F/A-18 E/F Super Hornet

Saabin osaamisesta ei ole olemassa kuin oletuksia ja kuulopuheita. Historia on toki rikas päättyen vuosituhannen vaihteen ELSO-Viggeniin, mutta kun 2000-luku on pelattu kahvikassa-budjetilla muiden käyttäessä miljardeja, niin väkisinhän siinä putoaa kelkasta.

Eikös ruotsalaiset (Saab?) ostaneet 2000-luvun vaihteessa Eteläafrikkalaisen ELSO-talo Grintekin, tai ainakin osan siitä?
 
Minun on hyvin vaikea ymmärtää, miten joku kuvittelee ruotsalaisten tekevän murto-osalla kehityskuluja paremmat ELSO-vehkeet, kuin oikeasti sotaa käyvien maiden lafkat isolla budjetillaan. En yhtään vähättele ruotsalaisten osaamista, mutta todennäköisesti markalla saa markan vehkeet tässäkin tapauksessa.

Miksi kukaan haluaisi ostaa suomalaista panssariajoneuvoa, eihän se mitenkään voi olla yhtä hyvä kuin oikeasti sotaa käyvien maiden vaunut jotka on suunniteltu paljon isommilla budjeteilla...
 
No niin hajaantukaa, täällä ei ole mitään keskusteltavaa. Ruotsin (tai Suomen) kaltainen maa voi kehittää sotilaallista huipputeknologiaa omalla pienellä nieche-alueellaan, erityisesti jos luonnolliena testiympäristönä on neljä vuodenaikaa tai yksi yksi maailman vaikeimmin navigoitavista merialueista. Tästä syystä esim. suomalaiset panssariajoneuvot tai ruotsalaiset sukellusveneet voivat olla pienemmistä resursseista huolimatta maailmanluokkaa, erityisesti meidän pohjoisissa olosuhteissa. Hävittäjän kohdalla paukkujen rajallisuuden alkaa huomata. Patrian ei siis kannata haastaa General Dynamicsia kaikessa mahdollisessa suoraan, eikä Saabin Lockheed-Martinia.
 
Miksi Yhdysvallat halusi vuokrata Ruotsista sukellusveneen?
Supervallan laivaston sukellusveneentorjunta kannattaa suunnitella kaikkia mahdollisia vihollisia vastaan toimivaksi, ei vain niitä omia veneitä vastaan.

Kovaa vauhtia vaikka pallon ympäri paahtava SSN on täysin eri eläin kuin se rannikolla hiljaa puolustava SSP. Molemmilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.
 
NGJ kehityskulut ovat sama 2 miljardia kuin koko Gripen E:n...

Superin EW-järjestelmän kokonaiskulut ovat tähän mennessä 2 miljardia, sisältäen toki järjestelmien toimitukset.
Kaikkien kolmen häiriöpöntön kehitykseen on budjetoitu yhteensä $12 miljardia - ennustan, että kaikki menee. Valmistus päälle. Montaakohan murisijaa Suomelle tullaan tarjoamaan?
 
Miksi Yhdysvallat halusi vuokrata Ruotsista sukellusveneen?
Hurrit pistivät purkkiinsa ensinnäkin hyvin hiljaisen Stirling-moottorin ja reilusti litiumakkua sähkökäytölle. Tekivät näin pienen hiljaisen kulkijan. Harjoituksessa heidän paattinsa vekslasi eestaas tukialuksen alla eikä kukaan huomannut.
Jenkeille lienee noussut mieleen ainakin nämä kaksi kysymystä:
- Jos joku ilkimysvaltio tekee samanlaisia vehkeitä, vaikka varastettujen piirustusten mukaan, miten ihmeessä ne saadaan tähtäimeen?
- Miten itse voisivat tehdä vastaavia (toki ehkä n. 100 kertaa isompia)?
 
NGJ kehityskulut ovat sama 2 miljardia kuin koko Gripen E:n...

NGJ on myös paljon isompi ja kattavampi järjestelmä. Ei kukaan ole tietääkseni väittänytkään että Gripen+häirintäsäiliö on yhtä hyvä kuin Growler.

Israelilaiset tekevät häirintäjärjestelmänsä itse, oletettavasti pienemmällä budjetilla kuin amerikkalaiset. Tästä huolimatta yleisesti ollaan sitä mieltä että he ovat sillä alalla top3 maailmassa, ellei top1.
 
Käsitykseni mukaan Israelillakin taitaa olla ihan eri luokan resurssit käytössä kuin Saabilla ja ainakin käytännön kokemusta löytyy enemmän. Elbit systemsin liikevaihto on 3,7 miljardia, Saabin liikevaihto on 35 miljardia kruunua eli noin 3,8 miljardia dollaria, mutta vaikea sanoa kuinka suuri osuus kummastakin menee EW-kehitystyöhön.

Arkikäsitykseni mukaan panssaroidun pyöräajoneuvon suunnittelu ei paljoa poikkea kuorma-auton suunnittelusta ja on suhteellisen pieni osuus lopputuotteen hinnasta, mutta EW-järjestelmien suunnittelu on vaativampaa. Muutenhan joku tekisi Suomessakin vientiin kelpaavia EW-järjestelmiä!
 
