F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Tuossa vielä tarkemmin pommien hankinnasta. Siinä mainitaan mm.
" Suomen F-35-hävittäjän aseistus hankitaan vaiheittain vuoteen 2035 mennessä. Asehankintojen ajallinen hajauttaminen mahdollistaa sen, että voimme tarkentaa asekokonaisuutta F-35-hankkeen edetessä. Näin myös varmistamme sen, että voimme valita F-35-hävittäjäämme uudenaikaisimmat aseet, joilla on mahdollisimman pitkä käyttöikä."

 
Murusta tulee näköjään talven jäljiltä, saa nähdä miten vaikuttaa F-35 valmistautumisen osalta.
Ensi viikolla alkava Nordic Response 24 -harjoitukseen osallistuvat Lapin lennoston Hornet -hävittäjät operoivat Rovaniemen sijaan Oulunsalosta käsin. Syynä muutokseen on Rovaniemen kiitotien vauriot.

Lapin lennoston tiedotteen mukaan vauriot ovat seurausta talven kovasta pakkasjaksosta. Kiitotiessä on riski, että maa-ainesta tai asfalttimurua saattaa ajautua hävittäjien moottoreihin.

‒ Hornetin nokkapyörän rakenteesta ja ilmanottoaukkojen sijainnista johtuen suurella moottoriteholla irtonaista kevyttä maa-ainesta saattaa ajautua koneen moottoreihin. Emme ota asiassa tarpeettomia riskejä, koska meillä on mahdollisuus hajauttaa toimintaa muihin tukikohtiin, sanoo Lapin lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Petteri Puusa tiedotteessa.
 
Murusta tulee näköjään talven jäljiltä, saa nähdä miten vaikuttaa F-35 valmistautumisen osalta.

Tukialuskäyttöön suunnitellut koneet ovat aina olleet haavoittuvampia tuollaiselle. Siellä lentokannella kun ei yleensä ole hiekkaa yms ylimääräistä paskaa
 
Palstan ässille hommia?
Menee jollekin Wärtsilän kaverille arvaan minä. Suomessa laadukkaita moottoripuolen toimijoita on vähän eikä jengi halua asua vaasassa huonoilla palkoilla.
 
Menee jollekin Wärtsilän kaverille arvaan minä. Suomessa laadukkaita moottoripuolen toimijoita on vähän eikä jengi halua asua vaasassa huonoilla palkoilla.
Niin, eihän sen välttämättä tarvitse olla ilmailumoottoreiden konkari. Mutta niitäkin on Hornetien ja NH ym. ylläpidon kautta.
 
Menee jollekin Wärtsilän kaverille arvaan minä. Suomessa laadukkaita moottoripuolen toimijoita on vähän eikä jengi halua asua vaasassa huonoilla palkoilla.
Yksi absurdeimpia perusteluita täällä hetkeen.
Diesel-moottori ja suihkuturbiinilla ei tekniikkansa puolesta ole oikein mitään yhteistä.
Wärtsilä ei valmista suihkuturbiineja.
En tiedä onko sinulla jotain Wärtsilää vastaan hampaankolossa, mutta käsittääkseni Wärtsilä on ihan ok palkanmaksaja Suomen mittakaavassa. Ainakin huonompia löytyy.
Vaasakin on ihan hyvä kaupunki, mutta siinä kyse onkin ehkä enemmän äidistä ja tyttärestä.

;)
 
Eiköhän siihen löydy lentotekniikan evp erikoisupseeri, joka on jo vastannut jonkun koneen (F-18) moottoreihin liittyvistä asioista ilmajärjestelmäosastolla.
Voi olla että ilmajärjestelmäupseeri ei täytä työnkuvausta, katso alle. Toisekseen toi on 90% tietokonehommaa. Ihan vaan ajatuksena, intissä harvoin asuu kovaa osaamista.

  • Experience in international procurement (machinery and equipment, tooling, materials)
  • Experience in building-up and developing new logistics solutions in manufacturing industry
  • Experience in international commercial operation
  • Ability to communicate professionally in English both verbally and in writing and capability to produce documents in both Finnish and English (Professionally)
  • University degree in appropriate area.
 
