F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Sotilasilmailumääräys SIM-To-Tu-022 asettaa vaatimukset sotilaslentopaikkojen suunnittelulle, rakentamiselle, tarkastamiselle, hyväksymiselle, käyttöönotolle sekä ylläpidolle. Ei ole ihan niin helppoa kuin äkkiseltään luulisi. Pelkästään kiitotiehen ja lähestymissektoriin liittyen pitää ottaa huomioon:
  • Kiitotien pituus ja leveys
  • Kiitotien kantavuus
  • Kiitotien kynnys
  • Kiitotien valot
  • Pituusleikkaus
  • Poikkileikkaus
  • Kiitotien pinta
  • Lähestymispinta
  • Sisäänlentokiila
  • Siirtymäpinta
  • Horisontaalipinta
Tähän päälle tarvitaan vielä lisäksi turva-alueet, nousutiet, rullaustiet, hinaustiet, ohituspaikat, hälytyspaikat ja muut seisonta-alueet sekä tietysti myös kaikki muu infra, mitä lentopaikoilla tarvitaan.
Jep. Noi koskee rauhan aikaista rakentamista. JA on ihan oikein että ne tehdään kunnolla.

Viittasin viestissäni ehkä ennemmin siihen, että jos tarve nousee niin kuinka kapealta pystyy lähtemään? Eli kun ryssän ihmeaseet :rolleyes: muuttaa kaikki lentokentät ja kaikki varalaskupaikat perunapelloksi, niin pystyykö kalusto oikeasti operoimaan normaalilevyiseltä maakuntatieltä.

Varalaskupaikkoja ja kentiltä lähteviä varanousuteitä on reilu parikymmentä ja toki siihen päälle kaikki maakunnalliset lentokentät. Tarve on kuitenkin lännessä ja se supistaa ison osan itäisen Suomen paikoista pois. Pohjanmalla kun ajelee, niin aina välillä tulee mieleen, että onkohan tämäkin pätkä tehty tarkoituksella näin suoraksi.
 
Jep. Noi koskee rauhan aikaista rakentamista. JA on ihan oikein että ne tehdään kunnolla.

Viittasin viestissäni ehkä ennemmin siihen, että jos tarve nousee niin kuinka kapealta pystyy lähtemään? Eli kun ryssän ihmeaseet :rolleyes: muuttaa kaikki lentokentät ja kaikki varalaskupaikat perunapelloksi, niin pystyykö kalusto oikeasti operoimaan normaalilevyiseltä maakuntatieltä.

Varalaskupaikkoja ja kentiltä lähteviä varanousuteitä on reilu parikymmentä ja toki siihen päälle kaikki maakunnalliset lentokentät. Tarve on kuitenkin lännessä ja se supistaa ison osan itäisen Suomen paikoista pois. Pohjanmalla kun ajelee, niin aina välillä tulee mieleen, että onkohan tämäkin pätkä tehty tarkoituksella näin suoraksi.
Kannattaa huomioida, että lait ja määräykset eivät lakkaa olemasta voimasta poikkeusoloissa. Ja on täysin eri asia puhua noususta ilmaan hätätilanteessa kuin oikeasta operoinnista. Oikeaa operointia tehdään lentotukikohdista, joissa on sitten useampia nousu- ja laskuteitä (mm. varatukikohtien kiitoratoja).

Tieverkolla on havaittavissa paikkoja, jotka täyttävät suoraan @viimeinen mohikaani mainitseman määräyksen, vaikka ne eivät ole virallisesti varatukikohtia eikä niissä rauhan aikana harjoitella.
 
Ruotsin lentokenttiin ja maantietukikohtiinkin tukeutuminen taitaa edelleen kuulua ilmavoimien keinovalikoimaan sodan sattuessa. Joten niiden pituuksilla on jotain väliä.

Varalaskupaikan läheisyydessä on tullut iso osa elämästä asuttua ja jo silloin tuli mietiskeltyä että, tuo varalaskupaikka poikkeaa pohjanmaan suorista tienpätkistä oikeastaan vain leveytensä osalta. Ymmärrän että rauhanajan harjoituksia varten on omat maantietukikohdat, mutta onko sotatilanteessa normaalilevyinen maantie otettavissa käyttöön tarpeen vaatiessa? Puustot, pensaat, pylväät ja tarvittaessa vaikka talotkin saa raivattua reunoilta kyllä pois nopeasti.
Jep. Noi koskee rauhan aikaista rakentamista. JA on ihan oikein että ne tehdään kunnolla.

Viittasin viestissäni ehkä ennemmin siihen, että jos tarve nousee niin kuinka kapealta pystyy lähtemään? Eli kun ryssän ihmeaseet :rolleyes: muuttaa kaikki lentokentät ja kaikki varalaskupaikat perunapelloksi, niin pystyykö kalusto oikeasti operoimaan normaalilevyiseltä maakuntatieltä.

Varalaskupaikkoja ja kentiltä lähteviä varanousuteitä on reilu parikymmentä ja toki siihen päälle kaikki maakunnalliset lentokentät. Tarve on kuitenkin lännessä ja se supistaa ison osan itäisen Suomen paikoista pois. Pohjanmalla kun ajelee, niin aina välillä tulee mieleen, että onkohan tämäkin pätkä tehty tarkoituksella näin suoraksi.

