Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko tässä Super Hornetissa se kamerasysteemi jolla onnistuivat saamaan niitä tictac kohteita kiinni filmirullalle?
Monesta suunnasta saa mielikuvan, että Growler olisi hyökkäyksellinen. Saadaanko näistä maksimaalinen hyöty?
Kaikki tuo Smartfighterissä yhdessä säiliössä siiven allaOnhan panssarivaunukin hyökkäyksellinen ase, silti se on erittäin hyödyllinen myös meidän taistelutavassa. Growlerin todellisista kyvyistä ei julkisissa lähteissä hirveästi kirjoiteta, mutta valmistajien lausunnoista voidaan päätellä että se kykenee toimimaan sähkömagneettisella spektrillä VHF-metriaalloilta EHF-millimetriaaltoihin asti. Sen kykyihin kuuluu radioaaltoja käyttävien järjestelmien paikantaminen, tunnistaminen ja maalittaminen sekä niihin vaikuttaminen joko häirinnällä tai väärää tietoa syöttämällä. Ilmasodankäynnissä näitä voisivat olla ainakin:
Kun asiaa lähtee tarkastelemaan huomaa, että potentiaali vihollisen tilannekuvan kiistämiseen ja toiminnan häiritsemiseen ja estämiseen on suuri, kuin myös oman tilannekuvan rakentamiseen ja ilmataistelussa tärkeän ennakkovaroituksen saamiseen. Sitten kun kuvioon lisää HX-hankkeen muut osa-alueet, eli Maa- ja Merivoimien taistelun tukemisen sekä kaukovaikuttamisen listaan voi lisätä ainakin:
- Ilmavalvonta- ja johtokoneiden tutkat ja taistelunjohtoyhdeydet
- Hävittäjien tutkat (ilmasta-ilmaan, ilmasta-maahan, SAR, NCTR-kohteentunnistus), tutkavaroittimet, omasuojahäirintälähettimet, tutkapohjaiset ohjusvaroittimet ja viestiyhteydet
- Omasuojatunnistusjärjestelmät
- Satelliitinavigointiyhteydet (niin lentokoneiden kuin aseiden ja lennokkien)
- Aktiivisten tutkahakuisten ohjusten, niin ilmasta kuin maasta laukaistavien, hakupäät ja datalinkit
- Kaukovalvonta-, maalinosoitus-, valaisu- ja tulenjohtotutkat, ilmatorjunnan johtamisjärjestelmät, lavetit sekä niiden viestiyhteydet
- Taistelu- ja kuljetushelikoptereiden navigointi ym. tutkat, häirintälähettimet ja viestiyhteydet
- Lennokkien komento- ja datalinkit
Näitä kaikkia voidaan joko havaita tai niihin voidaan vaikuttaa joko niiden toimintaa haitaten tai sen kokonaan estäen. Toisin sanoen elektronisen sodankäynnin erikoislavetin kuten Growlerin käyttötarkoitukset ovat moninaiset. Ei se tietenkään kaikkea pysty tekemään eikä ainakaan samaan aikaan, ja osa vastaavasta suorituskyvyistä voidaan saavuttaa muilla laveteilla, mutta ei kaikkia, eivätkä muut lavetit pysty toimimaan lähes valtakunnanlaajuisesti minuuttien varoitusajalla.
- Aikakriittiset kohteet, kuten ohjus- ja ilmatorjuntajärjestelmien ajoneuvot, tykistöjärjestelmät, vastatykistötutkat ym.
- Esikunnat, komentopaikat, viestikeskukset ja logistiikan solmukohdat, ammus- ja polttoainevarastot ym.
- Joukkoryhmittymät, maahanlaskut, vihollisen erikoisjoukot ym.
- Pinta-alukset, sukellusveneet, merivalvontakoneet ja -helikopterit, rannikko-ohjusjärjestelmät, meritorjuntaohjukset ym.
Yksi asia on, että Growlerin käyttäjänä todennäköisesti pääsee sellaisiin huoneisiin ja saa pääsyn materiaaleihin mihin ei muuten olisi asiaa. Elektronisessa sodankäynnissä pitää olla paitsi kyky lähettää ja vastaanottaa signaaleja, kyky generoida ja suunnata niitä ja myös ymmärrystä siitä, mitä signaaleja generoi ja minkälaisia algoritmeja käyttää. Vähän niinkuin pelkkä Orangen vahvistimen ostaminen ei saa kuulostamaan Brian Maylta, pitää olla vielä oikea kitara jota soittaa ja taitoa käyttää sitä oikein
Ja saattaa olla ihan hyväkin, että tämän ikäisessä mallissa sitä olisi todennäköisesti viimeinen pääkäyttäjä.No pikkuisen alkaa malli olla parhaan käyttöikänsä loppuhännällä, mutta teknisesti täydellinen ja antaa erinomaiset kyydit!
(EDIT: puhuin siis Super Hornetista...)
Onko tuo siis auto kuva vai photoshop?Tässä yksi makupala, koska yllättäen niitähän on kun keksii mikä oli aiempi sukunimi.
Katso liite: 39786
Perhana taitaisi ottaa palstaveljeltä luulot pois jos erehtyisi katsomaan Boeingin myyntiesitettä väärään sävyyn.
Lockheed kehitti samaan sensoriin pohjautuvaa AIRST-järjestelmää F-22:een 80- ja 90-luvulla, ja sen kehitystä jatkettiin senkin jälkeen kun se leikattiin kustannussyistä koneesta pois, koska myöhempi integrointi pidettiin yhtenä kehitysoptiona. Lockheedilla saman perheen IRST-sensoria on siis kehitetty jatkuvasti, joten Superin IRST:lla ei välttämättä ole enää hirveästi tekemistä vanhan AAR-42:n kanssa. Suorituskyvyssä on ilmeisesti tapahtunut aika suuri hyppäys Block I ja Block II välillä, kun sitä puitiin kongressissa asti. AIRST:n tavoitteena oli muistaakseni 160nm havaintoetäisyys takasektoriin tai jotain yhtä kreisiä.
On. Niitä löytyy samasta yhteydestä useampi, mutta yksi riittäköön.Onko tuo siis auto kuva vai photoshop?
Jos näin on asianlaita, puoltaa se vieläkin enemmän F-35:n valintaaNäin toimii yleinen ilmasodan doktriini tänäkin päivänä, ilma-alivoimainen osapuoli ei voi olla passiivinen ja vain reagoida vihollisen liikkeisiin, koska muuten käy huonosti. Aloitekykyä on pyrittävä ottamaan ja kiistettävä vihollisen vapaus valita taistelun aika ja paikka.
Viimeiset pari sivua on vedetty offtopicia, joten jatketaan nyt yhden viestin verran.
Ei tuolla SU-34:n "pöntöllä" varmasti kukaan istu, oli kaartotaistelua tai ei.
Voi mitä tekisinkään ilman mpnetiä!
Mahtaisiko Super Hornet olla relevantimpi verrattuna Rafaeliin ja Typhoonin jos siihen saisi reilusti potkua lisää? Sellaisella hypoteesilla että emme jäisi pääkäyttäjäksi.