikallisesti pääsy.

Tuo tehtäväympäristöstämme kertynyt data, joka on jalostettu kertomaan lentäjälle ympäristöstään on uskoakseni suomalaisten käytössä siten, että vaikka yhteys jenkkeihin katkeaisi, pystyisimme sitä itsenäisesti jonkin aikaan ylläpitämään. Tämä ei tarkoita, että suomalaisilla olisi tuon datan visualisointiin tarvittavan ohjelmiston avaimet mutta meillä olisi kyky sitä käyttää vaikka olisimme irti ns keskusjärjestelmästä. Mitä kaikkea tämä kyky sisältää - en osaa arvata. Mutta ainakin sen, että taistelutmpäristömme tilannetieto päivittyisi eikä tuo raakadata tukahduttaisi konetta vaan se voitaisiin purkaa sodan alla suomalaisin voimin.

Ja kun yhteys taas toimisi, päivittyisi data myös ylläpidon keskukseen.
 
Back
Top