F-35 Lightning II

Suomen ensimmäinen F-35A saanut harmaan maalipinnan, joka on osa häiveominaisuutta.

Oisko roll-out 6.12.?

Vähän tulta ja savua.
 
Onko ollut jo juttua, että millaiset maa tunnukset koneisiin tulee? Tuskin sinivalkoista kokardia enää ainakaan
 
Eikös oo ollut puhetta, että tulis vaaleanharmaa ympyrä jossa tummempiharmaa rengas, eli kokardin muunnelma.
Tämmöistä muistan kanssa nähneeni. Ja konekohtainen tunnus on JF-5xx. Tuliko tuo sitten sanoista joint fighter? Jos näin on, niin Ilmavoimat siirtyvät tuon myötä pois kansainvälisestikin hyvin omaperäisestä koneiden runkonumeroinnista.
 
Tämmöistä muistan kanssa nähneeni. Ja konekohtainen tunnus on JF-5xx. Tuliko tuo sitten sanoista joint fighter? Jos näin on, niin Ilmavoimat siirtyvät tuon myötä pois kansainvälisestikin hyvin omaperäisestä koneiden runkonumeroinnista.
Mitenkä tuo nyt eroaa aiemmasta? Kaksi kirjainta osoittamassa tyyppiä ja numerot sen jälkeen. Kirjaimethan ovat tähänkin asti tulleet lähes mistä vain: Valmistajan nimestä suoraan (esim. PI, FG) tai epäsuoremmin (FF, CC), tyypin nimestä (HN, HW), valmistajan nimestä yhdistettynä tyyppinimeen (PC, PA) tai sitten ihan vaan jostain muusta (NH oli huhujen mukaan Neuvostoliittolainen Hinauskone [IL-28] ja HS oli Helikopteri, Suuri [MI-8]).

Näin ollen JF- kuuluu minusta edelleen samaan pitkään suomalaiseen runkonumeroperinteeseen.
 
Mitenkä tuo nyt eroaa aiemmasta? Kaksi kirjainta osoittamassa tyyppiä ja numerot sen jälkeen. Kirjaimethan ovat tähänkin asti tulleet lähes mistä vain: Valmistajan nimestä suoraan (esim. PI, FG) tai epäsuoremmin (FF, CC), tyypin nimestä (HN, HW), valmistajan nimestä yhdistettynä tyyppinimeen (PC, PA) tai sitten ihan vaan jostain muusta (NH oli huhujen mukaan Neuvostoliittolainen Hinauskone [IL-28] ja HS oli Helikopteri, Suuri [MI-8]).

Näin ollen JF- kuuluu minusta edelleen samaan pitkään suomalaiseen runkonumeroperinteeseen.

HS on Helkopteri, Super-(raskas)
 
Mitenkä tuo nyt eroaa aiemmasta? Kaksi kirjainta osoittamassa tyyppiä ja numerot sen jälkeen. Kirjaimethan ovat tähänkin asti tulleet lähes mistä vain: Valmistajan nimestä suoraan (esim. PI, FG) tai epäsuoremmin (FF, CC), tyypin nimestä (HN, HW), valmistajan nimestä yhdistettynä tyyppinimeen (PC, PA) tai sitten ihan vaan jostain muusta (NH oli huhujen mukaan Neuvostoliittolainen Hinauskone [IL-28] ja HS oli Helikopteri, Suuri [MI-8]).

Näin ollen JF- kuuluu minusta edelleen samaan pitkään suomalaiseen runkonumeroperinteeseen.
Juuri tätä tarkoitan, eli koneen tai valmistajan nimestä tuo runkotunnus on pääsääntöisesti tullut. Ei kai tuohon ole muita poikkeuksia kuin mainitsemasi Il-28 ja helikopterit yleisesti.
JF ei tule valmistajan eikä koneen tyyppinimestä vaan enemmän yleiskuvauksesta.
 
Juuri tätä tarkoitan, eli koneen tai valmistajan nimestä tuo runkotunnus on pääsääntöisesti tullut. Ei kai tuohon ole muita poikkeuksia kuin mainitsemasi Il-28 ja helikopterit yleisesti.
JF ei tule valmistajan eikä koneen tyyppinimestä vaan enemmän yleiskuvauksesta.
F-35:n tuottanut projekti tunnettiin aikoinaan pimeällä 90-luvulla nimellä Joint Strike Fighter. Sieltähän tuo tunnus on kaivettu. Ja perinteiden kunnioittamiseksi pommittamiselta kalskahtavan Strike-sanan S on jätetty pois, että on saatu perinteinen kaksikirjaiminen tunnus.
 
Nimeämisessä on nyanssiero, ei tässä nyt mitään jatkumoa olla romuttamassa.

Syitä hieman eri nimeämistavalle on ainakin seuraavissa:
Yhdysvalloilta meni todella pitkään nimetä virallisesti JSF-projektin tuottama kone Litening II:si, jolloin ihmisten suuhun oli jo tarttunut JSF ja F-35. Litening II ei oikein tarttunut englanninkieliseen yhteisöön ja vielä huonommin se sopii suomalaisten suuhun - Ilmavoimissa olen konetta kuullut nimitettävän ainoastaan F-35:si tai 35:si.

Tunnuksen julkaisun aikaan Ilmavoimista myös korostettiin, että ”Joint” kuvaa uutta aikaa, joissa Ilmavoimien pääkalusto on kiinteä osa kaikkien puolustushaarojen sotimista. Tämä toki lienee ollut puhtaasti imagonhallintaa.

- - -

Suomalaisten koneiden yksilömerkintä on mielestäni nerokas. Se on helppo muistaa, uniikkii ja yksilöi koneet heti kansallisuuden, tyypin ja järjestysnumeron mukaan. Kirjainosasta tunnistaa konetyypin ja siitä muodostuu yleensä puhekieleen tarttuva termi, jota käyttämällä voi nopeasti kertoa, että mistä konetyypistä puhutuaan ja että puhutaan nimenomaan suomalaisista koneyksilöistä. Juokseva numerointi kertoo koneyksilön iästä ja mikäli hankitaan eri alatyyppejä, voidaan ne sijoittaa eri kymenluvuille, jolloin alatyypin pystyy päättelemään suoraan numerosta.
 
Back
Top