Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

F/A-18 E/F Super Hornet

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Einomies1, 19.03.2016.

  1. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Se on hyvä, että asiat tarkistetaan. Erityisesti, kun en itse sitä tehnyt. Ei siinä mitään.

    Pointti asiassa oli kuitenkin selventää, millaisesta koneesta Boeingin taholla on kyse (= Superhornet, ei uusi stealth-kone) . Eli se sisältö artikkelista, mitä laitoin jo suoraan foorumille.

    Jätetään vastaisuudessa muut osiot (joita ei oltu tarkoitettu varsinaisesti erityisesti mukaan) pois, niin ne eivät suotta hämää foorumilaisia.
     
  2. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,863
    Tykkäykset:
    1,073
    Pisteet:
    316
    Sivuston lähteiden mukaan, Boeing haastaa Tanskan valtion oikeuteen, kuten ennakkoon odotettua. Teen henk.koht olettamuksen, että Tanska joutuu järjestämään uuden hankintakilpailun hävittäjistä, tai sitten maksamaan isot korvaukset kahdelle valmistajalle, jotka huijattiin mukaan kalliiseen hankintakilpailuun, jota ei ollut tosiasiassa käynnissä.

    http://nytkampfly.dk/archives/9723
     
    Einomies1, Mikoyan, TBman ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  3. Mainos



  4. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,435
    Pisteet:
    636
    Todennäköisempää, että haastaa tottumuksesta. Vaikeampi melkein keksiä viime ajoilta kilpailutusta, jossa ei olisi käynyt näin. Pieni todennäköisyys voittaa. Ei ole mitään erityisen vahvaa yksittäistä käryä noussut.
     
    Teräsmies ja Rannari tykkäsivät tästä.
  5. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,863
    Tykkäykset:
    1,073
    Pisteet:
    316
    Heh Tanskan hankinta nyt meni ihan huumorin puolelle, toteutetulla tavalla päätyy varmasti oikeuteen, oli sitten kyseessä kouluperunoiden tai hävittäjien hankintakilpailutus kun toimitaan EU-maassa.

    Mutta mutta Boeing lähtee tässä pienin askelin liikkeelle, ensimmäisenä he todennäköisesti haluavat tietää, miten on mahdollista, että heidän sitova hintatarjous muuttuu summaltaan toisenlaiseksi.
    http://www.reuters.com/article/us-boeing-denmark-lawsuit-idUSKBN1691IV
     
    TBman tykkäsi tästä.
  6. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
  7. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,863
    Tykkäykset:
    1,073
    Pisteet:
    316
    Niin huomionarvoista tuossa on:
    “Canada has confirmed to the US government its commitment to applying its industrial and technological benefits policy on this potential acquisition, which requires suppliers to make investments in Canada equal to 100% of their contract value"

    Boeing pystyy sen vastakauppa sitoumuksen tekemään, tässä piilee tämän diilin pihvi.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  8. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,765
    Tykkäykset:
    2,168
    Pisteet:
    316
    Kanadaa voi kyllä pitää varoittavana esimerkkinä siitä, millaista farssia on pahimmillaan luvassa kun hävittäjähankinnasta tehdään poliittinen keppihevonen.

    Seuraavassa avoimessa kirjeessä tuodaan ilmi miten huono idea tuo Kanadan interim-hankinta on.
    http://www.newswire.ca/news-release...om-former-air-force-commanders-614624294.html
    Allekirjoittajina ovat KAIKKI ilmavoimien komentajat vuoden 1997 jälkeen.
    Kenraalit toivovat SHornet hankinnan unohtamisesta, ja reilun ja avoimen hankintakilpailun aloittamista. Väliaikaisratkaisuksi ehdottavat käytettyjen legacy-hornettien hankintaa.
     
  9. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Jep. Aika monen maan hankinnat ovat kärsineet poliitisesta elementistä. Seuraavat tulevat nopeasti mieleen.
    • Kanada
    • Itävalta
    • Norja
    • Tanska
    • Sveitsi
     
    Einomies1 tykkäsi tästä.
  10. adam7

    adam7 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    24.06.2010
    Viestejä:
    5,096
    Tykkäykset:
    4,740
    Pisteet:
    1,286
    Siis tuossa on kyse asiakirjojen saamisesta, ei vielä koneiden valinnasta. Meillä tuo menisi hallinto-oikeuteen jollei viranomainen toimita julkisia asiakirjoja ja asiakirjojen vaatija ei siihen tyydy.
     
  11. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,765
    Tykkäykset:
    2,168
    Pisteet:
    316
    Poliitikoista on kärsitty varmasti joka puolella. Mutta ei missään ole taidettu tehdä vaaleissa samanlaista numeroa hankinnoista kuin kanukeissa.

    Liberaalipuolue huusi F-35:n hankintaa vastaan kunnollisen kilpailutuksen ja läpinäkyvyyden puuttumisen takia.
    Vaalivoiton jälkeen ilmoittivat ilmavoimien hornettien olevan niin huonossa hapessa, että uusia koneita on hankittava heti. Koneeksi valikoitui SHornet ilman kilpailutusta ja hinnasta luvattiin kertoa heti sen jälkeen kun nimet on paperissa... :)
     
    Teräsmies, Einomies1, TBman ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  12. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Se olisi varmasti fiksumpaa, jos niitä jostain löytyisi. Voi olla kyllä lujassa.
    Vähän tästä Kanadan hommasta tulee kyllä mieleen Itävallan Typhoon-hankinta, jossa vasemmisto-poliitikot päättivät "säästää" rahaa. Tai tienata rahaa itselle ruskeiden kirjekuorien muodossa, molempi = pahempi.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  13. adam7

    adam7 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    24.06.2010
    Viestejä:
    5,096
    Tykkäykset:
    4,740
    Pisteet:
    1,286
    First past the post vaalijärjestelmän ominaisuuksia. Pitää vastustaa juttuja ja sitten kun pääsee valtaan jyrkästi muuttaa kurssia on siinä järkeä vai ei. Kun sitten on vallassa voi viedä projekteja läpi välittämättä silloisesta oppositiosta. Sitten kun toinen pääsee valtaan, ne sitten vesitetään ja kurssia käännetään.
     
