F/A-18 E/F Super Hornet

Tämä on hyvä pointti. Eikö Suomen olisi myös kannattanut ostaa vaikka Abrams panssarivaunua leopardien sijaan kun ensin mainitulla on todellista näyttöä sota tantereelta ja on ison valmistajan tekemä.

Eivät Turkin Leopardit kai kauhean hyvin ole Syyriassa pärjänneet, kun taas Abrams kuritti Irakin venäläisiä vaunuja kuin viimeistä päivää. Itse kyllä Abramsin näistä valitsisin
 
Eivät Turkin Leopardit kai kauhean hyvin ole Syyriassa pärjänneet, kun taas Abrams kuritti Irakin venäläisiä vaunuja kuin viimeistä päivää. Itse kyllä Abramsin näistä valitsisin


Duoda duoda

The U.S. State Department and Pentagon Tuesday OKed a $1.2 billion sale of 153 Abrams tanks to Saudi Arabia Tuesday. But that’s not the real news.

Turns out: 20 of those tanks, made in America by General Dynamics Land Systems, are “battle damage replacements” for Saudi tanks lost in combat.
 
Käsitykseni mukaan Israelillakin taitaa olla ihan eri luokan resurssit käytössä kuin Saabilla ja ainakin käytännön kokemusta löytyy enemmä

En epäile, mutta jenkkien resurssit ovat vielä isommat. Tällä logiikalla siis amerikkalaisjärjestelmien pitäisi olla paljon parempia. Tästä huolimatta, aina kun israelilaiset ostavat koneita USAsta, niistä otetaan amerikkalaisten pilipalisysteemit pois ja ruuvataan omat raudat tilalle. Myös Suomen ASPJ-hankinnan yhteydessä todettiin että israelilaiset järjestelmät olisivat olleet kilpailukykyisiä, mutta vaikeammin integroitavissa.
Isot uhkakirjastot ovat mukavia, mutta ymmärtääkseni suurin osa suorituskyvystä tulee kuitenkin geneerisistä algoritmeistä. Tämä siksi ettei uhkakirjastoihin voi sodan aikana täysin luottaa. Jonkun uudemman järjestelmän sotavaramoodia ei ehkä kirjastossa olekaan.

Noin yleisellä tasolla, iso maa ja isot resurssit tarkoittaa myös useampaa siltarumpua jotka julkisella projektilla pitää rahoittaa. F-35:n osavalmistus on hajoitettu 49 osavaltioon, Eurofighterin oikea ja vasen siipi tehdään eri maissa. Olen kohtuullisen varma ettei tällaisiin ratkaisuihin päädytty tuotantotaloudellinen optimi mielessä.
 
Parempi, etten kommentoi tähän ketjuun
 
Viimeksi muokattu:
Se että sinä et niistä tiedä, ei ole yllättävää:). Jos vaikka lukee sotilasalan lehtiä ja siitä miten Gripukka C on pärjännyt harjoituksissa niin ei se ihan huono kone ole. Suomen puolustustusvoimat ei myöskaan hanki huonoa tavaraa laivastolleen, jossa on tärkeää olla hyvät ESM ja ELSO-kyvyt yhdessä tutkatekniikan kanssa. Siellä on oikea teollisuus tutkimus- ja kehitystyön lisäksi ja perinteet ovat vuosikymmenten takana.

Ei siis kannata olettaa että hurrien kehitys olisi pysähtynyt Viggeniin tai sen tasolle. Ei ruotsalaiset ole kaikessa huonoja.

--

Sotaharjoitustarinat ovat nimenomaan kuulopuheen kovinta ydintä. ;) Ihan sama, vaikka lähde olisi harjoitukseen osallistunut lentoupseeri. Suomen ilmavoimat eivät ole koskaan hävinneet julkaistuissa jutuissa. Aina on tullut monikymmenkertaisesti simuloituja pudotuksia yhtä omaa konemenetystä kohden, vaikka vastassa olisi ollut ties mitä Raptoreita tai Typhooneja sotapalvelusta nähneillä ohjaajilla.

