F/A-18 E/F Super Hornet

Ilmeisesti se oli väärintulkinta, nyt kun luen alkuperäistä esitystä niin McCain esittää että LHA/LHD-aluksia ei enää rakennettaisi vaan niiden tilalla tehtäisiin konventionaalisia pieniä tukialuksia. Epäilen ettei tämä ajatus tule menemään läpi. Amfibioalukset ovat niin olennainen osa Yhdysvaltain meristrategiaa.

Lisäksi McCain kannattaa Mariinien lukumäärän kasvattamista, LCS-ohjelman korvaamista fregateilla, A-10:ien säilyttämistä ja "kevyen rynnäkköhävittäjän" hankkimista jolla päästäisiin ilmavoimien konemäärätavoitteeseen.
 
Nyt jokuvaan ja muut julkiset toiveajattelijat huomio. USN tuskin on ostelemassa juurikaan lisää SH:ta. Ei ole varaa entisiinkään. Kannattaa lukea muutenkin ajantasaisen käsityksen saamiseksi kuinka "nesteessä" USN on yleisesti.

Grounded: Nearly two-thirds of US Navy’s strike fighters can’t fly
http://www.defensenews.com/articles/grounded-nearly-two-thirds-of-us-navys-strike-fighters-cant-fly

grounded because they’re either undergoing maintenance or simply waiting for parts or their turn the aviation depot backlog.

Overall, more than half the Navy’s aircraft are grounded, most because there isn’t enough money to fix them.
 
Nyt jokuvaan ja muut julkiset toiveajattelijat huomio. USN tuskin on ostelemassa juurikaan lisää SH:ta. Ei ole varaa entisiinkään. Kannattaa lukea muutenkin ajantasaisen käsityksen saamiseksi kuinka "nesteessä" USN on yleisesti.

Grounded: Nearly two-thirds of US Navy’s strike fighters can’t fly
http://www.defensenews.com/articles/grounded-nearly-two-thirds-of-us-navys-strike-fighters-cant-fly

Kiitos uutisesta ja vaikuttaa ikävältä tilanteelta. Tuntuu, että varaosien saatavuuden varmistaminen on joskus melkein yhtä tärkeää kuin pilotin taistelutaidot. Kummalisinta tuossa on ehkä se, että Horneteista/Superhorneteista pitäisi laivastolla olla kokemusta vaikka kuinka paljon ja jenkeillä jos jollain resurssienkin pitäisi olla kunnossa. Mutta kaipa se sama niukkuuden ekonomia on kaikkialla sama kuin meillä, ylimääräistä rahaa ei ole kenelläkään. Paitsi ehkä Saudeilla. Ja Trumpilla.
 
Kiitos uutisesta ja vaikuttaa ikävältä tilanteelta. Tuntuu, että varaosien saatavuuden varmistaminen on joskus melkein yhtä tärkeää kuin pilotin taistelutaidot. Kummalisinta tuossa on ehkä se, että Horneteista/Superhorneteista pitäisi laivastolla olla kokemusta vaikka kuinka paljon ja jenkeillä jos jollain resurssienkin pitäisi olla kunnossa. Mutta kaipa se sama niukkuuden ekonomia on kaikkialla sama kuin meillä, ylimääräistä rahaa ei ole kenelläkään. Paitsi ehkä Saudeilla. Ja Trumpilla.

Tuon ongelmallisen tilanteen taustalla on pitkälti myös jenkkien poliittisen päätöksenteon takalukko, kuten artikkelista käy ilmi.
 
Tuon ongelmallisen tilanteen taustalla on pitkälti myös jenkkien poliittisen päätöksenteon takalukko, kuten artikkelista käy ilmi.

Tottapa totta ja on kyllä käsittämätöntä, että budjettiriidat johtavat siihen, että kalustoa ei saada huollettua kunnolla. Mutta sellaista poliittinen päätöksenteko tuppaa olemaan.
 
Budjettisäädöt ovat olleet arkipäivää v.2008 finanssikriisistä alkaen ja Obaman kaudella etenkin yltyneet pahoiksi. Pahimmillaan ns. pakollisten leikkausten tuloksena väläyteltiin sellaisia mahdollisuuksia kuin F-15C:n ja Ticonderoga-luokan risteilijöiden poistot käytöstä.

Eli eipä tule suurena yllätyksenä sitten, jos F-35C:stä päätetään luopua. Rahaa Pentagoilla kyllä sinänsä on, yllin kyllin, se vaan paisunut tehottomaksi pullataikinaksi vuosien saatossa.