    TBman ja Rannari tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,435
    Pisteet:
    636
    Keneltä muulta kuin Suomelta irtoaisi edes teoriassa legacy hornetteja, joissa oikeasti tunteja jäljellä?

    Voitaisiin tarjota 10 kappaletta miljardilla. Kävisiköhän täkyyn? ;)

    Jotta ei tulisi liian hyvät kaupat niin ainakin yksi murtaja pitäisi ostaa kaupan päälle.

    Silloin menisi kotimaassa läpi sekä HX-korvaajan rahoituslähteenä että telakkateollisuuden tukena.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2017
    Teräsmies, Rantojen mies ja TBman tykkäsivät tästä.
  16. TBman

    TBman Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.12.2014
    Viestejä:
    3,450
    Tykkäykset:
    4,467
    Pisteet:
    1,286
    Ei taida olla LH.ta kellään ja joilla on, niin miksi luopuisivat noin vaan... ei välttämättä huono laite kuitenkaan...
     
  17. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    3,828
    Tykkäykset:
    3,866
    Pisteet:
    1,286
    2025 voi olla liian myöhään kanukeille... muuten toki ihan hyvä. CBR+ olisi tehtävissä meikäläisille koneille lentotuntien lisäämiseksi.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  18. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Kuwait about ainoa jolta LHornettia voisi liietä, jos SHornet-kauppa toteutuu koko laajuudessaan. Jenkkien Horneteista alkaa olla vaikea löytää yksilöitä jolla ei olisi 6000 tuntia täynnä.

    Yksi tapa millä Kanadan ohjelmassa voisi olla hitunen järkeä on ostaa käytettyjä alkusarjan Super Hornetteja ja USN ostaa tilalle uusia. Näillä kanukit voisivat lennellä sen 15 vuotta kunnes F-35:ttä olisi riittävästi rivissä.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  19. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,435
    Pisteet:
    636
    Voi veljet. RAAF arvioi, että Super Hornettiensa todellinen käyttöikä on 2400 tuntia!!!!!
    [​IMG]

    Hellurei Tanskan valituksille ja yrityksille vedota samaan Suomessa.

    Eikä se ole muutenkaan voittanut yhtään kilpailutusta. Vain 2x "sole source" on tehty. Nyt ehkä kolmas Kanadaan.
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2017
    arcanine98 tykkäsi tästä.
  20. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Hornetissa edelleen nämä ongelmat jatkuvat ja pahenevat. Huolestuttavaa.

    Trump’s Favorite Fighter Jet Keeps Starving Pilots of Oxygen
    http://www.defense-aerospace.com/ar...8-pilots-face-crippling-oxygen-shortages.html

    All U.S. F/A-18 Hornet models affected by oxygen deprivation and cabin decompression issues
    Legacy and Super Hornet showing a concerning steady increase in “physiological episodes” that U.S. Navy calls “No.1 safety issue.”
    https://theaviationist.com/2017/03/...n-deprivation-and-cabin-decompression-issues/
     
    TBman tykkäsi tästä.
  21. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    3,828
    Tykkäykset:
    3,866
    Pisteet:
    1,286
    Mitä. Helvettiä. Australialaiset. Tekevät. Koneillaan. !!!!!!!!!???????

    Jos tilanne on sama meillä päin, niin se on sitten F-35, Gripen E ja Rafale, joiden välillä taistot käydään...
     
  22. arcanine98

    arcanine98 Kersantti

    Liittynyt:
    15.11.2016
    Viestejä:
    104
    Tykkäykset:
    200
    Pisteet:
    16
    Erittäin hyvä kysymys, aika rajua kyytiä antavat jos jenkkilaivaston standardeista sahataan puolet pois

    En ehkä siti olisi tuosta kovin huolissani ja tuo Australian numero kertoo ehkä eniten siitä, että on erilaisia tapoja ilmoittaa ja arvioida koneen käyttöikää. Noita elinkaarinumeroita kannattaa tarkastella terveellä kriittisyydellä eikä eri yhteyksissä käytettyjä numeroita voi välttämättä verrata keskenään. Jossain standardeissa väsytystestit tehdään esim. kaksi kertaa suunnitellun käyttöiän ja toisissa taas kolme kertaa suunnitellun käyttöiän. Joissain standardeissa komponenteille ei sallita yhtään feelua ja joissain sallitaan tietty prosentti feeluja. Testeillä varmistetaan jokin tietty käyttöikä ja noita sitten nostetaan tai lasketaan käytöstä saatunen kokemusten, korjausten ja muutosten myötä.

    Tanskan vertailussa nuo elinkaarinumerot aiheuttivat närää ehkä siksi, ettäi Boeingille taisi tulla yllätyksenä, että käyttöikää käytettiin (yhtenä) perusteena, miksi F-35:ttä tarvitaan vähemmän kuin Super Hornetteja, vaikka aika akateeminen tuo ero oikeasti on, koska jenkkilaivaston tavoitteena on käsittääkseni pikemminkin ollut nostaa Super Hornetin käyttöikää, oliko se nyt sitten tuosta 6000 tunnista 9000 tuntiin. Pienempään konemäärään riittävä syy olisi mielestäni ollut jo pelkkä kyvykkyys, mutta Tanskan paperissa perusteluita haettiin aika erikoisista kohdista.
     
    Sarek1 ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu