F/A-18 E/F Super Hornet

Suurin huoli näin amatöörille on miten 6 kappaletta max ilmassa kerrallla (Australian puolustusministerin arvio kymmenisen vuoden takaa) voi tuottaa niin paljon lisäarvoa, että 1-2 miljardia siihen (siis noin 12 kpl kokonaismäärään) on parempaa rahankäyttöä kuin lisää runkoja, aseita...

Toinen amatööri kysyy: Eikö Growler tuo samankaltaista etua kuin stealth? Growlerin suojatessa muut koneet voivat esim. lentää pommituslennon niin että vastustajan IT:n tutkat eivät pysty toimimaan normaalisti, joten tappioiden todennäköisyys pitäisi olla selvästi pienempi kuin ilman Growleria.
 
Tarjoaja on ainakin arvioinut sen tuovan enemmän kuin lisää SH:ia ja aseita. Mutta se ei tiedä onko kyseiseen uuteen toimintoon sitoutuminen 2060-näkymällä ostajan edun mukaista.
Sama on Gripen-paketissa haasteena. Muutamalla, tässä tapauksessa parilla eri koneella yritetään tuoda etua pakettiin. On paljon yksinkertaisempaa tehdä erilaisia 10 miljardin paketteja kuin ostajan sitoutua näiden toimintojen ylläpitoon. Niiden osuus syö itse hävittäjiin ja niiden MLUihin yms. käytettävää osuutta koko elinkaaren ajan.
Erityisesti Saabin paketissa on kaksi eri varianttia ja kaksi eri konetta, joilla on kaikilla turkasen vähän ostajia. Joten kehityskuluista saa jokaisen osalta olla suurimpien maksajien joukossa. F-35:ssa Suomella ei ole kuin häviävän pieni osuus. Myös Typhoon ja Rafale ovat tältä osin huolettomammasta päästä kun Suomesta ei ole vaarassa tulla jopa suurinta käyttäjää.
 
Käsittääkseni super hornet EPE aka. F414-400 on koko ajan luvattu tarjoavan pienempää polttoaineen kulutusta ja suurempaa tehoa. Block III:seen US NAVY otti parannetun moottorin, tehon pysyessä ennallaan, mutta moottorin eliniän kasvaessa. Valistunut arvaus siis on, että NAVY otti moottoreihin (osan) kehittyneemmistä kuuman pään osista, mutta ulosmittasi tämän moottorin kasvaneena elinikänä suuremman tehon ja hyötysuhteen sijaan.
Eli EPE tulee block III:n? Tosiaan luin aikanaan tuosta Adv-versiosta että moottorin elinikää voidaan lisätä tai lisätä tehoa vastaavasti. GE:n sivuilta käy hyvin ilmi että miten tuo on tehty. Puhallin ja polttokammio on tehty kestävämmästä ja kehittyneemmästä materiaalista, jolla nostetaan polttolämpötilaa. Siitä saadaan tuo 18% tehonlisäys ja vähän pienempi pa-kulutus.

Jos Superiin päädyttäisiin, valitsisin ehdottomasti päivitetyn moottorin kuten tehtiin HN kanssa. Transoonista kiihtyvyyttä saataisiin lisää Superiin ja parempaa suorituskykyä korkealla.
Toinen amatööri kysyy: Eikö Growler tuo samankaltaista etua kuin stealth? Growlerin suojatessa muut koneet voivat esim. lentää pommituslennon niin että vastustajan IT:n tutkat eivät pysty toimimaan normaalisti, joten tappioiden todennäköisyys pitäisi olla selvästi pienempi kuin ilman Growleria.
Puhutaan nykyään "passiivisesta" ja "aktiivisesta" häiveestä. Passiivinen on materiaaliin ja muotoon sekä signaalien vähentämiseen keskittyvää suunnittelua, jolla kone pyritään piilottamaan ilman "kohinaa". Aktiivinen häive on taas pääosin ELSOa, jolla kone piilotetaan kohinan sekaan eli nostetaan sitä häiriötä ympärillä. On selvää että molempia tarvitaan optimaaliseen tulokseen selviytymiskyvyn kannalta ja molempia käytetäänkin kaikissa kandeissa, mutta eri painotuksella.

F-35:ssa passiivinen häive ja aktiivinen häive yhdistyvät parhaiten aivan varmasti, mutta ratkaisua ei voida tehdä ilman trade-offia. Eli kun halutaan jotain lisää, pitää jostain luopua. F-35 ei voi maksimihäiveessä kantaa kuin vähän aseita sisäisesti. Ulkoiset kuormat lisäävät sen näkyvyyttä suhteessa huomattavasti enemmän kuin perinteisimmissä koneissa. Tietysti kokonaisuudessa F-35 on silti vähemmän näkyvä lyhyen aallonpituuden tutkille ainakin. Ulkoinen kuorma taas tekee siitä vain pommijuhdan, kun myös aerodynamiikka kärsii. Toisaalta F-35 sisäinen pa on niin suuri että tarvetta ei ole ulkoisille säiliöille ja se on etu.

Aktiivinen häive on lähinnä elektroniikkaan liittyvää ja sen huono puoli on että sitä pitää käyttää aina pahoissa paikoissa jos passiivista häivettä on vähän tai ei ollenkaan. Se taas tekee koneen helpommin havaittavaksi, mutta toisaalta siihen ei edes pyritä koska kone voi olla optimoitu muuhun. Aktiivista häivettä on nopeampi ja helpompi päivittää jatkuvasti ja siihen on useita eri vaihtoehtoja maailmalla. Esimerkiksi Saabin Arexis-perhe ja Eurofighterin DASS:n integroitu Leonardon Brite Cloud -ratkaisu edustavat tässä maailman huipputekniikkaa. Lisäksi SPEAR EW on mielenkiintoinen tuote, joka valmistuu piakkoin. Spear ja Brite Cloud on ainakin integroitavissa Eurofighteriin ja varmasti muihinkin koneisiin. Todennäköisesti myös Arexis on vapaasti integroitavissa.

EFAlla ja kaikilla muillakin 4+ g. koneilla on edistykselliset ja integroidut häirintäjärjestelmät. Euro-koneissa on ainakin julkisesti kirjoitettu positiivisesti niiden ELSO-kyvyistä ja F-35 on tässä tietysti myös aivan maailman luokkaa. Hävittäjien systeemit eivät kuitenkaan pärjää dedikoituneelle elso-koneelle kuten Growlerille. Growlerin kykyjä jo hahmoteltiin aikaisemmin laajasti ja on lisättävä usein kuultu Growler-kuskien lausahdus että "USA ei lähde sotaan ilman Growlereitaan". Siitä kertoo esimerkiksi USAF ja USN yhteisesti rahoittamat 80 + konetta, joita lentävät myös USAF kuskit. Growlereita on myös hankittu n. 2x määrä kuin aluksi odotettiin tarvittavan.

Näiden meriittien valossa Growler toisi aivan uuden kyvyn aistia ja hallitakin sähkömagneettista spektriä ilmassa sekä maassakin. Venäjällä näitä kykyjä on ja on myös Suomella, mutta ei ilmasodankäynnissä. Varsinkaan elektronista hyökkäyskykyä ilmassa ei ole. Ilmasta tapahtuva häirintä on tehokkaampaa kuin maasta tapahtuva. Sieltä myös havaitaan säteilyä paremmin. Onko tuohon sitten varaa tai kiinnostusta, en osaa sanoa. Ilmavoimat on yleensä pysynyt aika perusjutuissa ja se on tietysti pienelle maalle järkevääkin kun resurssit pitää rajata johonkin. Joskus toisaalta toivoisin että tavoiteltaisiin jotain lisää, eikä vain korvattaisi vanhaa uudella.