Voi olla että ilmajärjestelmäupseeri ei täytä työnkuvausta, katso alle. Toisekseen toi on 90% tietokonehommaa. Ihan vaan ajatuksena, intissä harvoin asuu kovaa osaamista.
Juu, juuri kukaan ei evp:nä työllisty mihinkään kansainväliseen alan huipputeknologiaa tuottavaan yritykseen vaan jää valtion kaksioon vuokralle ja ryyppää itsensä hengiltä parissa kuukaudessa. Ei tartte paljon eläkkeitä veronmaksajien näille loosereille maksella.
 
Yksi absurdeimpia perusteluita täällä hetkeen.
Diesel-moottori ja suihkuturbiinilla ei tekniikkansa puolesta ole oikein mitään yhteistä.
Wärtsilä ei valmista suihkuturbiineja.
En tiedä onko sinulla jotain Wärtsilää vastaan hampaankolossa, mutta käsittääkseni Wärtsilä on ihan ok palkanmaksaja Suomen mittakaavassa. Ainakin huonompia löytyy.
Vaasakin on ihan hyvä kaupunki, mutta siinä kyse onkin ehkä enemmän äidistä ja tyttärestä.

;)
Sukulaiseni vaihtoi Wärtsilästä pois yli 10 vuoden työsuhteen jälkeen, koska ko. firma tuottaa ihan helvetisti tietyille tyypeille ylitöitä, eikä sukulaiselleni meinannut enää ton touhun jatkumisen keston ylittäessä jo vuoden päivät maistua, niin haki muualle ja on saanut viihtyisämmän ja paremmin palkatun + paremmilla työajoilla olevan paikan.
 
Juu, juuri kukaan ei evp:nä työllisty mihinkään kansainväliseen alan huipputeknologiaa tuottavaan yritykseen vaan jää valtion kaksioon vuokralle ja ryyppää itsensä hengiltä parissa kuukaudessa. Ei tartte paljon eläkkeitä veronmaksajien näille loosereille maksella.
Juuri kukaan EVP ei ole ikinä vetänyt organisaatiota nollasta pystyyn. Kampaviinerieläkeläiset ja tekijät on erikseen.

Linkedinistä se sitten löytyy.
  • Experience in international procurement (machinery and equipment, tooling, materials) (=Wärre ja kone)
  • Experience in building-up and developing new logistics solutions in manufacturing industry
Käsipystyyn ne joiden mielestä intissä on tuotannollinen tehdas jossa useita toimipisteitä ja pitkä toimitusketju.

Intin EVP miehillä on vähän sama maine kuin paperimiehillä. Varmaan kuranttia osaamista omassa ympäristössään, mutta aivan johtorymätasoa lukuunottamatta aika vaikea työllistyä.
 
Missä Rissalassa on enää tilaa läpiajettavalle konesuojalle? Alkaa käydä tontti ahtaaksi. Tuskin sinne nyt mitään parin koneen tallia rakennetaan.

Platan ja ns. päivystysalueen väliset maavallit pois ja siihen tönö pystyyn? Vai jonnekin entisen poikkikiitotien alueelle?
 
Sitä edeltää vielä asematason peruskorjaus ja kantavuuden vahvistaminen.

Olemassa olevan sotilasasematason pohjoispään peruskorjaus on saatu päätökseen. Eteläpäässä on remontti käynnissä, siihen päälle se aikanaan tulee. Asematasotila Rissalassa on niukka ja isoille rahtikoneille sitä ei ole. Kesällä toivottavasti nähdään merkkejä parannuksesta tähän ainakin hävittäjien osalta.
 
Olemassa olevan sotilasasematason pohjoispään peruskorjaus on saatu päätökseen. Eteläpäässä on remontti käynnissä, siihen päälle se aikanaan tulee. Asematasotila Rissalassa on niukka ja isoille rahtikoneille sitä ei ole. Kesällä toivottavasti nähdään merkkejä parannuksesta tähän ainakin hävittäjien osalta.
Yritin googlemapsista vähän hahmottaa kirjoittamaasi ja siellähän näyttää salamat olevan valmiiksi jo tulevalla paikallaan ;)

1712580956344.png
 
Back
Top