F/A-18 E/F Super Hornet

En kyllä näe mitään syytä hankkia Growlereita, jos niille ei ole häirintäsäiliöitä, tai jos ei häirintäsäiliöitä olisi tarkoitus hankkia myöhemmin lisää. Ne olisi silloin vain kalliita huonommin aseistettuja kaksipaikkaisia.

Boeing se on tuollaistakin kaupannut, tunnetaan nimellä Growler Lite. Growlerissahan on ilman häirintäsäiliöitäkin kyky elektroniseen tiedusteluun, joten koneilla voi parantaa omaa tilannetietoisuutta ja tukea maalittamista.
 
@magitsu

Onko tuosta Australian NGJ-kehitykseen pistämästä rahasta lisätietoa? Onko se jokin "könttäsumma", jota kaikilta odotetaan, vai skaalautuuko se hankintamäärien mukaan (jos haluat ison määrän podeja, otat myös isomman osan kehityskustannuksista harteille)?
 
@magitsu

Onko tuosta Australian NGJ-kehitykseen pistämästä rahasta lisätietoa? Onko se jokin "könttäsumma", jota kaikilta odotetaan, vai skaalautuuko se hankintamäärien mukaan (jos haluat ison määrän podeja, otat myös isomman osan kehityskustannuksista harteille)?
Enpä tiedä. Parit googlet alkuun:

edit:
In November 2017, Chief of Air Force AIRMSHL ‘Leo’ Davies announced the signing of an MoU between Australia and the US for the development of the NGJ. Specifically, Australia and the US Navy will jointly develop the AN/ALQ‑249(V)1 NGJ-MB capability.

“This is a very important milestone for both nations, one that took four years of communication and collaboration to successfully achieve,” AIRMSHL Davies said.

The MoU, signed at US Pacific Fleet Headquarters in Hawaii provides a framework for communication, coordination and cooperation between the US Navy and the RAAF during the engineering and manufacturing development phase.

This followed an earlier announcement by Defence Minister Marise Payne at the Avalon Airshow in February 2017 that the government would invest A$250 million in this development.
Eli tuon mukaan Australialta olisi 250M aud (eli 194M usd) mennyt NGJ-MB EMD-vaiheeseen? Eli siis vain MB:n kehitykseen vasta.
In 2016, Raytheon was awarded a $1 billion contract to deliver 15 pods for engineering and manufacturing development and 14 aeromechanical pods for airworthiness certification. In January 2017 Boeing was awarded a contract to integrate NGJ onto Growler, and the (V)1 version completed critical design review (CDR) in April 2017. IOC is currently set for 2021.
Ja NGJ-MB:n EMD-vaiheen kokonaiskulunki on USA+Australialle ainakin 1 mrd us. Hankinnat päälle koska 15 engineering ja 14 aeromechanical telkänpönttöjä tuskin voi käyttää sellaisenaan valmiina tuotteena? (eikä olisi USN tarpeeseen nähden vielä kuin murto-osa)
 
Viimeksi muokattu:
Enpä tiedä. Parit googlet alkuun:

edit:

Eli tuon mukaan Australialta olisi 250M aud (eli 194M usd) mennyt NGJ-MB EMD-vaiheeseen? Eli siis vain MB:n kehitykseen vasta.

Ja NGJ-MB:n EMD-vaiheen kokonaiskulunki on USA+Australialle ainakin 1 mrd us. Hankinnat päälle koska 15 engineering ja 14 aeromechanical telkänpönttöjä tuskin voi käyttää sellaisenaan valmiina tuotteena? (eikä olisi USN tarpeeseen nähden vielä kuin murto-osa)

Löysin tällaisen vanhan kaavion, jonka mukaan NGJ:n RDT&E tekisi yhteensä 2,8 miljardia. Jos suhteuttaa Australian Growlerien määrän Yhdysvaltain Growlerien määrään, niin 250 milliä tuntuu oikeansuuntaiselta tasajaolta. Mutta onko se kaikille kolmelle vaiko vain sille MB-jammerille?

1619375746600.png

 
Parit googlet alkuun:
Eli tuon mukaan Australialta olisi 250M aud (eli 194M usd) mennyt NGJ-MB EMD-vaiheeseen? Eli siis vain MB:n kehitykseen vasta.
JAMMED UP jutussa vuodelta 2018 luki mm.
"On F-35, while it’s still early days it has been envisaged that NGJ could integrate directly with that aircraft’s onboard systems and not require a specialised aircraft configured for EW."

Onkohan F-35:tä tarkoitus edelleen tukea?
 
