F/A-18 E/F Super Hornet

Idea on se, että ne ladataan taistelulennolla lähtiessä ja ammutaan sitten pois. Rauhanaikana ilmatilan vartioinnissa muodostaakin juuri se haasteen, jos joudutaan lentämään ohjukset alla. Käytännössä siis koko ohjusvarasto joudutaan kierrättämään siinä tehtävässä ja lentämään niitä lentoja yhtä vaille niin monta kuin sille puikolle on sallittu ja sitten se odottaakin sotaa varastossa. Tai lähtee tehtaalle korjaukseen?
NASAMS (AMRAAM) ja IRIS-T pohjainen it on siitä hyvä, että siellä voi pitää osaa niistä, joita ei enää uskalla lennättää kertaakaan. Kun siellä ei tarvitse alistaa G-voimille vaan ampua kerran joko harjoitusmielessä tai tosissaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ohjusten kierrätys on toki etu, mutta rajallinen määrä niitä joka tapauksessa on eikä satojentuhansien arvoisia tikkojen ajelu hylkykuntoon muutenkaan oikein lämmitä. Tunnistuslentojen kohdalla kannattaa muistaa, että niille lähdetään verraten kevyellä kuormalla (Suomessa 2 x Sidewinder + 2 x AMRAAM) eli lentotunteja kertyy ohjuspoolille suht hitaasti, sekä se, että QRA ei ole taitolentoharjoituksen kaltainen vatkaustehtävä. Jos kumpaakin ohjusta on sellaiset 500 tikkaa varastoissa ja niitä kierrätetään tasaisesti, täytyy tunnistuslennolle nousta 125 kertaa ennenkuin jokainen ohjus on käynyt taivaalla kerran. Voisin kuvitella että tulee ajoaineiden hyllyikä täyteen ennen mahdollista sallittujen lentotuntien rajaa.
 
Ohjusten kierrätys on toki etu, mutta rajallinen määrä niitä joka tapauksessa on eikä satojentuhansien arvoisia tikkojen ajelu hylkykuntoon muutenkaan oikein lämmitä. Tunnistuslentojen kohdalla kannattaa muistaa, että niille lähdetään verraten kevyellä kuormalla (Suomessa 2 x Sidewinder + 2 x AMRAAM) eli lentotunteja kertyy ohjuspoolille suht hitaasti, sekä se, että QRA ei ole taitolentoharjoituksen kaltainen vatkaustehtävä. Jos kumpaakin ohjusta on sellaiset 500 tikkaa varastoissa ja niitä kierrätetään tasaisesti, täytyy tunnistuslennolle nousta 125 kertaa ennenkuin jokainen ohjus on käynyt taivaalla kerran. Voisin kuvitella että tulee ajoaineiden hyllyikä täyteen ennen mahdollista sallittujen lentotuntien rajaa.
Googlasin ja vuonna 2014 oli paljon enemmän tunnistuslentoja kuin normaalisti. 2013 oli 60 tunnistuslentoa ja 2014 meni 100 rikki jo marraskuussa.

Eli tuolla tiheällä tahdillakin esim. DSCA:n määrissä oleva 150 Sidewinderia käy taivaalla kaksi per kone - konfiguraatiolla pari kertaa vuodessa ja elinkaaren aikana sitten muutaman kymmenen kertaa. Ja tähän tietty päälle tulee MLU:ssa hankittavat ohjukset, joten lennot per ohjus ovat todellisuudessa vielä pienemmät määrältään.
 
Googlasin ja vuonna 2014 oli paljon enemmän tunnistuslentoja kuin normaalisti. 2013 oli 60 tunnistuslentoa ja 2014 meni 100 rikki jo marraskuussa.

Eli tuolla tiheällä tahdillakin esim. DSCA:n määrissä oleva 150 Sidewinderia käy taivaalla kaksi per kone - konfiguraatiolla pari kertaa vuodessa ja elinkaaren aikana sitten muutaman kymmenen kertaa. Ja tähän tietty päälle tulee MLU:ssa hankittavat ohjukset, joten lennot per ohjus ovat todellisuudessa vielä pienemmät määrältään.
En nyt sano tässä, montako kertaa se voi siellä käydä, mutta se ei ole kymmeniä. Siinäpä se dilemma onkin pienen varaston kanssa. Ei ole kaukaa haettu ajatus, että naapuri tahallaan kuluttaa Suomen ohjusten lentokertoja ihan turhan takia... Siksi ehkä joskus kannattaakin mennä mock-up:ien kanssa. Tehdäänköhän niin? Enpä tiedä...
 
En nyt sano tässä, montako kertaa se voi siellä käydä, mutta se ei ole kymmeniä. Siinäpä se dilemma onkin pienen varaston kanssa. Ei ole kaukaa haettu ajatus, että naapuri tahallaan kuluttaa Suomen ohjusten lentokertoja ihan turhan takia... Siksi ehkä joskus kannattaakin mennä mock-up:ien kanssa. Tehdäänköhän niin? Enpä tiedä...
F-35:lla onnistuisi sitten kivasti. Tosin joskus voisi kääntää mahan vanjaa kohti ja avata luukun näyttääkseen keltaiset ringit puikoissa.
 
Mikä se käänne tässä uutisessa on?
Edit: linkki vielä alkuperäiseen uutiseen.
 
