F-35 Lightning II

Yhdysvaltojen ilmavoimat ei kai ole organisaationa kovinkaan tunnettu kustannustehokkuudestaan ja kyvystään venyttää pennejä.

Itse en hetkeäkään epäile etteivätkö esimerkiksi kotoiset ilmavoimamme ja patria käytä ja huolla mitä tahansa konetyyppiä USAFia kustannustehokkaammin, vaikka olisi lämärin tekemä huoltomanuaali.
Tämä näin. USA:ssa armeijan ei ole paljoakaan tarvinnut opetella ottaa niukoista resursseista maksimaaliset tehot irti, kun budjetti heillä on historian saatossa ollut melkeinpä aina toisen maailmansodan jälkeen hyvällä tasolla.
 
Tämä näin. USA:ssa armeijan ei ole paljoakaan tarvinnut opetella ottaa niukoista resursseista maksimaaliset tehot irti, kun budjetti heillä on historian saatossa ollut melkeinpä aina toisen maailmansodan jälkeen hyvällä tasolla.
Ennen toista maailmansotaa USAlla olikin pienempi armeija kuin Romanialla.
 
Mielestäni kisassa on jo hyvän aikaa ollut selvillä parhaan suorituskyvyn omaava hävittäjä F-35 ja kisän hännille jäävä Gripen. Lighningin voitto on tai on ollut kiinni vain siitä, että tuleeko jenkit tarpeeksi vastaan omavaraisuuden suhteen jotta hajautettu konseptimme vaikka vähän tinkien olisi toteutettavissa. Ja se, että käyttökustannukset painuvat kyllin alas huomioiden kuitenkin koneen tarjoama uusi suorituskyky myös muille puolustushaaroille. Näiden suhteen on kyllä ollut aistittavissa jenkkien täysi tahtotila jopa kongressia myöden.

Gripen puolestaan lässähti jo puolimatkassa kun kone ei resurssipulasta johtuen ehdi hx-kisaan valmiina lunastaa myyntimiesten lupauksia. Ja että itse konekin jää suorituskyvyn statistiikassa jälkeen kilpailijoista niin kuormankantokyvyn kuin toiminta-ajankin suhtteen.
Näin olen osittain itsekin tuota hankinnan osuvuutta F35:n suhteen pohdiskellut. Todennäköisesti isompaa osaa tässä käyttökulut kuitenkin näyttelevät, riskitasojen suhteen? (suhteessa PV:n allokoituihin tuleviin resursseihin). Näistä liki mahdotonta saada oikein kattavaa kuvaa (Suomen käyttötasoissa varsinkaan). Ainakaan näillä kyvyillä mitä itselläni käytössä on. Omavaraisuus on kovin suhteellinen käsite, varsinkin vuosikymmeniä eteenpäin vievässä katsannossa. Nyt valinta kohdistuu lähinnä riippuvuuden suuntaan. Tuossakaan, ei-USA vaihtoehdot kovin vähissä ovat.

Se, että Venäjä edelleen katsoo Suomen kuuluvan omissa strategisissa kalkulaatioissaan oman etupiirinsä alle, ei ole mitään uutta. Tuo taas, kuinka merkittävänä osana etuvartiota geopolitiikassa USA katsoo Suomen olevan omille tarkoitusperilleen on ainakin minulle vähemmän selvää.
Nyt kun vaikuttaisi siltä että ainakin osa USA:n sotilaallisesta tahdosta ja politiikasta siirtyy enemmän Kiinan suuntaan tulevana nähtävissä olevana aikana, ei tuo ainakaan itsenäisen maanpuolustuksen kyvyn tarvetta tule vähentämään.
 
Norjan & Italian uhkakirjastolabra otettu käyttöön.

Norway [&] Italy Reprogramming Lab Formally Accepted
28 Sep 2021 LM PR

Congratulations to our partners Norway and Italy! On September 22, the Norway Italy Reprogramming Lab (NIRL) was formally accepted at Eglin Air Force Base, Florida. The NIRL provides Norway and Italy with F-35 mission data files to assess what threats to search for and when, and enables the 5th generation fighter to decipher and control the battlespace. The Defense Contract Management Agency's authorization marks a major milestone in the development and testing of sovereign mission data for the two countries and signals the beginning of a new phase in training and planned modernization work.
 
Norjan & Italian uhkakirjastolabra otettu käyttöön.
Ilmeisesti nämä sisältävät kaiken missio datan joka on kerätty missä vaan näiden maiden koneet ovat lentäneet? Eli esim jos Italian koneet ovat valvoneet ilmatilaa Baltian tai Romanian suunnalla tai norjalaiset Islannissa.
 
Ilmeisesti nämä sisältävät kaiken missio datan joka on kerätty missä vaan näiden maiden koneet ovat lentäneet? Eli esim jos Italian koneet ovat valvoneet ilmatilaa Baltian tai Romanian suunnalla.
Ne uhkakirjastot on muistaakseni jaettu alueisiin. Muistaakseni oliko jopa 10 luokkaa. Labrojen idea on, että niissä voi omien valvonnassa tapahtua kansallisesti herkän datan erottelu (eli ettei jaeta omia salaisuuksia vahingossa yleisesti) yleisestä päivitysdatasta. Eli pitää viedä omaa väkeä USAan, koska siellä on säädetty pakolliseksi tapahtuvan F-35 liittyvä uhkakirjastoohjelmistokehitys.

