Satchel
Kapteeni
Jep. Noi koskee rauhan aikaista rakentamista. JA on ihan oikein että ne tehdään kunnolla.Sotilasilmailumääräys SIM-To-Tu-022 asettaa vaatimukset sotilaslentopaikkojen suunnittelulle, rakentamiselle, tarkastamiselle, hyväksymiselle, käyttöönotolle sekä ylläpidolle. Ei ole ihan niin helppoa kuin äkkiseltään luulisi. Pelkästään kiitotiehen ja lähestymissektoriin liittyen pitää ottaa huomioon:
Tähän päälle tarvitaan vielä lisäksi turva-alueet, nousutiet, rullaustiet, hinaustiet, ohituspaikat, hälytyspaikat ja muut seisonta-alueet sekä tietysti myös kaikki muu infra, mitä lentopaikoilla tarvitaan.
- Kiitotien pituus ja leveys
- Kiitotien kantavuus
- Kiitotien kynnys
- Kiitotien valot
- Pituusleikkaus
- Poikkileikkaus
- Kiitotien pinta
- Lähestymispinta
- Sisäänlentokiila
- Siirtymäpinta
- Horisontaalipinta
Viittasin viestissäni ehkä ennemmin siihen, että jos tarve nousee niin kuinka kapealta pystyy lähtemään? Eli kun ryssän ihmeaseet muuttaa kaikki lentokentät ja kaikki varalaskupaikat perunapelloksi, niin pystyykö kalusto oikeasti operoimaan normaalilevyiseltä maakuntatieltä.
Varalaskupaikkoja ja kentiltä lähteviä varanousuteitä on reilu parikymmentä ja toki siihen päälle kaikki maakunnalliset lentokentät. Tarve on kuitenkin lännessä ja se supistaa ison osan itäisen Suomen paikoista pois. Pohjanmalla kun ajelee, niin aina välillä tulee mieleen, että onkohan tämäkin pätkä tehty tarkoituksella näin suoraksi.