Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämän piti olla saapistien mielestä ihan ylitsepääsemätön rasti F-35:lle.
"Gripukka tekee saman 800 metrin matkalla!"Tämän piti olla saapistien mielestä ihan ylitsepääsemätön rasti F-35:lle.
Tästä oli jotain lehtijuttuja yms. kilpailutuksen aikana, ja minulle ainakin jäi sellainen kuva että meille tulee ihan sopimuksin sovittuna hyvin erillinen systeemi tuohon jenkkien rahastusoptimointihimmeliin verrattuna. Mutta ne jotka oikeasti tietää, tietävät olla kertomatta. Toivotaan että hankintaosaaminen on NH:n yms. opit mielessä ollut mukana.Ongelmana on etteivät myytävät setit vastaa käytöstä syntynyttä tarvetta. Osa tavarasta seisoo hyllyssä ja lopuista on pulaa. PV on huhujen mukaan vahvasti sitä mieltä että omistavat huoltodatan itse ja maksavat vain koneeseen asennetusta tavarasta, eivät LM:n hyllyssä seisovasta.
Ei ole 2750 metriä, vaikka melko lähelle. Karttapaikan mittaustyökalu sanoo 2994 metriä. Jossain jutussa olikin maininta että useimmat meidän maantietukikohdat on alunperin mitoitettu MiG-21:lle, mistä perintönä pitkät kiitotiet. 2600 jalkaa eli n. 792 metriä taitaa olla lyhykäinen Hornetillekin, ainakin sateella/jääkeleillä ja ilman vaijeria.Millonhan viimeksi Ruotsissa on tultu laskuun 2600 jalan baanalle? 1980-luvulla? Monestiko 2000-luvulla millekään maantielle?
Eikä Tervon baanakaan taida 2750 metriä olla, useimmat maantietukikohdat Suomessa eivät ainakaan ole.
Ei hittolainen, Makea-Bill on myös lausunut happamasti asiasta, Tämähän on kuin Kummelista.
Gripen-symppareiden maailmankuvan horjuessa tuollaisilla triviatiedoilla on suuri merkitys. Ts. itsepetos.Suomellehan näitä hankittiin, joten mitä merkitystä on Ruotsin baanojen mitoituksella.
Gripen-symppareiden maailmankuvan horjuessa tuollaisilla triviatiedoilla on suuri merkitys. Ts. itsepetos.
Tässä voit todeta näiden päähänpinttymän asteen. Päivä vaihtui, jankkaus jatkuu:Lisätriviana näille on tullut sanottua, että kilometri kiitorataa maksanee sen 3-5M€ (nopealla googletuksella moottorien kilometrihinta).
Tosiaan ilmeisesti ainakin Tervon suora on mitoitettu MiG:lle:Tästä oli jotain lehtijuttuja yms. kilpailutuksen aikana, ja minulle ainakin jäi sellainen kuva että meille tulee ihan sopimuksin sovittuna hyvin erillinen systeemi tuohon jenkkien rahastusoptimointihimmeliin verrattuna. Mutta ne jotka oikeasti tietää, tietävät olla kertomatta. Toivotaan että hankintaosaaminen on NH:n yms. opit mielessä ollut mukana.
Ei ole 2750 metriä, vaikka melko lähelle. Karttapaikan mittaustyökalu sanoo 2994 metriä. Jossain jutussa olikin maininta että useimmat meidän maantietukikohdat on alunperin mitoitettu MiG-21:lle, mistä perintönä pitkät kiitotiet. 2600 jalkaa eli n. 792 metriä taitaa olla lyhykäinen Hornetillekin, ainakin sateella/jääkeleillä ja ilman vaijeria.
Lentopostin uutisesta: Tervon kiitotie 12/30 on 2700 metriä pitkä ja 25 metriä leveä. Lisäksi jutussa kerrotaan, että Tervon kiitotie eroaa muista maantietukikohdista juuri suuren pituudensa vuoksi.Ei ole 2750 metriä, vaikka melko lähelle. Karttapaikan mittaustyökalu sanoo 2994 metriä. Jossain jutussa olikin maininta että useimmat meidän maantietukikohdat on alunperin mitoitettu MiG-21:lle, mistä perintönä pitkät kiitotiet. 2600 jalkaa eli n. 792 metriä taitaa olla lyhykäinen Hornetillekin, ainakin sateella/jääkeleillä ja ilman vaijeria.
