F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Kun referenssilabrat puretaan, ei kone ole pitkään (montaa vuotta) toimintakykyinen. Se on se juttu. Mekaniikan puolta varmaan voisi pienetkin maat saada pidettyä yllä.
Mutta ei järjestelmää.
Ei se softa-labrojen purkaminen koneen toimintakykyyn kauhean nopeasti vaikuta, kaikki kehitys toki pysähtyy ja tekninen takamatka kasvaa koko ajan. Ensilinjan kaluston ylläpitoa ei voisi ajatella ilman jatkuvia päivityksiä, mutta "lisäsuorituskynä" rajatuissa tehtävissä kalustolla voisi vielä olla käyttöarvoa.

Tärkein eli tehtäväkohtaiset data-loadit tehdään kotimaassa eli niiden saatavuus olisi taattu. Ensimmäisenä voisi katketa koneiden liitettävyys kv-järjestelmiin, mutta tuskin kovin nopeasti tämäkään tulisi vastaan. Ja koska kyseessä olisi selvästi 2. linjan kalusto, se ei olisi kovin suuri ongelma, jos esim. Link-16 ei olisi enää kv-yhteensopiva. Ja onhan koneissa edelleen myös kansallinen linkkijärjestelmä.
 
Ei se softa-labrojen purkaminen koneen toimintakykyyn kauhean nopeasti vaikuta, kaikki kehitys toki pysähtyy ja tekninen takamatka kasvaa koko ajan. Ensilinjan kaluston ylläpitoa ei voisi ajatella ilman jatkuvia päivityksiä, mutta "lisäsuorituskynä" rajatuissa tehtävissä kalustolla voisi vielä olla käyttöarvoa.

Tärkein eli tehtäväkohtaiset data-loadit tehdään kotimaassa eli niiden saatavuus olisi taattu. Ensimmäisenä voisi katketa koneiden liitettävyys kv-järjestelmiin, mutta tuskin kovin nopeasti tämäkään tulisi vastaan. Ja koska kyseessä olisi selvästi 2. linjan kalusto, se ei olisi kovin suuri ongelma, jos esim. Link-16 ei olisi enää kv-yhteensopiva. Ja onhan koneissa edelleen myös kansallinen linkkijärjestelmä.
Kyllä se vaikuttaa aika nopeasti. Erilaisia vikoja uusien laitteiden integroinnin jälkeen korjataan vielä pitkään. Ehkä vuosi menee ilman referenssilabraa, mutta sitten on todettava, ettei kalusto enää taistele, lentää kyllä ehkä.

Käytännössä ei operaatioon voi osallistua ilman Mode-5 IFF ja Link-16:sta (ainakin toinen on välttämättömyys omakonetunnistuksen takia). Suomen ilmapuolustusoperaatio on ilman muuta nyt Nato-operaatio, johon koneita lentää vaikka mistä. Ilman yhteistä tilannekuvajärjestelmää ei siitä enää mitään tule. Se on Link-16. Mode-5 IFF on myös aivan välttämätön. Näiden kyvykkyyksien ylläpito on aivan jatkuvaa työtä.

Eiköhän kotimainen linkki ole purettu pois jo, en ainakaan 5 vuoteen ole kuullut siitä enää yhtään mitään.
 
Natossa lentää paljon kalustoa, joka ei ole saanut yhtään päivitystä viimeiseen viiteen vuoteen... Hornetillakin on ollut aikoja, jolloin edellisestä softapäivityksestä on kulunut tuo aika.
Niin lentää. Mutta se on ONGELMA. Haluammeko olla tuottamassa (Natolle) ongelmia vaiko ratkaisuja?
Hornetillakin meni tietty jossain vaiheessa noin, mutta nyt on niin monta muutosta ilmassa tässä skenessä, että ei ole varaa pysähtyä.
 