F-35C:stä luopua? Ei nyssentäs. F-35C on laivaston noin viides(!!) yritys korvata A-6 Intruder, kone joka poistui käytöstä 20 vuotta sitten. Alkaa vetää vertoja kanadalaisten tai inkkarien hankintaprojekteille.
 
F-35C:stä luopua? Ei nyssentäs. F-35C on laivaston noin viides(!!) yritys korvata A-6 Intruder, kone joka poistui käytöstä 20 vuotta sitten. Alkaa vetää vertoja kanadalaisten tai inkkarien hankintaprojekteille.

Jaa? Katsotaas nyt: A-12, Hornet, Super Hornet, sekä vielä yksi. A-7?
 
Jaa? Katsotaas nyt: A-12, Hornet, Super Hornet, sekä vielä yksi. A-7?

80-luvun alussa VFMX, josta piti tulla monitoimisuperhäivehävittäjä, vähän kuin Tomcatin ja F-22:n välimuoto. Rockwellin VFMX-esityksessä oli vinkeä kokonaan kääntyvä siipi:
ri-columbus%20vfmx%20obliquewing.jpg


Sitten A-6F, paljon paranneltu Intruder jossa olisi ollut F404-moottorit. Se peruttiin koska A-12 olisi ollut paljon parempi mutta sille kävi kuten kävi. Myös ATF:n laivastoversiota (NATF) mietittiin tähän rooliin, se haudattiin vähän A-12:n jälkeen. No siinä on jo neljä, Super Hornetinkin voi kyllä laskea tähän kastiin vaikka se pääasiassa tehtiin korvaamaan F-14. Niin ja viimeksimainitun "Bombcat" päivityshän johtui osaksi juuri A-6:n poistumisesta. Grumman esitti vielä A-6G:tä mutta sekään ei kelvannut.
(Perus-Hornet tehtiin korvaamaan A-4, A-7, F-4 ja F-8, missä se erinomaisesti onnistuikin. Sillä on siis eräänlainen lajin käänteinen ennätys).
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi ei olla Kanada. Tilapäisratkaisu maksaa jo sen 5-7 mrd dollarskaa.

Stopgap Super Hornet purchase could have $5B to $7B price tag
http://www.cbc.ca/beta/news/politics/fighter-jet-purchase-super-hornets-1.3956306

Liberals admit 'interim' Super Hornet jets may only fly for 12 years, despite costing billions
http://www.vancouversun.com/news/na...er+hornet+jets+only+years/12830741/story.html


Huom. tuo on CAD, ei USD, eli jonkin verran vähemmän. Mutta, kallista toki silti. Elämä on, hävittäjäympyröissä...
 
Onneksi ei olla Kanada. Tilapäisratkaisu maksaa jo sen 5-7 mrd dollarskaa. Siis 18 kappaleen!

Stopgap Super Hornet purchase could have $5B to $7B price tag
http://www.cbc.ca/beta/news/politics/fighter-jet-purchase-super-hornets-1.3956306

Liberals admit 'interim' Super Hornet jets may only fly for 12 years, despite costing billions
http://www.vancouversun.com/news/na...er+hornet+jets+only+years/12830741/story.html

Sattuuko tuo ajallisesti silleen sopivasti meille? Jos ne alkaa poistaa noita alta pois, niin nuo koneet saattaisivat olla saatavilla sopuhintaan kamoineen. Voisivat olla ihan kiva lisä F-35:n rinnalle.
 
Onneksi ei olla Kanada. Tilapäisratkaisu maksaa jo sen 5-7 mrd dollarskaa. Siis 18 kappaleen!

Stopgap Super Hornet purchase could have $5B to $7B price tag
http://www.cbc.ca/beta/news/politics/fighter-jet-purchase-super-hornets-1.3956306

Liberals admit 'interim' Super Hornet jets may only fly for 12 years, despite costing billions
http://www.vancouversun.com/news/na...er+hornet+jets+only+years/12830741/story.html


Sattuuko tuo ajallisesti silleen sopivasti meille? Jos ne alkaa poistaa noita alta pois, niin nuo koneet saattaisivat olla saatavilla sopuhintaan kamoineen. Voisivat olla ihan kiva lisä F-35:n rinnalle.

En ehkä lähtisi hankkimaan 18 koneen erää jotakin toista konetyyppiä F-35:n rinnalle. Tai en ainakaan äkkiseltään keksi, missä suhteessa Super Hornet olisi muuten kuin marginaalisesti parempi kuin F-35. Erillistä huolto- ja koulutusjärjestelmää ajatellen hankinnassa tuskin olisi kamalasti mieltä, vaikka koneet saisi kohtuullisella hinnalla.

