F/A-18 E/F Super Hornet

Tuo viimeinen ei kyllä ihan tuosta vaan onnistu. On huomattavasti halvempaa, varmempaa ja helpompaa viedä se operaattori sinne paikan päälle.
Hei, ei nyt pilata hyvää tulevaisuuden mutuilua tämän päivän realismilla. :) Ei siellä aivan äkkiä tule olemaan sitäkään superälykästä tekoälyä noita hommia hoitamassa eikä F-15 elsovarianttia tulla näkemään oikeasti koskaan jos ei joku japanilainen keksi semmosta hatustaan ace combat videopeliin tms.

Mutta joskus hamassa tulevaisuudessa en olisi tuosta enää ihan varma jos noita teknologioita yhdistelee.
 
Navyn tarpeisiin vaan tukialusten lentokannet vähä lyhkäsiä.
Navy ei tarvitse F-15EX koneita, vaan USAF. USAF omistaa puolet 80 koneen maissa olevista Growlereista, koska sillä ei ole omaa, iskukykyistä saatto-elsokonetta EF-111A Ravenin ja F-4G Wildweasel koneiden eläköidyttyä. Growler hoitaa molempien koneiden tehtävät yksin.
 
Navy ei tarvitse F-15EX koneita, vaan USAF. USAF omistaa puolet 80 koneen maissa olevista Growlereista, koska sillä ei ole omaa, iskukykyistä saatto-elsokonetta EF-111A Ravenin ja F-4G Wildweasel koneiden eläköidyttyä. Growler hoitaa molempien koneiden tehtävät yksin.
Jos Navy vetää Growlerilla ja se kelpaa ilmavoimillekin,niin miksi tarvittais F15?

Jos taas Growler menee luiskaan niin F15 ei käy Navylle.
 
Jos Navy vetää Growlerilla ja se kelpaa ilmavoimillekin,niin miksi tarvittais F15?

Jos taas Growler menee luiskaan niin F15 ei käy Navylle.
Hohhoijaa, tämä keskustelu koski F-35:ä NGJ- alustana, jota parempi on minusta F-15EX. Voit lukea perusteeni tälle aiempana, eikä mitään olla hankkimassa tässä, ota rauhassa.
 
Laitetaan nyt tännekin sitten, että lopullinen tarjouksemme sisältää 50 Super Hornetia ja 14 Growleria.
 
Onkos muuten vahvistunut mikä se lipullinen block 3 kokoonpano on?
-Rungon suurempi tuntimäärä?
-Cft tankit?
-Iso näyttö ohjamossa?
-Entä onko datalinkeistä tai tutkasta mitään?
-Tehtävätietokone tais päivittyä?
-Onko Growleriin mitään erityistä päivitystä, joka koskee vqin sitä?

Ulkomuistista latelin noita ja kiinnnostaa, jos joku on bongannu jonku virallisen päätöksen. Ainakin noiden tankkien kans lienee säädetyn ees taas...
 

50 F/A-18E + 14 EA-18G. Ei siis F/A-18F:ää lainkaan? Tämä on pienoinen yllätys, sillä F on yhtä taistelukykyinen kuin E ja ykköskoppaisen Hornetin kohdalla D-mallien liian vähäinen lukumäärä todettiin virheeksi. Growlerin käyttö tyyppi- ja taktiseen koulutukseen taas vaikuttaa melkoiselta tuhlaukselta eikä takaistuimella tietääkseni ole mm. ohjaimia. Tyyppikoulutuksen osalta tietysti nykaikana tavoitteet voidaan saavuttaa simulaattorikoulutuksella (eihän esmes F-35:stä ole kaksipaikkaista lainkaan ja Ruotsikin taitaa pärjätä ainakin lähivuodet ilman Greippi F:ää?), mutta kyllä tämä nyt kysymyksiä herättää.

Tietysti positiivisena seikkana konemäärä tarjotaan korvattavaksi täysimääräisenä, Growlereita on riittävästi ja sanoisin jopa yllättävän paljon, odotin itse korkeintaan kymmentä ja että jako olisi ollut jokseenkin 10-10-40. Mielenkiintoinen avaus ja erityisesti Gripen jää vähän noloon asemaan, jos sen konemäärä jää alemmaksi, onhan sitä markkinoitu edullisena. Tosin minkään koneen ei pitänyt yltää 64:ään yksilöön ja tässä ollaan. Toteutuuko ennustukseni, että on helpompi ostaa suuri määrä koneita vähän vaatimattomilla varusteilla ja varustella niitä muutaman vuodien kuluttua lisää, kuin ostaa pienempi määrä koneita kaikilla herkuilla ja anella lisärahoitusta täydennyshankintoihin?
 
