Saksa on menossa Fort Smith, Ark kohti Luken sijaan. Veikkaanpa, että meilläkin vielä kääntyy sitä kohti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hävittäjät | Suomen ensimmäiset F-35-hävittäjät saa Lapin lennosto
Käyttöönottovuodeksi on varmistumassa vuosi 2026.www.hs.fi
Rakentamisen hintalappu Rovaniemellä on Karjalaisen mukaan hieman alle 150 miljoonaa euroa. Kustannusarvio on noussut joillakin kymmenillä miljoonilla euroilla parin vuoden takaisesta. Karjalaisen mukaan syynä tähän ovat tarkentuneet tekniset vaatimukset sekä kohonneet rakentamiskulut.
Karjalan lennostossa Siilinjärven Rissalassa on enemmän tilaa kahdella koneella operointiin. Hornetit on tarkoitus käyttää loppuun siellä, ja niistä on määrä luopua viimeistään vuonna 2030.
Tässä syitä. Rollossa ilmeisesti mm. vanhempi rakennuskanta, joka halutaan uusia aiemmin.
Suomen ensimmäiset F-35-hävittäjät tulevat Rovaniemelle – Lapin lennosto aloittaa 150 miljoonan euron rakennusprojektin
Uudet Lockheed Martin F-35A Lightning II -monitoimihävittäjät otetaan käyttöön ensin Lapissa. Vanhat Hornetit käytetään loppuun Karjalan lennostossa Rissalassa.yle.fi
100 vuodessa, tiedä häntä. Ehkä vanhojen puikkojen osalta pitää paikkaansa halu riiputtaa ennemmin niitä kuin uusia F-35 alla.Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
Lyhyt matka Rovajärvelle ilmasta maahan harjoittelua varten sekä harjoitusmittelöihin vs. SWE & NOR, säästää lentotunteja uusilla koneilla kun harjoitella kuitenkin täytyy?Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
Lyhyt matka Rovajärvelle ilmasta maahan harjoittelua varten sekä harjoitusmittelöihin vs. SWE & NOR, säästää lentotunteja uusilla koneilla kun harjoitella kuitenkin täytyy?
Olisko syynä se että varaudutaan Block4 myöhästymiseen ja että mahdollinen suorituskyvyn dippaus otetaan ennemmin pohjoiseen.Tässä voi olla myös säästösyitä taustalla? Suomenlahden tunnistuslennot kuitenkin varmaan tehdään eteläisemmästä lennostosta, joten siinä voi polttaa Hornetin viimeisiä lentotunteja.
Tuon hesarin mukaan hävittäjälentolaivue 21 olisi palaamassa Pirkkalaan. En ole tätä huomannutkaan.Nyt on eri kuviot kuin viimeksi. Hornetit tulivat viimeisenä Lappiin. Mutta käy toki järkeen, kun Norja operoi samaa kalustoa, ja onhan tuolla myös signaaliarvoa.
Mainitaanko siellä missä 21? En näe moista. Toki Satakunnan lennosto mainitaan operointikohteena, mutta sieltä on lennetty esim. 2014 arviolta 10-20% HN lennoista vaikka ei ollut enää 21:stä.Tuon hesarin mukaan hävittäjälentolaivue 21 olisi palaamassa Pirkkalaan. En ole tätä huomannutkaan.
Arviolta 10–20 prosenttia Ilmavoimien Hornet-hävittäjien lennoista toteutetaan jatkossakin Pirkkalan tukikohdasta. Se on Ilmavoimien lähimpänä Suomenlahtea sijaitseva oma kenttä.
Tässä videossa mainitaan taas myös SATLSTO, mutta epäselväksi tietysti jää, sijoitetaanko koneita pysyvästi Pirkkalaan vai ainoastaan päivystys- ja koelentotoimintaan.
Ajattelin vaan jos hesarin mukaan Pirkkalaan tulee F-35 lennosto ja laivue 21 on se mikä täällä on toiminut niin tarkoittaisi laivueen paluuta.Mainitaanko siellä missä 21? En näe moista. Toki Satakunnan lennosto mainitaan operointikohteena, mutta sieltä on lennetty esim. 2014 arviolta 10-20% HN lennoista vaikka ei ollut enää 21:stä.
HävLLv 21:n 11 Hornetia jylisi yli Porin - näyttävä selfie Puolustusvoimien tulevalta komentajalta | lentoposti.fi
Ilmavoimat vietti 6. kesäkuuta Pirkkalassa Hornetien jäähyväisjuhlia. Puolustusvoimien uudistus siirtää Hävittäjälentolaivue 21:n koneet Rovaniemelle ja Rissalaan. Jäähyväislennolla Porin ylitti 11 Hornetia. Mukana kameroineen oli Puolustusvoimien tuleva komentaja Jarmo Lindberg.www.lentoposti.fi
No siltä se näyttää, kun uutisointia nyt laajemmin lukee. Hävittäjälentolaivuetta ei siis Pirkkalaan palaa vaan Pirkkala toimii laajemmin yleisenä tukikohtana. Pirkkalan luonteen vuoksi tukikohtaan voisi kyllä tulla huoltotoimintoja kuten häiveen korjaukset/ylläpito ja vastaavat.PV-uudistuksen jälkeen Koelentokeskuksella/Lentotekniikkalaivueella on ollut pysyvästi Horneteja Pirkkalassa. Ei tässä kuviossa radikaaleja muutoksia tapahdu, kun F-35 tulee.
Ilmavoimien FB-sivulta:Pirkkalassa sijaitsevan Satakunnan lennoston käytössä on koko ilmavoimien lentävä kalusto. Lennosto tukee ilmavoimien taistelua tukilentotoiminnalla, tutkimuksella ja kehittämisellä sekä turvaa ilmaoperaatiot Etelä-Suomen alueella vastaamalla lentotukikohtien valmiudesta. Ilmasodan taktiikan ja taistelutekniikan kehittäminen on osa lennoston toimintaa, jota tehdään tiiviisti yhteistyössä yliopistojen, korkeakoulujen ja teknologiateollisuuden kanssa. Koelentotoiminnalla varmistetaan ilma- ja maavoimien lentokaluston kehittäminen ja uusien järjestelmien käyttöönotto. Satakunnan lennosto kouluttaa vuosittain kahdessa saapumiserässä yhteensä 350 varusmiestä ilmavoimien taistelutukikohtien suojaamis- ja sotilaspoliisitehtäviin. Lennoston motto on T4K Tutkii, turvaa, tukee, taistelee ja kehittää.
Työpaikan tiedot: Satakunnan lennosto Varuskunnantie 274 33961 Pirkkala
HX-hanke päättyy ja F-35-hanke jatkaa. Ensimmäiset uudet koneet saapuvat Suomeen Lapin lennostoon vuonna 2026. Täysi operatiivinen suorituskyky F-35A-koneilla saavutetaan vuonna 2030, jolloin kaikki 64 konetta ovat palveluskäytössä Lapin, Karjalan ja Satakunnan lennostoissa.