Tulokset on sitä luokkaa, että Hornettien tilalle voidaan hankkia 20 kpl vähänkäytettyjä leasing-Gripeneitä. Niillä pyyhitään koko Venäjän ilmavoimat taivaalta ensimmäisen sotaviikon aikana ja toisella sotaviikolla Venäjän maavoimat. Sen jälkeen Suomen Tsaari ja Venäjän suuriruhtinas Sauli Ensimmäinen kruunataan YK:n päämajassa New Yorkissa ja tunnustetaan kansainvälisesti Euraasian Johtajaksi. :salut:

Toivoisin mahdollisimman monen ymmärtävän, että tuollaiset tulokset kertovat enemmän sotapelin asettelusta kuin kalustosta tai osaamisesta. FIN-SWE-sotapeleistäkin on kuulunut monenlaista. Joku ruotsalainen pilotti väitti, että hän ei ole ikinä hävinnyt yhdellekään amerikkalaisvalmisteiselle hävittäjälle lähimätössä. Todistusarvo on, ööh, niin mitä? Joko hän ei ole lentänyt järin montaa kertaa amerikkalaisvalmisteita vastaan tai sitten hän puhuu muunneltua totuutta.

Merivoimat ei ole mikään fanaattinen Saab-fani mitä elektroniseen sodankäyntiin tulee. 2000-luvulla hankittiin Thalesin ELSO-järjestelmä useampaankin paattiin... Ei suinkaan ruotsalaista. Pohjanmaa-luokan osaltakaan en muista lukeneeni, että Saab toimittaisi nimenomaan ELSO-järjestelmän.
 
Ei kai kukaan väitä, että Viggeniin olisi pysähtynyt.
Koeta nyt vain tunnustaa, että jotain jää varmasti tekemättä jos ei ole virtaa koneessa mitä antaa eikä (kymppi)miljardeja ole laittaa yhden järjestelmän (NGJ) kehitykseen. Saabin koneet ei myöskään lennä sodissa ja Korpen myös aika rajatusti, joten uhkakirjastojen tekeminen voi olla haastavaa verrattuna Raytheonin ja BAen kaltaisiin.

Tämän version Gripenissä on entistä vähemmän itse tuotettua, mm. kaikki pääkomponentit tulee hyllystä muualta. Eli on muiden maksamaa kehitystä, jota Saab parhaansa mukaan yrittää soveltaa. Omalla softalla ja podeilla pitäisi mennä sitten vertauskuvallisesti kuuhun.

Se olisi muuten jännää, jos HX-tietopyyntö Israeliin johtaisi avioniikan eikä mahdollisen yksittäisen ohjuksen hankintaan sieltä. Tätä mustaa hevosta taidan alkaa pelata jännäriksi. :unsure:

Yksi sana:

LITENING
 
En epäile, mutta jenkkien resurssit ovat vielä isommat. Tällä logiikalla siis amerikkalaisjärjestelmien pitäisi olla paljon parempia. Tästä huolimatta, aina kun israelilaiset ostavat koneita USAsta, niistä otetaan amerikkalaisten pilipalisysteemit pois ja ruuvataan omat raudat tilalle. Myös Suomen ASPJ-hankinnan yhteydessä todettiin että israelilaiset järjestelmät olisivat olleet kilpailukykyisiä, mutta vaikeammin integroitavissa.
Isot uhkakirjastot ovat mukavia, mutta ymmärtääkseni suurin osa suorituskyvystä tulee kuitenkin geneerisistä algoritmeistä. Tämä siksi ettei uhkakirjastoihin voi sodan aikana täysin luottaa. Jonkun uudemman järjestelmän sotavaramoodia ei ehkä kirjastossa olekaan.

Noin yleisellä tasolla, iso maa ja isot resurssit tarkoittaa myös useampaa siltarumpua jotka julkisella projektilla pitää rahoittaa. F-35:n osavalmistus on hajoitettu 49 osavaltioon, Eurofighterin oikea ja vasen siipi tehdään eri maissa. Olen kohtuullisen varma ettei tällaisiin ratkaisuihin päädytty tuotantotaloudellinen optimi mielessä.

Olen itse ymmärtänyt, että Israel käyttää/käytti saamaansa sotilasapua mm USA:n kehittämien osakokonaisuuksien hankintaan kehittäessään omia järjestelmiään. Jotka sitten voidaan myydä kohtuukatteella takaisin esim jenkeille ;)

Tunnetuin esimerkki menneisyydestä lienee Lavi-hävittäjän kehittäminen, missä Israel onnistui taitavasti hyödyntämään USAn sotilasapua ja yrityksiä.

Ed hankehan sitten keskeytyi lähinnä USAn painostuksen takia, kun huomasivat, että kuviossa oli häivähdys vilunkia...

Lähteitä ed episodille löytyy lukuisia, ja kaikki kirjoitukset, joissa on herra Jordan laatijana, vaikuttavat hyvin asiallisilta.
 
