F-35 vai Gripen?

Kumpi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    121
Harva maa ostaa konetta niin kauan kuin se on testivaiheessa. Joten Gripen E:n myyntimahdollisuudet ovat paremmat kunhan jo tilattuja koneita saadaan palvelukäyttöön ja sitä kautta näyttöä että ne toimivat odotetusti.
Niitä ei ehditä saada ennen kuin pääosa myyntimahdollisuuksista on mennyt.

Gripen on hyvä jos haluaa esim. korruption avulla vetää välistä jossain maassa, jolle ei ole niin justiinsa mitä ostetaan. Nyt kun ajat on kovenemassa niin kaikilla on kiire tehdä FMS-kauppaa ja ostaa kaveriapuja.
 
Joillakin mailla on käynyt parempi naapurionni eikä ole suurta sodan uhkaa näköpiirissä. Minusta kaikki Gripenin tämänhetkiset käyttäjät ovat tällaisia maita, jos ei Ruotsia lasketa. Koneita myydään eri puolelle maailmaa koko ajan, mutta Euroopan suurten maiden osalta Gripen myöhästyi.
 
Harva maa ostaa konetta niin kauan kuin se on testivaiheessa. Joten Gripen E:n myyntimahdollisuudet ovat paremmat kunhan jo tilattuja koneita saadaan palvelukäyttöön ja sitä kautta näyttöä että ne toimivat odotetusti.
Koneita myydään eri puolelle maailmaa koko ajan, mutta Euroopan suurten maiden osalta Gripen myöhästyi.
Niin, itse asiassa suurin osa ostajista osti testivaiheessa olevan koneen. Ja koska koneet on jo hankittu, ei se Greipin valmistuminen enää auta, juna meni jo.

Olen vähän skeptinen koneen tulevaisuuden suhteen muutenkin. Halpa kevythävittäjä joka ei ole enää kevyt eikä varsinkaan halpa ei taida olla voittava yhdistelmä.
 
@magitsu Eikös Sveitsin kohdalla asia jo ratkennut kun eivät lentäneet koelentoja?

Minusta E/F:n kovin kilpailija monissa maissa kuten linkkaamassasi Twitter-postauksessa mainitut Tsekki ja Kroatia, on joku uusi versio F-16:sta. F-35 voi olla liian kallis, mutta F-16:lla on paljon käyttäjiä ja suorituskyky on tiedossa.
 
Niin, itse asiassa suurin osa ostajista osti testivaiheessa olevan koneen. Ja koska koneet on jo hankittu, ei se Greipin valmistuminen enää auta, juna meni jo.

F-35:n jo ostaneiden Nato-maiden kohdalla ei juuri oikeaa kilpailutusta ollut kun oli etukäteen jo tiedossa että ostavat F-35:n ihan samalla tavalla kuin olivat aiemmin ostaneet F-16:n. Liittoutumattomat ja vähemmän rikkaat maat jotka lentävät nykyisin jollain 3-4 sukupolven koneilla joutuvat miettimään tarkkaan mihin rahansa käyttävät. Esim. Filippiinien uusin kone on tällä hetkellä harjoituskonetta vastaava

Gripen C:kin olisi iso parannus tuohon verrattuna.
 
@magitsu Eikös Sveitsin kohdalla asia jo ratkennut kun eivät lentäneet koelentoja?

Minusta E/F:n kovin kilpailija monissa maissa kuten linkkaamassasi Twitter-postauksessa mainitut Tsekki ja Kroatia, on joku uusi versio F-16:sta. F-35 voi olla liian kallis, mutta F-16:lla on paljon käyttäjiä ja suorituskyky on tiedossa.

Olisikohan Turkki potentiaalinen ostaja? Ihan vain vittuiluksi, kun F-35 jää saamatta. Tosin niin moni maa voi heitellä kapuloita monikansallisen Gripenin rattaisiin, että ehkä ei. Ennemmin ehkä sitten venäläistä tai kiinalaista, jos sille linjalle lähdetään.
 
Olisikohan Turkki potentiaalinen ostaja? Ihan vain vittuiluksi, kun F-35 jää saamatta. Tosin niin moni maa voi heitellä kapuloita monikansallisen Gripenin rattaisiin, että ehkä ei. Ennemmin ehkä sitten venäläistä tai kiinalaista, jos sille linjalle lähdetään.
Miksi ei Rafale? Palstalla ollaan ihailtu ranskalaisten tapaa myydä aseita kenelle tahansa.
 
Miksi ei Rafale? Palstalla ollaan ihailtu ranskalaisten tapaa myydä aseita kenelle tahansa.

Ihan mahdollista tuokin. Lähinnä ajattelin Gripeniä, koska ruotsalaiset tuntuvat olevan innokkaita osallistamaan paikallista lentokoneteollisuutta. Työohjelma Erdolle, siis.
 
Minusta E/F:n kovin kilpailija monissa maissa kuten linkkaamassasi Twitter-postauksessa mainitut Tsekki ja Kroatia, on joku uusi versio F-16:sta. F-35 voi olla liian kallis, mutta F-16:lla on paljon käyttäjiä ja suorituskyky on tiedossa.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, asia ei nähdäkseni ole näin. Gripen C kilpailee F-16-varianttien kanssa samassa hintaluokassa, E on pykälää ylempänä ja menee hankintahinnoissa jo samalle tasolle kuin F-35.

