Ei kai ne nyt Super Hornetia enää 30-luvulla valmista? F-35C on pyörinyt kuvioissa siinä vaiheessa jo toistakymmentä vuotta, ja kuudennen sukupolven konetyypit ovat tuloillaan.
Miksi ei? Tällä hetkellä kaikki on auki kun hallitukset eivät pysty päättämään mitään järkevää, tuttu tilanne politiikassa
. Eestaas huovataan kuin mulkun nahkaa. Nykyisten konetyyppien palvelukseen tulo on ollut +/- 15 vuotta suunnittelupöydältä laivuekäyttöön, mikä se aika tulee olemaan tulevaisuudessa kun koneilta vaaditaan vielä kykyä lentää ilman miehitystä ja mahdollisesti lisätään keinoälyä sekaan? Hintakin tulee vain kasvamaan nykyisestä.
Voi olla että F-35 ei tule olemaan mikään poikkeus hinnan ja kehittämisen vaikeuksien vuoksi, ehkä suunnannäyttäjä. Ties vaikka 6-gen lykkääntyisi 20-30 vuotta koska vielä 5-gen koneista ja alkeellisemmistakin pitää mitata ulos maksimaalinen potentiaali ja venyttää kehityskaarta.
Nähdäkseni tuo tilanne on Suomen kannalta huono: jos jenkeillä on konepula, he ostavat koneita maailmalta (kuten Harrierien tapauksessa) ja kilpailevat siten meidän kanssa huutokaupassa. Jos jenkit taas eivät ole kiinnostuneita lisäkoneista, se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että uudempia koneita on varaa ostaa riittävästi, jolloin Super Hornet alkaa olemaan elonsa ehtoopuolella (painajaismainen ajatus lennättää yksin 18 koneen fleettiä - hrr...).
Koska USA on hankkinut täydennystä omaan sotilaskonekapasiteettiin (hävittäjät)ostamalla käytettyjä maailmalta? Eihän sellaisella tuettaisi USA:n valmistajien tuotantoa vaan toimittaisiin päinvastoin. Ainakin Trumpismi on juuri päinvastaista eli mahdollisimman paljon tuetaan kotimaista valmistusta. Luulen että F-18 koneperhe tulee olemaan korvaamattoman tärkeä USA:n asevoimille myös tulevaisuudessa. Se on sitä jo ollut tähänkin saakka.
RAAF esimerkiksi valmistautuu 12 koneen laivueensa IOC:n 2018:
The EA-18G Growler purchase includes the aircraft, required mission and support systems, training, and ongoing support to effectively develop and operate a Growler capability. Defence plans to achieve Initial Operational Capability (IOC) in 2http://www.airforce.gov.au/Technology/Aircraft/EA18G-Growler/?RAAF-wWtm2RqFW2K0Pyup3hIJncFVFKb02OLN018.
The EA-18G Growler is the most advanced airborne electronic attack (AEA) platform and is the only one in production today. A variant of the combat-proven F/A-18F Super Hornet, the Growler provides tactical jamming and electronic protection to U.S. military forces and allies around the world. Industry and the U.S. Navy continue to invest in advanced Growler capabilities to ensure it continues to protect all strike aircraft during high-threat missions for decades to come.http://www.boeing.com/defense/ea-18g-growler/
The U.S. Navy has 22 Growlers on its unfunded priorities list for the 2015 fiscal year budget. Current orders take Growler and Super Hornet production through the end of 2016.
"Today we celebrated 100 Growler deliveries – all on cost and on schedule – and highlighted the need for additional Growlers in the future so our men and women in uniform can prosecute their missions in the safest, most effective way possible," said Mike Gibbons, F/A-18 and EA-18G Programs vice president. "We believe there is a compelling case to be made that the Navy needs 50 to 100 more aircraft to meet future requirements."http://boeing.mediaroom.com/Boeing-Delivers-100th-EA-18G-Growler-to-US-Navy
A carrier air wing has five EA-18G models or four EA-6Bs. The Growler's initial combat deployment occurred in late 2010 and concluded in mid-2011 having supported operations in Iraq and Libya. The EA-18G is expected to remain in service with the U.S. Navy through 2040.
http://www.fi-aeroweb.com/Defense/EA-18G-Growler.html
Current plans call for 160 EA-18G Growler aircraft to be delivered to the U.S. Navy (incl. 15 + 7 aircraft from FY 15 and FY 16 Congressional Additions and 3 aircraft from the A-12 settlement). By September 2012, 74 aircraft had been delivered. In May 2014, a major milestone was reached when Boeing delivered the 100th EA-18G. As of September 2015, there are 116 EA-18Gs in service with the U.S. Navy. Procurement of the aircraft is expected to end in FY 2016.
On May 3, 2013, Australia announced its decision to purchase 12 EA-18G Growlers, making Australia the only country other than the United States to purchase the aircraft. The Royal Australian
Air Force (RAAF) is expected to take delivery of the first aircraft in-country in 2017.http://www.fi-aeroweb.com/Defense/EA-18G-Growler.html
Growler-tuotanto jatkuu edelleenkin tänä vuonna Australian koneiden valmistuksella. Koska USN operoi edelleen joukolla EA-6B koneita ainakin vuoteen 2019 on niiden korvaamiseksi todennäköistä että Hornettien valmistusta jatketaan edelleenkin pikkuhiljaa. Hyppäys EA-6B:ä Growleriin on kuitenkin huikea suorituskyvyn ja monipuolisuuden vuoksi.
Koska lihavoiduista kohdista käy ilmi että koneita tulee edelleen linjalta ja niiden käyttöikä on hyvin pitkä, vähintään 25-30 vuotta, tulee päivitys- ja elinkaarituki jatkumaan pitkälle 2040-luvulle saakka, jopa sen loppuun. Growlerit ja Hornetit ovat saaneet jo useita päivityksiä ja Growlereihin virtaa päivityksiä jatkuvasti vaikka konetyyppi tuli palvelukseen vasta USN:ssä 2010.
Oma mielipiteeni on että F-18 versioiden hankinta ei olisi ollenkaan huonoin seikka(täydentämään F-35A:a tai F-18E/FSH) koska konetyyppi on hyvin kestävä ja soveltuu monenlaiseen käyttöön (myös taktinen ilmatankkeri). Varsinkin Growler on lavattina huippuhyvä ja kehittynein maailmassa koska se kykenee lentämään supersoonisella nopeudella ja on BVR-kykyinen. Tämän lisäksi koneessa on kehittynyt ohjaamo ja kaikkein uusin länsimainen ELSO-kyky. Päivitykset on taattu pitkäksi aikaa, maailman suurimmalta lentokonevalmistajalta jota tukee fanaattisesti USA:n hallitukset. Eikä huono temppu olisi sekään jos toimittaisiin kuten Aussiet: F-18E/F koneisiin asennettiin valmius päivittää ne G-versioiksi lisäämällä add-on kapasiteetti.
On myös muistettava että ensimmäisten suomi-Hornettien laskeutuessa Pirkkalaan 1995, oli konetyypin seuraaja jo tehnyt ensilentonsa ja ensimmäisen yksipaikkaisen Hornetin tullessa linjalta 2000 oli konetyypin valmistus loppunut vuosia aikaisemmin. Silti konetyyppiä on kehuttu Ilmavoimissa ja sen suorituskyky on ollut riittävä, missään ei ole tullut ilmi että olisimme saaneet käyttöömme vanhentuneen taistelukoneen.
Jatkuvat päivitykset ovat taanneet koneelle hyvän suorituskyvyn.