F-35 Lightning II

Olisiko siirtymä kivuttomin superhornettiin? Jos rahasta on tiukkaa niin ei tarvitsi ihan alusta kaikkea aloittaa vaikka koneet ovatkin periaatteessa eri koneita. Jos rahasta on tiukkaa niin ei tarvisi alkaa kaikkea luoda ihan alusta vaan tuttua organisaatiota ja yhteistyötä voitaisiin jatkaa vähän kuin vanhalta pohjalta. Varmaan jonkinlaisia säästöjäkin olisi luvassa.
Ehkä. Kannnattaa muistaa että nyt haetaan konetta jolla ilmavoimien suorituskyky säilyy jonkinlaisena aina 60-luvulle asti. Siinä kontekstissa ei enää niin hyvältä ajatukselta tunnukaan, ja laskelmatkin voi sieltä elinkaaren loppupuolelta näyttää vähän rumemmalta jos ollaan 20- vuotta koneen pääkäyttäjä.
Vaikeaa nähdä miten se läpäisisi HX:n itsenäisyys- ja omavaraisuusvaatimuksia.
Tuntuu kelpaavan kuitenkin iipoille joiden omavaraisuusvaatimukset ovat tiukemmat kuin täällä. Hinta toki sitten nousee, mutta niin nousee tuosta kokoonpanostakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu kelpaavan kuitenkin iipoille joiden omavaraisuusvaatimukset ovat tiukemmat kuin täällä. Hinta toki sitten nousee, mutta niin nousee tuosta kokoonpanostakin.
En oikein malta uskoa, että Suomi ja Israel rinnastuu mitenkään toisiinsa... ;) Ehkä kantsii ennemmin katsoa Puolan kauppoja vertailukohtaa haettaessa.
 
Ehkä. Kannnattaa muistaa että nyt haetaan konetta jolla ilmavoimien suorituskyky säilyy jonkinlaisena aina 60-luvulle asti. Siinä kontekstissa ei enää niin hyvältä ajatukselta tunnukaan, ja laskelmatkin voi sieltä elinkaaren loppupuolelta näyttää vähän rumemmalta jos ollaan 20 -vuotta koneen pääkäyttäjä.
Tuntuu kelpaavan kuitenkin iipoille joiden omavaraisuusvaatimukset ovat tiukemmat kuin täällä. Hinta toki sitten nousee, mutta niin nousee tuosta kokoonpanostakin.

En tiedä olenko väärässä, mutta eikö pääkäyttäjä jonka otaksun olevan USA navylla ole suunnitelmat käyttää SH noin 2050-luvulle saakka? Jostain muistan lukeneeni, että he tilaisivat noin 80 uudesta koneesta äskettäin?
 
En tiedä olenko väärässä, mutta eikö pääkäyttäjä jonka otaksun olevan USA navylla ole suunnitelmat käyttää SH noin 2050-luvulle saakka? Jostain muistan lukeneeni, että he tilaisivat noin 80 uudesta koneesta äskettäin?
Toisaalta USA stenasi vain 15 vuotta vanhoja Tomcatteja etukäteen. Jos joku isompi kriisi puhkeaa vaikka Tyynellä Valtamerellä, niin USA saattaakin stenata Super Hornetit ennen aikaansa ja tilate niiden tilalle F-35-koneita. Siinä sitten jäisimme reilun 60 Super Hornetin ja Aussien parin tusinan Super Hornetin kanssa ainoiksi käyttäjiksi.
 
En oikein malta uskoa, että Suomi ja Israel rinnastuu mitenkään toisiinsa... ;) Ehkä kantsii ennemmin katsoa Puolan kauppoja vertailukohtaa haettaessa.
Puola on edelleen ostamassa kolmevitosia.
Iipot haluavat tehdä kaiken omien rajojensa sisäpuolella, Puranen taisi jo kommentoida että isompien huoltojen tekeminen ulkomailla ei ole ylitsepääsemätön ongelma.

En tiedä olenko väärässä, mutta eikö pääkäyttäjä jonka otaksun olevan USA navylla ole suunnitelmat käyttää SH noin 2050-luvulle saakka? Jostain muistan lukeneeni, että he tilaisivat noin 80 uudesta koneesta äskettäin?
Ei, vaan 40 -luvulle.
 
Toisaalta USA stenasi vain 15 vuotta vanhoja Tomcatteja etukäteen. Jos joku isompi kriisi puhkeaa vaikka Tyynellä Valtamerellä, niin USA saattaakin stenata Super Hornetit ennen aikaansa ja tilate niiden tilalle F-35-koneita. Siinä sitten jäisimme reilun 60 Super Hornetin ja Aussien parin tusinan Super Hornetin kanssa ainoiksi käyttäjiksi.

Tomcattien tapauksessahan taisi olla osasyyllinen viholliseksi muuttunut Iran joka operoi kyseisellä mallilla. Etteivät saisi osia hankittua koneisiinsa. Muitakin syitä taisi olla.

Ja jos Aasiassa alkaisi kuplia vaikka tänä vuonna niin tuskinpa USA työntää laidan yli 500-600 tukialus kelpoisia koneita, kun niiden korvaajistakaan ei ole mitään tietoa. Ja saa sitten tosissaan laittaa sorviin kierroksia jos meinaa tuollaisen määrän koneita tehdä vaikka vuodessa.
 
Ei, vaan 40 -luvulle.

