F-35 Lightning II

Santerin menetettyä nyt impeytensä

Kolmantena vaihtoehtona voidaan käynnistää maalausoperaatio Gripen E -ketjussa. Alkuperäisen mallin prototyyppien onnettomuusvideot kaivetaan arkistojen uumenista esille, jolloin Saabistit saadaan lämpenemään. Musta on uusi musta vaimitenseoli?
Nyt tää rupeaa näköjänsä menemään tähän. Tosin "fiksut" keskustelijat pohtii keskenänsä että montako niitä e/f:ää on tehty. :) :) ja ne tekee sen f-35 ketjussa ilman minkäänlaista provosointia :) :)
 
Nyt tää rupeaa näköjänsä menemään tähän. Tosin "fiksut" keskustelijat pohtii keskenänsä että montako niitä e/f:ää on tehty. :):) ja ne tekee sen f-35 ketjussa ilman minkäänlaista provosointia :):)
Aika vähissä on sinulta järkevät kontribuutiot tässä vitjassa. Jättäisin vittuilut vähemmälle. Puhumattakaan muiden älynlahjojen kritisoinnista.
 
Ohjaaja päässyt lasaretista. Lentotoiminta jatkuu normaalisti:



The Beaufort Marine Corps Air Station pilot who ejected from an F-35 jet Friday morning before it crashed on Little Barnwell Island has been released from the hospital, according to Lt. Samuel Stephenson of the 2nd Marine Aircraft Wing.

...

The pilot, a U.S. Marine, ejected safely, Harrison said, and was evaluated by medical personnel.

No casualties on the ground were reported and the aircraft was not carrying any ordnance, Harrison said.

Stephenson said Saturday morning that flight operations at the air station will continue as normal Saturday and that the 2nd Marine Aircraft Wing will also continue to operate as normal until directed otherwise.
https://www.islandpacket.com/news/l...ary/article219238565.html#storylink=mainstage
 
Lockheed Martin picks Harris for F-35’s next-generation computer processor

Pat Host, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly
30 September 2018

Key Points
  • Lockheed Martin picked Harris to provide the F-35’s next-generation processor
  • This processor should provide a 25-times increase in computing power
Lockheed Martin said on 27 September that it selected Harris to develop and deliver the next-generation Integrated Core Processor (ICP) for the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF).

The ICP acts as the aircraft’s brains, processing data for communications, sensors, electronic warfare (EW), guidance and control, cockpit, and helmet displays, according to a joint Lockheed Martin-Harris statement. This new processor is a key element of the planned Technology Refresh 3 modernisation that takes advantage of fast evolving computing power to ensure the advanced F-35 remains ahead of developing threats.

p1702221.jpg
The new Integrated Core Processor (ICP) that Harris will provide for the F-35. (Harris)

Additional elements in the technology refresh include the Panoramic Cockpit Display Electronic Unit and Aircraft Memory System, which were also recompeted and awarded to Harris last year.

Lockheed Martin spokesperson Michael Friedman said on 27 September that each aircraft has one ICP. Lockheed Martin Rotary and Mission Systems, he said, has successfully delivered the processor for all F-35 aircraft built to date and will continue through Lot 14 aircraft. Harris will begin deliveries with Lot 15, expected for 2023. The Pentagon and Lockheed Martin on 28 September announced they finalised a deal for Lot 11 aircraft.

The ICP system is targeted to generate the following results compared with the current system: a 75% reduction in unit cost and a 25-times increase in computing power to support planned capability enhancements. The system is also expected to generate greater software stability, higher reliability, and increased diagnostics resulting in lower sustainment costs. The ICP will also have an open system architecture.

https://www.janes.com/article/83448...for-f-35-s-next-generation-computer-processor
 
Koneen kehityskustannukset eivät ole olleet tuota 400 miljardia, vaan lukuun on laskettu tutkimus-, kehitys ja hankintakustannukset noille ~2500 koneelle jotka amerikkalaiset aikovat hankkia:

The total acquisition cost for the advanced fighter is projected at $406.1 billion, virtually unchanged from the $406.5 billion estimated last year, according to the Defense Department’s latest Selected Acquisition Report, which will be sent to Congress this week. The projections were obtained in advance by Bloomberg News.


