Suomen ilmavoimien toiminta on saanut runsaasti kehuja NATO-liittolaisilta. Kaikki ihmettelevät kilvan hajautettua järjestelmäämme, jossa kriisin sattuessa lentueet ja parvet hajaantuvat maantie- ja…
puheenvuoro.uusisuomi.fi
Taas yritetään F-35:tä yritetään vääntää sopimattomaksi Suomen tukikohtaverkkoon. Alla kirjoituksen keskeisimmät ja verkossa usein toistetut teesit (oma tiivistelmäni) ja vastineeni niille.
F-35 vaatii erityisen pitkän, puhtaan ja sileän kiitotien
F/A-18 vaatii myös erityisen puhtaan kiitotien. Kiitotien sileydestä en ole kuullut kummankaan kohdalla puhuttavan, normaali päällystetty kiitotie on sopiva.
F-35 vaatii pitkän kiitotien silloin kun toimitaan isoilla painoilla ja halutaan varmistaa koneen pysähtyminen kiitotielle siinä erittäin harvinaisessa tilanteessa, että koneeseen tulee moottorihäiriö suurella nopeudella lentoonlähdössä. Käytännössä lyhyemmillä kiitoteillä voidaan harjoitella turvallisesti pienemmillä painoilla ja tositilanteessa toimia myös isommilla painoilla hyväksymällä epätodennäköinen riskin moottorihäiriöstä kriittisellä hetkellä.
Suomen F-35:t on myös varustettu jarruvarjolla, jota käytämällä kone pysähtyy varmasti lyhyemmälle matkalle kuin HN, kun toimitaan samoilla painoilla. Molemmissa on jarrukoukku, mutta F-35:n tapauksessa sitä ei ole mitoitettu täydestä vauhdista pysäyttämiseen ilman vaurioita koukkuun ja/tai koneeseen. Sitä voidaan kuitenkin käyttää etenkin kiitotien loppupäässä estämään pienehköllä nopeudella tapahtuvat pitkäksimenot.
Koneen huoltaminen "erämaaolosuhteissa" on testaamatta.
Ei Hornetiakaan ole suunniteltu huollettavaksi lentotukialusta huonommissa olosuhteissa. Silti sille on kehitetty Suomessa liikkuva korjauskyky ml. siirrettävät sääsuojat. Lisäksi NATO/F-35 -aikaan riittää kun koneen saa lentokelpoiseksi, sen jälkeen sen voi siirtää Norjaan huoltoon.
Koneen häivepinnoiteen korjaamiseksi kone saatetaan joutua lentämään tehtaalle.
Julkisen tiedon valossa tämä saattaa jopa pitää paikkansa. Pitää kuitenkin muistaa, että ilman häivettäkin kyseessä on vähintään parhaiden gen 4++ koneiden tasoinen kone.
"Konetyypin saapumiseen on jo ryhdytty Suomessa valmistautumaan huolellisesti ja strategisia lentokenttiä onkin jo pidennetty ja päällystetty uusiksi jo olemassa olevien NATO-kumppaneiden F-35 koneiden operatiivisen toiminnan mahdollistamiseksi."
Yhtään kenttää ei ole pidennetty, päällystäminen kuuluu normaaliin kulumisen korjaamiseen. Pysäytysjärjestelmiä muutetaan F-35:lle sopiviksi ja niiden vaatimia alueita laajennetaan (menossa Rissalassa). Kaikki tehdään oman fleetin vastaanoton valmistelemiseksi.
"Erämaakentät ja koneiden hajauttaminen jäävät Hornet-hävittäjien myötä unholaan."
Tuskin HN:llekään on ollut käytössä "erämaakenttiä", maantietukikohdat ovat varmasti ollut vaatimus hankinnassa. Hajauttaminen lisääntyy huomattavasti, kun käytössä ovat myös liittolaisten kentät.