JAMMED UP jutussa vuodelta 2018 luki mm.
"On F-35, while it’s still early days it has been envisaged that NGJ could integrate directly with that aircraft’s onboard systems and not require a specialised aircraft configured for EW."

Onkohan F-35:tä tarkoitus edelleen tukea?
Kyllä varmasti, ihmettelisin jos noita häirintäsäiliöitä ei kolmevitosen siivissä näkyisi tulevaisuudessa. Elso on kuitenkin nykyään iso osa ilmaoperaatioita ja Growlereita on kuitenkin rajallinen määrä. Jossakin vahvasti puolustetussa ilmatilassa häivehävittäjä jykevällä elsopaketilla olisi tarpeen, saa nähdä milloin kyseinen integrointi tapahtuu.
 
F-35 ja NGJ integraatiosta puhuttiin teoriatasolla joskus 10 vuotta sitten, lähinnä jatkeena USMC:n Prowlereiden suorituskyvylle. Käytännössä niin suorituskyvyn korvaamisesta kuin NGJ-suunnitelmistakin on luovuttu. F-35-integraatio on aika epätodennäköinen, ja vaatisi sen että USN tai USAF sen kustantaisi. Ensimmäinen on kehittämässä Growlerin korvaajaa F/A-XX-muodossa ja jälkimmäinen ei ole osoittanut kiinnostusta, ja vaikka joskus osoittaisikin, niin sieltäkin löytyisi todennäköisesti jokin sopivampi lavetti niitä kantamaan.
 
F-35 ja NGJ integraatiosta puhuttiin teoriatasolla joskus 10 vuotta sitten, lähinnä jatkeena USMC:n Prowlereiden suorituskyvylle. Käytännössä niin suorituskyvyn korvaamisesta kuin NGJ-suunnitelmistakin on luovuttu. F-35-integraatio on aika epätodennäköinen, ja vaatisi sen että USN tai USAF sen kustantaisi. Ensimmäinen on kehittämässä Growlerin korvaajaa F/A-XX-muodossa ja jälkimmäinen ei ole osoittanut kiinnostusta, ja vaikka joskus osoittaisikin, niin sieltäkin löytyisi todennäköisesti jokin sopivampi lavetti niitä kantamaan.
F-35 valjastaminen NGJ:e olisi melko hyödytöntä. Kone menettäisi häiveen täysin ja toimisi vahvana säteilijänä.

Lisäksi F-35 on yksipaikkainen ja elso-upseeri puuttuu, joka jättää pilotille liikaa kuormaa. Siinä lienee syynsä että Growler on kaksipaikkainen.

Katselisin mielummin F-15EX konetta kantamaan raskaita häirintäpodeja. Kone pääsee korkealle ja siinä on operaattorin istuin valmiina. Mukana kulkee myös AARGM-ER puikkoja mukavasti tarvittaessa sekä muita ohjuksia.
 
F-35 valjastaminen NGJ:e olisi melko hyödytöntä. Kone menettäisi häiveen täysin ja toimisi vahvana säteilijänä.

Lisäksi F-35 on yksipaikkainen ja elso-upseeri puuttuu, joka jättää pilotille liikaa kuormaa. Siinä lienee syynsä että Growler on kaksipaikkainen.

Katselisin mielummin F-15EX konetta kantamaan raskaita häirintäpodeja. Kone pääsee korkealle ja siinä on operaattorin istuin valmiina. Mukana kulkee myös AARGM-ER puikkoja mukavasti tarvittaessa sekä muita ohjuksia.
Navyn tarpeisiin vaan tukialusten lentokannet vähä lyhkäsiä.
 
F-35 valjastaminen NGJ:e olisi melko hyödytöntä. Kone menettäisi häiveen täysin ja toimisi vahvana säteilijänä.

Lisäksi F-35 on yksipaikkainen ja elso-upseeri puuttuu, joka jättää pilotille liikaa kuormaa. Siinä lienee syynsä että Growler on kaksipaikkainen.

Katselisin mielummin F-15EX konetta kantamaan raskaita häirintäpodeja. Kone pääsee korkealle ja siinä on operaattorin istuin valmiina. Mukana kulkee myös AARGM-ER puikkoja mukavasti tarvittaessa sekä muita ohjuksia.
Prowlerissa oli kolme miestä hoitamassa sen Growlerin takapenkkiläisen tehtäviä. Ei ole mitenkään mahdotonta että 15-20 vuoden sisällä esimerkiksi tekoälyä hyödyntäen yksi mies selviää siitä mihin nyt tarvitaan kaksi.

