F/A-18 E/F Super Hornet

Näkyvyys alan lehdissä ei välttämättä ole arvostetumpaa kuin päämedioissa olo. Sen markkinointihyöty on paljon rajatumpaa ja on lähinnä "preaching to the choir" -tyyppistä.
Molemmat muotoilee viestinsä yleisönsä mukaan.
Sen sijaan jos juttu on negatiivinen niin ehdottomasti ei haluta olla päämediassa. Ammattilehdethän ei toisaalta oikeastaan edes kykene kriittisiin juttuihin, koska rahoittajat ovat niin vähissä ja juuri niitä joista kirjoitetaan.
 
Ei suoraa, mutta ovat huomattavasti koetellumpia tosioloissa. Lisäksi ostettiin israelilainen LITENING-podi Hornetiin vaikka monelta muulta olisi ollut myös tarjokasta.
Kokemusta on kyllä joo, mutta Ruotsi on tehnyt taistelukoneita ww 2 saakka ja kokoonpannut niitä myös. Saab Tunnan, Draken ja Viggen ovat olleet menestyksekkäitä tuotteita kaikki.

Ruotsi ei noita maalinosoituspodeja tee sensijaan, joten vertailu ei oikein toimi tuossa. Niissä Israel on johtavia maailmassa. Kuten sanottu, vahvuutensa kullakin.
 
Kyllähän Viggeniä yritettiin myydä, mutta se hävisi "vuosisadan asekaupan" F-16:lle (Belgia, Hollanti, Norja, Tanska). 1970-luvun lopulla Intia oli kiinnostunut, mutta USA ei myöntänyt vientilupaa.
Voin kuvitella tilanteen, että Intia olisi saanut ostaa Viggeneitä. Vuosien huopaamisen ja soutamisen jälkeen ja kattavien teknologiasiirtojen jälkeen ensimmäinen intialaistettu "Vigrant" astui palvelukseen jo vuonna 2018!
 
Viggen oli imo vähän sellainen niche-tuote, tiukasti Ruotsin tarpeisiin räätälöity ja maantietukikohtiin suunniteltuna mm. varustettu suihkujarrulla. Kun kone vieläpä ei ollut mitenkään edullinen, olisi vaikea ollut nähdä sitä suurena vientimenestyksenä, kun USA tarjosi liittolaismaille omaa vähemmän spesifiä monitoimikalustoaan (F-16), raskaampaa monitoimihävittäjää (F-4) tai edullista vientihävittäjää (F-5). Amerikkalalaisesta teknologiasta riippuvainen Viggen olisi ollut tarjolla korkeintaan tälle poolille asiakkaita, eikä minkään kaupan kohdalla sillä olisi ollut varmaankaan tarjota parempaa hinta/laatusuhdetta kuin amerikkalaisilla, tai kone ylipäätään ollut sopiva. Ehkä Saksa olisi ollut halukas ostamaan sitä F-4F:n sijaan, mutta NATO-kalusto painoi vaa'assa enemmän? Norja ja Tanska mahdollisia kandidaatteja kumpikin, mutta valitsivat F-104:n korvaajaksi F-16:n kuten muutkin. Itävalta olisi ollut taloudellisesti ja poliittisesti mahdollinen asiakas, mutta maa operoi jo Drakeneita ilman ohjuksia, joten mutkikkaampi VIggen samoilla reunaehdoilla olisi ollut käytännössä mahdoton ajatus.
 
Viggen oli imo vähän sellainen niche-tuote, tiukasti Ruotsin tarpeisiin räätälöity ja maantietukikohtiin suunniteltuna mm. varustettu suihkujarrulla. Kun kone vieläpä ei ollut mitenkään edullinen, olisi vaikea ollut nähdä sitä suurena vientimenestyksenä, kun USA tarjosi liittolaismaille omaa vähemmän spesifiä monitoimikalustoaan (F-16), raskaampaa monitoimihävittäjää (F-4) tai edullista vientihävittäjää (F-5). Amerikkalalaisesta teknologiasta riippuvainen Viggen olisi ollut tarjolla korkeintaan tälle poolille asiakkaita, eikä minkään kaupan kohdalla sillä olisi ollut varmaankaan tarjota parempaa hinta/laatusuhdetta kuin amerikkalaisilla, tai kone ylipäätään ollut sopiva. Ehkä Saksa olisi ollut halukas ostamaan sitä F-4F:n sijaan, mutta NATO-kalusto painoi vaa'assa enemmän? Norja ja Tanska mahdollisia kandidaatteja kumpikin, mutta valitsivat F-104:n korvaajaksi F-16:n kuten muutkin. Itävalta olisi ollut taloudellisesti ja poliittisesti mahdollinen asiakas, mutta maa operoi jo Drakeneita ilman ohjuksia, joten mutkikkaampi VIggen samoilla reunaehdoilla olisi ollut käytännössä mahdoton ajatus.

F-4:n valmistus loppui jo 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa. Toki 80-luvulle tultaessa jenkeillä oli tosiaan tarjota se F-16 sekä lisäksi F-15 ja F/A-18.

Onko tuosta hinnasta mitään tarkempaa tietoa? Oliko Viggen kallis?
 
Viggen oli ehdolla ainakin Australiassa, jossa hävisi F/A-18:lle. Jos en ihan väärin muista, niin Itävalta harkitsi ensin Viggeniä mutta päätyi sitten käytettyihin Drakeneihin. Drakenit hankittiin sinne vasta 80-luvun lopulla.
 
