strelailija
Majuri
MInusta tuo Jefe (hefee) on aika kova ja osuva.En usko koskaan pääseväni henkilökohtaisesti Jefeiltä tilaamaan pakettia örkkien niskaan, mutta on tuo jotenkin aika laimea nimi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MInusta tuo Jefe (hefee) on aika kova ja osuva.En usko koskaan pääseväni henkilökohtaisesti Jefeiltä tilaamaan pakettia örkkien niskaan, mutta on tuo jotenkin aika laimea nimi.
Gripenkin on puheissa jatkuvasti vain "JAS". Sama kuin Hornetista käytettäisiin termiä "FA"Eiköhän se sanota ”JiiÄf”. Eipä tuo nyt paljoa ”HooÄnnästä” tai ”DeeKoosta” poikkea. Voisi se kai olla ”ÄlÄn” ihan yhtä hyvin.
Inhoan tuota. Ruotsin ilmavoimissa sitä kutsutaan nimellä ”Trettionio”.Gripenkin on puheissa jatkuvasti vain "JAS". Sama kuin Hornetista käytettäisiin termiä "FA"
Sama täällä. Toinen mikä ärsyttää aina on Grippen. Ei se oo sxxtana niin vaikeaaInhoan tuota. Ruotsin ilmavoimissa sitä kutsutaan nimellä ”Trettionio”.

Tuttujen kesken Gaypen...Sama täällä. Toinen mikä ärsyttää aina on Grippen. Ei se oo sxxtana niin vaikeaa![]()
Vaikka jäinkin näkemykseni kanssa pahasti alakynteen, silti minusta tässä ollaan romuttamassa (kuten itse sanoit) nerokasta järjestelmää. Edellisistä hankinnoista Pilatus ja Grob nimettiin vanhan käytännön mukaan ja F-35 englanninkielisen roolin mukaan.Nimeämisessä on nyanssiero, ei tässä nyt mitään jatkumoa olla romuttamassa.
Syitä hieman eri nimeämistavalle on ainakin seuraavissa:
Yhdysvalloilta meni todella pitkään nimetä virallisesti JSF-projektin tuottama kone Litening II:si, jolloin ihmisten suuhun oli jo tarttunut JSF ja F-35. Litening II ei oikein tarttunut englanninkieliseen yhteisöön ja vielä huonommin se sopii suomalaisten suuhun - Ilmavoimissa olen konetta kuullut nimitettävän ainoastaan F-35:si tai 35:si.
Tunnuksen julkaisun aikaan Ilmavoimista myös korostettiin, että ”Joint” kuvaa uutta aikaa, joissa Ilmavoimien pääkalusto on kiinteä osa kaikkien puolustushaarojen sotimista. Tämä toki lienee ollut puhtaasti imagonhallintaa.
- - -
Suomalaisten koneiden yksilömerkintä on mielestäni nerokas. Se on helppo muistaa, uniikkii ja yksilöi koneet heti kansallisuuden, tyypin ja järjestysnumeron mukaan. Kirjainosasta tunnistaa konetyypin ja siitä muodostuu yleensä puhekieleen tarttuva termi, jota käyttämällä voi nopeasti kertoa, että mistä konetyypistä puhutuaan ja että puhutaan nimenomaan suomalaisista koneyksilöistä. Juokseva numerointi kertoo koneyksilön iästä ja mikäli hankitaan eri alatyyppejä, voidaan ne sijoittaa eri kymenluvuille, jolloin alatyypin pystyy päättelemään suoraan numerosta.
LM-5xx = Lima-Mikko, ei jatkoonJuuri tätä tarkoitan, eli koneen tai valmistajan nimestä tuo runkotunnus on pääsääntöisesti tullut. Ei kai tuohon ole muita poikkeuksia kuin mainitsemasi Il-28 ja helikopterit yleisesti.
JF ei tule valmistajan eikä koneen tyyppinimestä vaan enemmän yleiskuvauksesta.
Itse odotin HN jatkoksi LN. HorNet, LightNing.LM-5xx = Lima-Mikko, ei jatkoon
LT-5xx = Lima-Tanko, ei jatkoon
Tuttujen kesken Gaypen...
LightNing

Vaakuna leijona olisi komia![]()