F-15 tuskin kannattaa kauheasti katsella, en usko että laivasto ottaisi uutta konetyyppiä pelkäksi elso-alustaksi. Kyllä se Growlerin korvaaja tulee olemaan konetyyppi jolla laivasto operoi eli joko F-35 tai sitten NGAD.
 
F-15 tuskin kannattaa kauheasti katsella, en usko että laivasto ottaisi uutta konetyyppiä pelkäksi elso-alustaksi. Kyllä se Growlerin korvaaja tulee olemaan konetyyppi jolla laivasto operoi eli joko F-35 tai sitten NGAD.
Jos USAF haluaa väkisellä oman EW alustan niin on sitä hullumpiakin ideoita kuultu. Molemmat ovat boeingin tallista joten teoriassa voisi olla vielä ihan mahdollista että järjestelmiä voisi siirtää näiden kahden välillä yllättävänkin sellaisenaan. En nyt kuitenkaan menis lyömään vetoa tämän manoveerin puolesta.

Mitä tuohon elso operaattoriin tulee, niin kuka se sanoo, että sen on istuttava pakosta edes sen koneen kyydissä? Voisi aivan hyvin istua toisella puolen maailmaa bunkkerissa kolajuomaa lipittäen ja hoitaa hommat sieltä niin että elsojärjestelmää kantava kone on vain se viimeinen noodi ketjussa.
 
Prowlerissa oli kolme miestä hoitamassa sen Growlerin takapenkkiläisen tehtäviä. Ei ole mitenkään mahdotonta että 15-20 vuoden sisällä esimerkiksi tekoälyä hyödyntäen yksi mies selviää siitä mihin nyt tarvitaan kaksi.

F-15 tuskin kannattaa kauheasti katsella, en usko että laivasto ottaisi uutta konetyyppiä pelkäksi elso-alustaksi. Kyllä se Growlerin korvaaja tulee olemaan konetyyppi jolla laivasto operoi eli joko F-35 tai sitten NGAD.
USAF ehti jo kahdesti aloittaa ja lopettaa EB-52-projektin 2000-luvulla.
 
Jos USAF haluaa väkisellä oman EW alustan niin on sitä hullumpiakin ideoita kuultu. Molemmat ovat boeingin tallista joten teoriassa voisi olla vielä ihan mahdollista että järjestelmiä voisi siirtää näiden kahden välillä yllättävänkin sellaisenaan. En nyt kuitenkaan menis lyömään vetoa tämän manoveerin puolesta.

Mitä tuohon elso operaattoriin tulee, niin kuka se sanoo, että sen on istuttava pakosta edes sen koneen kyydissä? Voisi aivan hyvin istua toisella puolen maailmaa bunkkerissa kolajuomaa lipittäen ja hoitaa hommat sieltä niin että elsojärjestelmää kantava kone on vain se viimeinen noodi ketjussa.
Tuo viimeinen ei kyllä ihan tuosta vaan onnistu. On huomattavasti halvempaa, varmempaa ja helpompaa viedä se operaattori sinne paikan päälle.
 
USAF:illa on jo ratkaisu NGJ-alustaksi: ne käyttävät Navyn palveluita, siis Growleria. NGJ on tällä hetkellä vain Growlerissa, eikä runko ole käytössä USAF:illa.
 
Mitkä lienevät vaatimukset NGJ:n kantajalle?
Nopeus, sisäinen sähköntuotto, oma aseistus, ukko-/akkamäärä, häive?
On ollut puhetta (en nyt muista missä, mutta kuitenkin...) jostain bisnesjettiratkaisusta.
NGJ ymmärtääkseni vähimmilläänkin upottaa kantajansa, tutkan kannalta, sen verran isoon pilveen, että sinne on toistaiseksi turha sohia pitemmälläkään kepillä.
Voisiko pöntöt ehkä ripustaa perinteiseen 707-sukuiseen vakoilukuljettimeen, entä ropelivetoiseen kiituriin, kuten Casa 295?
 
Mitkä lienevät vaatimukset NGJ:n kantajalle?
Nopeus, sisäinen sähköntuotto, oma aseistus, ukko-/akkamäärä, häive?
On ollut puhetta (en nyt muista missä, mutta kuitenkin...) jostain bisnesjettiratkaisusta.
NGJ ymmärtääkseni vähimmilläänkin upottaa kantajansa, tutkan kannalta, sen verran isoon pilveen, että sinne on toistaiseksi turha sohia pitemmälläkään kepillä.
Voisiko pöntöt ehkä ripustaa perinteiseen 707-sukuiseen vakoilukuljettimeen, entä ropelivetoiseen kiituriin, kuten Casa 295?


 
Back
Top