Boeing on valmis myymään 50 yksipaikkaista Super Hornetia ja 14 Growleria.
www.hs.fi
50 F/A-18E + 14 EA-18G. Ei siis F/A-18F:ää lainkaan? Tämä on pienoinen yllätys, sillä F on yhtä taistelukykyinen kuin E ja ykköskoppaisen Hornetin kohdalla D-mallien liian vähäinen lukumäärä todettiin virheeksi. Growlerin käyttö tyyppi- ja taktiseen koulutukseen taas vaikuttaa melkoiselta tuhlaukselta eikä takaistuimella tietääkseni ole mm. ohjaimia. Tyyppikoulutuksen osalta tietysti nykaikana tavoitteet voidaan saavuttaa simulaattorikoulutuksella (eihän esmes F-35:stä ole kaksipaikkaista lainkaan ja Ruotsikin taitaa pärjätä ainakin lähivuodet ilman Greippi F:ää?), mutta kyllä tämä nyt kysymyksiä herättää.
Tietysti positiivisena seikkana konemäärä tarjotaan korvattavaksi täysimääräisenä, Growlereita on riittävästi ja sanoisin jopa yllättävän paljon, odotin itse korkeintaan kymmentä ja että jako olisi ollut jokseenkin 10-10-40. Mielenkiintoinen avaus ja erityisesti Gripen jää vähän noloon asemaan, jos sen konemäärä jää alemmaksi, onhan sitä markkinoitu edullisena. Tosin minkään koneen ei pitänyt yltää 64:ään yksilöön ja tässä ollaan. Toteutuuko ennustukseni, että on helpompi ostaa suuri määrä koneita vähän vaatimattomilla varusteilla ja varustella niitä muutaman vuodien kuluttua lisää, kuin ostaa pienempi määrä koneita kaikilla herkuilla ja anella lisärahoitusta täydennyshankintoihin?