Meillä olisi ilmeisesti FMS-labra, jossa on kaikki ei-partnerit paitsi ehkä Israel. Niitä ei taida olla kuin vasta yksi. Partnereilla on tämä Norja+Italia, sekä ACURL (Australia, Kanada, UK reprogramming lab).
 
Aika mehukas ajatus se että mitä kaikkea dataa suomen F-35:t imisivät täällä lennellessään. Olemmehan jatkuvasti tutkasignaalien ja viestidatan vaikutusalueella.
Ehkäpä jokin muukin maa lännessä voisi tästä ajatuksesta kiihottua.
 
Aika mehukas ajatus se että mitä kaikkea dataa suomen F-35:t imisivät täällä lennellessään. Olemmehan jatkuvasti tutkasignaalien ja viestidatan vaikutusalueella.
Ehkäpä jokin muukin maa lännessä voisi tästä ajatuksesta kiihottua.
Eri maiden tiedustelukoneitahan lentää Suomen lähistöllä jo nyt - mitä kaikkea tietoa ne imuroivat?
 
Aika mehukas ajatus se että mitä kaikkea dataa suomen F-35:t imisivät täällä lennellessään. Olemmehan jatkuvasti tutkasignaalien ja viestidatan vaikutusalueella.
Ehkäpä jokin muukin maa lännessä voisi tästä ajatuksesta kiihottua.
Kännykät ja autot eri radiotaajuuksineen, kotitukiasemat, laivat ja huvialukset, jahtiradiot, mitä näitä nyt on. Aina parempi, kun kuiduista ja palveluista napatun liikenteen lisäksi voidaan antaa tarkka geolokaatio kaikille päätelaitteille. Sinne FMS-labraan asti tulee sitten varmaan dataa rajantakaisesta sotilastaajuuksien, lentoliikenteen ja tutkavalvonnan emissioista. Tuskin antavat FMS-asiakkaille sitä muuta dataa, ellei siitä ole eri sopimusta (näitä eri asteisia eyes-sopimuksia, jotka 5:n ulkopuolella ovat aika suppeita, kaiketi).
 
Viimeksi muokattu:

On October 18, the House of Commons (Canadian Congress/Parliament) will reconvene and must choose 2 finalists for the FFCP program to replace its CF-18 Hornet, among proposals from Lockheed Martin, Boeing and Saab.

Eli ensi maanantaina Gripenin kirves lentää lopullisesti kaivoon tai sitten tulee kunnon poliittinen puliveivi (Boeingin rankaisu? F-35:sta ei tässä vaiheessa täysjärkinen tiputa ja ovat vielä partnereitakin).
According to the Canadian media Rabble, although there has been a relative consensus among the main political parties in the House of Commons on the need for the purchase of new fighter jets (a replacement that is 10 years overdue), this apparent harmony could fracture because each side has its favorite fighter, and will try to impose it.

Earlier this month, three industry insiders with knowledge of the competition between Lockheed Martin, Boeing and Saab for the $15 billion Future Fighter Capability Project (FFCP) contract were consulted. Two of them believe that the Saab Gripen will be withdrawn from the competition this fall, perhaps in a few weeks. And all three believe the final answer – the choice between the F-35 and the F/A-18 – will come in five months, probably in March 2022.
 
Viimeksi muokattu:
Israeli Firms Offer Fuel Tank, Comms Upgrades For F-35

Israeli companies are rolling out a 600-gal. external fuel tank and a fifth-to-fourth-generation communication system as export options for the Lockheed Martin F-35. Israel Aerospace Industries (IAI) has developed a new pylon to carry an Elbit Systems-designed external fuel tank, says Itzhak Kaya...



https://aviationweek.com/shows-events/a ... rades-f-35
 
Netherlands Opens F-35 Engine Test Facilities
14 Oct 2021

"The Netherlands has formally opened its testing facilities for maintenance of the F-35 engine, the first such engine depot outside of the U.S. The €88 million ($102 million) facility at Woensdrecht airbase opened on Oct. 1 and will maintain the engines of the European and Israeli F-35 fleets..." (muuri)
file.php
 
Israeli Firms Offer Fuel Tank, Comms Upgrades For F-35

Israeli companies are rolling out a 600-gal. external fuel tank and a fifth-to-fourth-generation communication system as export options for the Lockheed Martin F-35. Israel Aerospace Industries (IAI) has developed a new pylon to carry an Elbit Systems-designed external fuel tank, says Itzhak Kaya...



https://aviationweek.com/shows-events/a ... rades-f-35
Se on toi Israel pinta-alaltaan niin valtava, että joutuvat kehittelemään lisätankkeja. :)
 
Se on toi Israel pinta-alaltaan niin valtava, että joutuvat kehittelemään lisätankkeja. :)

Ainakin ennen Iipot partioivat hävittäjillään pitkin rajaa. Käyttivät silloinkin lisätankkeja. Meinasin saada yhden päälleni Golanilla.
 
Back
Top