Niin lentää. Mutta se on ONGELMA. Haluammeko olla tuottamassa (Natolle) ongelmia vaiko ratkaisuja?
Hornetillakin meni tietty jossain vaiheessa noin, mutta nyt on niin monta muutosta ilmassa tässä skenessä, että ei ole varaa pysähtyä.
Enpä jaksa uskoa, että kukaan NATOssa pitäisi ongelmana sitä että Suomella olisi enemmän lentävä kalustoa valmiudessa. USMC lentää joka tapauksessa horneteilla 2030-luvun alkupuolelle, eikä olisi ensimmäinen kerta kun jenkit jatkaa käyttöä aiemmin suunniteltua pidempään. Koneiden kunto taitanee lopulta ratkaista asian
 
Enpä jaksa uskoa, että kukaan NATOssa pitäisi ongelmana sitä että Suomella olisi enemmän lentävä kalustoa valmiudessa. USMC lentää joka tapauksessa horneteilla 2030-luvun alkupuolelle, eikä olisi ensimmäinen kerta kun jenkit jatkaa käyttöä aiemmin suunniteltua pidempään. Koneiden kunto taitanee lopulta ratkaista asian
Oma, mihinkään perustuva mielipiteeni on: Jos Nato/ USA nähkee suomen Hornettien ylläpidon kannattavaksi, se tehdään.

Jos USA liisaisi omia F-35:a Suomelle jo nyt, muutamaa vuotta aiemmin mitä siirtyminen f-35 ;een on alunperin suunniteltu, niin olisiko se mahdotonta infran tms. takia näin rauhan aikana?
 
Oma, mihinkään perustuva mielipiteeni on: Jos Nato/ USA nähkee suomen Hornettien ylläpidon kannattavaksi, se tehdään.

Jos USA liisaisi omia F-35:a Suomelle jo nyt, muutamaa vuotta aiemmin mitä siirtyminen f-35 ;een on alunperin suunniteltu, niin olisiko se mahdotonta infran tms. takia näin rauhan aikana?

No, ei varmaan infra ole ongelma, jos ja kun jenkitkin sotisivat tarvittaessa ulkomaisista tukikohdista, joissa ei ole kaikkia samoja fasiliteetteja kuin esim. Lukessa. Juridinen puoli on toki sitten kysymysmerkki. Voidaanko antaa koneita käyttäjälle olosuhteisiin, joissa ei välttämättä nykyisellään täyty kaikki turvallisuusvaatimukset? Voidaan, jos halutaan, mutta se voi vaatia byrokratiaa.

Mutta koulutus... Ainakin kahdeksan kuukautta piloteille, maahenkilöstö kenties pärjäisi hieman vähemmällä ja loput sitten contractoreiden tuella. Eli joskus 2024 loppupuolella voisi alkaa olla IOC-kyky, jos koulutuksen aloittamista aikaistettaisiin seuraavaan jenkeissä alkavaan kurssiin.

Lisäksi, miksi USA ei yksinkertaisesti sijoittaisi omaa laivuettaan Suomeen koneineen ja käyttäjineen? Paljon helpompaa kaikkien kannalta, tulivat vähän harjoittelemaan uuden liittolaisen puolustamista ja tiedustelevat samalla itärajan taakse. Ja jos käyttötarvetta tulee, niin on se nyt uskottavampaa, että täällä on amerikkalainen hävittäjälaivue kuin jotain suomalaisia konvertoitumassa Hornetista F-35:een vähän etuajassa.
 
Oma, mihinkään perustuva mielipiteeni on: Jos Nato/ USA nähkee suomen Hornettien ylläpidon kannattavaksi, se tehdään.

Jos USA liisaisi omia F-35:a Suomelle jo nyt, muutamaa vuotta aiemmin mitä siirtyminen f-35 ;een on alunperin suunniteltu, niin olisiko se mahdotonta infran tms. takia näin rauhan aikana?
Natolla ei ole asiassa minkäänlaista ääntä. Sillä ei ole ensimmäistäkään Hornetia.
Suomi ei pysty yhtään nopeampaan aikatauluun. Jos niitä koneita tarvitaan Suomen alueella, niissä tulee olemaan USA:m merkit kyljessä ja amerikkalaiset kuskit.
 
