F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Suomi saa samaa konetta kuin USAF samasta blockista saa itselleen. Alkupään koneet tulevat block 17 koneista, jotka kaikki ovat ilman uutta tutkaa ja moottoria. Myöhempien blockien configuraatio ei ole vielä tiedossa USAF:ille eikä siten Suomelle. Uusi moottori ja tutka ovat siis mahdollisia (mutta eivät varmoja) ainakin osaan osaan Suomen koneista.

Lisäksi huomiona, että (FMS-kaupassa) Yhdysvallat eivät saa myydä tuotetta, joka ei ole valmiiksi kehitetty ja tuotannossa. Tämän vuoksi kauppasopimuksissa ja myyntiluvissa ei ole näkynyt esimerkiksi tulossa olevia aseita tai päivityksiä koneeseen.


F-35:n keskeisimpiin komponentteihin kuuluvat tutka ja moottori ovat uudistuslistalla. Suomen tilaamat tuotantoerän 17 koneet toimitetaan kuitenkin vielä alkuperäisin AN/APG-81 -tutkalaittein ja Pratt & Whitney F135 -moottorein, JPO:n edustaja Russ Goemaere vahvisti IS:lle sähköpostitse.

Jos F-35:n moottori tai tutka päivitetään tuotantoerästä 17 eteenpäin, Suomelle toimitettavat koneet saavat silloin nämä uudet komponentit vakiovarusteina.


– Suomi saa aina saman version, jota toimitetaan myös Yhdysvaltain ilmavoimille, Keränen sanoo.
Vielä ei ole tiedossa, milloin F-35:n uusi tutka tulee koneen tuotantoon ja tarjolle myös Suomeen. Keräsen mukaan Yhdysvaltain kaupankäyntisäädökset edellyttävät, että asiakkaille voidaan myydä vain valmiiksi rakennettuja ja testattuja tuotteita.
 
Viimeksi muokattu:
koneiden seisontapaikkoja täytyy vahvistaa.
Mikähän on noista sopivin etäisyys? https://caasref.wordpress.com/clearance-distances-on-aircraft-stands/

Maksimipainoissa ei ole eroa kuin 20 vs 25 tonnia.
Kärkiväli on sen sijaan metrin pienempi kuin Hornetilla.

Tässä on muten jännä kv. putka joka tuli vastaan tässä yhteydessä. Eivät tee seisontapaikkoja vaan huoltokehikkoja eri hävittäjille yms. https://aircraftmaintenancestands.com/aircraft-maintenance-platforms/
https://aircraftmaintenancestands.com/products/f-a-18-aircraft-maintenance-stands/ (SH:n esimerkki)
 
Viimeksi muokattu:
Muutos HN->JF ei aiheuta merkittäviå ongelmia kantavuuden suhteen. Finavia uusii kenttien pinnoitteita ja samalla muuta tekniikkaa säännöllisin välein, sotilaspuolen korjauksia ja parannuksia on kustannustehokasta tehdä samaan aikaan.

Osa Rissalan kentästä on rakennettu suon tai lammen päälle kuten vanhoista ilmakuvista ja kartoista näkyy. Näiden alueiden ei laskennallisesti pitäisi kestää edes HN:ää ja päällyste onkin paikoin varsin heikkokuntoinen. Vanhat betoniset seisontatasot ovat kestäviä, mutta nekin ovat tulleet teknisen käyttöikänsä päähän ja eivät täytä nykymääräyksiä ympäristönsuojelun suhteen. Lisäksi JF käyttää erilaisia/eri lailla pysäytysjärjestelmiä kuin HN ja kentälle rakennettanee uutta JF-infraa, joka liityy asematasoihin ja/tai rullausteihin ja vaatii liittymät.

Edellä mainittuja asioita laitetaan remontissa kuntoon ennemmin kuin "lisää kantavuutta ja kiitotietä läskille". ;)
 
Niin ajattelin itsekin, että voi olla enemmän kyvyn palautusta kuin pelkkää parannusta. Lapissa kerrottiin olevan osa infrasta 70-luvun perua ja Rissalassa on varmaan jotain golden 80's.
 
Niin ajattelin itsekin, että voi olla enemmän kyvyn palautusta kuin pelkkää parannusta. Lapissa kerrottiin olevan osa infrasta 70-luvun perua ja Rissalassa on varmaan jotain golden 80's.