Ei se yllätys ole kun F-35A ei ole kaksipaikkaisia ja Typhoonista jo 2 vuotta tiedetty, että tarjoavat yksipaikkaista ellei erikseen pyydetä. Ruotsilla on Greippi D jonka takia eivät tarvi F:ää.
BAE Systemsin Suomen-yksikön johtaja Paul Hitchcockin mukaan tarjouspyyntövastaus käsittelee 64:ää kappaletta yksipaikkaista Eurofighter-hävittäjää.
–Jos Suomi haluaa kauppaan myös kaksipaikkaisia koneita, olemme valmiita keskustelemaan asiasta lisää, mutta [koulutustarpeisiin] niitä ei tarvita.

Kaikkia muita kuin F-35 ja Rafale voipi olla hankala ostaa jälkikäteen.

Googlaa Super Hornet Block 3 ja Growler Block 2 jos kiinnostaa. Ei jaksa laiskaa passata. CFT:stä en muista kuulleeni mitään uutta (eli siis epävarma), muuten pitäisi olla kuten aiemmin suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:

Viime kesällä toimitettujen testikoneiden uutisioinnin yhteydessä lueteltiin block III parannuksia:
Iso näyttö
TTNT-datalinkki
DTP-N tietokone
6000h->1000h
CFT

Growleriin vastaavat suorituskyvyt tulevat block II -päivityksessä, muita tässä yhteydessä tulevia päivityksiä en ole julkisuudesta bongannut.
 

Viime kesällä toimitettujen testikoneiden uutisioinnin yhteydessä lueteltiin block III parannuksia:
Iso näyttö
TTNT-datalinkki
DTP-N tietokone
6000h->1000h
CFT

Growleriin vastaavat suorituskyvyt tulevat block II -päivityksessä, muita tässä yhteydessä tulevia päivityksiä en ole julkisuudesta bongannut.
Noiden lisäsäiliöden kanssa taisi olla jotain komplikaatioita?
 
Alkuperäinen: Ei muuritettu kopioija + perushöpöä siteeksi:
 
Noiden lisäsäiliöden kanssa taisi olla jotain komplikaatioita?
Voi olla, että ne liittyvät tukialuskäytön rasituksiin tai sitten ne vaikeuttavat koneen huoltoa. Kannattaa myös odottaa seuraavaa budjettia, että nähdään minne päin rahoja ollaan kohdentamassa ja missä säästämässä. Ainoa vihje Bidenin suunnalta laivaston suhteen oli, että sukellusveneisiin tullaan panostamaan enemmän.
 
Eikös Growler pitäny olla myös Loyal Wingmanin isäntäkone? Jos näin niin tuo isompi Growlerien määrä mahdollistaa mielenkiintoisia toiminnallisuuksia tulevaisuudessa.
 

50 F/A-18E + 14 EA-18G. Ei siis F/A-18F:ää lainkaan? Tämä on pienoinen yllätys, sillä F on yhtä taistelukykyinen kuin E ja ykköskoppaisen Hornetin kohdalla D-mallien liian vähäinen lukumäärä todettiin virheeksi. Growlerin käyttö tyyppi- ja taktiseen koulutukseen taas vaikuttaa melkoiselta tuhlaukselta eikä takaistuimella tietääkseni ole mm. ohjaimia. Tyyppikoulutuksen osalta tietysti nykaikana tavoitteet voidaan saavuttaa simulaattorikoulutuksella (eihän esmes F-35:stä ole kaksipaikkaista lainkaan ja Ruotsikin taitaa pärjätä ainakin lähivuodet ilman Greippi F:ää?), mutta kyllä tämä nyt kysymyksiä herättää.

Tietysti positiivisena seikkana konemäärä tarjotaan korvattavaksi täysimääräisenä, Growlereita on riittävästi ja sanoisin jopa yllättävän paljon, odotin itse korkeintaan kymmentä ja että jako olisi ollut jokseenkin 10-10-40. Mielenkiintoinen avaus ja erityisesti Gripen jää vähän noloon asemaan, jos sen konemäärä jää alemmaksi, onhan sitä markkinoitu edullisena. Tosin minkään koneen ei pitänyt yltää 64:ään yksilöön ja tässä ollaan. Toteutuuko ennustukseni, että on helpompi ostaa suuri määrä koneita vähän vaatimattomilla varusteilla ja varustella niitä muutaman vuodien kuluttua lisää, kuin ostaa pienempi määrä koneita kaikilla herkuilla ja anella lisärahoitusta täydennyshankintoihin?
Näin se on. Kyllä G:llä voi tehdä paljon niitä temppuja, joissa tarvitaan 2 henkilöä. Koulutus hoitunee simulaattoreilla.
 
Back
Top