Sotaharjoitustarinat ovat nimenomaan kuulopuheen kovinta ydintä. ;) Ihan sama, vaikka lähde olisi harjoitukseen osallistunut lentoupseeri. Suomen ilmavoimat eivät ole koskaan hävinneet julkaistuissa jutuissa. Aina on tullut monikymmenkertaisesti simuloituja pudotuksia yhtä omaa konemenetystä kohden, vaikka vastassa olisi ollut ties mitä Raptoreita tai Typhooneja sotapalvelusta nähneillä ohjaajilla.

Tulokset on sitä luokkaa, että Hornettien tilalle voidaan hankkia 20 kpl vähänkäytettyjä leasing-Gripeneitä. Niillä pyyhitään koko Venäjän ilmavoimat taivaalta ensimmäisen sotaviikon aikana ja toisella sotaviikolla Venäjän maavoimat. Sen jälkeen Suomen Tsaari ja Venäjän suuriruhtinas Sauli Ensimmäinen kruunataan YK:n päämajassa New Yorkissa ja tunnustetaan kansainvälisesti Euraasian Johtajaksi. :salut:

Toivoisin mahdollisimman monen ymmärtävän, että tuollaiset tulokset kertovat enemmän sotapelin asettelusta kuin kalustosta tai osaamisesta. FIN-SWE-sotapeleistäkin on kuulunut monenlaista. Joku ruotsalainen pilotti väitti, että hän ei ole ikinä hävinnyt yhdellekään amerikkalaisvalmisteiselle hävittäjälle lähimätössä. Todistusarvo on, ööh, niin mitä? Joko hän ei ole lentänyt järin montaa kertaa amerikkalaisvalmisteita vastaan tai sitten hän puhuu muunneltua totuutta.

Merivoimat ei ole mikään fanaattinen Saab-fani mitä elektroniseen sodankäyntiin tulee. 2000-luvulla hankittiin Thalesin ELSO-järjestelmä useampaankin paattiin... Ei suinkaan ruotsalaista. Pohjanmaa-luokan osaltakaan en muista lukeneeni, että Saab toimittaisi nimenomaan ELSO-järjestelmän.

ELSO-puolella ei yleensä ole sijaa merkkiuskollisuudelle. Thaleksen järjestelmiin päädyttiin aikoinaan ensisijaisesti hinnan takia, eikä niissäkään ollut ranskalaista muuta kuin ranskalais-italialaisen Horizon-hankkeen tuottama yleis-elsosofta, integrointityö ja tutkataajuusalueen DR3000 ESM. Ruotsalaisilla ei muistaakseni ollut mitään tarjottavaa...

Pohjanmaan ELSO-järjestelmät selvinnevät jossain vaiheessa. Ainoa julkinen tieto lienee, että MASS on mukana.
 
En epäile, mutta jenkkien resurssit ovat vielä isommat. Tällä logiikalla siis amerikkalaisjärjestelmien pitäisi olla paljon parempia. Tästä huolimatta, aina kun israelilaiset ostavat koneita USAsta, niistä otetaan amerikkalaisten pilipalisysteemit pois ja ruuvataan omat raudat tilalle. Myös Suomen ASPJ-hankinnan yhteydessä todettiin että israelilaiset järjestelmät olisivat olleet kilpailukykyisiä, mutta vaikeammin integroitavissa.
ASPJ sinänsä hauska tarina kun yhdysvaltalaisten testaajien arvion mukaan se oli edelleen hankintakelvoton susi, mutta kun muut halusi ostaa sitä niin mitenköhän tarina siitä muuttui?
 
Ei kai kukaan väitä, että Viggeniin olisi pysähtynyt.
Koeta nyt vain tunnustaa, että jotain jää varmasti tekemättä jos ei ole virtaa koneessa mitä antaa eikä (kymppi)miljardeja ole laittaa yhden järjestelmän (NGJ) kehitykseen. Saabin koneet ei myöskään lennä sodissa ja Korpen myös aika rajatusti, joten uhkakirjastojen tekeminen voi olla haastavaa verrattuna Raytheonin ja BAen kaltaisiin.
Kaikessa ei pini toimija pärjää, se on selvää. Mutta Saab ei rakenna bisnestään pelkästään "toivotaan, toivotaan" strategian varaan, vaan siellä on varmasti ymmärrystä siitä että missä voidaan kilpailla maailmalla ja mitkä ovat niitä omia vahvuuksia. Mikään uusi toimija se ei ole sotilasmarkkinoilla.