Sitten todennäköisesti muistan tai olen lukenut väärin. Pieneksi jäänee käyttäjien ja koneiden määrä silloin. Koneiden määrä jäänee pieneksi sen jälkeen jollei sitten Navy jatka sen käyttöä. Muutamia kymmeniä taitaa olla tilauksessa tai tilattu ulkomailta. Saksassa saattaa olla saumaakin tornadojen korvaajiksi. Saattaa tosin laskea mahdollisuuksia nykyinen kaasuputken kiista.
 
Sitten todennäköisesti muistan tai olen lukenut väärin. Pieneksi jäänee käyttäjien ja koneiden määrä silloin. Koneiden määrä jäänee pieneksi sen jälkeen jollei sitten Navy jatka sen käyttöä. Muutamia kymmeniä taitaa olla tilauksessa tai tilattu ulkomailta. Saksassa saattaa olla saumaakin tornadojen korvaajiksi. Saattaa tosin laskea mahdollisuuksia nykyinen kaasuputken kiista.
Kyllä nuo vähän turhan aikaisin meidän kannalta ovat paaliin menossa. Sama ikävä kyllä pätee toki melkein jokaiseen ehdokkaaseen.

Plans have been in the works to retire the F/A-18C Hornets in the mid-2020s, followed by the F/A-18E and F Super Hornets around 2035, but the consistently delayed development of the F-35 Lightning II joint strike fighter has compelled the service to push the Hornets past their planned service lives. The dilemma raises the possibility that Super Hornets new to the fleet may still be flying in three decades.
"We might even fly these airplanes close to 2040," air warfare director Rear Adm. Mike Manazir told members of the House Armed Services subcommittee on seapower on Tuesday.
 
Super Hornetin on lisäostoista huolimatta poistumassa 2040 mennessä, korvaana on vielä määrittelemätön F/A-XX. Tukialuskoneilla tuppaa olemaan lyhyt palvelusikä.
 
Super Hornetin on lisäostoista huolimatta poistumassa 2040 mennessä, korvaana on vielä määrittelemätön F/A-XX. Tukialuskoneilla tuppaa olemaan lyhyt palvelusikä.
Olen samaa mieltä Einon kanssa kyllä siitä, että on syytä hommatta kaikki tietotaito mukaanlukien kokoonpano, lähdekoodit ja koko muu roska jos tuohon päädytään.
Jää nimittäin tuolla yhtälöllä MLU:n rahoitus, kehitys ja toteutus meidän harteille.

Harmi ettei Patria ole julkinen osakeyhtiö.
 
Vaikea noista poistumisista on mitään oikeasti sanoa... Saattaa poistua tai olla poistumatta.
 
Amerikkalaiskone on poliittisesti sopivin valinta, joten jos ei F-35 niin sitten SH. Tuskin SH on €urokoneita yhtään huonompi.
 
Vaikea noista poistumisista on mitään oikeasti sanoa... Saattaa poistua tai olla poistumatta.
Juu, voihan se olla että Super Hornet palvelee vaikka 2200 luvulle. Kaikki on mahdollista.

Mutta, jos pääkäyttäjä kertoo NYT suunnitelman olevan että koneet laitetaan nippuun ~2040, ilmavoimat tässä meidän meneillään olevassa HX-hankkeessa tekee elinkaarilaskelmansa jälkimmäisen vuosiluvun mukaan. Se tässä on pointtina.
 
Viedäänkö growleritkin stenalle?
 
En ymmärrä tätä keskustelua, jossei pv saa takeita elinkaaresta, konetta ei varmaan valita? Case closed.
 
Viedäänkö growleritkin stenalle?
Ei, on niin kallis etenkin NGJ:n myötä ja harvinainen suorituskyky, että ajetaan nahkalle asti.

100% takeita ei saa mistään muutaman parin ekan vuoden "takuuajan jälkeen", se on osa riskiä jonka valitsija ottaa. Sitä täytyy vain arpoa, että miten vähän ajettuja maailmalla uskalletaan lopettaa käyttämästä. Jopa Ruotsilla on ollut "vara" jättää varhaisia Gripeneitä hyvin pienille tunneille ja useat niistä menevät sellaisena paaliin.

Vanhaahan ei ylläpidä vain se, että on kohtuu käyttökelpoista rautaa. Myös se, että on koulutettu väkeä ja rakennettu infra kannustaa ottamaan hyödyn pois eikä aloittamaan laivue kerrallaan muuntokoulutusta eri koneeseen. Ruotsissa ei niinkään siirrytty eri koneeseen vaan supistettiin ilmavoimien kokoa, joka johti koipalloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, on niin kallis etenkin NGJ:n myötä ja harvinainen suorituskyky, että ajetaan nahkalle asti.

Kyllä nekin ollaan tämän hetkisten suunnitelmien mukaan viemässä. NGJ jatkaa uraansa seurajaan kanssa, kuten edeltäjäkin teki. 2040 saattaa olla tiimat aika täynnä Growlereista, sen verran vähän niitä on ja ovat kovalla käytöllä.

Kuvat viime syksyn Tailhookista:

1.jpg


2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
On se F-16:kin erheellisesti veikattu 90-luvulla vanhentuneeksi

Niin, voihan se olla että SH jatkaa uraansa, ja periaatteessa on mahdollista että seuraaja F/A-XX olisi vaikka Block IV Super Hornet. Fakta on kuitenkin, että mitään takeita siitä ei ole ja tämänhetkisten suunnitelmien mukaan kone poistuu 2040 mennessä.
 
Back
Top