mechanicus
Kenraali
Lyhyesti kaikkiin: ei, koska vaatisi rahaa, jota tuskin mainitsemiisi tarkoituksiin kohdennetaan erillisrahoituksen päälle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko muutes tuo AMRAAM:in versio, joka on meille tarjottu (ja myyty) F-35A:n kanssa integroity myös Hornetiin? Tuli tässä mieleen, että nyt kun budjettia korotetaan ja USA:kin auttaa varastojen täyttämisessä, että olisiko mahdollisuuksia vaikka jo nyt parille sadalle AMRAAM:in hankinnalle + sitten se määrä, mitä alun perin oli F-35:n BAFO-papruissa. Ja samalla ostaa JDAM:iakin varastot täyteen (HX-budjetin ulkopuolisesti) ja kysyä perinteisen JASSM:in integrointia F-35A:han, ja kysyä USA:lta, jos olisivat valmiita vaikkapa huomattavalla alennuksella antamaan meille vanhempaa JASSM:ia. Tai sitten suoraan myymään meille HX-budjetin ulkopuolelta JASSM-ER:ää ja integroida se Hornetiin.
Näin saataisiin tässä täksi vuosikymmeneksi vielä korotettua Hornetin suorituskykyä sillä välin, kun odotamme F-35A:n toimitusta.
Rahat menisivät tosiaankin ihan muualle kuin PV:lle. Myynnistäkin toki taitaa loppukädessä päättää ministeritason porukka, jos niille kysyntää tuntuisi olevan. Parissa jutussakin on jo mainittu, että Hornetien käyttöajan jatkaminen vaatisi kalliin remontin (Center Barrel Replacement) eikä lisäisi suorituskykyä. Joten niiden myyminen jonnekin, missä on halua maksaa tuosta remontista olisi selitettävissä. Mutta hinta jäisi tietysti matalaksi.PV:llä ei tule olemaan mitään halua myydä Horneteja jatkokäyttöön. Myynnistä saatavat rahat menisivät VM:n pohjattomaan kaivoon, ei PV:lle. Lisäksi sitä keskustelua julkisuudessa ei haluta käydä, että nyt käyttäjä X on lentänyt Ilmavoimien entisillä koneilla 10 vuotta, joten PV kusetti koneiden olevan lopussa ja uusien olevan välttämättömiä.
Ei ole kestoaihe. Hornetien tai varaosien myynnin lupa tulisi jenkeistä. Toisekseen Hornetien elinkaari keskeisten rakenteiden ja lentotuntien osalta päättyy vuosikymmenen vaihteessa ja Suomi käyttää ne itse loppuun niin pitkälle kuin se on taloudellista.Palataanko kestoaiheeseen eli Hornetien realisointiin? Olettaen tietysti, että jotakin realisoitavaa on eikä kaikki makaa Sukhoin kärpäslätkien tonttiin litistämänä.
Et kai tosissasi ole kuvitellut, että Hornetit paalataan heti, kun ensimmäinen F-35 saapuu maahan? Tai että edes joku olisi kuvitellut? Niiden hankkiminenkin kesti 5 vuotta, joista 3 lennettiin kolmella hävittäjätyypillä. Se on ihan avoimesti sanottu, että Hornetit eläköidään liukuvalla aikataululla joskus 2025-30.Ei ole kestoaihe. Hornetien tai varaosien myynnin lupa tulisi jenkeistä. Toisekseen Hornetien elinkaari keskeisten rakenteiden ja lentotuntien osalta päättyy vuosikymmenen vaihteessa ja Suomi käyttää ne itse loppuun niin pitkälle kuin se on taloudellista.
Sen sijaan - itse olen aprikoinut. Muutama Hornet saattaa lennellä vielä yhtäaikaa F-35 laivueen kanssa kun ensimmäiset F-35set jos mahdollista säästävät niiden lentotunneissa.
Kuvittelin niin kuin kirjoitin. Kun F-35 laivue on operatiivisessa niin jokunen Hornet voi olla vielä käytössä jos vain logistisesti on taloudellista.Et kai tosissasi ole kuvitellut
Tämähän ei pidä paikkaansa. Lentotuntimääriä on noissa Suomen koneissa paljon vähemmän, millä esim. US Navy lentää koneillaan ja ne koneet ovat kovemmassa käytössä (lentotukialuslaskut ja katapulttinousut) mitä Suomen. Suomi voisi kyllä lentää Horneteilla pidempään ja ainakin pitää koipussissa ohjus/pommituslavetteina pidempään. Lentäjätkin ovat olemassa. Hölmöä alkaa noita hävittämään.Hornetien elinkaari keskeisten rakenteiden ja lentotuntien osalta päättyy vuosikymmenen vaihteessa
Hyvinkin mahdollista, että ekan laivueen operatiivisen jälkeen ja ennen toisen laivueen operatiivista välissä on kaikki Hornetit poistettu.Kuvittelin niin kuin kirjoitin. Kun F-35 laivue on operatiivisessa niin jokunen Hornet voi olla vielä käytössä jos vain logistisesti on taloudellista.