Onko kukaan muu pannut merkille Jyväskylän lentoaseman kohdilla VT4:lla, sen remontin valmistumisen yhteydessä about vuosi sitten, pari kivenheittoa pohjoiseen siitä missä kiitotien lähestymisvalot jatkuvat ko. tien yli, niin siihenhän aivan tien viereen lentokentän puolella rakennettu selvästi asfaltoidut huolto/seisontapaikat korkeine maavalleineen koneiden suojaksi, kulku erotettu valtatiestä betoporsailla. Siellä näytti olevan jopa ihan valmiit sähkökaapitkin mistä saadaan virrat koneisiin/muihin laitteisiin. Mietin aluksi että onko tarkoitus saada itse lentokentän seisontapaikoille hajautusta kriisissä lisää, mutta mapsista vilkaistuna ko. valtatiessäkin suoraa siltä kohdin about saman verran mitä viereisellä lentokentällä pituutta. Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, hajauttaa toimintaa aivan kentän viereen / luoda kentälle toinen kiitotie ihan viereen, mikä pitää kuitenkin erikseen ampua rikki jos toiminnan aikoo kokonaan lamauttaa:unsure:

Ja bliis, ei määkimistä salaisuuksien paljastamisesta, siitä ajaa tuhansittain autoja ohi joka pvä!
 
ei nyt kovin salaista

lainaus: Puolustusvoimien tarpeeseen hankkeessa toteutetaan kaksi varalaskupaikkaa.
On nousutie, ei varalaskupaikka.

Ymmärtääkseni toista ei toteutettu(tikkakosken eteläistä)

Tikkakosken liittymän etelä- ja pohjoispuolelle on kaavailtu II –luokan varalaskupaikkaa (nousutie). Toistaiseksi tästä ei ole tehty tarkempaa suunnittelua, mutta yleissuunnitelmassa nousutiehen on varauduttu.
 
Onko kukaan muu pannut merkille Jyväskylän lentoaseman kohdilla VT4:lla, sen remontin valmistumisen yhteydessä about vuosi sitten, pari kivenheittoa pohjoiseen siitä missä kiitotien lähestymisvalot jatkuvat ko. tien yli, niin siihenhän aivan tien viereen lentokentän puolella rakennettu selvästi asfaltoidut huolto/seisontapaikat korkeine maavalleineen koneiden suojaksi, kulku erotettu valtatiestä betoporsailla. Siellä näytti olevan jopa ihan valmiit sähkökaapitkin mistä saadaan virrat koneisiin/muihin laitteisiin. Mietin aluksi että onko tarkoitus saada itse lentokentän seisontapaikoille hajautusta kriisissä lisää, mutta mapsista vilkaistuna ko. valtatiessäkin suoraa siltä kohdin about saman verran mitä viereisellä lentokentällä pituutta. Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, hajauttaa toimintaa aivan kentän viereen / luoda kentälle toinen kiitotie ihan viereen, mikä pitää kuitenkin erikseen ampua rikki jos toiminnan aikoo kokonaan lamauttaa:unsure:

Ja bliis, ei määkimistä salaisuuksien paljastamisesta, siitä ajaa tuhansittain autoja ohi joka pvä!
Tavoitetilana on varmaankin vähintään ylimääräinen nousutie kaikkien isompien lentokenttien kupeeseen. Aika monesta sellainen silmämääräisesti arvioiden jo löytyykin.
 
Ei liene mikään salaisuus, että myös Rovaniemellä ja Pirkkalassa on parin viime vuoden aikana kentän vieressä tie leventynyt/pidentynyt. Täällä aiemminkin huomioitu. Rissalaan on alkamassa suuruusluokkaa 50MEUR tieprojekti (mm. Savon Sanomat uutisoinut), josta noin puolet on EU:n military mobility -rahaa. Siitäkin tiesuunnitelma on ollut julkisesti nähtävissä, kiitotietä ja levikkeitä näyttäisi tulevan.
 
Coming soon to a theatre near you
oi6ssarnp3na1.jpg

No tuo growleri ei välttämättä...
 
Viimeksi muokattu:
Eikä C-mallin F-35 :geek:

Kuinka niin? Edellisestä kerrasta on kyllä jo yli 35 vuotta, mutta seuraava Cold Response voisi olla hieman ärhäkämpi...

773px-USS_Nimitz_off_Norway_1986.jpg


Still, illustrating the seriousness of the concept, it became the centrepiece of the 1986 NATO exercise Northern Wedding and the 1987 Ocean Safari; the nuclear-powered carrier USS Nimitz operated in Vestfjord in northern Norway in the former, and the conventionally-powered carrier USS Forrestal went as far north as Andfjord during the latter, well within the Arctic Circle.[8]

 
Back
Top