Enpä jaksa uskoa, että kukaan NATOssa pitäisi ongelmana sitä että Suomella olisi enemmän lentävä kalustoa valmiudessa. USMC lentää joka tapauksessa horneteilla 2030-luvun alkupuolelle, eikä olisi ensimmäinen kerta kun jenkit jatkaa käyttöä aiemmin suunniteltua pidempään. Koneiden kunto taitanee lopulta ratkaista asian
Jos USA päättää lentää koneilla pidempään, sitten se on myös FMS-maille mahdollista. Muuten hankalaa/kallista/mahdotonta.
 
Natolla ei ole asiassa minkäänlaista ääntä. Sillä ei ole ensimmäistäkään Hornetia.
Suomi ei pysty yhtään nopeampaan aikatauluun. Jos niitä koneita tarvitaan Suomen alueella, niissä tulee olemaan USA:m merkit kyljessä ja amerikkalaiset kuskit.
Kyllä Nato-mailla on montakin Hornettia, turhaan pilkkua nussit.

Miksi Suomi ei kykene vastaanottamaan f-35:a nopeutetulla aikataululla ja saada niitä operatiiviseen käyttöön jos tarve on?
 
Kyllä Nato-mailla on montakin Hornettia, turhaan pilkkua nussit.

Miksi Suomi ei kykene vastaanottamaan f-35:a nopeutetulla aikataululla ja saada niitä operatiiviseen käyttöön jos tarve on?
Ei ole koulutettua henkilöstöä sen paremmin kentälle kuin ohjaamoonkaan. Koko paletti menee suloisesti solmuun jos lähdetään hosumaan. F-35:n käyttöönoton aikataulu on jo nyt kunnianhimoinen.

Pahan paikan tullen Hornet on täysin käypä peli ne muutamat vuodet mitä vielä on käytössä. Niille on käyttäjät ja huolto sekä aseet olemassa.
 
Kyllä Nato-mailla on montakin Hornettia, turhaan pilkkua nussit.

Miksi Suomi ei kykene vastaanottamaan f-35:a nopeutetulla aikataululla ja saada niitä operatiiviseen käyttöön jos tarve on?
Nato ja Nato-maat on kaksi ihan eri asiaa.
Ymmärrän kyllä, että se on vaikeaa hahmottaa kun se on välillä joillekin vaikeaa jopa Naton päämajan neukkarissakin.

Nato ei siis puutu jäsenmaidensa sisäisiin asioihin lainkaan.
 
USMC lentää joka tapauksessa horneteilla 2030-luvun alkupuolelle, eikä olisi ensimmäinen kerta kun jenkit jatkaa käyttöä aiemmin suunniteltua pidempään.
Itseasiassa nykysuunnitelma USMC:llä on lentää tasan 2030 vuoteen saakka Horneteilla, eli he luopuvat Horneteista samana vuonna kuin mekin.

Hehän jo tänä vuonna lakkauttivat lennostonkin, joka kouluttaa Hornet-pilotteja.
 
Itseasiassa nykysuunnitelma USMC:llä on lentää tasan 2030 vuoteen saakka Horneteilla, eli he luopuvat Horneteista samana vuonna kuin mekin.

Hehän jo tänä vuonna lakkauttivat lennostonkin, joka kouluttaa Hornet-pilotteja.
Oisko lähdettä tuohon, muistikuvissa on "early 2030 decade" luopumiseen?
 
Oisko lähdettä tuohon, muistikuvissa on "early 2030 decade" luopumiseen?
Muistelen että tiedotteessa jossa kerrottiin Hornet-pilottien koulutuksen lopettamisesta mainittiin vuosi 2030. Ei siis vuosikymmentä vaan vuosi.
 
Kyllä se vuosi 2030 on piirretty valtaosan F/A-18 käyttäjien elinkaarijanan lopuksi. Olikohan Kanda ainoa, joka meinasi sinnitellä muutaman vuoden pidempään.

Päivityksissä mainittu "Cabin oxygen and pressure monitoring system" on käsittääkseni Instan Suomessa kehittämä lentäjän varusteisiin integroitava tuote. Ainakin jossain vaiheessa olivat sitä ostamassa.

USMC:n Hornetien keski-ikä on vain 27 vuotta, vain vähän enemmän kuin Suomessa. Tämä yllätti, kuvittelin siellä lentävän vanhempaa kalustoa.
 
Back
Top