Mutta mielessä kävi kyllä melkein sama kuin SJ:llä, eli että jos Suomeen hankitaan Super Hornet, niin uutena tilattavia koneita voisi täydentää myöhemmin noilla kanadalaisilla yksilöillä, etenkin jos uusien koneiden hankintamäärä jää pienehköksi (alle 50 kpl). Tosin saattaa olla, ettei meille olisi tarjolla mitään erityisen edullista diiliä, jos Kanada nyt edes luopuu koneista ennen lentotuntien täyttymistä. Minulla on vähän sellainen kutina, että USN kärsii edelleen fighter gapista 2030, ja silloin hekin saattavat olla kiinnostuneita ostamaan koneet takaisin kotiin.


BTW, tiedetäänköhän Kanadan tilapäisratkaisusta jakaumaa E- ja F-mallien välillä?
 
En ehkä lähtisi hankkimaan 18 koneen erää jotakin toista konetyyppiä F-35:n rinnalle. Tai en ainakaan äkkiseltään keksi, missä suhteessa Super Hornet olisi muuten kuin marginaalisesti parempi kuin F-35. Erillistä huolto- ja koulutusjärjestelmää ajatellen hankinnassa tuskin olisi kamalasti mieltä, vaikka koneet saisi kohtuullisella hinnalla.

Mutta mielessä kävi kyllä melkein sama kuin SJ:llä, eli että jos Suomeen hankitaan Super Hornet, niin uutena tilattavia koneita voisi täydentää myöhemmin noilla kanadalaisilla yksilöillä, etenkin jos uusien koneiden hankintamäärä jää pienehköksi (alle 50 kpl). Tosin saattaa olla, ettei meille olisi tarjolla mitään erityisen edullista diiliä, jos Kanada nyt edes luopuu koneista ennen lentotuntien täyttymistä. Minulla on vähän sellainen kutina, että USN kärsii edelleen fighter gapista 2030, ja silloin hekin saattavat olla kiinnostuneita ostamaan koneet takaisin kotiin.

Ajattelin, että josko nuo huoltojärjestelmät saisi koneiden mukana. Ja ei se SH ole parempi varmaan missään tarkoituksessa, mutta se kykenisi hoitamaan tehtäviä joihin ei F-35:t jouda.

En usko, että jenkit hankkivat noita koneita takaisin, kun voivat järjestää töitä omille kansalaisilleen ostamalla uusia, olettaen että noita valmistetaan yhä siinä vaiheessa.
 
Ajattelin, että josko nuo huoltojärjestelmät saisi koneiden mukana. Ja ei se SH ole parempi varmaan missään tarkoituksessa, mutta se kykenisi hoitamaan tehtäviä joihin ei F-35:t jouda.

Vaikka tuki-infrastruktuuri saataisiin ilmaiseksi, on syytä muistaa, että henkilöstön koulutus muodostaa myös osan kuluista, eikä järjestelmän ylläpitokaan ole ilmaista. Meillä ei myöskään liene tietoa, onko Kanada hankkimassa itsenäisen huoltokyvyn (M/Suomi) vai PBL-huoltojärjestelmän (M/F-35).

En usko, että jenkit hankkivat noita koneita takaisin, kun voivat järjestää töitä omille kansalaisilleen ostamalla uusia, olettaen että noita valmistetaan yhä siinä vaiheessa.

Ei kai ne nyt Super Hornetia enää 30-luvulla valmista? F-35C on pyörinyt kuvioissa siinä vaiheessa jo toistakymmentä vuotta, ja kuudennen sukupolven konetyypit ovat tuloillaan.

Nähdäkseni tuo tilanne on Suomen kannalta huono: jos jenkeillä on konepula, he ostavat koneita maailmalta (kuten Harrierien tapauksessa) ja kilpailevat siten meidän kanssa huutokaupassa. Jos jenkit taas eivät ole kiinnostuneita lisäkoneista, se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että uudempia koneita on varaa ostaa riittävästi, jolloin Super Hornet alkaa olemaan elonsa ehtoopuolella (painajaismainen ajatus lennättää yksin 18 koneen fleettiä - hrr...).
 
Olisko siinä Suomelle edullisia koneita?