Within the total -- which includes research, development and initial support such as spare parts and military construction -- the estimated cost to procure 2,456 U.S. aircraft has ticked down to $345.4 billion from $346.1 billion, or a 0.2 percent decline.
https://www.bloomberg.com/news/arti...-cost-stabilizes-at-406-billion-pentagon-says
Niin, ihan yksinkertaisena ihmisenä tarkoitin yksinkertaista laskua. Tuo about $400 miljardia jaettuna about 2456 konetta, tekee about $160+M per kone. Eli tuossa sivu tai kaksi sitten mainittu Belgian kauppa, jossa hinta/ kone tuntuisi asettuvan noin $190M kuulostaa aika järkeen käyvältä.

Edelleenkin siis karsastan näitä "halpuutus" otsikkoja, mutta tasapuolisuuden nimissä suhtaudun yhtä skeptisesti pienien erien kustannus rakenteeseen, joita myös on kisassa mukana.

Asiaa toki voisi pähkäillä niinkinpäin, että jos Belgian summat pitäisivät paikkansa, niin suomen kymmenellä miljardilla eurolla, taitaisi saada aikas tarkkaan 60 konetta, ehkä jopa "erityisolosuhteilla" kaikki havitellut 64. Se toki kaipaisi muutakin kun paikallista metsä osaamista.
 
Niin, ihan yksinkertaisena ihmisenä tarkoitin yksinkertaista laskua. Tuo about $400 miljardia jaettuna about 2456 konetta, tekee about $160+M per kone. Eli tuossa sivu tai kaksi sitten mainittu Belgian kauppa, jossa hinta/ kone tuntuisi asettuvan noin $190M kuulostaa aika järkeen käyvältä.

Edelleenkin siis karsastan näitä "halpuutus" otsikkoja, mutta tasapuolisuuden nimissä suhtaudun yhtä skeptisesti pienien erien kustannus rakenteeseen, joita myös on kisassa mukana.

Asiaa toki voisi pähkäillä niinkinpäin, että jos Belgian summat pitäisivät paikkansa, niin suomen kymmenellä miljardilla eurolla, taitaisi saada aikas tarkkaan 60 konetta, ehkä jopa "erityisolosuhteilla" kaikki havitellut 64. Se toki kaipaisi muutakin kun paikallista metsä osaamista.
Puhuit kehityskustannuksista. Laskutoimituksetkin muuten helpottuvat jos tulostimen sijasta koitat taskulaskinta. ;)

Ihan suotta karsastat. Ilmoitettu karvan alle 90 miljoonaa / kpl on pelkän koneen hinta. Tuohon tulevat sitten kaikki muu hankittava tilpehööri päälle. Belgian tarjouspyynnössä muistaakseni puhuttiin myös uusien koneiden ylläpidon sisältyvän sopimukseen aina FOC:iin asti.

Muutenkaan noista vientiluvista on vaikea päätellä paljoakaan, kun ei tiedätä tarkkaan niiden sisältöä. Voit huviksesi vilkaista vaikka Kanadan SH-vientilupaa (6 miljardia/18 konetta). Noita kahta vertaamalla voisi kuvitella F-35:n olevan huomattavasti edullisempi hankkia, todellisuudessa kuitenkin varmaan on toisin...
 
Viimeksi muokattu:
Lockheed Martin on sanonut, että reilun vuoden sisään F-35:n hinta olisi tarkoitus puskea alas 80 miljoonaan. Jos nyt ajateltaisiin, että kaikki muu lisäksi tuleva tavara/palvelu (aseet, muut varusteet, koulutus) maksaisi toiset 80 miljoonaa päälle, saisimme 10 miljardilla 62 konetta. Mutta varmasti Ilmavoimien inventaariossa olemassa olevia aseita, pommeja, yms... voidaan hyödyntää F-35:ssäkin, niin saamme varmaankin pudotettua tota hintaa vielä tuosta jonkin verran alaspäin. Ja sopimukset on tarkoitus tehdä 2021, eli vielä vuosi lisää hinnan putoamista, niin 10 miljardiin voisi ehkäpä juurikin saada tuon 72 konetta, joka on korkein määrä, jolle Ilmavoimat ovat kyselleet hintaa. Mutta itse en usko, että poliitikot täällä suostuisivat tuollaiseen. Mutta olisi ihan mukava lisä.

72 koneella muodostaisi jo kuusi 12 koneen laivuetta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
10 miljardiin voisi ehkäpä juurikin saada tuon 72 konetta, joka on korkein määrä, jolle Ilmavoimat ovat kyselleet hintaa. Mutta itse en usko, että poliitikot täällä suostuisivat tuollaiseen. Mutta olisi ihan mukava lisä.

