F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Pitäisikö teidän mielestänne tehdä lisätilausta F-35:lle, nyt kun NATO-jäsenyyden myötä puolustusmenomme tulevat olemaan korkeammat, jolloin rahaa on vuosittaiseen operointiin enemmän, ja kohtalainen n. 20 F-35:n lisätilaus saataisiin varmasti mahtumaan raameihin.
 
Pitäisikö teidän mielestänne tehdä lisätilausta F-35:lle, nyt kun NATO-jäsenyyden myötä puolustusmenomme tulevat olemaan korkeammat, jolloin rahaa on vuosittaiseen operointiin enemmän, ja kohtalainen n. 20 F-35:n lisätilaus saataisiin varmasti mahtumaan raameihin.
64 on jo suuri määrä meille. Jos ne puolustusmenot todella kasvavat pysyvästi, sille rahalle löytyy kyllä runsaasti käyttöä esim. Maavoimilla. Meidän pitkällä maarajalla se on tärkein kohde, varsinkin nyt kun ilmatukea löytyy Natolta.
 
Pitäisikö teidän mielestänne tehdä lisätilausta F-35:lle, nyt kun NATO-jäsenyyden myötä puolustusmenomme tulevat olemaan korkeammat, jolloin rahaa on vuosittaiseen operointiin enemmän, ja kohtalainen n. 20 F-35:n lisätilaus saataisiin varmasti mahtumaan raameihin.
Heh, tuskin onnistuu. Eikä nyt Nato parterina lisäkoneita edes tarvita rauhanaikana, rahalle on muutakin käyttöä.
 
Pitäisikö teidän mielestänne tehdä lisätilausta F-35:lle, nyt kun NATO-jäsenyyden myötä puolustusmenomme tulevat olemaan korkeammat, jolloin rahaa on vuosittaiseen operointiin enemmän, ja kohtalainen n. 20 F-35:n lisätilaus saataisiin varmasti mahtumaan raameihin.
Kaikki infra ja henkilöstö on mitoitettu reilulle 60 koneelle. 20 lisäkonetta on PV-uudistusta edeltäneen hävittäjälennoston kokoinen lisäresurssitarve Ilmavoimiin ja lisäksi teollisen komponentin vastaava skaalaus.
 
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vetämän tutkimus- ja yrityskonsortion jäsenet ovat allekirjoittaneet F-35-hävittäjähankintaan liittyvän epäsuoran teollisen yhteistyön raamisopimuksen Lockheed Martinin kanssa. Yhteistyö koskee signaalitiedusteluteknologioita.

Projekti on kolmevuotinen, ja sen aikana toimijat kehittävät menetelmiä ja teknologioita heikkojen ja vaikeasti havaittavien tutka- ja tietoliikennesignaalien ilmaisemista ja luokittelua varten.

Sopimus allekirjoitettiin tiistaina 21.11., ja se käynnistää pitkäaikaisen yhteistyön Lockheed Martinin, Suomen tutkimusyhteisön ja suomalaisen teollisuuden välillä.

VTT:n vetämän konsortion muut jäsenet ovat Patria, Harp Technologies, Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopisto.

”Tavoitteena on yhdistää eri osapuolten osaaminen sekä teknologiset vahvuudet ja luoda kehittyneitä ratkaisuja ja edistyksellistä uutta osaamista, mitkä soveltuvat kotimaisen ja kansainvälisen puolustusteollisuuden tarpeisiin ja seuraavan sukupolven elektronisen tiedustelun tuotteisiin”, kertoo Sauli Eloranta, VTT:n Safe and connected society -tutkimusalueen johtaja tiedotteessa.

Projektin avulla vahvistetaan myös kotimaisen osaamisen huoltovarmuutta yrityksissä ja yliopistoissa.

”Yhteistyön käynnistymien on merkittävä askel VTT:lle ja koko Suomelle, ja olemme erittäin kiinnostuneita selvittämään myös muita yhteistyömahdollisuuksia Lockheed Martinin kanssa tulevaisuudessa. Teknologiayhteistyö tarjoaa meille mahdollisuuden kehittää jo ennestään vahvaa osaamistamme puolustusteknologioiden saralla ja lisätä yhteistyötä muiden puolustusalan toimijoiden kanssa”, Eloranta jatkaa.

VTT on vetäjänä kahdessa epäsuoran teollisen yhteistyön projektissa, joista toinen allekirjoitettiin nyt. Tavoitteena on allekirjoittaa myös toisen projektin raamisopimus kuluvan vuoden aikana ja käynnistää työ vuoden 2024 alussa.

Tässä projektissa kehitetään millimetriaaltoalueella toimivaa kuvantamisteknologiaa.
 
Suomi ja Keränen ovat ihan oikeassa seurassa mukana! Olisihan se ollutkin vähän noloa juoda kahvia ja syödä kanelbullea ruotsalaisen ja brasilialaisen kollegan kanssa...

(Näin jalkaväkimiehenä vähän hymyilyttää tuo tapa, että rotsissa pitää olla vaikka minkälaista kangasmerkkiä. Tai ehkä olen vain kateellinen, ettei RUK:n YH2-harjoituksesta jaettu badgea!)
 

”Nyt hankittavat palvelut mahdollistavat sen, että Suomeen rakentuu vahva F-35-järjestelmän huolto- ja ylläpitokyky. Tämä on keskeistä F-35-järjestelmän sotilaallisen huoltovarmuuden kannalta. Lisäksi nämä Patrialta hankittavat palvelut ja niiden myötä rakentuva infrastruktuuri ja osaaminen luovat Suomeen F-35-osaamiskeskittymän, joka vahvistaa Suomen asemaa F-35-käyttäjäyhteisössä, kertoo Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalo.”