Miksi kukaan haluaisi ostaa suomalaista panssariajoneuvoa, eihän se mitenkään voi olla yhtä hyvä kuin oikeasti sotaa käyvien maiden vaunut jotka on suunniteltu paljon isommilla budjeteilla...
Tämä on hyvä pointti. Eikö Suomen olisi myös kannattanut ostaa vaikka Abrams panssarivaunua leopardien sijaan kun ensin mainitulla on todellista näyttöä sota tantereelta ja on ison valmistajan tekemä.
 
Käsitykseni mukaan Israelillakin taitaa olla ihan eri luokan resurssit käytössä kuin Saabilla ja ainakin käytännön kokemusta löytyy enemmän. Elbit systemsin liikevaihto on 3,7 miljardia, Saabin liikevaihto on 35 miljardia kruunua eli noin 3,8 miljardia dollaria, mutta vaikea sanoa kuinka suuri osuus kummastakin menee EW-kehitystyöhön.

Arkikäsitykseni mukaan panssaroidun pyöräajoneuvon suunnittelu ei paljoa poikkea kuorma-auton suunnittelusta ja on suhteellisen pieni osuus lopputuotteen hinnasta, mutta EW-järjestelmien suunnittelu on vaativampaa. Muutenhan joku tekisi Suomessakin vientiin kelpaavia EW-järjestelmiä!
Miksei noitakin Suomessa voitaisi tehdä. Tuskin kyse on niinkään osaamisesta kuin rahoituksesta. Suomessa on huippuosaamista monella saralla mutta rahoitus puuttuu. Tämä on valitettavaa.
 
Tämä on hyvä pointti. Eikö Suomen olisi myös kannattanut ostaa vaikka Abrams panssarivaunua leopardien sijaan kun ensin mainitulla on todellista näyttöä sota tantereelta ja on ison valmistajan tekemä.
Jos olisi ollut saatavilla samaan hintaan kuin Leo 2a4 ja 2a6 käytettynä niin ehkä olisi ostettu. Nyt ostettiin se mitä oli alennuksessa. Samoin K9 vs. aiempi 2000-luvun tekemättä jäänyt hauberihankinta.
 
Saabin osaamisesta ei ole olemassa kuin oletuksia ja kuulopuheita. Historia on toki rikas päättyen vuosituhannen vaihteen ELSO-Viggeniin, mutta kun 2000-luku on pelattu kahvikassa-budjetilla muiden käyttäessä miljardeja, niin väkisinhän siinä putoaa kelkasta.
Se että sinä et niistä tiedä, ei ole yllättävää:). Jos vaikka lukee sotilasalan lehtiä ja siitä miten Gripukka C on pärjännyt harjoituksissa niin ei se ihan huono kone ole. Suomen puolustustusvoimat ei myöskaan hanki huonoa tavaraa laivastolleen, jossa on tärkeää olla hyvät ESM ja ELSO-kyvyt yhdessä tutkatekniikan kanssa. Siellä on oikea teollisuus tutkimus- ja kehitystyön lisäksi ja perinteet ovat vuosikymmenten takana.

Ei siis kannata olettaa että hurrien kehitys olisi pysähtynyt Viggeniin tai sen tasolle. Ei ruotsalaiset ole kaikessa huonoja.
Minun on hyvin vaikea ymmärtää, miten joku kuvittelee ruotsalaisten tekevän murto-osalla kehityskuluja paremmat ELSO-vehkeet, kuin oikeasti sotaa käyvien maiden lafkat isolla budjetillaan. En yhtään vähättele ruotsalaisten osaamista, mutta todennäköisesti markalla saa markan vehkeet tässäkin tapauksessa.
Jokaisella lafkalla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Saabilla on todennäköisesti yrityskulttuurin juuret vahvassa alihankintaketjussa kuten BAE:lla ja kyky integroida omaa teknologiaa muiden valmistamiin tuotteisiin. Ruotsalaiset ovat pistäneet kruununsa tiettyihin paikkoihin tarkasti ja yksi niistä on sensoriteknologia. Se taas todennäköisesti tuottaa kyvyn arvioida myös vastateknologiaa.
 
Ei kai kukaan väitä, että Viggeniin olisi pysähtynyt.
Koeta nyt vain tunnustaa, että jotain jää varmasti tekemättä jos ei ole virtaa koneessa mitä antaa eikä (kymppi)miljardeja ole laittaa yhden järjestelmän (NGJ) kehitykseen. Saabin koneet ei myöskään lennä sodissa ja Korpen myös aika rajatusti, joten uhkakirjastojen tekeminen voi olla haastavaa verrattuna Raytheonin ja BAen kaltaisiin.

Tämän version Gripenissä on entistä vähemmän itse tuotettua, mm. kaikki pääkomponentit tulee hyllystä muualta. Eli on muiden maksamaa kehitystä, jota Saab parhaansa mukaan yrittää soveltaa. Omalla softalla ja podeilla pitäisi mennä sitten vertauskuvallisesti kuuhun.

Se olisi muuten jännää, jos HX-tietopyyntö Israeliin johtaisi avioniikan eikä mahdollisen yksittäisen ohjuksen hankintaan sieltä. Tätä mustaa hevosta taidan alkaa pelata jännäriksi. :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top