Totta, koko suora ei välttämättä ole käyttökelpoista pituutta. MiG-ajoista jo metsäkin on saattanut kasvaa korkeutta sen verran että vanha liukupolku on käynyt vaaralliseksi. Kääntöalueiden päällekin pitää jättää etäisyyttä kun niillä on toimintaa. Joissakin paikoissa kääntöalueet ovatkin vähän kauempana levennykseltä, jopa loivan mutkan takana. Mut kyllä noita 3 kilometrin levennyksiä löytyy useampia, ja alle 2,5km jää vain muutama. Eli aika maltillisilla pidennyksillä tai muutoksilla selvitään.Lentopostin uutisesta: Tervon kiitotie 12/30 on 2700 metriä pitkä ja 25 metriä leveä. Lisäksi jutussa kerrotaan, että Tervon kiitotie eroaa muista maantietukikohdista juuri suuren pituudensa vuoksi.
Pointtisi oli kyllä oikein ja asiallinen, Tervo on näköjään tyypillistä pätkää pidempi, vaikka koko pituutta ei voidakaan hyödyntää varsinaiseksi kiitotieksi.
"Pohjois-Savon Tervossa seututiellä 551 sijaitseva 2700 metrin pituinen metsäkaistojen rajaama kiitotie..."Tästä oli jotain lehtijuttuja yms. kilpailutuksen aikana, ja minulle ainakin jäi sellainen kuva että meille tulee ihan sopimuksin sovittuna hyvin erillinen systeemi tuohon jenkkien rahastusoptimointihimmeliin verrattuna. Mutta ne jotka oikeasti tietää, tietävät olla kertomatta. Toivotaan että hankintaosaaminen on NH:n yms. opit mielessä ollut mukana.
Ei ole 2750 metriä, vaikka melko lähelle. Karttapaikan mittaustyökalu sanoo 2994 metriä. Jossain jutussa olikin maininta että useimmat meidän maantietukikohdat on alunperin mitoitettu MiG-21:lle, mistä perintönä pitkät kiitotiet. 2600 jalkaa eli n. 792 metriä taitaa olla lyhykäinen Hornetillekin, ainakin sateella/jääkeleillä ja ilman vaijeria.
Botti, lukihäiriö vai ADHD? 2/3 edellisestä viestistä käsitteli tuon metrimäärän. Ihan turhaan hätyyttelit mua lainauksella siis."Pohjois-Savon Tervossa seututiellä 551 sijaitseva 2700 metrin pituinen metsäkaistojen rajaama kiitotie..."
Lentopostin uutisesta: Tervon kiitotie 12/30 on 2700 metriä pitkä ja 25 metriä leveä. Lisäksi jutussa kerrotaan, että Tervon kiitotie eroaa muista maantietukikohdista juuri suuren pituudensa vuoksi.
Pointtisi oli kyllä oikein ja asiallinen, Tervo on näköjään tyypillistä pätkää pidempi, vaikka koko pituutta ei voidakaan hyödyntää varsinaiseksi kiitotieksi.
Totta, koko suora ei välttämättä ole käyttökelpoista pituutta. MiG-ajoista jo metsäkin on saattanut kasvaa korkeutta sen verran että vanha liukupolku on käynyt vaaralliseksi. Kääntöalueiden päällekin pitää jättää etäisyyttä kun niillä on toimintaa. Joissakin paikoissa kääntöalueet ovatkin vähän kauempana levennykseltä, jopa loivan mutkan takana. Mut kyllä noita 3 kilometrin levennyksiä löytyy useampia, ja alle 2,5km jää vain muutama. Eli aika maltillisilla pidennyksillä tai muutoksilla selvitään.
Sotilasilmailumääräys SIM-To-Tu-022 asettaa vaatimukset sotilaslentopaikkojen suunnittelulle, rakentamiselle, tarkastamiselle, hyväksymiselle, käyttöönotolle sekä ylläpidolle. Ei ole ihan niin helppoa kuin äkkiseltään luulisi. Pelkästään kiitotiehen ja lähestymissektoriin liittyen pitää ottaa huomioon:Ruotsin lentokenttiin ja maantietukikohtiinkin tukeutuminen taitaa edelleen kuulua ilmavoimien keinovalikoimaan sodan sattuessa. Joten niiden pituuksilla on jotain väliä.
Varalaskupaikan läheisyydessä on tullut iso osa elämästä asuttua ja jo silloin tuli mietiskeltyä että, tuo varalaskupaikka poikkeaa pohjanmaan suorista tienpätkistä oikeastaan vain leveytensä osalta. Ymmärrän että rauhanajan harjoituksia varten on omat maantietukikohdat, mutta onko sotatilanteessa normaalilevyinen maantie otettavissa käyttöön tarpeen vaatiessa? Puustot, pensaat, pylväät ja tarvittaessa vaikka talotkin saa raivattua reunoilta kyllä pois nopeasti.