F/A-18 E/F Super Hornet

Jaa-a, saisikohan koneita mistään maasta nopealla aikataululla jos tilanne alkaa käydä kuumaksi? Nykyhävittäjän kokoaminen on parin vuoden mittainen prosessi ja tuotantolinjojen slotit yleensä varattu muille asiakkaille, tietysti slotteja voi aina luovuttaa sopivasta hinnasta ja Ranskahan tunnetusti on luovuttanut omia slottejaan vientiasiakkaille.
USA voisi vanhemmasta päästä Supereista luopua joskus 2030-luvulla ja myydä niitä Suomelle, jos meillä riittäisi henkilöstöä niiden operointiin. Sillä jos tositilanne olisi tulossa eteen, siinä ei ole niin väliä onko siellä tiimaa 0h vai 5000h, kunhan vaan on kalustoa, jolla taistella.
 
USA voisi vanhemmasta päästä Supereista luopua joskus 2030-luvulla ja myydä niitä Suomelle, jos meillä riittäisi henkilöstöä niiden operointiin. Sillä jos tositilanne olisi tulossa eteen, siinä ei ole niin väliä onko siellä tiimaa 0h vai 5000h, kunhan vaan on kalustoa, jolla taistella.

Lue edellisestä viestistäni kantani AMARGin aavikkokoneisiin.
 
En oikein näe, että USA myisi aktiivipalveluskäytössä olevia koneita liittoutumattomalle maalle.
Kyllä se USA taitaa olla ainoa ehdokasmaa josta saattaisi niitä koneita pahassa paikassa saadakin, tai mulle on ainakin hiukan vaikea kuvitella tilannetta jossa meillä "nyt on välit poikki" - laulun sanoin Venäjän kanssa mutta USAlla taas sinne hyvät välit. Iso määrää ei tosin tarvitakaan jos ei pilotit sisälly kauppaan, ja se taas on toinen juttu.
 
90-luvun simulaattorit, ja ainakaan Hornet-hankinnan mukana tulleet kasari-pallosimulaattorit tuskin näitä kriteerejä täyttävät. Ovatkohan nuo edes käytössä enää?
HN-hankinnan mukana tuli yksi pallosimulaattori ja useita kevyemmällä n. 180 asteen visuaalilla varustettuja simuja. Pallosimun elinkaari jäi lopulta melko lyhyeksi mm. erittäin suurten käyttö-/päivityskustannusten vuoksi, mutta muu simulaattorikalusto on lisääntynyt/kehittynyt huimasti.
 
Määriä kun tuijottaa, niin voisiko Boeingin ajatus olla, että jokaisessa neljän koneen parvessa yksi on growler? Se olisi parvelle melkoinen force multiplier.

Miten jenkit noita yleensä käyttää? Pareittain? Mikäänhän ei tietenkään pakota meitä toimimaan samalla tavalla.
 
Määriä kun tuijottaa, niin voisiko Boeingin ajatus olla, että jokaisessa neljän koneen parvessa yksi on growler? Se olisi parvelle melkoinen force multiplier.

Miten jenkit noita yleensä käyttää? Pareittain? Mikäänhän ei tietenkään pakota meitä toimimaan samalla tavalla.
Riippuisiko käyttötapa tehtävästä? Jostain jäänyt mieleen, että vihollisen IT:n lamauttamisessa lentäisivät kolmen koneen parvessa. Ilmeisesti saavan tällöin tarkimmin peilattua S-400 tutkan sijainnin ja sitten ampuvat ne HARM-ohjuksilla tuusan nuuskaksi. En tiedä, miten Growleria käytettäisiin ilmasta ilmaan taistelun tukena, vai onko se lähinnä ilmasta maahan tehtävissä isossa roolissa
 
Ilmasta ilmaan taistelun tukeminen Growlerilla Suomessa:
-Häiritään vastustajan valvontatutkia, jolloin vastustajalla ei ole tilannekuvaa
-Häiritään vastustajan viestiyhteyksiä, jolloin vastustajan lento-osastot eivät ole johdettavissa
-Häiritään vastustajan hävittäjien ja ohjusten tulenjohtotutkia, jolloin vastustaja ei pysty vaikuttamaan omiin koneisiin kaukaa
-Häiritään vastustajan pitkän kantaman IT:n tutkia, jolloin vastustajan IT ei voi vaikuttaa syvälle Suomen ilmatilaan
-Sitten vielä kyber ym.
 