Tämä on mielipideasia, mutta jos olisi mahdollista, valitsisin saman combon kuin RAAF tai US NAVY eli Superi+ G+ Salama. Näin ei voida tehdä, joten valinta pitää tehdä näiden ja muiden välillä, koska tietysti moni muukin asia vaikuttaa.
 
Olenko todella ainoa, jota on jäänyt pahasti häiritsemään ne taannoin esitetyt väitteet, että SH:lla ei AMRAAMit siivissä oikein äänennopeutta ylitetä? Väite jäi vähän leijumaan ilmaan, mutta ei sitä oikein kumottukaan ja oli periaatteessa järkeenkäypä. Ilmataistelu on tulevienkin koneiden ehdoton päätoimenkuva, joten vain 2 AMRAAMia olisi paitsi HX-hankeen massiivisimmalle koneelle naurettavan pieni, niin myös keskeisimpään käyttötarkoitukseen kovasti alimittaisen oloinen arsenaali.
En usko että tilanne muuttuu juurikaan nykyisistä HN:ä. Tietoa ei ole spesifisti mach-luvusta, mutta yleisesti aerodynamiikkaan liittyvistä asioista voi lukea linkistä. Kommentoija on Superin testipilotti ja teksti koneen koelentovaiheesta, mutta silti sama kone.
The F/A-18E/F Super Hornet: A Test Pilot Dispels The Myths

By CDR Rob Niewoehner
There has been a great deal of interest recently in the press regarding the F/A-18E/F Super Hornet program, its progress through the flight test phase, and the requirements for the airplane in preparation for operational test.
Unfortunately, there is a great deal of misinformation and innuendo from various sources that proclaim to be experts on tactical aircraft — and particularly on this airplane. In such an environment, it is important that we review the facts and dispel the myths regarding not only the requirements for the airplane but also its current performance in flight test.


CDR Robert Niewoehner, USN, Ph.D., served as the Navy’s lead test pilot on the Super Hornet program from prior to first flight until July of this year. During that time he flew 296 E/F missions and more than 450 flight hours. His principal responsibilities were high- and low-speed envelope expansion, including flutter and spin/departure testing. He is currently assigned to the U.S. Naval Academy as part of the first cadre of Permanent Military Professors.
https://fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/990414-ART-Super-Hornet.htm

Hornetit lentelivät yliääninopeudella joitakin vuosia sitten Etelä-Suomen alueella tunnistamaan Suomenlahdella lentäviä koneita. Vaikka kyseessä oli tunnistuslennot, kuvittelisin että koneissa oli ainakin keskilinjan pa-tankki ja muutama ohjus varmuudeksi, ainakin kun näitä ilmatilaloukkauksia tehtiin solkenaan. Luulisin että jossain vaiheessa haluttiin viestiä jotakin myös vastapuolelle ja aseita oli näkyvillä. Mitään tarkkaa en osaa sanoa, pitänee kääntyä Ilmavoimien tutun puoleen.
 
Super Hornetissa itse hävittäjien omat ELSO-kyvyt verrattuna Typhooniin ja Rafaleen kyllä häiritsee.

Pitäisi olla samaa luokkaa kuin noilla ihan itse hävittäjilläkin. Sillä Growlereita loppujen lopuksi on meidän tarjouksessa minimaalinen määrä. Ja jos niihin tulee tappioita joko rauhan aikana kuten Ausseilla kävi tai itse sodassa, niin jollakin tusinalla koneella on vaikea koko meidän maassa pitää jatkuvasti saatavilla olevaa ELSO-voimaa niin hyödyttäisi suuresti että itse Supereissakin olisi sitten hyvät ELSO-kyvyt niin omasuojaan kuin hyökkäyksellisempään tarkoitukseen niin kuin Typhoonissa on.
 