F-4:n valmistus loppui jo 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa. Toki 80-luvulle tultaessa jenkeillä oli tosiaan tarjota se F-16 sekä lisäksi F-15 ja F/A-18.

Onko tuosta hinnasta mitään tarkempaa tietoa? Oliko Viggen kallis?

Kyllä se oli oikeasti kallis. Nato-kaupassa Saabin tarjous oli paljon kalliimpi kuin Mirage tai F-16. Ruotsalaiset yrittivät argumentoida että kokonaisjärjestelmänä se tulee halvemmaksi, mutta tämä ei oikein purrut.
Oliko Viggen muka vakavasti ehdolla Itävaltaan? Jotenkin en usko että olisivat olleet hankkimassa uusia koneita. Drakenin kanssa kilpailivat siellä muut käytetyt räyskät kuten Miraget ja Lightningit.
 
Voin kuvitella tilanteen, että Intia olisi saanut ostaa Viggeneitä. Vuosien huopaamisen ja soutamisen jälkeen ja kattavien teknologiasiirtojen jälkeen ensimmäinen intialaistettu "Vigrant" astui palvelukseen jo vuonna 2018!

Sepecat Jaguar sen voiton lopulta vei, ja ovat kait vieläkin palveluskäytössä?
 
Viggen oli imo vähän sellainen niche-tuote, tiukasti Ruotsin tarpeisiin räätälöity ja maantietukikohtiin suunniteltuna mm. varustettu suihkujarrulla. Kun kone vieläpä ei ollut mitenkään edullinen, olisi vaikea ollut nähdä sitä suurena vientimenestyksenä, kun USA tarjosi liittolaismaille omaa vähemmän spesifiä monitoimikalustoaan (F-16), raskaampaa monitoimihävittäjää (F-4) tai edullista vientihävittäjää (F-5). Amerikkalalaisesta teknologiasta riippuvainen Viggen olisi ollut tarjolla korkeintaan tälle poolille asiakkaita, eikä minkään kaupan kohdalla sillä olisi ollut varmaankaan tarjota parempaa hinta/laatusuhdetta kuin amerikkalaisilla, tai kone ylipäätään ollut sopiva. Ehkä Saksa olisi ollut halukas ostamaan sitä F-4F:n sijaan, mutta NATO-kalusto painoi vaa'assa enemmän? Norja ja Tanska mahdollisia kandidaatteja kumpikin, mutta valitsivat F-104:n korvaajaksi F-16:n kuten muutkin. Itävalta olisi ollut taloudellisesti ja poliittisesti mahdollinen asiakas, mutta maa operoi jo Drakeneita ilman ohjuksia, joten mutkikkaampi VIggen samoilla reunaehdoilla olisi ollut käytännössä mahdoton ajatus.

Rene Nyberg sivusi Ruotsin ilma-aseen kehittymistä kirjassaan Pohjolan turvallisuus ja Suomi. Ed mukaan Viggenin kehittäminen vei huippuvuosina lähes 50% Ruotsin valtion T&K - resursseista, hinnannousujen takia määrä putosi 800 - - >330, ja torjuntahävittäjäversion kehittämistä jouduttiin lykkäämään.
 
Sepecat Jaguar sen voiton lopulta vei, ja ovat kait vieläkin palveluskäytössä?

Jaguarit ja rinnalle hankittiin myös MiG-27. MiGit poistuivat käytöstä viime vuonna, Jaggeja on vielä ja äskettäin HAL julkaisi ison päivityspaketinkin johon kuuluu mm. AESA-tutka. Tosin en tiedä onko se joku heidän 'private venture' vai oikeasti ilmavoimien speksaama.
 
Jaguarit ja rinnalle hankittiin myös MiG-27. MiGit poistuivat käytöstä viime vuonna, Jaggeja on vielä ja äskettäin HAL julkaisi ison päivityspaketinkin johon kuuluu mm. AESA-tutka. Tosin en tiedä onko se joku heidän 'private venture' vai oikeasti ilmavoimien speksaama.

Saattaa hyvin olla Eltan tutka, ainakin pitäisi löytyä Sea Harrierista.
 
Saattaa hyvin olla Eltan tutka, ainakin pitäisi löytyä Sea Harrierista.

Niin se tutka tuossa on Eltan 2052, arvuuttelin vain onko päivitysprojekti HALlin oma. Näin näyttää olevan:
"Jaguar Max is heavily armed upgraded Jaguar ground-attack aircraft, which are being offered for the Indian Jaguar fleet which is above DARIN III+ Standard and comes with a host of features to breathe fresh life in 120 units of Ground Strike aircraft which is fast approaching its retirement age."


Voi olla ettei ilmavoimat noita enempää viitsi päivittää, tyyppi on vanha ja muualta maailmassa jo melkolailla kadonnut. Toisaalta artikkelissa sanotaan että koneella aiotaan lentää ainakin 2034 asti...
 
Siivet 5/2020. Poimin joitakin mielenkiintoisimpia asioita lehdessä olleista artikkeleista. Sorry about mad WindowsPaint skills :D
 

Liitteet

  • 20201006_171102.jpg
    20201006_171102.jpg
    118.8 KB · Luettu: 26
  • 20201006_171523.jpg
    20201006_171523.jpg
    215.3 KB · Luettu: 26
  • 20201006_171555.jpg
    20201006_171555.jpg
    138.3 KB · Luettu: 26
  • 20201006_171601.jpg
    20201006_171601.jpg
    114.5 KB · Luettu: 26
  • 20201006_171736.jpg
    20201006_171736.jpg
    151.2 KB · Luettu: 29
Back
Top