Riippuisiko käyttötapa tehtävästä? Jostain jäänyt mieleen, että vihollisen IT:n lamauttamisessa lentäisivät kolmen koneen parvessa. Ilmeisesti saavan tällöin tarkimmin peilattua S-400 tutkan sijainnin ja sitten ampuvat ne HARM-ohjuksilla tuusan nuuskaksi. En tiedä, miten Growleria käytettäisiin ilmasta ilmaan taistelun tukena, vai onko se lähinnä ilmasta maahan tehtävissä isossa roolissa
Growler-kuski kertoi haastattelussa, Tikkakosken näytöksen yhteydessä että Growler lentää taistelukentällä ja harjoituksissa usein overwatch-tehtäviä ja seuraa vihollisen signaaleja laajalla kaistalla. Se siis luo tilannekuvaa passiivisesti ja imee tietoa jota jaetaan hävittäjille. Jos Growlereita on 2 samalla alueella, ne kuulemma voivat hyvin tarkasti paikantaa radio-ja tutkasignaaleja hyvinkin kaukaa ja paikantaa ne pilkuntarkasti.

Tutkasignaalien havaitsemisen lisäksi kiinnostaa radioliikenteen havainnointi ja paikantaminen reaaliajassa. Siten taistelunjohtokoneet ja niiden liikenne hävittäjiin sekä pommareihin paikannetaan kaukaa. Venäläisten datalinkkiteknologia tuskin on samaa tasoa kuin lännen ja radio- sekä dataliikenne varmasti paikannetaan passiivisesti Growlerin avuilla kaukaakin. Taistelunjohtoliikennettä voitaisiin myös häiritä Growlerilla, joka aiheuttaa harmaita hiuksia ilmaoperaatioiden johdolle.

Block III Supereihin tulee myös Growlereissa oleva DTP-N järjestelmä, joka havaitsee sekä paikantaa vihollisen tutkia ja jakaa tietoa muiden koneiden kanssa.
 
Eikö kaikki Super Hornetit ollut tarkoitus päivittää Block III:een?
Kyllä. Kaikki 550 Super Block II versiota päivitetään näillä näkymin III-versioihin ja työ jatkuu 2034 saakka. Block poistuu käytöstä elinkaaren loputtua paitsi Blue Angels-taitolentoryhmän käytöstä.
 
Tulisiko Growlerin myötä uusi erikoismies ilmavoimiin vai miten se takamiehen homma hoidettaisiin? Kriisissä saisi olla kyllä koko ajan silmät selässä ja ryhmä spolleja turvana jos ja kun vihollinen tietää että meillä olisi vain kourallinen noita kavereita. Vai annettaisiinko kaikille lentäjille koulutus aiheeseen? Tosin ei kait tuota oikein voi harjoitellakaan täydellä teholla omassa maassa kun muut signaalitiedustelut nuuskii koko ajan mitä käytetään ja miten?
 
Tulisiko Growlerin myötä uusi erikoismies ilmavoimiin vai miten se takamiehen homma hoidettaisiin? Kriisissä saisi olla kyllä koko ajan silmät selässä ja ryhmä spolleja turvana jos ja kun vihollinen tietää että meillä olisi vain kourallinen noita kavereita. Vai annettaisiinko kaikille lentäjille koulutus aiheeseen? Tosin ei kait tuota oikein voi harjoitellakaan täydellä teholla omassa maassa kun muut signaalitiedustelut nuuskii koko ajan mitä käytetään ja miten?
Mikäli takapenkillä ei ole edes ohjaimia ,niinkuin joku luuli tietävänsä,niin ei kai takapenkin herralla tarvitse olla lentäjän koulutusta ollenkaan.
 
