Suomen seuraavaksi hävittäjämalliksi ehdolla oleva F/A-18 Super Hornet on Yhdysvaltain laivaston tärkeä työkalu.
Jatkuva moottorien jylinä kaikuu taustalla, kun joukko suomalaistoimittajia astelee hävittäjien huoltohallin läpi kentälle Atlantin rannalla Virginia Beachilla sijaitsevassa Oceanan laivastotukikohdassa.
Näky on vaikuttava, sillä jatkuvasti ilmaan nousevia ja laskeutuvia Hornet -hävittäjiä on tukikodassa kerrallaan noin 250-350. Käytävän seinämaalaus toivottaakin vieraat tervetulleiksi ”hornetinpesään”.
Ylläolevalla videolla upseerit kertovat Super Hornet -hävittäjästä.
Hornet-hävittäjiä Oceanan tukikohdassa on kerrallaan peräti pari-kolmesataa. (KUVA: Johannes Kotkavirta)
Oceanan laivastotukikohdassa voi olla parhaimmillaan jopa 350 Hornet-hävittäjää.(KUVA: Johannes Kotkavirta)
Kentällä ja huoltohalleissa näkyy Suomestakin tuttuja F/A-18 -Hornet -koneita, mutta myös sen seuraajaa, kooltaan suurempaa Super Hornet -mallia. Kyseinen kone on ehdolla myös Suomen ilmavoimien seuraavaksi monitoimihävittäjäksi vanhojen Hornetien tullessa käyttöikänsä päähän. Tästä syystä koneen valmistaja, amerikkalaisyhtiö Boeing on järjestänyt toimittajille käynnin yhteen konemallin tärkeimmistä tukikohdista.
Jo vuosituhannen vaihteessa käyttöön otettua Super Hornetia kaupataan modernina mutta samalla käytännössä hyvin testattuna vaihtoehtona, vaikka malli on Yhdysvaltain laivaston lisäksi käytössä ainoastaan Australialla. Koneen valmistus on saanut osaltaan potkua kilpailijan, Lockheed Martinin seuraavan sukupolven F-35-hävittäjän vaikeuksista. F-35:n oli tarkoitus korvata Hornetit lentotukialuksilla, mutta nyt koneita suunnitellaan käytettäväksi rinnakkain vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Laivaston komentajakapteeni Scott Miller kehuu Super Hornet -koneen lento-ominaisuuksia.(KUVA: Johannes Kotkavirta)
Atlantic-hävittäjärykmentin operaatioista vastaava upseeri
Scott Miller kehuu Super Hornetia erittäin hyväksi ja helpoksi koneeksi lentää.
– Koska kone on suunniteltu yksipaikkaiseksi, ovat monet ohjaajaa avustavat järjestelmät erittäin hyvin toimivia, hän kehuu.
Millerin mukaan uusi ja vanha Hornet ovat kuitenkin hyvin samanlaisia koneita lentää, joka helpottaa pilottien kouluttautumista ja totuttelua uuteen koneeseen. Tämä mahdollistaa laivaston lentäjien jatkuvan vaihtelun konetyyppien välillä.
– Ohjaamossa ainoa suurempi ero on, että Super Hornetissa kaikki toiminnot ovat kosketusnäytössä, kun vanhassa Hornetissa ne ovat nappien takana. Super Hornetissa on myös parempi ohjattavuus matalissa nopeuksissa.
Hornet-hävittäjää huolletaan Oceanan laivastotukikohdassa. (KUVA: Johannes Kotkavirta)
Ulkoisesti uusi ja vanha Hornet muistuttavat maallikon silmään paljon toisiaan. Super Hornet on kuitenkin ulkoisilta mitoiltaan huomattavasti suurempi. Parhaiten koneen tunnistaa edeltäjästään moottorien ilmanottoaukoista, jotka ovat muodoltaan nelikulmaiset tutkaheijastusten vähentämiseksi.
Myös koneen takasiivekkeet ovat isommat ja niinikään kulmikkaammat. Siivekkeiden koon kasvattamisella on pyritty aiempaa parempaan hallittavuuteen.
Huoltoupseeri Jeff Chown Super Hornet -koneen kanssa. (KUVA: Johannes Kotkavirta)
Super Hornetin moottorit ovat nekin edeltäjää suuremmat ja tehokkaammat. Isoista uudistuksista huolimatta yhtenä koneen myyntivalttina pidetään monien osien ja huollon yhteensopivuutta edellisen konemallin kanssa. Tukikohdassa koneiden huollosta vastaava huoltoupseeri
Jeff Chown sanoo, että noin 60 prosenttia vanhan Hornetin huoltoon tarvittavista työkaluista sopii myös Super Hornetiin.
– Uudemman koneen huoltaminen on joissain asioissa monimutkaisempaa, mutta toiset asiat ovat myös helpompia, Chown kuvailee.
Harjoituslennolta palanneet Hornet-lentäjät poseerasivat kuvaajille.