Eihän niitä nyt pois myydä. Linkatuista artikkeleista selviää että kun on pistetty valinnan eteen niin laivasto on ennemmin ostanut uusia koneita ja laivoja ja leikannut käyttökuluja kuin päinvastoin. Ajatuksena varmaankin on että on helpompi ruinata kongressilta rahaa olemassaolevan kaluston käyttöön sitten tulevaisuudessa, kuin uusien ostoon. Tosin tämmöinen kikkailu voi kostautua, ei siellä Capitol-kukkulalla ihan niin tyhmiä olla.
Perus-Hornetin käyttöikä on 6000 tuntia ja yli 90% kalustosta on tämän rajapyykin jo ylittänyt. Käytetyimmät koneet hipovat kai jo kymppitonnia. Remontilla käyttöikää voidaan jatkaa ja niin on tehtykin muttei se ilmaista hommaa ole.
 
Ei kai ne nyt Super Hornetia enää 30-luvulla valmista? F-35C on pyörinyt kuvioissa siinä vaiheessa jo toistakymmentä vuotta, ja kuudennen sukupolven konetyypit ovat tuloillaan.
Miksi ei? Tällä hetkellä kaikki on auki kun hallitukset eivät pysty päättämään mitään järkevää, tuttu tilanne politiikassa:p. Eestaas huovataan kuin mulkun nahkaa. Nykyisten konetyyppien palvelukseen tulo on ollut +/- 15 vuotta suunnittelupöydältä laivuekäyttöön, mikä se aika tulee olemaan tulevaisuudessa kun koneilta vaaditaan vielä kykyä lentää ilman miehitystä ja mahdollisesti lisätään keinoälyä sekaan? Hintakin tulee vain kasvamaan nykyisestä.

Voi olla että F-35 ei tule olemaan mikään poikkeus hinnan ja kehittämisen vaikeuksien vuoksi, ehkä suunnannäyttäjä. Ties vaikka 6-gen lykkääntyisi 20-30 vuotta koska vielä 5-gen koneista ja alkeellisemmistakin pitää mitata ulos maksimaalinen potentiaali ja venyttää kehityskaarta.

Nähdäkseni tuo tilanne on Suomen kannalta huono: jos jenkeillä on konepula, he ostavat koneita maailmalta (kuten Harrierien tapauksessa) ja kilpailevat siten meidän kanssa huutokaupassa. Jos jenkit taas eivät ole kiinnostuneita lisäkoneista, se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että uudempia koneita on varaa ostaa riittävästi, jolloin Super Hornet alkaa olemaan elonsa ehtoopuolella (painajaismainen ajatus lennättää yksin 18 koneen fleettiä - hrr...).

Koska USA on hankkinut täydennystä omaan sotilaskonekapasiteettiin (hävittäjät)ostamalla käytettyjä maailmalta? Eihän sellaisella tuettaisi USA:n valmistajien tuotantoa vaan toimittaisiin päinvastoin. Ainakin Trumpismi on juuri päinvastaista eli mahdollisimman paljon tuetaan kotimaista valmistusta. Luulen että F-18 koneperhe tulee olemaan korvaamattoman tärkeä USA:n asevoimille myös tulevaisuudessa. Se on sitä jo ollut tähänkin saakka.
RAAF esimerkiksi valmistautuu 12 koneen laivueensa IOC:n 2018:
The EA-18G Growler purchase includes the aircraft, required mission and support systems, training, and ongoing support to effectively develop and operate a Growler capability. Defence plans to achieve Initial Operational Capability (IOC) in 2http://www.airforce.gov.au/Technology/Aircraft/EA18G-Growler/?RAAF-wWtm2RqFW2K0Pyup3hIJncFVFKb02OLN018.

The EA-18G Growler is the most advanced airborne electronic attack (AEA) platform and is the only one in production today. A variant of the combat-proven F/A-18F Super Hornet, the Growler provides tactical jamming and electronic protection to U.S. military forces and allies around the world. Industry and the U.S. Navy continue to invest in advanced Growler capabilities to ensure it continues to protect all strike aircraft during high-threat missions for decades to come.http://www.boeing.com/defense/ea-18g-growler/

The U.S. Navy has 22 Growlers on its unfunded priorities list for the 2015 fiscal year budget. Current orders take Growler and Super Hornet production through the end of 2016.