Mikä se käänne tässä uutisessa on?
Ei mitään tuoretta käännettä. Se viittaaa Niinistön sanomaan "Growler on käänteentekevä lisä Boeingin tarjouksessa. Voisi sanoa jopa, että ilman sitä Super Hornet olisi poissa HX-kisasta, Niinistö sanoo TE:lle", mutta se tapahtui silloin kun Growler sai myyntiluvan.
Se tekniikkatalouden versio sisältää kaiken olennaisen, joka on nuo Niinistön ja Kanervan lausunnot.

Lisäarvokin on täysi arvaus. Niinhän sitä luulisi, mutta sotapeliä ei ole vielä käyty. Kuitenkin voidaan melko varmuudella arvioida, että all-SH paketti ei siinäkään olisi ollut suorituskykyisempi.
 
Puolustusvoimien HX-arviointitiimi kävi oletettavasti viime syksynä USA:a todentamassa Growlerin kykyjä elsossa. Niitähän ei HX-challengessa voitu näyttää täällä kulmalla.
Salaisia moodeja toki varmaan todennettiin muidenkin kohdalla niiden kotimaissa.

Elson rooli on kybervaikuttamisen lisäksi jatkuvasti kasvanut ilmasodassa ja sotilaallisissa kriiseissä. Growlerilla on ainoana kykyjä laajaskaalaiseen häirintään ja kybersodankäyntiin. Mahdollisesti myös F-35A pitänee joitakin tietoverkkohyökkäyskykyjä sisällään, mutta erillisen operaattorin puute sotakoneessa ja tilanpuute eivät varmasti tuota samaa vaikutusta kuin Growlerissa.

Growlerin ja ATS:n yhteiskäyttö mahdollistaisi tehokkaan stand-off ja stand-in häirinnän samanaikaisesti ja eri suunnissa. Ilmasta käsin elso on vaikuttavimmillaan eikä Growlerin kykyä ole vielä pohjoismaissa kellään.
 
Growlerin ja ATS:n yhteiskäyttö mahdollistaisi tehokkaan stand-off ja stand-in häirinnän samanaikaisesti ja eri suunnissa. Ilmasta käsin elso on vaikuttavimmillaan eikä Growlerin kykyä ole vielä pohjoismaissa kellään.
Growlerin kykyä ei ole Euroopassa kellään...#toisaalla joku esitti hauskan huomion että jos Suomi laittaa Growlereita, niistä voisi tulla kansainvälisellä areenalla jonkunlainen valttikortti tai jopa riesa. Selvää on että maanosan ainoat oikeat häirintäkoneet olisi arvossaan kriha-hommissa. Aina kun jossain keksittäisiin lisää savimajoja mihin viedä demokratiaa, niin vonkaus Suomen saamiseksi mukaan olisi varmaan melkoinen.
 
Growlerin kykyä ei ole Euroopassa kellään...#toisaalla joku esitti hauskan huomion että jos Suomi laittaa Growlereita, niistä voisi tulla kansainvälisellä areenalla jonkunlainen valttikortti tai jopa riesa. Selvää on että maanosan ainoat oikeat häirintäkoneet olisi arvossaan kriha-hommissa. Aina kun jossain keksittäisiin lisää savimajoja mihin viedä demokratiaa, niin vonkaus Suomen saamiseksi mukaan olisi varmaan melkoinen.
Savimajakohteilla ei taida olla useimmissa tapauksissa juuri mitään, mitä vastaan tuota tarvittaisiin. Sen sijaan on yksi kova elso-maa... No jaa, jos tuo yksi maa on sinne vehkeitä vienyt, niin sitten...
 
Pommitettavassa savimajamaassa saattaa olla erään maan joukkoja turvaamassa hallituksen suvereniteettia. Nämä eivät välttämättä pidä siitä että lännen sotakoneet lentelevät ilmassa.
 
Growlerin kykyä ei ole Euroopassa kellään...#toisaalla joku esitti hauskan huomion että jos Suomi laittaa Growlereita, niistä voisi tulla kansainvälisellä areenalla jonkunlainen valttikortti tai jopa riesa. Selvää on että maanosan ainoat oikeat häirintäkoneet olisi arvossaan kriha-hommissa. Aina kun jossain keksittäisiin lisää savimajoja mihin viedä demokratiaa, niin vonkaus Suomen saamiseksi mukaan olisi varmaan melkoinen.
Ja tuskin meidän nykyisellä ulko -ja tuvallisuuspoliittisella linjalla lähtisimme omalla Growler-kalustollamme mihinkään ulkomaan seikkailuille, vaikka kuinka vinguttaisiin.
 
Ja tuskin meidän nykyisellä ulko -ja tuvallisuuspoliittisella linjalla lähtisimme omalla Growler-kalustollamme mihinkään ulkomaan seikkailuille, vaikka kuinka vinguttaisiin.
Niin, mutta jossain lymyilee jo poliittinen pyrkyri, joka olisi valmis hankkimaan pojoja kyseisellä tapaa myöhemmän kv-järjestöurakehityksen mahdollistamiseksi.
Tai vaikka Suomen turvallisuusneuvostojäsenyyden tms. hakemisen edistämiseksi. Onhan se mielihalu jo nähty.
 
Back
Top