F-35 Lightning II

Eiköhän se sanota ”JiiÄf”. Eipä tuo nyt paljoa ”HooÄnnästä” tai ”DeeKoosta” poikkea. Voisi se kai olla ”ÄlÄn” ihan yhtä hyvin.
Gripenkin on puheissa jatkuvasti vain "JAS". Sama kuin Hornetista käytettäisiin termiä "FA"
 
Nimeämisessä on nyanssiero, ei tässä nyt mitään jatkumoa olla romuttamassa.

Syitä hieman eri nimeämistavalle on ainakin seuraavissa:
Yhdysvalloilta meni todella pitkään nimetä virallisesti JSF-projektin tuottama kone Litening II:si, jolloin ihmisten suuhun oli jo tarttunut JSF ja F-35. Litening II ei oikein tarttunut englanninkieliseen yhteisöön ja vielä huonommin se sopii suomalaisten suuhun - Ilmavoimissa olen konetta kuullut nimitettävän ainoastaan F-35:si tai 35:si.

Tunnuksen julkaisun aikaan Ilmavoimista myös korostettiin, että ”Joint” kuvaa uutta aikaa, joissa Ilmavoimien pääkalusto on kiinteä osa kaikkien puolustushaarojen sotimista. Tämä toki lienee ollut puhtaasti imagonhallintaa.

- - -

Suomalaisten koneiden yksilömerkintä on mielestäni nerokas. Se on helppo muistaa, uniikkii ja yksilöi koneet heti kansallisuuden, tyypin ja järjestysnumeron mukaan. Kirjainosasta tunnistaa konetyypin ja siitä muodostuu yleensä puhekieleen tarttuva termi, jota käyttämällä voi nopeasti kertoa, että mistä konetyypistä puhutuaan ja että puhutaan nimenomaan suomalaisista koneyksilöistä. Juokseva numerointi kertoo koneyksilön iästä ja mikäli hankitaan eri alatyyppejä, voidaan ne sijoittaa eri kymenluvuille, jolloin alatyypin pystyy päättelemään suoraan numerosta.
Vaikka jäinkin näkemykseni kanssa pahasti alakynteen, silti minusta tässä ollaan romuttamassa (kuten itse sanoit) nerokasta järjestelmää. Edellisistä hankinnoista Pilatus ja Grob nimettiin vanhan käytännön mukaan ja F-35 englanninkielisen roolin mukaan.
Vai kumpaan Casan tunnus lasketaan? Olenko minä kuitenkin vähän väärässä?!?
 
Juuri tätä tarkoitan, eli koneen tai valmistajan nimestä tuo runkotunnus on pääsääntöisesti tullut. Ei kai tuohon ole muita poikkeuksia kuin mainitsemasi Il-28 ja helikopterit yleisesti.
JF ei tule valmistajan eikä koneen tyyppinimestä vaan enemmän yleiskuvauksesta.
LM-5xx = Lima-Mikko, ei jatkoon
LT-5xx = Lima-Tanko, ei jatkoon
 
JF on kierrätystunnus, edellinen JF:n haltija oli Talvisodan aikaan Ruotsista lahjoituksena saatu hävittäjä Jaktfalken, joka Suomessa oli harjoituskonekäytössä.

"Svenska Aero Jaktfalken (suom. tunturihaukka) oli ruotsalainen kaksitasoinen hävittäjälentokone, jonka kehitti, ja jota valmisti alkuun Svenska Aero -lentokonetehdas.

Talvisodan aikana joulukuussa 1939 Suomi sai lahjoituksena Ruotsilta kahdeksan vanhempaa harjoituskäyttöön tarkoitettua lentokonetta.

Koneet toimitettiin Suomeen tammikuussa 1940, ja ne saivat alkuperäisten ruotsalaistunnusten mukaiset rekisteritunnukset JF-219, JF-224 ja JF-228."


1763573753830.webp

 
Komeat omintakeiset symbolit on kielletty ilmavoimissa.

Kyllähän tuo kokardi mikä näihin tulee on saavutus tylsyyden saralla, kun edes värillisessä ei ollut kehumista. Eipähän ärsytä ketään.
Siis harmaa rinkula tulossa?
 
F-35:een ei muutkaan ole kovin värikkäitä merkintöjä laittaneet. Lienee jotakin tekemistä häivemaalien kanssa, ei liene tarjolla punaisena tai valkoisena tai sinisenä?

Kysymys vain kuuluu, mistä erimaalaiset koneet erottaa toisistaan, jos joka toisella käyttäjällä on harmaan jossakin sävyssä oleva kokardi... Vain todellinen sota-autisti opettelee ulkoa eri käyttäjämaiden runkonumeroinnit! :p
 
F-35:een ei muutkaan ole kovin värikkäitä merkintöjä laittaneet. Lienee jotakin tekemistä häivemaalien kanssa, ei liene tarjolla punaisena tai valkoisena tai sinisenä?
Kuvittelisin olevan enemmän tekemistä sen kanssa, että muuten huonosti näkyvän harmaan päälle maalattu kirkas täplä kasvattaa koneen visuaalista havaittavuutta ja varsinkin sen asennon tunnistamista turhan paljon. Tokihan tuolla on merkitystä vain kurvatappeluetäisyydelle jouduttua, mutta turha antaa vastustajalle edes sen vertaa tasoitusta, kun ei ole pakko.
 
Kuvittelisin olevan enemmän tekemistä sen kanssa, että muuten huonosti näkyvän harmaan päälle maalattu kirkas täplä kasvattaa koneen visuaalista havaittavuutta ja varsinkin sen asennon tunnistamista turhan paljon. Tokihan tuolla on merkitystä vain kurvatappeluetäisyydelle jouduttua, mutta turha antaa vastustajalle edes sen vertaa tasoitusta, kun ei ole pakko.

Enpä tiedä. Vuosikymmenien ajan on jo käytetty pienempiä merkintöjä kuin silloin aikanaan, kun ilmatorjunnan piti nähdä, ampuvatko omaa vai vihollista. Ja monen koneen väritys on enemmän tai vähemmän harmaa. Mutta koneen rungon värinen merkintä on kai uusi juttu?

Toki omien silmällä pitäminen on kai jatkossa pienempi juttu, kun bluforce tracking on kai tulossa EO-DAS:lla toteutettuna...
 
Back
Top