C on mielestäni konseptina parempi mitä tulee vientikauppoihin. E ei ole enää halpa kevythävittäjä vaan on jo samassa hintaluokassa suurempien ja suorituskykyisempien koneiden kanssa.

Nuo sanat ei oikein sovi yhteen. Vähän kuin ostettu rakkaus.
Kun F-35 voittaa muualla, se on voittanut siksi että on ostettu "good williä" Amerikasta ilman todellista kilpailua, kun joku käyttää tuota samaa argumenttia perustellakseen kyseisen koneen hankintaa meille, samat heput kertovat että good williä ei voi ostaa. :unsure:
 
Olisikohan Turkki potentiaalinen ostaja? Ihan vain vittuiluksi, kun F-35 jää saamatta. Tosin niin moni maa voi heitellä kapuloita monikansallisen Gripenin rattaisiin, että ehkä ei. Ennemmin ehkä sitten venäläistä tai kiinalaista, jos sille linjalle lähdetään.

Veikkaisin jälkimmäisiä, koska USA laittanee JAS:n myynnille stopin ihan periaatteellisista syistä. Ja päinvastoin: Turkki tuskin ostaa nykyhallinnon aikana mitään EU:sta tai USA:sta.

En edes uskalla arvioida, miten jatkossa suhteiden palauttaminen toteutetaan? Turkki on kuitenkin maantieteellisen asemansa vuoksi Natolle hyvin tärkeä.
 
Miksi ei Rafale? Palstalla ollaan ihailtu ranskalaisten tapaa myydä aseita kenelle tahansa.

Ranskan vapaamielisestä ja pragmaattisesta markkinointifilosofiasta huolimatta oma veikkaukseni on, ettei näin tule nyt tapahtumaan. Ranska tuskinpa haluaa joutua muutaman kymmenen miljardin vuoksi EU:n ja Naton hylkiöksi.
 
Ranskan vapaamielisestä ja pragmaattisesta markkinointifilosofiasta huolimatta oma veikkaukseni on, ettei näin tule nyt tapahtumaan. Ranska tuskinpa haluaa joutua muutaman kymmenen miljardin vuoksi EU:n ja Naton hylkiöksi.
Ranskalaiset joutuvat nielemään ylpeytensä ja toimimaan amerikkalaisten tahdon mukaan... Hyvä näin.
 
Pää meni jo kerran polvien väliin Mistral case:ssa. Enkä jaksa uskoa, että Ranska haluaisi nyttenkään sössiä vapaaehtoisesti, kun samalla yrittää ottaa EU:n sotilaallisen valtaistuimen itselleen.
Jep, aina vähän hymyilyttää kun hehkutetaan että on ainoana ITAR-rajoituksista vapaata tavaraa. On, mutta vain siihen asti kun Washingtonista tulee puhelu.
 
Jep, aina vähän hymyilyttää kun hehkutetaan että on ainoana ITAR-rajoituksista vapaata tavaraa. On, mutta vain siihen asti kun Washingtonista tulee puhelu.

Enpä kyllä muista tällaista tapausta. Yhdysvallat ovat vastustaneet voimakkaasti Ranskan asevientiä aikanaan Venäjälle ja Kiinaan, huonolla menestyksellä. Asevienti Kiinaan katkesi vasta Tianamenin aukion tapahtumiin ja Venäjän tapauksessa Krimin valtaukseen, tosin molemmille on vähin äänin myyty tavaraa niidenkin jälkeen. Ranskaa ei muutenkaan ole haitannut myydä aseita Yhdysvaltojen asevientikieltolistalla oleviin maihin, viimeksi Egyptiin.
 
Se on kyllä mielenkiintoinen tilanne sitten, jos käy ilmi, että 64 Rafaleen olisi varaa myös kähttökustannuksiltaan, mutta F-35 olisi varaa operoida vaikka se 48 kappaletta. Ajaisiko ilmavoimat silti F-35:n valintaa vai kääntyisikö ääni kellossa tuulenpuuskan suuntaan.
 
Se on kyllä mielenkiintoinen tilanne sitten, jos käy ilmi, että 64 Rafaleen olisi varaa myös kähttökustannuksiltaan, mutta F-35 olisi varaa operoida vaikka se 48 kappaletta. Ajaisiko ilmavoimat silti F-35:n valintaa vai kääntyisikö ääni kellossa tuulenpuuskan suuntaan.
Tämähän riippuu varmaan siitä, millaisen suorituskyvyn sotapelit antavat esim pitkäkestoisissa kuluttavissa skenaarioissa kullekin konemäärälle, ottaen huomioon niiden varustelut, kääntöajat, huoltovaatimukset ynnä muut. On mahdollista, että se 48 antaa enemmän nettosuorituskykyä noissakin olosuhteissa kuin 64. Sitä ei kai tule kukaan koskaan kuulemaan, ainakaan viiteenkymmeneen vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top