F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Onkohan myöhäistä vaihtaa Saap Grippeniin?
Jos ei Hornetien osalta enää ehdikään, niin eiköhän kuitenkin Hawkien osalta sentään onnistuisi?
Gripenissähän on kuitenkin tietokone (FBW) sitä ohjaamassa, niin ei pilotin tartte sillä vielä ennestään kaikkea osata, eli sopinee myös harjoitushävittäjän korvaajaksi.
Tarvittaessa Saappi varmaan parantaa FBW:n tarvittavalle tasolle, kunhan hinnasta sovitaan.
 
Se on Herra Kersantti, tuo armeijan selkäranka. Kenestä tahansa voi tulla alikessu tai upseerikokelas, mutta vain harvoista ja valituista tulee Kersantteja. No Korpraali nyt ehkä vähän kuuluu samaan joukkoon muta kuka niitä laskee.

Niin ylpeä serkustani, joka on korpraali! :cool:
 
Jos ei Hornetien osalta enää ehdikään, niin eiköhän kuitenkin Hawkien osalta sentään onnistuisi?
Gripenissähän on kuitenkin tietokone (FBW) sitä ohjaamassa, niin ei pilotin tartte sillä vielä ennestään kaikkea osata, eli sopinee myös harjoitushävittäjän korvaajaksi.
Tarvittaessa Saappi varmaan parantaa FBW:n tarvittavalle tasolle, kunhan hinnasta sovitaan.
Mie ihan tosissani joskus mietin olisko Gripen D sopiva harjoitushävittäjäksi, ainakin jos lentotunnin hinta pitää paikkanssa. Siihen se uusitutka niin olis kova lisä.
 
Eikö nämä Gripenin hankintapohdinnat lopu ikinä?

taas_mennaan_saatana.jpg
 
Eikö nämä Gripenin hankintapohdinnat lopu ikinä?

taas_mennaan_saatana.jpg
Ei, kunhan Ruotsi maksaa koneet, huollon, pilottien koulutuksen, jne. Ts ylläpitävät jatkossa enemmän koneita kuin tarvitsevat oman alueensa puolustukseen, aivan kuten kylmän sodan vuosina toisinaan tekivät. Ja sen seurauksena tukevat omaa sotateollisuuttaan, ja motivoivat omat poliitikonsa maksamaan koko lystin sillä verukkeella.
 
Mie ihan tosissani joskus mietin olisko Gripen D sopiva harjoitushävittäjäksi, ainakin jos lentotunnin hinta pitää paikkanssa. Siihen se uusitutka niin olis kova lisä.
Jokos tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_105
on poistunut Ruotsin käytöstä?
En tiedä sitä korvatun millään, mikä ei tarkoita etteikö silti olisi korvattu. Mutta jollei ole niin Ruotsin pilotit koulutetaan potkurikoneen jälkeen Gripen D:llä tai B:llä.
Voi tietysti olla että Wikissä on asiasta valeuutisia, mutten jaksa kaivaa parempiakaan lähteitä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsin_ilmavoimat
 
Jokos tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_105
on poistunut Ruotsin käytöstä?
En tiedä sitä korvatun millään, mikä ei tarkoita etteikö silti olisi korvattu. Mutta jollei ole niin Ruotsin pilotit koulutetaan potkurikoneen jälkeen Gripen D:llä tai B:llä.
Voi tietysti olla että Wikissä on asiasta valeuutisia, mutten jaksa kaivaa parempiakaan lähteitä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsin_ilmavoimat
Saab 105 on poistumassa/poistunut ja se korvataan olemassa olevilla potkurikoneilla ja Gripen C/D:llä, ainakin väliaikaisesti. Gripen C sopii myös tehtävään, koska meilläkin huomattava osa Hawkien lennoista lennetään yhdellä ohjaajalla (koulutettava yksin tai maalikone). Gripen A/B on poistunut kauan sitten.
 
Saab 105 on poistumassa/poistunut ja se korvataan olemassa olevilla potkurikoneilla ja Gripen C/D:llä, ainakin väliaikaisesti. Gripen C sopii myös tehtävään, koska meilläkin huomattava osa Hawkien lennoista lennetään yhdellä ohjaajalla (koulutettava yksin tai maalikone). Gripen A/B on poistunut kauan sitten.

Missäköhän vaiheessa Red Hawkin hankinnat on? Eikö siitä ainakin ole ollut puhetta, että Ruotsikin ostaisi, kun se on puoliksi ruotsalainen kone?
 
En kyllä ymmärrä miksi piti väkisin tehdä kaksikirjaiminen jos tuota sanayhdistelmää halutaan käyttää. JSF on jo vakiintunut. Nyt tulee turhaa sotkua hieman lisää. Vai onko XX- niin vakio ilmailussa, että määrä (2) oli tärkeintä.

Samaa mieltä siitä, ettei Lightning II tarvitse huomioida. Sitä ei selvästi haluta käyttää missään.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä miksi piti väkisin tehdä kaksikirjaiminen jos tuota sanayhdistelmää halutaan käyttää. JSF on jo vakiintunut. Nyt tulee turhaa sotkua hieman lisää. Vai onko XX- niin vakio ilmailussa, että määrä (2) oli tärkeintä.

Samaa mieltä siitä, ettei Lightning II tarvitse huomioida. Sitä ei selvästi haluta käyttää missään.
Juuri siksi, että kanssallistunnuksen on tarkoitus erottaa kansalliset koneet yksiselitteisesti. Kun puhutaan JF:istä, tiedetään puhuttavan suomalaisista koneista.

Kaksi kirjainta on käytössä (poikkeuksetta) tietojärjestelmissä merkitsemään lentokonetyyppien lisäksi esim. moottorityypejä (ja -yksilöitä). Veikkaan, että kolmannen kirjaimen lisääminen ei olisi onnistunut ilman hankaluuksia.

Ja onhan tuolla kahdella kirjaimella hyvin pitkät perinteet Ilmavoimissa. Se on ollut käytössä 20-luvun lopulta (lähes?) poikkeuksetta.
 
Back
Top