En väitä että Gripen olisi meille sopivin tai että sillä olisi kykyjä, jotka ylittäisivät muut tarjoajat laajasti, mutta sen mitä olen lukenut ja ymmärtänyt esim. Gripen E- versiosta, vaikuttaisi että panostusta on hevisti laitettu häiveen sijasta nimenomaan elsoon. Sitäkään en tarkoita että Gripen ja Arexis olisivat vastaavia kyvyiltään laajakirjoisuudessaan kuin Growlerin NGJ:t, mutta sensijaan tutkataajuuksien osalta järjestelmä voi olla hyvinkin tehokas ja suorituskykyinen.
Tämän version Gripenissä on entistä vähemmän itse tuotettua, mm. kaikki pääkomponentit tulee hyllystä muualta. Eli on muiden maksamaa kehitystä, jota Saab parhaansa mukaan yrittää soveltaa. Omalla softalla ja podeilla pitäisi mennä sitten vertauskuvallisesti kuuhun.
Markkinointi on markkinointia, eikä sitä pidäkkään ottaa totena. Näinhän Puranenkin on sanonut että asiat pitää todentaa, eikä uskoa mainospuheita. Saab kuitenkin tekee omia koneitaan ja ohjelmistoilla on yhä tärkeämpi rooli kokonaisuudessa. Enää ei tarvitse rakentaa aina uutta hardwarea joka päivitykseen, vaan tietokoneisiin ajetaan uusia softia, jotka laajentavat kykyjä sekä muistia lisätään. Ohjelmistoilla hallitaan käytännössä kaikkia koneen järjestelmiä ohjauksesta, tutkasta ja tst-järjestelmästä dataliikenteeseen jne.
Se olisi muuten jännää, jos HX-tietopyyntö Israeliin johtaisi avioniikan eikä mahdollisen yksittäisen ohjuksen hankintaan sieltä. Tätä mustaa hevosta taidan alkaa pelata jännäriksi.
Miksi Israel olisi suhteessa pätevämpi modifioimaan hävittäjiä kun maa ei edes kokoonpane omia taistelukoneitaan suunnittelusta puhumattakaan? Israel modifioi muiden rakentamia koneita, kehittää elsoa sekä podeja kuten Ruotsikin. Onko tästä paremmuudesta Gripeniin verrattuna mitään näyttöä?
 
Ei suoraa, mutta ovat huomattavasti koetellumpia tosioloissa. Lisäksi ostettiin israelilainen LITENING-podi Hornetiin vaikka monelta muulta olisi ollut myös tarjokasta.
 
Sotaharjoitustarinat ovat nimenomaan kuulopuheen kovinta ydintä. ;) Ihan sama, vaikka lähde olisi harjoitukseen osallistunut lentoupseeri. Suomen ilmavoimat eivät ole koskaan hävinneet julkaistuissa jutuissa. Aina on tullut monikymmenkertaisesti simuloituja pudotuksia yhtä omaa konemenetystä kohden, vaikka vastassa olisi ollut ties mitä Raptoreita tai Typhooneja sotapalvelusta nähneillä ohjaajilla.
Olen kuullut mm. Norjan ilmavoimien komentajan kehuvan Gripukkaa Cross border trainingissa. Mistä tiedät suomi vs. muut maat pudotukset simuloidusti? Laitappa lähdettä tälle, kiitos.
Toivoisin mahdollisimman monen ymmärtävän, että tuollaiset tulokset kertovat enemmän sotapelin asettelusta kuin kalustosta tai osaamisesta. FIN-SWE-sotapeleistäkin on kuulunut monenlaista. Joku ruotsalainen pilotti väitti, että hän ei ole ikinä hävinnyt yhdellekään amerikkalaisvalmisteiselle hävittäjälle lähimätössä. Todistusarvo on, ööh, niin mitä? Joko hän ei ole lentänyt järin montaa kertaa amerikkalaisvalmisteita vastaan tai sitten hän puhuu muunneltua totuutta.
En kyllä maininnut mistään sotapeleistä tms. vaan ihan yleisesti alan lehdissä ja sivustoilla arvioiduista asioista käy ilmi että ruotsalaiskonetta ei pidä aliarvioida joka pelissä, vaikka sillä heikkouksia olisi.
 
Olen kuullut mm. Norjan ilmavoimien komentajan kehuvan Gripukkaa Cross border trainingissa. Mistä tiedät suomi vs. muut maat pudotukset simuloidusti? Laitappa lähdettä tälle, kiitos.


”Hyvin meni, tulos oli 100-6.”