Ilmasta ilmaan taistelun tukeminen Growlerilla Suomessa:
-Häiritään vastustajan valvontatutkia, jolloin vastustajalla ei ole tilannekuvaa
-Häiritään vastustajan viestiyhteyksiä, jolloin vastustajan lento-osastot eivät ole johdettavissa
-Häiritään vastustajan hävittäjien ja ohjusten tulenjohtotutkia, jolloin vastustaja ei pysty vaikuttamaan omiin koneisiin kaukaa
-Häiritään vastustajan pitkän kantaman IT:n tutkia, jolloin vastustajan IT ei voi vaikuttaa syvälle Suomen ilmatilaan
-Sitten vielä kyber ym.

En muista, olenko jo kysynyt, mutta nyt kun nousi taas kyber puheenaiheeksi...

Jossakin uutisessa oli, että Growler voisi tosiaan tehdä kyber-hyökkäyksen tutkaa vastaan. Onko se olevinaan jonkinlainen "SQL-injektio", ts. tutka ei saakaan odottamaansa syötettä (tavanomaista tutkaheijastetta), vaan sen sijaan tutkalle syötetään jotakin komentoja siinä samalla? Ja saisiko tutkan muka lähettämään jotakin dataa takaisin Growlerille?
 
Mikäli takapenkillä ei ole edes ohjaimia ,niinkuin joku luuli tietävänsä,niin ei kai takapenkin herralla tarvitse olla lentäjän koulutusta ollenkaan.

Niin että ELSO-RUK:sta vain takapenkkiläiset kyytiin?
 
Tulisiko Growlerin myötä uusi erikoismies ilmavoimiin vai miten se takamiehen homma hoidettaisiin? Kriisissä saisi olla kyllä koko ajan silmät selässä ja ryhmä spolleja turvana jos ja kun vihollinen tietää että meillä olisi vain kourallinen noita kavereita. Vai annettaisiinko kaikille lentäjille koulutus aiheeseen? Tosin ei kait tuota oikein voi harjoitellakaan täydellä teholla omassa maassa kun muut signaalitiedustelut nuuskii koko ajan mitä käytetään ja miten?

Jos olisin kymmenen vuotta nuorempi niin tuo olisi kyllä aika unelmaduuni mihin hakeutua!
 
Tulisiko Growlerin myötä uusi erikoismies ilmavoimiin vai miten se takamiehen homma hoidettaisiin? Kriisissä saisi olla kyllä koko ajan silmät selässä ja ryhmä spolleja turvana jos ja kun vihollinen tietää että meillä olisi vain kourallinen noita kavereita. Vai annettaisiinko kaikille lentäjille koulutus aiheeseen? Tosin ei kait tuota oikein voi harjoitellakaan täydellä teholla omassa maassa kun muut signaalitiedustelut nuuskii koko ajan mitä käytetään ja miten?

Uskoisin, että tulee uusi rooli "Electronic Warfare Officer" tms. Luulen, että tuossa on niin monta spesiaalijuttua, että normilentäjän työtaakkaa ei ehkä kannata enää sillä kuormittaa, kun se nousee jo muutenkin tuotaessa uusia ilmasta maahan ja ilmasta mereen -asejärjestelmiä käyttöön HX:n myötä. Etenkin, kun takapenkkiläinen ei voi edes teoriassa lentää konetta, jos siellä ei ole ohjaimia.

Harjoittelu varmasti tapahtuu pitkälti simulaattorilla ja kerran vuodessa (?) Jenkkeihin kokeilemaan sotamoodeja viikoksi. Toki passiivisia sensoreita varmasti ulkoilutettaisiin ihan Suomessakin harjoituksissa.
 
Uskoisin, että tulee uusi rooli "Electronic Warfare Officer" tms. Luulen, että tuossa on niin monta spesiaalijuttua, että normilentäjän työtaakkaa ei ehkä kannata enää sillä kuormittaa, kun se nousee jo muutenkin tuotaessa uusia ilmasta maahan ja ilmasta mereen -asejärjestelmiä käyttöön HX:n myötä. Etenkin, kun takapenkkiläinen ei voi edes teoriassa lentää konetta, jos siellä ei ole ohjaimia.

Harjoittelu varmasti tapahtuu pitkälti simulaattorilla ja kerran vuodessa (?) Jenkkeihin kokeilemaan sotamoodeja viikoksi. Toki passiivisia sensoreita varmasti ulkoilutettaisiin ihan Suomessakin harjoituksissa.

Kyllä sinne ohjaimet todennäköisesti saa.
 
Back
Top