Linkin takana tarkemmin,
 
Ei ole poissuljettua, että Suomen Hornetit myytäisiin takaisin jenkkeihin USMC:n käyttöön? Ties vaikka tekisivät niihin sitten elinkaaripäivityksen eli keskirungon vaihtamisen
Kyllä hornetit oli tarpeen pitää Suomessa toimintakunnossa vielä jonkin aikaa. Ainakin sen aikaa kun lentäjät pysyvät reservin vahvuudessa ja nopeasti palveluskuntoon palautettavissa. Aikaikkuna lienee noin 10-v.
 
Siinä
Kyllä hornetit oli tarpeen pitää Suomessa toimintakunnossa vielä jonkin aikaa. Ainakin sen aikaa kun lentäjät pysyvät reservin vahvuudessa ja nopeasti palveluskuntoon palautettavissa. Aikaikkuna lienee noin 10-v.
Hävittäjän toimintakunnossa pitäminen vaatii suunnilleen saman verran huoltoa lennetään sillä tai ei. Enkä ole edes varma kummassa tapauksessa huoltotarve on hieman vähäisempi, huoltokohteissa on kuitenkin eroa. Pitkäaikaisvarastoinnin ja minimaalisen huollon jälkeen palautus käyttökuntoon vie 6-12kk ja mistä siihen otetaan tekijät? Kaikki ovat sitoutuneet uuteen kalustoon.

Sotilaskoneita voi jemmata joitakin kuukausia lentopalveluksen päättymisen jälkeen ennen kuin ne muuttuvat museoesineiksi.
 
Siinä

Hävittäjän toimintakunnossa pitäminen vaatii suunnilleen saman verran huoltoa lennetään sillä tai ei. Enkä ole edes varma kummassa tapauksessa huoltotarve on hieman vähäisempi, huoltokohteissa on kuitenkin eroa. Pitkäaikaisvarastoinnin ja minimaalisen huollon jälkeen palautus käyttökuntoon vie 6-12kk ja mistä siihen otetaan tekijät? Kaikki ovat sitoutuneet uuteen kalustoon.

Sotilaskoneita voi jemmata joitakin kuukausia lentopalveluksen päättymisen jälkeen ennen kuin ne muuttuvat museoesineiksi.
Jotenkin näin se menee, vastaavasti voi miettiä kauanko vastaavan kaluston hankinta kestää jos on tiukka paikka. Tulevaisuudesta ei varmaa voi sanoa, mutta omissa ajatuksissa seuraavat 10-20 -vuotta ovat vaaran aikaa. En nyt menisi hukkaamaan mitään toimivaa kalustoa, joka on järjellisillä keinoilla varastoitavissa. Ilmavoimat on meillä rakennettu teknisen ylivoiman varaan ja hyvä niin. F-35 tuo ilmaherruuden pitkälle tulevaisuuteen, sen suojassa Hornetille löytyy toimiva rooli vielä kauan. Kokonaan toinen asia on, löytyykö rahalle parempaa käyttöä. Sitä ei kotisohvalta pysty muuta kuin arvioimaan. Huonompia kohteita kyllä löytyy, siitä voi olla varma.
 
Paras vaihtoehto olisi pitää pieni määrä Hornetteja lentämässä noin 2035 paikkeille. Tällöin kalustoa voisi kierrättää ja reserviläisiä kertauttaa. Tosipaikassa saisi sitten _ehkä_ vähän isomman määrän liikkeelle. Mutta mittavaa lisäresurssointia vaatisi tämäkin.
 
Paras vaihtoehto olisi pitää pieni määrä Hornetteja lentämässä noin 2035 paikkeille. Tällöin kalustoa voisi kierrättää ja reserviläisiä kertauttaa. Tosipaikassa saisi sitten _ehkä_ vähän isomman määrän liikkeelle. Mutta mittavaa lisäresurssointia vaatisi tämäkin.
Maallikko voisi ajatella Hawk sijaan F 18 kaksipaikkaisena olisi koulutuksellisesti eteenpäin ennen Salamaa.
 
Maallikko voisi ajatella Hawk sijaan F 18 kaksipaikkaisena olisi koulutuksellisesti eteenpäin ennen Salamaa.
Kaksipaikkaisia D-mallin koneita on vain seitsemän ja ne ovat koko fleetin vanhimmat koneyksilöt. Ne ovat myös olleet kovassa käytössä vähäisestä määrästään johtuen. Muutenkin kustannustehokkuus on huono: vähän parempi koulutukseen, mutta 5-10 kertaa kalliimmat käyttökustannukset vs. Hawk.

Siinä olet oikeassa, että uskon Hawkin aikanaan 15 vuoden päästä korvaantuvan suorituskykyisemmällä kalustolla. Tai siis tulevan koulutusjärjestelmän viimeinen kalusto on Hawkia suorituskykyisempi.
 
Siinä

Hävittäjän toimintakunnossa pitäminen vaatii suunnilleen saman verran huoltoa lennetään sillä tai ei. Enkä ole edes varma kummassa tapauksessa huoltotarve on hieman vähäisempi, huoltokohteissa on kuitenkin eroa. Pitkäaikaisvarastoinnin ja minimaalisen huollon jälkeen palautus käyttökuntoon vie 6-12kk ja mistä siihen otetaan tekijät? Kaikki ovat sitoutuneet uuteen kalustoon.

Sotilaskoneita voi jemmata joitakin kuukausia lentopalveluksen päättymisen jälkeen ennen kuin ne muuttuvat museoesineiksi.
Kun referenssilabrat puretaan, ei kone ole pitkään (montaa vuotta) toimintakykyinen. Se on se juttu. Mekaniikan puolta varmaan voisi pienetkin maat saada pidettyä yllä.
Mutta ei järjestelmää.
 
Back
Top