En usko että tilanne muuttuu juurikaan nykyisistä HN:ä. Tietoa ei ole spesifisti mach-luvusta, mutta yleisesti aerodynamiikkaan liittyvistä asioista voi lukea linkistä. Kommentoija on Superin testipilotti ja teksti koneen koelentovaiheesta, mutta silti sama kone.

Hornetit lentelivät yliääninopeudella joitakin vuosia sitten Etelä-Suomen alueella tunnistamaan Suomenlahdella lentäviä koneita. Vaikka kyseessä oli tunnistuslennot, kuvittelisin että koneissa oli ainakin keskilinjan pa-tankki ja muutama ohjus varmuudeksi, ainakin kun näitä ilmatilaloukkauksia tehtiin solkenaan. Luulisin että jossain vaiheessa haluttiin viestiä jotakin myös vastapuolelle ja aseita oli näkyvillä. Mitään tarkkaa en osaa sanoa, pitänee kääntyä Ilmavoimien tutun puoleen.

Interwebsistä löytyy yllättävän niukasti kuvia E/F:n QRA/Fleet defense -varustuksesta, vaikka cruise videoita ynnä muuta on tuubi täynnä. Aluksella kai keskimäärin kuitenkin on kone tai kaksi torjuntavalmiudessa, vaikka muut olisivatkin harjoituksissa tai pommikuormalennoilla. Yleisesti ottaen lähivuosina E/F on pääosin lentänyt ilman sisempiä siipiripustimia pelkällä keskisäiliöllä, ja Block III:n kanssa tämä trendi varmaan vahvistuu. Eli ei tietoa, onko USN QRA-perusvarustus kaksi runko-AMRAAMia vai myöskin siivissä jotain.

Suomen Horneteilla ennen vanhaan (2006-2010 MLU1/2-aikana siis) partiovarustus näytti olevan keskisäiliö ja sisemmissä ripustimissa tuplakiskot, joissa yleensä olen nähnyt yhdet kovat AMRAAMit, yhteensä siis 4+2. Sisemmät ripustimet ovat yleensä olleet valmiiksi paikallaan kotimaan näytöskoneissakin. Nykyään MLU2-aikana on harrastettu enemmän kahden säiliön harjoituslentoja neljällä siipiripustimella, mutta edelleen näyttää peruskokoonpano olevan sisemmissä tuplakiskot. Eiköhän ne tuolla lennä qra-partiotkin, kahdella tai neljällä AMRAAMilla varmaan.

Tästä kuvasta ei taida olla tarkempaa resoluutiota saatavilla?
ebf6b7f8-91b6-4978-b442-4464f1acc6e7
 
Viimeksi muokattu:
Käykö hornetin lisätankit superiin? Entä toisin päin?
Käykö superin lisätankki F-35:een? Vai voiko F-35 käyttää lisätankkia? Tiedän toki ettei kovin usein tarvitse, ellei sitten lennä jälkipoltolla tai siirtolentoa.
 
Super Hornetin Block III:ssa on rungonmyötäiset lisätankit, joita on esitelty kotimaisissa lentonäytöksissä. Nuo rungon molemmilla laidoilla olevat siiven yläpuoliset kyhmyt.
tankki.JPG

F-35:ssa ei ole lisätankkia (siinä on 400kg enemmän gasoa kuin koko Gripen painaa tyhjänä), mutta israelilaiset suunnittelee moista omiinsa. Heillä kun on haluja varmistaa kyky pommittaa Iranin erinäisiä laitoksia paskaksi. Toimettomuudestaan päätellen suurin osa käyttäjistä ei vaikuttaisi tarvitsevan moista milloinkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toimettomuudestaan päätellen suurin osa käyttäjistä ei vaikuttaisi tarvitsevan moista milloinkaan.

Lockheed Martin is looking at dramatically increasing the range of the F-35 by adding external fuel tanks while also planning to expand the suite of weapons the aircraft can carry.