"Today we celebrated 100 Growler deliveries – all on cost and on schedule – and highlighted the need for additional Growlers in the future so our men and women in uniform can prosecute their missions in the safest, most effective way possible," said Mike Gibbons, F/A-18 and EA-18G Programs vice president. "We believe there is a compelling case to be made that the Navy needs 50 to 100 more aircraft to meet future requirements."http://boeing.mediaroom.com/Boeing-Delivers-100th-EA-18G-Growler-to-US-Navy

A carrier air wing has five EA-18G models or four EA-6Bs. The Growler's initial combat deployment occurred in late 2010 and concluded in mid-2011 having supported operations in Iraq and Libya. The EA-18G is expected to remain in service with the U.S. Navy through 2040.

http://www.fi-aeroweb.com/Defense/EA-18G-Growler.html

Current plans call for 160 EA-18G Growler aircraft to be delivered to the U.S. Navy (incl. 15 + 7 aircraft from FY 15 and FY 16 Congressional Additions and 3 aircraft from the A-12 settlement). By September 2012, 74 aircraft had been delivered. In May 2014, a major milestone was reached when Boeing delivered the 100th EA-18G. As of September 2015, there are 116 EA-18Gs in service with the U.S. Navy. Procurement of the aircraft is expected to end in FY 2016.

On May 3, 2013, Australia announced its decision to purchase 12 EA-18G Growlers, making Australia the only country other than the United States to purchase the aircraft. The Royal Australian Air Force (RAAF) is expected to take delivery of the first aircraft in-country in 2017.http://www.fi-aeroweb.com/Defense/EA-18G-Growler.html
Growler-tuotanto jatkuu edelleenkin tänä vuonna Australian koneiden valmistuksella. Koska USN operoi edelleen joukolla EA-6B koneita ainakin vuoteen 2019 on niiden korvaamiseksi todennäköistä että Hornettien valmistusta jatketaan edelleenkin pikkuhiljaa. Hyppäys EA-6B:ä Growleriin on kuitenkin huikea suorituskyvyn ja monipuolisuuden vuoksi.

Koska lihavoiduista kohdista käy ilmi että koneita tulee edelleen linjalta ja niiden käyttöikä on hyvin pitkä, vähintään 25-30 vuotta, tulee päivitys- ja elinkaarituki jatkumaan pitkälle 2040-luvulle saakka, jopa sen loppuun. Growlerit ja Hornetit ovat saaneet jo useita päivityksiä ja Growlereihin virtaa päivityksiä jatkuvasti vaikka konetyyppi tuli palvelukseen vasta USN:ssä 2010.

Oma mielipiteeni on että F-18 versioiden hankinta ei olisi ollenkaan huonoin seikka(täydentämään F-35A:a tai F-18E/FSH) koska konetyyppi on hyvin kestävä ja soveltuu monenlaiseen käyttöön (myös taktinen ilmatankkeri). Varsinkin Growler on lavattina huippuhyvä ja kehittynein maailmassa koska se kykenee lentämään supersoonisella nopeudella ja on BVR-kykyinen. Tämän lisäksi koneessa on kehittynyt ohjaamo ja kaikkein uusin länsimainen ELSO-kyky. Päivitykset on taattu pitkäksi aikaa, maailman suurimmalta lentokonevalmistajalta jota tukee fanaattisesti USA:n hallitukset. Eikä huono temppu olisi sekään jos toimittaisiin kuten Aussiet: F-18E/F koneisiin asennettiin valmius päivittää ne G-versioiksi lisäämällä add-on kapasiteetti.

On myös muistettava että ensimmäisten suomi-Hornettien laskeutuessa Pirkkalaan 1995, oli konetyypin seuraaja jo tehnyt ensilentonsa ja ensimmäisen yksipaikkaisen Hornetin tullessa linjalta 2000 oli konetyypin valmistus loppunut vuosia aikaisemmin. Silti konetyyppiä on kehuttu Ilmavoimissa ja sen suorituskyky on ollut riittävä, missään ei ole tullut ilmi että olisimme saaneet käyttöömme vanhentuneen taistelukoneen.
Jatkuvat päivitykset ovat taanneet koneelle hyvän suorituskyvyn.
 
Laitetaan nyt vielä tämäkin tänne uudelleen, eli Kuwait ostaa n. 10 miljardilla USD 32 kpl F-18E/F koneita järjestelmineen.http://www.dsca.mil/major-arms-sales/government-kuwait-fa-18ef-super-hornet-aircraft-support

Valmistus siis jatkunee ainakin 2020 saakka. Siitä päätellen että USA on tarjonnut Suomelle Super Hornettia ja tietäen mikä on meidän hankintasuunnitelma niin linjastoa ei olla sulkemassa ennen 2020-lukua (ja mm. Suomen päätöstä).
 
Back
Top