F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Tässä syitä. Rollossa ilmeisesti mm. vanhempi rakennuskanta, joka halutaan uusia aiemmin.
Rakentamisen hintalappu Rovaniemellä on Karjalaisen mukaan hieman alle 150 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on noussut joillakin kymmenillä miljoonilla euroilla parin vuoden takaisesta. Karjalaisen mukaan syynä tähän ovat tarkentuneet tekniset vaatimukset sekä kohonneet rakentamiskulut.
Karjalan lennostossa Siilinjärven Rissalassa on enemmän tilaa kahdella koneella operointiin. Hornetit on tarkoitus käyttää loppuun siellä, ja niistä on määrä luopua viimeistään vuonna 2030.
 
Tässä syitä. Rollossa ilmeisesti mm. vanhempi rakennuskanta, joka halutaan uusia aiemmin.



Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
 
Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
100 vuodessa, tiedä häntä. Ehkä vanhojen puikkojen osalta pitää paikkaansa halu riiputtaa ennemmin niitä kuin uusia F-35 alla.
 
Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
Lyhyt matka Rovajärvelle ilmasta maahan harjoittelua varten sekä harjoitusmittelöihin vs. SWE & NOR, säästää lentotunteja uusilla koneilla kun harjoitella kuitenkin täytyy?
 
Lyhyt matka Rovajärvelle ilmasta maahan harjoittelua varten sekä harjoitusmittelöihin vs. SWE & NOR, säästää lentotunteja uusilla koneilla kun harjoitella kuitenkin täytyy?

Ehkä. Luulen kyllä, että "kovapanosammuntoja" ei ihan hirveästi tehdä, kun toisaalta aseet ovat kalliita älyaseita ja käytössä on kuitenkin simulaattorit. Hornetillakaan ei liene pudotettu JDAM-täsmäpommeja kuin kourallinen kaikkien näiden vuosien aikana, kun ne ovat olleet käytössä.

FIN-SWE-NOR-harjoittelu onkin sitten mielenkiintoisempi. Olen aina pitänyt sen suurimpana vahvuutena sitä, että voidaan harjoitella erilaisella kalustolla operoivaa vastustajaa vastaan, eli se puhuisi Hornetin ja Rovaniemen puolesta. Toisaalta, ehkä "untuvikkomme" F-35:n puikoissa saavat nyt hyvän alun elämälleen, kun voivat ottaa mallia norjalaisista "isoveljistä" eikä tarvitse lentää "keskenään" Rissalassa.
 
JDAM on jo pidempään ollut Ilmavoimissa jatkuvassa harjoituskäytössä. Sanotaan vaikka, että pudotusmäärät ovat huomattavia, asehan on oikeasti halpa - NLAW:in luokkaa. Niiden käytöllä saadaan treenattua koko ketju alkaen tehtäväsuunnittelusta ja tukikohtien logistiikka- ja turvallisuustoiminnoista päättyen ilmatulenjohtajan ja lentäjän yhteistoimintaan ja aseen laukaisuun. Samat prosessit ovat käytössä myös muiden A/G-aseiden kanssa eli JDAM:in käytöllä luodaan osaamista kaikkeen A/G-suorituskykyyn, vaikka yksityiskohdat eroavatkin. Myös F-35 tulee vaatimaan, että harjoituskäytössä jotain A/G-asetta käytetään säännöllisesti. Ei erityisesti lentäjän koulutuksen vuoksi, mutta koko prosessin harjoittelun vuoksi.
 
Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
Olisko syynä se että varaudutaan Block4 myöhästymiseen ja että mahdollinen suorituskyvyn dippaus otetaan ennemmin pohjoiseen.
 
Tuon hesarin mukaan hävittäjälentolaivue 21 olisi palaamassa Pirkkalaan. En ole tätä huomannutkaan.
Mainitaanko siellä missä 21? En näe moista. Toki Satakunnan lennosto mainitaan operointikohteena, mutta sieltä on lennetty esim. 2014 arviolta 10-20% HN lennoista vaikka ei ollut enää 21:stä.
Arviolta 10–20 prosenttia Ilmavoimien Hornet-hävittäjien lennoista toteutetaan jatkossakin Pirkkalan tukikohdasta. Se on Ilmavoimien lähimpänä Suomenlahtea sijaitseva oma kenttä.
 
 
Tässä videossa mainitaan taas myös SATLSTO, mutta epäselväksi tietysti jää, sijoitetaanko koneita pysyvästi Pirkkalaan vai ainoastaan päivystys- ja koelentotoimintaan.

Mietin samaa. Eli ollaanko perumassa siirtoa kolmesta kahteen lennostoon?
 
Mainitaanko siellä missä 21? En näe moista. Toki Satakunnan lennosto mainitaan operointikohteena, mutta sieltä on lennetty esim. 2014 arviolta 10-20% HN lennoista vaikka ei ollut enää 21:stä.

Ajattelin vaan jos hesarin mukaan Pirkkalaan tulee F-35 lennosto ja laivue 21 on se mikä täällä on toiminut niin tarkoittaisi laivueen paluuta.

Nythän Satakunnan lennostolla on vain näitä tukilentotoimintoja, tutkimusta ja koelentoja.
 
Viimeksi muokattu:
PV-uudistuksen jälkeen Koelentokeskuksella/Lentotekniikkalaivueella on ollut pysyvästi Horneteja Pirkkalassa. Ei tässä kuviossa radikaaleja muutoksia tapahdu, kun F-35 tulee.
No siltä se näyttää, kun uutisointia nyt laajemmin lukee. Hävittäjälentolaivuetta ei siis Pirkkalaan palaa vaan Pirkkala toimii laajemmin yleisenä tukikohtana. Pirkkalan luonteen vuoksi tukikohtaan voisi kyllä tulla huoltotoimintoja kuten häiveen korjaukset/ylläpito ja vastaavat.

Työhön haetaan -ilmoituksesta:
Pirkkalassa sijaitsevan Satakunnan lennoston käytössä on koko ilmavoimien lentävä kalusto. Lennosto tukee ilmavoimien taistelua tukilentotoiminnalla, tutkimuksella ja kehittämisellä sekä turvaa ilmaoperaatiot Etelä-Suomen alueella vastaamalla lentotukikohtien valmiudesta. Ilmasodan taktiikan ja taistelutekniikan kehittäminen on osa lennoston toimintaa, jota tehdään tiiviisti yhteistyössä yliopistojen, korkeakoulujen ja teknologiateollisuuden kanssa. Koelentotoiminnalla varmistetaan ilma- ja maavoimien lentokaluston kehittäminen ja uusien järjestelmien käyttöönotto. Satakunnan lennosto kouluttaa vuosittain kahdessa saapumiserässä yhteensä 350 varusmiestä ilmavoimien taistelutukikohtien suojaamis- ja sotilaspoliisitehtäviin. Lennoston motto on T4K Tutkii, turvaa, tukee, taistelee ja kehittää.
Työpaikan tiedot: Satakunnan lennosto Varuskunnantie 274 33961 Pirkkala
Ilmavoimien FB-sivulta:
HX-hanke päättyy ja F-35-hanke jatkaa. Ensimmäiset uudet koneet saapuvat Suomeen Lapin lennostoon vuonna 2026. Täysi operatiivinen suorituskyky F-35A-koneilla saavutetaan vuonna 2030, jolloin kaikki 64 konetta ovat palveluskäytössä Lapin, Karjalan ja Satakunnan lennostoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top