Nousuteinä voitaneen käyttää myös tavanomaisempia pitkiä maantiesuoria, jos niillä ei ole johtoja ym. haittaamassa. Sen sijaan laskeutumiseen lienee tarkemmat vaatimukset.
 
Valtatien 10 metrin poikkileikkaus ei paljoa pelivaraa anna yli 12 metrin kärkivälin ja noin 5 metrin raidevälin koneelle. Seututiet voivat olla vain 7 metriä leveitä. Vähän sama kuin yrittäisi tuulenpuuskiin tarttuvalla rekalla ajaa 250 km/h 4,5 metrisessä rännissä.
 
Jännää, mutta ei tyystin odottamatonta. Meinaan Makea-Billin kitinä siitä, kuinka pitkiä suoria suomalaiset ovat tiestöön rakentaneet osana kokonaismaanpuolustuksellista toimintaa.
En kyllä näe tästä tilanteesta muuta ulospääsyä kuin maantietukikohtien kiitoteiden lyhentäminen, HX-päätöksen peruminen ja Saap Grippeneiden suorahankinta.

Sotilaallinen suorituskyky on sivuseikka.
 
Nousuteinä voitaneen käyttää myös tavanomaisempia pitkiä maantiesuoria, jos niillä ei ole johtoja ym. haittaamassa. Sen sijaan laskeutumiseen lienee tarkemmat vaatimukset.
Jo höyrymigeillä kokeiltiin nousuja myös kaartavalta tieltä. Siitä ei ole tietoa jäikö menetelmä käyttöön.
 
Kalliita on kuin perkele.

Tosin niinhän ne on naapurin tutkatkin jos parilla-kolmella tulee alas.

Osoittaa hyvin miksi Growler oli HX-kisassa. AEW ja SEAD/DEAD ovat ohjelmistossa.
 
Viimeksi muokattu:
1698146022409.jpeg

Australia ostaa vain 63, mutta kaipa heillä on entistä puikkoa jonkin verran. Jostain syystä DSCAn hinta-arvio on lähes sama kuin Suomen 150 kpl kohdalla 500.
WASHINGTON, February 27, 2023 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Australia of Advanced Anti-Radiation Guided Missiles-Extended Range (AARGM-ERs) and related equipment for an estimated cost of $506 million.
The Government of Australia has requested to buy up to sixty-three (63) Advanced Anti-Radiation Guided Missiles-Extended Range (AARGM-ERs); and up to twenty (20) AARGM-ER Captive Air Training Missiles (CATMs).
WASHINGTON, October 23, 2023 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Finland of Advanced Anti-Radiation Guided Missiles-Extended Range (AARGM-ER) and related equipment for an estimated cost of $500 million.
The Government of Finland has requested to buy up to one hundred fifty (150) AGM-88G Advanced Anti-Radiation Guided Missiles-Extended Range (AARGM-ERs).

Maksaako 20 kpl CATM eli lentotestiohjusta enemmän kuin oikeat?!? Niitä Suomen paketissa ei ole yhtään. Molemmilla on määritttelemätön määrä dummyja eli tyhjiä DATM.

Vai onko kyse siitä, että RAAF joutuu maksamaan AARGM-ER:n Growler-integroinnista tällä tavoin?

SiAW on muuten AARGM-ER:n jatkokehitelmä.
Northrop said last year that it planned to use its experience from creating the Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range, or AARGM-ER, for the Navy and integrating it onto the F-35 as it develops the SiAW.
 
Viimeksi muokattu:
Australia ostaa vain 63, mutta kaipa heillä on entistä puikkoa jonkin verran. Jostain syystä DSCAn hinta-arvio on lähes sama kuin Suomen 150 kpl kohdalla 500. Eli lisäpuikko on sittenkin vain millin per.

Olisiko Australia "early-adopter"? Tavara halutaan ASAP eikä viiden vuoden kuluttua, kun tuotanto on kunnolla käynnissä? Suomella menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin F-35 on käytössä.

 
Määrästä kyllä herää kysymys, onko tässä sitten mahdollisesti myös meidän risteilyohjuksemme? Nopeahan tuo on kuin mikä ja kaipa millimetrialueen tutkalla päästään samantyyppiseen tarkkuuteen kuin JASSM-ER:n IIR-hakupäällä.
 
Olisiko Australia "early-adopter"? Tavara halutaan ASAP eikä viiden vuoden kuluttua, kun tuotanto on kunnolla käynnissä? Suomella menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin F-35 on käytössä.
Päivittelin lisää viestiä kun intouduin. Kai siinä on Growler vs. F-35 ero, kun tavaran lukumääräisessä vain Captive-versiot 20 kpl on eroa hinta-arvion olleessa sama 63 vs 150 aidolle puikolle.

Niin, voisihan se olla, että SiAW-versiota hankitaan tämän lisäksi ja JASSM-ER:ia ei koskaan tule ostettua.
 
Miten toi vaikuttaa sille, että siellä on mietitty... jos se toimi Me 163, niin kyllähän se toimii F-104....
Sinällään osuva vertaus, molemmissa siipien pinta-ala suurinpiirtein sama, eli reilut 18m2. Ja joku perverssi niksmanni lienee tosiaan todennut, että "Sehr gut, eikös me jo tätä kokeiltukin aikaisemmin!".
 
Back
Top