Adding 600-gallon fuel tanks to the strike fighter would provide about a 40 percent increase of range, said Greg Ulmer, Lockheed vice president and general manager of the F-35 program, June 17 at the Paris Air Show.

“There’s several customers that are interested in extending the range of the airplane,” Ulmer said, without specifying which countries.

Early in the program, the plan was for the F-35 to carry 480-gallon drop tanks on the inboard wing stations, but that requirement was dropped due to the aircraft’s significant internal fuel volume.

The aircraft is largely ready for external tanks. There are 12 stations on the strike fighter for weapons pylons; wing stations three and nine—the two closest to the fuselage—are “already piped to accept fuel on the wings,” Ulmer said. Lockheed is now analyzing how to best integrate tanks and the impact that would have on the stealth signature of the jet.
 
En usko että tilanne muuttuu juurikaan nykyisistä HN:ä. Tietoa ei ole spesifisti mach-luvusta, mutta yleisesti aerodynamiikkaan liittyvistä asioista voi lukea linkistä. Kommentoija on Superin testipilotti ja teksti koneen koelentovaiheesta, mutta silti sama kone.
Hornetit lentelivät yliääninopeudella joitakin vuosia sitten Etelä-Suomen alueella tunnistamaan Suomenlahdella lentäviä koneita. Vaikka kyseessä oli tunnistuslennot, kuvittelisin että koneissa oli ainakin keskilinjan pa-tankki ja muutama ohjus varmuudeksi, ainakin kun näitä ilmatilaloukkauksia tehtiin solkenaan. Luulisin että jossain vaiheessa haluttiin viestiä jotakin myös vastapuolelle ja aseita oli näkyvillä. Mitään tarkkaa en osaa sanoa, pitänee kääntyä Ilmavoimien tutun puoleen.
Legacy Hornetit kyllä päästelevät (vissiin) yliäänennopeutta siivenaluset puikkoja täynnä, mutta Super ehkä siis ei.
Vertaa Amraamien aurauskulmaa C/D vs E/F:

aim120_2.jpg
2dc549881cf07e5c3183d57e45b5420a.jpg
 
Legacy Hornetit kyllä päästelevät (vissiin) yliäänennopeutta siivenaluset puikkoja täynnä, mutta Super ehkä siis ei.
Vertaa Amraamien aurauskulmaa C/D vs E/F:

aim120_2.jpg
2dc549881cf07e5c3183d57e45b5420a.jpg
Tämän takia en oikein Superista perusta. Aerodynaamisesti se on liioitellusti sanottuna tiiliskivi Typhooniin ja Rafaleen verrattuna.
 
Olisihan se irvokasta jos ei entinen olisi myös mallia muhkumpi.
Polttoainettahan se tulee imemään kuin sieni tuolla vastuksella.
 
Legacy Hornetit kyllä päästelevät (vissiin) yliäänennopeutta siivenaluset puikkoja täynnä, mutta Super ehkä siis ei.
Vertaa Amraamien aurauskulmaa C/D vs E/F:

aim120_2.jpg
Jaa-a, mahtaako ihan tuolla kuormalla, tai ainakaan järkevästi. Yksillä tuplakiskoilla varmastikin kyllä. Tämä hornetin "Beast mode"-kuva on kyllä siitä hauska, että onkohan varikolta/laivalta loppuneet harjoitusohjukset kesken lastauksen, kun siinä mielestäni on kolme kovaa ohjusta keltaisin ja ruskein raidoin, ja loput sinisiä captive carryja.
 
Vai voiko F-35 käyttää lisätankkia? Tiedän toki ettei kovin usein tarvitse, ellei sitten lennä jälkipoltolla tai siirtolentoa.
Tarvetta voi pohtia sillä, että F-35 kuluttaa Tanskalaiskäytössä 60% enemmän polttoainetta verrattuna F-16.