Näin ilkamoi Satakunnan Lennoston komentaja, eversti Kim Jäämeri, kun hän sai ensimmäiset raportit suomalaisten Hornetien menestyksestä Frisian Flag -harjoituksessa Hollannissa. Kuusi suomalaista Hornetia lensi yhdeksän muun maan sotakoneita vastaan ilmataisteluharjoituksissa, joissa suomalaiset ”ampuivat alas” sata konetta ja ”menettivät” vain kuusi.



Se oli yksi osoitus Suomen ilmavoimien nykyisestä tasosta. Muutakin näyttöä on saatu runsaasti, niin muista vastaavista harjoituksista kuin Naton arvioinneistakin.

--
 
Joo mutta sitä ei tarvita F-35:een, joten se mielikuvittelu ei tuota ollenkaan säväreitä. F-35 Adir sen sijaan, voi pojat.

Tämä on Super Hornet -vitja. Painu sinne lämärin fanipoikien kerhoon Daven kanssa ja jätä bojoing-miehet keskustelemaan keskenään. :p
 
En kyllä maininnut mistään sotapeleistä tms. vaan ihan yleisesti alan lehdissä ja sivustoilla arvioiduista asioista käy ilmi että ruotsalaiskonetta ei pidä aliarvioida joka pelissä, vaikka sillä heikkouksia olisi.

:ROFLMAO:

Niitä lehtiä ja sivustoja pyörittävät ihan samanlaiset asianharrastajat kuin foorumeillakin pyörii. Et sinä niistä mitään turvaluokiteltua tietoa saa irti ja ilman sitä on kyse nimenomaan kuulopuheesta ja oletuksista.
 
Tämä on Super Hornet -vitja. Painu sinne lämärin fanipoikien kerhoon Daven kanssa ja jätä bojoing-miehet keskustelemaan keskenään. :p
No laitetaan sisältöä, hyvä juttu vuodelta 2017.
– Emme ole lähelläkään sitä maksimimäärää sähköä, jonka kone voi tuottaa eri laitteita varten, ja kapasiteettia on samoin myös elektroniikan jäähdytyksessä. Viiden vuoden kuluessa koneessa on uudenlainen sensorijärjestelmä.

Tässä joululahjavinkki kun nuo tavarat näyttää tulleen jo kauppoihin:
1601297331625.png
 
Eli suomen simuloidut pudotustilastot on uskottavia ja ruotsalaisten ei? Vaikka noin uskomaton pudotussuhde pitäisi paikkansa, kyseessä on sotapeli kuten itse sanoit ja merkitystä on sillä miten skenaario pelataan. Muuta ei tuosta tiedetä. Uskon sen että suomalaiset pilotit ovat eliittiä maailmassa ilmasta-ilmaan toiminnassa, mutta myös vastapuolen konekalustolla on merkitystä taktiikan ja taidon lisäksi.

Nämä simulaatiot jättävät aina tilanteesta riippuen tulkinnanvaraa, ainakin jos seuraa eri maiden pilottien kommentteja. Kukaan ei tunnusta tulleensa rökitetyksi julkisesti koska se on huono viesti ulospäin ja heikentää uskottavuutta. Kaikilla osapuolilla näissä harjoituksissa hommat toimii julkisesti ja "tavoitteet saavutetaan". Näissä kommenteissa on aina myöskin jonkin verran pr:ä mukana. Ei huono tulos silti, mutta pienellä suodatuksella kannattaa suomi-poikienkin viesteihin suhtautua.
 
:ROFLMAO:

Niitä lehtiä ja sivustoja pyörittävät ihan samanlaiset asianharrastajat kuin foorumeillakin pyörii. Et sinä niistä mitään turvaluokiteltua tietoa saa irti ja ilman sitä on kyse nimenomaan kuulopuheesta ja oletuksista.
Minä kyllä pidän ilmailutoimittajia suomessa ja kansainvälisesti jonkin verran uskottavampina kuin sinua ja foorumilaisia, anteeksi vaan:). Sen voin sinulle sanoa että alan lehdissä ja julkaisuissa ei lainailla wikipediaa ja Suomen Kuvalehden "erikoisjuttuja", vaan ne tiedot kaivetaan kyllä itse menemällä lentotukikohtiin ja seurataan operatiivista toimintaa melko läheltä. Näihin paikkoihin ei kutsujakaan satele Hesarin toimittajille välttämättä.

Salaisuuksia ei näissäkään tietysti jaeta, mutta aika paljon eksaktimpaa tietoa näistä lähteistä saa kuin peruslehtien ja wikin kautta. Osa kirjoittajista omistaa jopa itse lentolupakirjat ja seuraavat yksinomaan sotilasilmailua, ilman muita "rasitteita".
 
Back
Top