USA:ssa tosin rauhan ajan toiminnassa G-voimarajoitus on koneiden avioniikkaohjelmistossa säädetty 7:ään koneiden runkojen säästämiseksi, kun Suomi lentää 9 G:n rajoituksella. Meillä myös siirtolennot ovat lyhyitä ja ilmasta ilmaan -taistelulla on suurempi osuus koulutuksessa ja harjoittelussa kuin amerikkalaisilla, joka lisää kuormitusta siipiin.Tämähän ei pidä paikkaansa. Lentotuntimääriä on noissa Suomen koneissa paljon vähemmän, millä esim. US Navy lentää koneillaan ja ne koneet ovat kovemmassa käytössä (lentotukialuslaskut ja katapulttinousut) mitä Suomen. Suomi voisi kyllä lentää Horneteilla pidempään ja ainakin pitää koipussissa ohjus/pommituslavetteina pidempään. Lentäjätkin ovat olemassa. Hölmöä alkaa noita hävittämään.
Siis 9 G:hän on koneen alkuperäinen maksimi, myös avioniikkaohjelmiston osalta. Todennäköisesti viimeistään jossain sotamoodeissa rajoitusta saa nostettua tuohon.7,5G (+override 133% hätätilanteessa) on sekä meillä että USA:ssa koneen painosta riippuvan G-rajoittimen maksimi. Jotain huhuja Sveitsin 9G:n Horneteista on ollut.
Suomalaisten koneiden runkoja on edellisessä viestissä kuvatulla tavalla kunnostettu kattavasti, jotta saavutetaan edes Suomessa tavoitteena oleva n. 4500 tuntia. Kertonee omaa kieltään käytön raskaudesta, vaikka kattavan seurannan ja analyysin tuloksena koulutuksesta on poistettu kaikki turhat konetta erityisesti rasittavat manööveerit.
En tiedä kumpaa te pidettä suurempana riskinä sotatilanteessa, sitä, että
A) 6000 lentotuntia tukialuskäytössä kestävällä Suomen hornetilla onkin lennetty ehkä 5000 lentotuntia
B) Hornet lentää taistelutehtävän sotatilanteessa pommi/ohjuslastissa jonnekin kohteeseen X
Ihan vaan miettimään, että kun yksi Hornet voi kuskata jopa 10 keskipitkän/pitkän kantaman AAM:ia, niin eiköhän tuo ole aika kiva aselavettilisä, jota voidaan vaikka paimentaa sitten stealthinä pysyvästä F-35 käsin tms.
USA:ssa tosin rauhan ajan toiminnassa G-voimarajoitus on koneiden avioniikkaohjelmistossa säädetty 7:ään koneiden runkojen säästämiseksi, kun Suomi lentää 9 G:n rajoituksella. Meillä myös siirtolennot ovat lyhyitä ja ilmasta ilmaan -taistelulla on suurempi osuus koulutuksessa ja harjoittelussa kuin amerikkalaisilla, joka lisää kuormitusta siipiin.
Meidän Hornettimme tarvitsisivat runkojen kunnostuksen (murtumien hiominen), jos niitä haluttaisiin ylläpitää, ja todennäköisesti USMC:n hankkimasta AESA-tutkasta olisi myös hyötyä. Olisi varmaankin mahdollista peruskunnostuksella ja tutkan ym. uusimisella (MLU 3) saada yksi laivue pidettyä vahvuuksissa kymmenkin vuotta (kaikkien koneiden runkojen kunnostus toisi 5 vuotta käyttöikää lisää täydellä käytöllä). En osaa sanoa olisiko tämä järkevää.
Kyllähän sodanajan riskinotto on huomattavan paljon suurempaa mutta kun lentäjää ja konetta ei voi ”pakastaa” sitä odottamaan.En tiedä kumpaa te pidettä suurempana riskinä sotatilanteessa, sitä, että
A) 6000 lentotuntia tukialuskäytössä kestävällä Suomen hornetilla onkin lennetty ehkä 5000 lentotuntia
B) Hornet lentää taistelutehtävän sotatilanteessa pommi/ohjuslastissa jonnekin kohteeseen X
Ihan vaan miettimään, että kun yksi Hornet voi kuskata jopa 10 keskipitkän/pitkän kantaman AAM:ia, niin eiköhän tuo ole aika kiva aselavettilisä, jota voidaan vaikka paimentaa sitten stealthinä pysyvästä F-35 käsin tms.