"F-35-kampflyene bruger nemlig 60 procent mere brændstof "
 
Tarvetta voi pohtia sillä, että F-35 kuluttaa Tanskalaiskäytössä 60% enemmän polttoainetta verrattuna F-16.

"F-35-kampflyene bruger nemlig 60 procent mere brændstof "
...tuohon pääartikkeliin pääsyä kellään tai taustatietoa; mitkä mahtavat olla numeroarvot prosenttien takana?
 
Koneiden tyhjäpainoissa 45% ero.

Norwegian F-35 pilot Morten Hanche is on record stating that the F-35A enjoys 30-70 percent more range than the F-16AM depending on the circumstances.

Tuolta myös hyvä pointti siitä, että stealth-kone voi lentää suoraan kohteeseen kun muut yrittää luikkia.
Then there is the "routing factor": The distance to target vs. the distance actually flown to reach the target. A non-stealthy fighter will tend to fly around the SAM or radar bubbles - increasing the distance flown - whereas a stealthy aircraft can fly a more direct route through the SAMs. According to this chart, an F-15E enjoys a -30 percent routing factor whereas an F-22 (or F-35, probably) only has a -6 percent factor. Meaning: The stealthy aircraft has a lot more effective range for the same amount of fuel (and tanker support).


Eli veikkaisin, että F-16 lukema voi olla jostain ideaalitilanteesta ja se imee gasoa kuin heikkopäinen taisteluvarustuksessa. Muuten olisi ehkä ristiriidassa tuon F-35A:n 130-170% F-16 taistelukantaman kanssa.

Gumsilta myös hyvää F-16 yms. lentäjäveteraanin näkemystä:
Salute!

You have cracked the code, Weasel

As with the Viper and Raptor and even the Sluf, the planes are all drag limited more than weight limited. It was very obvious to us in the Viper, as we had lottsa ooopmh for takeoff. You know f=m*a to reach rotation speed. Once up, you could pull back and cruise along sipping gas. Sluf had problems getting up due to a criminal thrust to weight ratio, but once up to 250 knots or so we did fine with 6 x 1000 pounders on parent rack.

A Raptor with only internal load and no supercruise segment should have a really super radius, but I haven't seen exact numbers. When I flew the VooDoo, our squadron did not normally fly with the two external tanks. Our load was internal - two Genies, and two recessed AIM-4's. Super clean configuration, and outta burner soon as WoW, climb at 400 until 0.85 and on up to 35K in about 4 minutes. For exercises where we went up over Canada and orbited for the Bisons and Bears, we sometimes took only one tank and just got used to the wing drop after liftoff. But the drag was less than two tanks and it paid off.

Gums sends...
 
Viimeksi muokattu:
Super on rationaalinen kone eli ominaisuuksia voi käyttää. Esim Israel voisi tehdä Iran-lentonsa superilla matalalla, ja buddy-tankata.
F-35 sen sijaan vaatii puomitankkauksen eikä häivekoneen jälkipolttimessa ole järkeä. Sehän näkyy ja kuuluu 100km
 
Super on rationaalinen kone eli ominaisuuksia voi käyttää. Esim Israel voisi tehdä Iran-lentonsa superilla matalalla, ja buddy-tankata.
F-35 sen sijaan vaatii puomitankkauksen eikä häivekoneen jälkipolttimessa ole järkeä. Sehän näkyy ja kuuluu 100km
Super ei ole ollut niin rationaalinen, että Israel olisi moista ostanut.
Jälkipolttimelle on käyttöä, tosin ei se niin tärkeä ole mitä monet luulevat. Sellaisia tilanteita kuitenkin on, missä havaittavuus ei ole ykkösprioriteetti. Esim. kiirehtiessä tunnistamaan. Tail chasea eli jahtaamista ei enää tosin juuri nähdä vaan jostain muualta pyritään vektoroimaan kohtaamaan kone tietyssä pisteessä eikä yritetä vaikeimman kautta suoraan takaa ja voimalla ohi.
 
Back
Top