72 koneella muodostaisi jo kuusi 12 koneen laivuetta.

Tulee muistaa, että se ostohinta ei ole kovinkaan tiukka asia. Siihen tulee erillisrahoitus.

Oleellinen asia on elinkaarikustannukset. Kahdesta syystä. 1) Elinkaarikulut ovat 2-3x hankintahinta, ja 2) siihen ei tule erillisrahoitusta, vaan ihan normaalin PV:n budjetin puitteissa pitää rahoitus löytyä.

Siksi 72 F-35 kuulostaa epätodennäköiseltä, vaikka ne saattaisikin pystyä hankkimaan.
 
Tulee muistaa, että se ostohinta ei ole kovinkaan tiukka asia. Siihen tulee erillisrahoitus.

Tulee myös muistaa että tuo on se optimistinen tulevaisuuskuva. Lisärahoitus voi olla jotakin välillä 30-100% hankintakustannuksesta.
 
Puhuit kehityskustannuksista. Laskutoimituksetkin muuten helpottuvat jos tulostimen sijasta koitat taskulaskinta. ;)

Ihan suotta karsastat. Ilmoitettu karvan alle 90 miljoonaa / kpl on pelkän koneen hinta. Tuohon tulevat sitten kaikki muu hankittava tilpehööri päälle. Belgian tarjouspyynnössä muistaakseni puhuttiin myös uusien koneiden ylläpidon sisältyvän sopimukseen aina FOC:iin asti.

Muutenkaan noista vientiluvista on vaikea päätellä paljoakaan, kun ei tiedätä tarkkaan niiden sisältöä. Voit huviksesi vilkaista vaikka Kanadan SH-vientilupaa (6 miljardia/18 konetta). Noita kahta vertaamalla voisi kuvitella F-35:n olevan huomattavasti edullisempi hankkia, todellisuudessa kuitenkin varmaan on toisin...
Näin tuli kyllä hieman epätäsmällisesti sanottua, ja siinäkin olet oikeassa, että yksittäisen kaupan perusteella on vaikea vetää pitäviä johtopäätöksiä. Mielestäni kuitenkin juuri nuo "toteutuneet" kaupat antavat kokonaisuutena tarkempaa osviittaa siitä, mitä suomelta vaaditaan, vaikka osa kustannuksista jakautuisikin varusmiesten ylläpitämään huoltoon, tai kotimaiselle teollisuudelle, ja sitä kautta erillis rahoituksesta vuotuiseen budjettiin, niin se ei ole ilmaista.

Canadasta pitäisi varmaan tehdä oma erillinen ketjunsa. Senverran paljon tragikomiikkaa siihen liittyy, että sieltä kyllä jokaisen koneen puolustaja ja vastustaja saisi oivaa foorumi materiaalia. Äkkiseltään ajateltuna tulee kuitenkin mieleen, että hinnoissa voi olla mukana "Poliittista ohjausta" tai SH, ei olekkaan niin yhteensopiva legacy hornetin kanssa, ja tai infran osuus järjestelmissä nouseekin suhteettomaksi pienillä konemäärillä. Nämä johtopäätöksethän toisivat oman twistinsä suomen tilanteeseen, vahvistaen esim. F35 koneen mielekkyyttä.

Voi pyhä perseraiskaus sentään.. kyllä olen onnellinen MP.netistä. Google tarjosi linkkiä johonkin ylilaudan keskusteluun kolmevitosesta. Täällä on sentään fiksua porukkaa noihin keskusteluihin verrattuna :eek:

https://ylilauta.org/sekalainen/88720695
Tällaisena satunnaisena foorumikävijänä sanoisin, että täällä on ollut mielettömän hienoja helmiä. Linkkauksia uutisiin, teknisiin dokumentaatioihin jne. Ne ovat olleet asioita joita on ollut todella kiva käydä lueksimassa aika ajoin, ja kartoo myös keskustelijoiden suhtautumisesta ja kiinnostuksesta asiaan.
Valitettavasti täälläkin joskus keskustelu tuntuu hyppäävän rautalangan pituuteen ja paksuuteen. Joskushan silläkin on oma viihde arvonsa, mutta vaikeuttaa tietysti helmien löytämistä. Tälläinenkin on kai aika tavallistakin foorumeilla, vaikka niin laajaa tutkimusta en asiasta ole tehnyt. (enkä puhu nyt kenestäkään täällä henkilökohtaisesti, vaan enempi toteamus about vuodesta 2011 lähtien.)

Mutta asiaan. Olikohan niin, että viimekesän aikana on konemäärien kohdalla puhuttu "täysimääräisestä korvaamisesta" tai jotain siihen tyyliin. Eli käsittääkseni puolustusvoimat lähtee hakemaan 64 konetta. Samaan aikaan kun lähes kaikki länsimaat ovat vähentäneet korvaavien koneiden määrää. (Trendi taitaa olla erityisen hyvin nähtävissä F35 koneen kohdalla.) Olisi aika erikoista jos suomi pystyisi kasvattamaan konemääräänsä.
 
Olisi aika erikoista jos suomi pystyisi kasvattamaan konemääräänsä.
Jos ilmasta maahan suorituskykyä laajennetaan pienentämättä muuta toimintaa on luonnollista, että koneita olisi enemmän.
Itse en kuitenkaan usko että mitään ehdolla olevista koneista saadaan 64kpl enempää tai joku vetää oikeasti ison kanin hatusta.
 
Mutta asiaan. Olikohan niin, että viimekesän aikana on konemäärien kohdalla puhuttu "täysimääräisestä korvaamisesta" tai jotain siihen tyyliin. Eli käsittääkseni puolustusvoimat lähtee hakemaan 64 konetta. Samaan aikaan kun lähes kaikki länsimaat ovat vähentäneet korvaavien koneiden määrää. (Trendi taitaa olla erityisen hyvin nähtävissä F35 koneen kohdalla.) Olisi aika erikoista jos suomi pystyisi kasvattamaan konemääräänsä.
No tämä on ilmavoimien kanta siihen, että koko Suomen alue tulisi suojatuksi/valvotuksi. Pitkä maa mutta lyhyt etäisyys itärajalle tarvitsee kuitenkin useamman lentotukikohdan ja koneiden hajasijoituksen. Samaten koneiden käyttöaste näkyy konemäärässä. Edelleen koneet toimivat parvena ja niiden toimintaedellytyksenä on tuki ns siipikoneilta. Mm näillä argumenteilla Ilmavoimat on kovin tiukasti vaatimassa nykyistä konemäärää myös jatkossa ja onhan se poliitikoilta aika hankala toista väittää. Voivat toki aina rajoittaa budjetin ja ilmavoimat joutuu valitsemaan määrän tai laadun. Tässäkin kuitenkin on jo ilmoitettu, että kaikki ehdokkaat mahtuvat annettuun budjettiin.

Ostobudjetin ja mitä sillä saa voi kuitenkin laskea ja esittää sen sadalla eri tavalla joten nähtäväksi jää.
 
https://www.tekniikkatalous.fi/talo...inta-halpeni-merkittava-virstanpylvas-6743109

Kalliina pidetyn F-35-hävittäjän hinta halpeni - "merkittävä virstanpylväs"

F/A-18 Hornetin korvaajaksi pyrkivän F-35-hävittäjän yksikköhinta on painunut alle 90 miljoonan dollarin, eli noin 77 miljoonaan euroon.


Yhdysvaltain puolustusministeriö ja Lockheed Martin ovat tehneet 11,5 miljardin dollarin sopimuksen 141 F-35-hävittäjän tuotannosta ja toimituksesta. Kyseessä on F-35-ohjelman historian alhaisin yksikköhinta. Viimeisimmässä sopimuksessa F-35A-hävittäjän hinta on alle 90 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Hinta on nyt 89,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Edellisessä sopimuksessa yksi hävittäjä maksoi 94,3 miljoonaa dollaria.

”Kustannusten alentaminen on kriittinen tekijä F-35-ohjelman menestykselle,” sanoo F-35-ohjelman johtaja, vara-amiraali Mat Winter tiedotteessa”

”Sopimus on merkittävä virstanpylväs F-35-ohjelmalle. Jatkamme edelleen tuotantomäärien kasvattamista ja uusien kustannussäästöhankkeiden toteuttamista", sanoo Lockheed Martinin F-35-ohjelman johtaja Greg Ulmer.

Lockheed Martin kertoo, että yhtiön tavoitteena on saavuttaa 80 miljoonan dollarin yksikköhinta vuonna 2020.
 
Back
Top